ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΟ ΤΡΙΩΔΙΟ




       




ΠΟΤΕ ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ Η  ΜΕΓΑΛΗ  ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Γράφει ο Γιώργος Ιωαννίδης
 

    Στους πρώτους Αποστολικούς Χρόνους ήταν άγνωστη η περίοδος του Τριωδίου. Όπως φαίνεται σε αλληλογραφία του Αγίου Ειρηναίου με τον Επίσκοπο Ρώμης Βίκτορα, οι Χριστιανοί νήστευαν μόνο τη Μ. Παρασκευή (άλλοι 24 ώρες, άλλοι 40 ώρες) προς τιμήν των Παθών του Χριστού. Την είδηση αυτή την αναφέρει και ο Ευσέβιος (Εκκλησιαστική Ιστορία, 5.24.12). Στην Παλαιστίνη και στη Συρία η προετοιμασία για την Ανάσταση διαρκούσε όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα. Σε πολλές Παλαιστινιακές κοινότητες νήστευαν σαράντα ημέρες κατά το πρότυπο του Χριστού στην Έρημο, κατά το πρότυπο του Μωυσή στο Όρος Σινά και κατά το πρότυπο του Προφήτη Ηλία. Αυτοτελής νηστεία σαράντα ημερών φαίνεται ότι ήταν γνωστή απ το τέλος του 3ου αι. σε πολλές Χριστιανικές κοινότητες Το 325 γενικεύεται ως θεσμός με τον 5ο Κανόνα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου.
    
Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή αρχίζει την Καθαρά Δευτέρα. Λήγει την "9η ώρα" (απόγευμα) της Παρασκευής της "Έκτης Εβδομάδος των Νηστειών". Από την στιγμή εκείνη, με την αγρυπνία της "Αναστάσεως του Λαζάρου" αρχίζει η " Εβδομάς των Παθών" που τελειώνει τη νύκτα του Μεγάλου Σαββάτου (όταν "κλείνει το Τριώδιον" και "ανοίγει το Πεντηκοστάριον". 
     Η εβδομάδα πριν την Καθαρά Δευτέρα θεωρείται "προετοιμασία" για την νηστεία. Κατά παράδοση οι νοικοκυρές αποφεύγουν να μαγειρεύουν κρέας και ψάρια. Συνηθίζουν να ψήνουν πίτες (κυρίως τυρόπιτες). Γι' αυτό η εβδομάδα ονομάστηκε "Τυρινή" ή "της Τυροφάγου".


     Επειδή για να ετοιμαστεί ο πιστός για το Πάσχα δεν αρκεί μόνο η νηστεία οι Πατέρες της Ερήμου πολύ σωστά σκέφτηκαν ότι  χρειάζεται μια πνευματική "Άσκηση". (Ίσως κάποιες ασκητικές κοινότητες να  επηρεάστηκαν από πυθαγόρειες διδασκαλίες). Έτσι σε σκήτες και μοναστήρια τη νηστεία τη συνδύασαν με πνευματική άσκηση (προσευχή, αγρυπνίες κ.ά.) που σιγά - σιγά καθιερώθηκαν και στις ενορίες των πόλεων και των χωριών. Τα μοναστήρια της Συρίας και της Αιγύπτου επηρέασαν τις αποφάσεις τοπικών Συνόδων που κατά καιρούς περιέγραψαν λεπτομερώς ακόμη και ποιες τροφές επιτρέπονται κατά τη Σαρακοστή. Ίσως η αυστηρότερη διάταξη Συνόδου είναι του 361 στη Λαοδίκεια της Μ. Ασίας Διατάζει "τέλεια ξηροφαγία" σαράντα ημερών (απαγορεύεται το μαγειρευτό φαγητό).
  
Αυστηροί Μονοφυσίτες Ασκητές συνήθιζαν να μένουν νηστικοί κάθε μέρα μέχρι την "9η ώρα" (4 το απόγευμα) ή μέχρι τη δύση του ήλιου και τότε μόνο έτρωγαν κάτι πρόχειρο ("ξηροφαγία"). Το πρόγραμμα αυτό από τον
7ο αι. έγινε  δημοφιλές στις μουσουλμανικές κοινότητες. Έτσι στο Ραμαζάνι πολλοί μουσουλμάνοι τηρούν αυτό το πρόγραμμα (μένουν νηστικοί όλη μέρα και στρώνονται στο φαγητό το βράδυ, προκαλώντας προβλήματα και στομαχικές διαταραχές).

Η επιρροή των μοναστηριών στη διαμόρφωση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής ενόχλησε κατά καιρούς πολλούς επισκόπους. Δεν είναι λίγοι οι Πατέρες της Εκκλησίας που αντέδρασαν στις ακρότητες της νηστείας. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος βάζει όρια και δίνει τον σωστό τρόπο νηστείας:   
 


ΟΡΙΣΜΟΣ  ΤΗΣ ΣΩΣΤΗΣ  ΝΗΣΤΕΙΑΣ
ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ
ΛΟΓΟΣ
«ΠΕΡΙ ΝΗΣΤΕΙΑΣ»
(Joannis  Chrisostomi Opera Omnia [De Montfaucon, Paris 1838] τ. 10, 1022)

ΚΕΙΜΕΝΟ

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ὧσπερ νῦν ἀπέχεις βρωμάτων Όπως τώρα απέχεις από φαγητά
μή γευσάμενος, και δεν απολαμβάνεις τη γεύση τους
οὕτως ἀπέχου ἁμαρτημάτων... έτσι να απέχεις από τα αμαρτήματα...
Νηστεύεις, οἵνου μή ἀντιλαμβανόμενος; Νηστεύεις και δεν πίνεις κρασί;
Νήστευε καί πονηρίας ἀπεχόμενος. Παράλληλα να απέχεις από τις πονηριές.
Οῐδε γάρ ἡ κακία μείζονα μέθην τῆ ψυχῆ Διότι η κακία γνωρίζει να ζαλίζει την
κατεργάζεσθαι. ψυχή περισσότερο από όσο μεθά ο οίνος.
Νηστεύεις κρεῶν μή ἁπτόμενος; Νηστεύεις και ούτε κάν αγγίζεις το κρέας;
Νήστευε καί καταλαλιᾶς ἀπεχόμενος... Πρέπει να  απέχεις και από κουτσομπολιά
Νηστεία γάρ ἀληθινή Διότι αληθινή νηστεία
ἀποχή τῶν ἁμαρτημάτων..... είναι η  αποχή από τα αμαρτήματα......
Λύε πάντα σύνδεσμον ἀδικίας. Ελευθερώσου από τίς ἀδικίες πού σέ
  κρατοῦν δέσμιο καί φυλακισμένο.
Διάλυε στραγγαλιάς βιαίων Μη βάζεις το μαχαίρι στο λαιμό αυτών
συναλλαγμάτων. με τους οποίους έχεις συναλλαγές.
Διάθρυπτε πεινῶντι τόν ἄρτον σου. Δίνε ἀπό τόν άρτο σου σ'αυτόν που πεινά.
Ἄστεγον εἰσάγαγε είς τόν οἵκόν σου Μην αφήνεις αβοήθητους τους αστέγους.
Ἐάν ἴδῃς γυμνόν, περίβαλε. Αν δεις κατεστραμένο βοήθησέ τον.
Αὕτη, ἀγαπητοί, ἀληθινή νηστεία, Αγαπητοί μου, αυτή είναι αληθινή νηστεία
ἡ τῶ Θεῶ προσδεκτή που δέχεται ο Θεός
καί ἀνθρώπῳ σωτηριώδης, και που μπορεί να σώσει τον άνθρωπο

 

Γιῶργος Ἰωαννίδης