Η πόλη της Λάρισας

Η Λάρισα είναι πόλη της Θεσσαλίας, πρωτεύουσα του ομώνυμου νομού, καθώς και της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Αποτελεί σημαντικό εμπορικό κέντρο και κόμβο επικοινωνιών και συγκοινωνιών.  Σήμερα η Λάρισα είναι μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις. Στην πόλη υπάρχουν πολλά σημαντικά μνημεία της αρχαιότητας, της βυζαντινής, της οθωμανικής  αλλά και της σύγχρονης περιόδου.[Best_Wordpress_Gallery id=»2″ gal_title=»Αξιοθέατα Λάρισας»]

Στόχοι Γλωσσικού Μαθήματος Δ΄ Δημοτικού.

Οι βασικότεροι στόχοι για το μάθημα της Γλώσσας στη Δ΄Δημοτικού είναι:

   Ο μαθητής μαθαίνει να αφηγείται μια περιπέτεια, να συνθέτει παραμύθια, να περιγράφει πρόσωπα, κτίρια και καταστάσεις και να αναγνωρίζει τα ενημερωτικά, λογοτεχνικά, εγκυκλοπαιδικά κείμενα. Εξοικειώνεται με τον αναφορικό και κατευθυντικό λόγο και εξελίσσει τις δυνατότητές του στην παραγωγή λόγου. Αντιλαµβάνεται το ρόλο του γλωσσικού και του εξωγλωσσικού περιβάλλοντος στον προσδιορισµό της σηµασίας των λέξεων, τον πολύσηµο χαρακτήρα των λέξεων και τη λειτουργία της πολυσηµίας (όταν δηλ. µια λέξη έχει πολλές σηµασίες, π.χ. φύλλο) και διαπιστώνει ότι µε την παραγωγή και τη σύνθεση δηµιουργούνται χιλιάδες λέξεις. Τέλος, κατανοεί τον τρόπο µε τον οποίο ο συγγραφέας χρησιµοποιεί τα γλωσσικά µέσα, για να προκαλέσει τις εντυπώσεις που θέλει.

    Στη Δ’ τάξη ο μαθητής μαθαίνει τη κλίση ρημάτων β’ συζυγίας (που λήγουν σε -ώ με τόνο) στην Ενεργητική και Παθητική Φωνή και σε όλες τις εγκλίσεις. Μαθαίνει τα αποσιωπητικά, τη διπλή παύλα, την παρένθεση και το κόμμα, τα ανισοσύλλαβα αρσενικά και ουδέτερα ουσιαστικά σε -μα, τα προπαροξύτονα αρσενικά σε -ος, τα θηλυκά σε -α και -η και τα οδυέτερα σε -ος. Διακρίνει τους αδύνατους τύπους προσωπικών αντωνυμιών  και οριστικού άθρου, τα επίθετα από τις μετοχές, τη χρήση των ουσιαστικών ως συμπληρώματα άλλων ουσιαστικών και ανανωρίζει τα επιφωνήματα. Μαθαίνει το επίθετο ο πολύς, η πολλή, το πολύ, τη λειτουργία του επιθέτου και τα παραθετικά. Εξοικειώνεται με την ορθογραφία ρημάτων και μετοχών, μαθαινει τον τονισμό του πού-που και του πώς-πως, τις συντομογραφίες, τα αρκτικόλεξα και το αχώριστο μόριο α (αν-).

    Επίσης, αναγνωρίζει τις χρονικές προτάσεις, τους ειδικούς συνδέσμους, τη δομή της πρότασης Υ-Ρ-Κ, το ασύνδετο σχήμα, τις ελλειπτικές και σύνθετες προτάσεις. Επλουτίζει το λεξιλόγιό του, παράγει ρήματα από ονόματα, σχηματίζει οικογένειες λέξεων, αναγνωρίζει τη σημασία των λέξεων στον μεταφορικό λόγο.

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

Στο πλαίσιο του μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος, οι μαθητές της Δ΄ τάξης του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να μελετήσουν τα οικοσυστήματα του τόπου μας. Συγκεκριμένα, εξέτασαν τα στοιχεία των οικοσυστημάτων, τις μεταξύ τους σχέσεις αλλά και τις αιτίες από τις οποίες διαταράσσεται η ισορροπία ενός οικοσυστήματος.

Οικοσύστημα ονομάζουμε όλα τα φυτά, όλα τα ζώα ενός τόπου, τα στοιχεία του τόπου που δεν έχουν ζωή, καθώς και τις σχέσεις μεταξύ τους. Έμβια στοιχεία του οικοσυστήματος είναι τα ζώα, τα φυτά, αλλά και κάποιοι, μικροί κυρίως, οργανισμοί, που βοηθούν στην αποσύνθεση των φυτών και των ζώων. Το νερό, το έδαφος, ο αέρας, το φως του ήλιου, το πόσο κρύος ή ζεστός είναι ο τόπος εί­ναι τα άβια στοιχεία του οικοσυστήματος. Τα οικοσυστήματα μπορεί να είναι μεγάλα όσο ένας ωκεανός, πιο μικρά όσο ένα δάσος στο γειτονικό μας βουνό, αλλά και πολύ μικρότερα, όπως ένα δέντρο ή μια περιοχή κάτω από μια πέτρα.