Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία

Σε τι  θα βοηθούσε η όλη διαδικασία τον ίδιο τον εκπαιδευτικό να αναπτύξει τις επαγγελματικές και παιδαγωγικές του δεξιότητες;

 Η κατάλληλα σχεδιασμένη διδασκαλία με τη βοήθεια προγραμμάτων του υπολογιστή μπορεί να υιοθετήσει διδακτικές καινοτομίες και να φέρει μια μικρή επανάσταση στη μαθησιακή διαδικασία. Μια από τις επαναστάσεις είναι η αλλαγή του κοινωνικού κλίματος(σχέση δασκάλου-μαθητή και σχέσεις μαθητών μεταξύ τους), των αλληλεπιδράσεων και των σχέσεων μέσα στην τάξη, όπου η επικοινωνία και η συνεργασία ανάμεσα σε μαθητές θα είναι επιθυμητή και ο ρόλος του δασκάλου περισσότερο συντονιστικός και διευκολυντικός και λιγότερο εκείνος του προμηθευτή όλων των γνώσεων και των πληροφοριών. Και σε αυτή την περίπτωση βέβαια, ο υπολογιστής από μόνος του δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα, αν αυτά δεν ταιριάζουν με τη φιλοσοφία των δασκάλων, των μαθητών και της κυρίαρχης ιδεολογίας γενικότερα, αν δεν υπάρχει η ετοιμότητα για την υιοθέτηση των σχετικών καινοτομιών. Άρα λοιπόν μπορεί μέσα από αυτή τη διαδικασία να αλλάξει η κουλτούρα και ο τρόπος σκέψης των δασκάλων.

Έχουν διαπιστωθεί εντυπωσιακά αποτελέσματα στη διδασκαλία με χρήση Η/Υ σε παιδιά μαθησιακές δυσκολίες. Συνεπώς ο ορίζοντας του δασκάλου διευρύνεται και προς αυτή την κατεύθυνση.

Σύμφωνα με τις θεωρίες του κοινωνικού εποικοδομισμού του Vygotsky ο δάσκαλος οφείλει να βάζει τις σκαλωσιές ώστε οι μαθητές να φτάσουν στη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης. Πολλά εκπαιδευτικά λογισμικά είναι κατασκευασμένα ώστε να παρέχουν τις σωστές σκαλωσιές.

Με τη χρήση των ΤΠΕ ο δάσκαλος βοηθιέται να οργανώσει καλύτερα το μαθησιακό περιβάλλον έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών του.

Ευνοείται με τη διαμεσολαβητική υποστήριξη του δασκάλου η ενεργητική και ανακαλυπτική μάθηση.

Ακόμη ο δάσκαλος μπορεί να είναι σε μια συνεχή επιμόρφωση. Με τη χρήση των δικτύων και το διαδίκτυο η εξ αποστάσεως εκπαίδευση επεκτείνεται όλο και περισσότερο και παρέχονται ευκαιρίες στη μόρφωση των εκπαιδευτικών. Ακόμη πολλοί δάσκαλοι μπορούν να μάθουν να κατασκευάζουν δικό τους λογισμικό συμβάλλοντας έτσι στη διάδοση των διδακτικών προτάσεων και ιδεών, στην παραγωγή γνώσης, στην τόνωση και αναγέννηση του πολιτισμού της δικής μας κοινωνίας.

Οι δραστηριότητες στο σχολείο με χρήση των ΤΠΕ είναι δυνατόν να αρχίσουν μια εσωτερική μεταρρύθμιση με το δάσκαλο ενεργό μέτοχο σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας . Με τη συμμετοχή επίσης σε ευρωπαϊκά προγράμματα, κάτι που διευκολύνεται πολύ με τη χρήση των ΤΠΕ, αναπτύσσονται καινοτομίες στο σχολείο και δίνεται μια διέξοδος παράκαμψης του αρτηριοσκληρωτικού συστήματος.