Παιδαγωγικά κριτήρια και
αρχές βάση των οποίων δημιουργούνται οι παραπάνω διευκολύνσεις.
Σύμφωνα
με τις
αρχές του δομητισμού (Piaget, Papert):
-
Δομή δεν έχει μόνο η νέα γνώση,
αλλά και η εμπειρία του μαθητή πάνω στην οποία θα χτιστεί νέα γνώση.
-
Σημασία δίνεται στον τρόπο με τον
οποίο το παιδί δομεί τις εμπειρίες του. Υπάρχει ακόμη ενδιαφέρον και για τις
λανθασμένες δομήσεις.
-
To άτομο δημιουργεί τις δικές του
αναπαραστάσεις, χτίζοντας τις δικές του εμπειρίες και άρα δεν υπάρχει μια
μοναδική αναπαράσταση της γνώσης.
-
Κάθε μαθητής μαθαίνει με το δικό
τρόπο.
-
Τα μαθησιακά περιβάλλοντα, οι
μικρόκοσμοι και οι προσομοιώσεις ευνοούν τη μαθησιακή διαδικασία.
Σύμφωνα με
τις αρχές του διαλεκτικού δομητισμού(Vygotsky):
-
Η μάθηση συμβαίνει μέσα σε ένα
κοινωνικό πλαίσιο. Το κοινωνικό περιβάλλον παρέχει τα εργαλεία της γνώσης.
Γι’ αυτό δίνεται έμφαση στην αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού και των
δυνατοτήτων του υπολογιστή στην κοινωνική διευκόλυνση της μάθησης, στην
επικοινωνία δασκάλου και μαθητή και των μαθητών μεταξύ τους αλλά και με άλλα
έμπειρα άτομα.
-
Η ενσωμάτωση της νέας γνώσης δε
γίνεται αυτόματα. Χρειάζεται η διαμεσολαβητική υποστήριξη του δασκάλου, οι
κατάλληλες ευκαιρίες και τα κατάλληλα κίνητρα.
-
Ο δάσκαλος οφείλει δηλαδή να
τοποθετήσει τη σκαλωσιά(scaffolding)για να πατήσει επάνω ο μαθητής και να
φτάσει στη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης(ανώτατο σημείο μάθησης), zone of
proximal development.
-
Τα προγράμματα των Η/Υ μπορούν να
σχεδιαστούν έτσι ώστε να βοηθούν τους μαθητές να φτάσουν στη ζώνη αυτή,
πάντα όμως με τη διαμεσολαβητική υποστήριξη του δασκάλου.
Σύμφωνα με τις
αρχές της κοινωνικής μάθησης του Bandura:
-
Ο δάσκαλος χρειάζεται να γνωρίζει
όχι μόνο το γνωστικό αντικείμενο, αλλά και το πώς να προσεγγίζει την όλη
ψυχολογική κατάσταση του μαθητή.
-
Η γενικότερη εμπιστοσύνη των
παιδιών στις δυνάμεις τους, η δυνατότητα να μαθαίνουν ανώδυνα μέσα από τα
λάθη τους αναπτύσσει την αυτοπεποίθησή τους και έχει θετικά αποτελέσματα.
Σύμφωνα με
τις αρχές της ανακαλυπτικής μάθησης του Bruner:
-
Τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιούν
διάφορα επιστημονικά εργαλεία χωρίς κατ’ ανάγκη να γνωρίζουν το επιστημονικό
υπόβαθρο και το τεχνικό τους μέρος. Απλά μαθαίνουν τη χρήσης τους και
ασχολούνται με τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς του γνωστικού υλικού.
Έτσι έχουμε εφαρμογή της γνωστικής μαθητείας. Το παιδί γίνεται μικρός
επιστήμονας εφαρμόζοντας επιστημονικές μεθόδους. Ο διδασκαλία με Η/Υ βοηθάει
προς αυτή την κατεύθυνση.
-
Το μήνυμα προς τα παιδιά πρέπει να
είναι πως τους εμπιστευόμαστε. Έτσι αυξάνεται η αυτοπεποίθησή τους και τους
δημιουργούμε θετική στάση απέναντι στην ακαδημαϊκή εργασία
-
Ο ρόλος του δασκάλου είναι
διευκολυντικός, εμψυχωτικός και συντονιστικός.