Τά
ἑλληνικά ἔθιμα και οἱ παραδόσεις τοῦ
«Δωδεκαημέρου» ἄρχισαν ἀπό πολλά χρόνια να ἀντικαθίστανται ἀπό εὐρωπαϊκές
και (κυρίως) ἀμερικανικές συνήθειες. Μεταξύ ἄλλων, ἡ λατρεία τοῦ Μεγάλου
Βασιλείου και τά πανάρχαια πρωτοχρονιάτικα ἔθιμα (το οἰκογενειακό τραπέζι,
τα παραδοσιακά εδέσματα, τα τραγούδια και οἱ χοροί, ἡ «δοξολογία» στην ἐκκλησία για το «νέο οἰκονομικό ἔτος») τά διαδέχεται σιγά - σιγά ἡ
τράπουλα «για το καλό» και ἡ κακόγουστη «διακόσμηση» κάθε γωνιᾶς τοῦ
σπιτιοῦ με περίεργα πλαστικά κουκλάκια που ἐπιμένουμε να τα ὀνομάζουμε «ἁγιοβασίληδες».
Ἄραγε
ποια καταγωγή ἔχει τό παράξενο παχουλό ἀνθρωπάκι με την
κόκκινη στολή πού έπιμένει να συστήνεται ὡς «ἁγιοβασίλης» και ἐπισκέπτεται τούς βόρειους Εὐρωπαίους τήν παραμονή τῶν Χριστουγέννων;
Καί πῶς αὒτό το γεροντάκι κατέκλυσε σήμερα τήν ἑλληνική ἀγορά;
Ἡ καταγωγή του μᾶλλον πρέπει νά ἀναζητηθεῖ σε παλιές γερμανικές καί
σκανδιναβικές λατρεῖες - πρίν οἱ λαοί αὐτοί ἐκχριστιανιστοῦν.
1. Ο
ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ
ΘΕΟΣ
Wōđinaz
-
Óðinn
ΠΡΟΓΟΝΟΣ ΤΟΥ
«Father
Christmas»
Ἕνας ἀρχαῖος γερμανικός μῦθος στην «Helgakviða
Hundingsbana»
(1270 μ.Χ.),
αναφέρει φυλές που κατοικοῦσαν στις ὄχθες τοῦ Oder
κοντά στο Ρήνο
και λάτρευαν τον Θεό
Wōđinaz.
Οἱ Λομβαρδοί ἀργότερα το θεό αυτό τον ὀνόμαζαν
Wōden ἤ Óðinn.
Το ἱερατεῖο στις ὄχθες τοῦ ποταμοῦ Oder
«ἀποτελεῖτο
ἀπό μάντεις» και ὁ λαός περίμενε τον Θεό «να τον ὁδηγήσει σε νίκες».
Ἡ
λατρεία αυτή τοῦ θεοῦ
Óðinn εἶναι πανάρχαια. Την γνώριζε τον 1ο αἰ. π.Χ. ὁ Ἰούλιος Καίσαρ και ἀργότερα ὁ Τάκιτος
(1ος αἰ. μ.Χ.).
Ἀλλά καί στον Μεσαίωνα πολλοί λαοί τοῦ Βορρᾶ
συνεχίζουν να τήν θυμοῦνται: Ἀπό
τον 6ο αἰ. μ.Χ. ὁ Óðinn λατρευόταν ὡς ὁ Θεός τῶν δασῶν.
Στήν «Tängelgarda
λίθο» (17οςαἰ.μ.Χ.)
ὁ θεός Óðinn
εἰκονίζεται ἔφιππος με δόρυ στο δεξί χέρι.
Ὁπως πάντα, τόν
συνοδεύουν πουλιά, ζῶα καί ἑρπετά.
|
2. ΤΑ
Alp
Ἤ
Elf - ΥΠΗΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Wōđinaz
-
Óðinn
Σήμερα τον
«Αγιοβασίλη του Βορρά»(το
παχουλό γεροντάκι) τον συνοδεύουν πλήθος υπηρέτες - νάνοι και ξωτικά. Το έλκηθρο
που τον μεταφέρει το σέρνουν «τάρανδοι». Ὅλα
αὐτά, οι υπηρέτες, ἡ πολύχρωμη χαρούμενη συνοδεία ἀπό πουλιά και ζῶα τοῦ δάσους, προέρχονται από παλιές
λατρείες των βορείων λαών και από την πλούσια Γερμαική μυθολογία:
Στούς ἀρχαίους γερμανικούς
μύθους, ἐκτός τοῦ Θεοῦ
Wōđinaz
-
Óðinn, συναντᾶμε
και τα Alp
ή Alf ή
Elf (φυσικές
δυνάμεις - ὑπηρέτες τοῦ Θεοῦ
Wōđinaz).
Ἀρχικά ἥταν
όντα με μαγικές ιδιότητες. Τη δύναμή τους άλλα
alf
τη
χρησιμοποιούν για να ωφελήσουν και άλλα για να βλάψουν τους ανθρώπους.
Ζουν σε κοιλώματα τῆς γῆς, μέσα σε βράχους, πηγάδια και πηγές. Τα μυθικά
αυτά όντα οι γερμανικοί και οι σκανδιναβικοί λαοί τα λάτρευαν ως θεότητες.
Και για να έχουν την προστασία τους, έδιναν στα παιδιά τους ονόματα όπως
Alfred,
Alfwin,
Elfreda,
Alfhild,
Alvar.
Οι ξυλοκόποι στα ψηλά βουνά φορούσαν καφέ και πράσινες φορεσιές – στα χρώματα του δάσους – όμοιες με
τις φορεσιές των ξωτικών.
Ο
Jacob
Grimm
στην «Μυθολογία των Τευτόνων» αναφέρει στο
κεφάλαιο 17 τα «Wights
και
Elf»
(νάνοι και ξωτικά του δάσους) και τα χαρακτηρίζει «υπερφυσικές δυνάμεις
και πνευματικά όντα».
«Καθένα ἀπό αὐτά τα "ξωτικά" ἔχει καί κάποια θαυμαστή ἰδιότητα: Άλλα έχουν δύναμη, άλλα προσφέρουν την αιώνια νεότητα, άλλα μας
δίνουν γνώση και άλλα προλέγουν το μέλλον».
«Οι αρχαίοι Τεύτονες πίστευαν
ότι είναι τυχερός όποιος συναντήσει
μέσα στο δάσος το κατάλληλο ξωτικό
που θα τοῦ χαρίσει ὅ,τι ζητήσει». |
Το 1020 μ.Χ., ο
ποιητής
Sigvat
Thordarson,
στο μνημειώδες έργο του «Austrfaravísur»
περιγράφει περίεργες «θυσίες» και «προσφορές καρπών» στα
alp, από
οικογένεια Σουηδών που είχε ασπαστεί τον Χριστιανισμό όμως δεν μπορούσε να
ξεχάσει τις αρχαίες Σουηδικές λατρείες.
Στα μυθιστορήματα και στα παραμύθια του 19ου αι. τα
elf
(ξωτικά του
δάσους) βοηθοῦν τα μικρά παιδιά να βρουν το δρόμο στο δάσος ή τα οδηγούν
σε ασφαλές μέρος όταν απειλούνται από κινδύνους. Ο Δρ.
J.
R.
R.
Tolkien
το 1937 στο μυθιστόρημα «Ο Άρχων των Δακτυλιδιών» περιέλαβε διηγήσεις με
ξωτικά που εντυπωσίαζαν τα παιδιά που τις διάβαζαν.
Στη Βόρεια
Γερμανία επιβιώνουν μέχρι σήμερα παραμύθια και έθιμα που ανάγονται στην
αρχαία λατρεία των
alp
(ξωτικά των
ορέων). Αλλά και πολλά σημερινά δρώμενα τις ημέρες των Χριστουγέννων είναι
παρμένα από αυτά τα παραμύθια. Τα ίδια αυτά παραμύθια ενέπνευσαν το
Σουηδό ζωγράφο
Nils
Johan
Olsson
Blommér
να
ζωγραφίσει τον πίνακα «Το λιβάδι με τα ξωτικά».Τα ίδια παραμύθια ενέπνευσαν τον Σαίξπηρ να χαρίσει στο Ελισαβετιανό Θέατρο το περίφημο έργο «Όνειρο
Θερινής Νυκτός».
3.
ΠΩΣ Ο ΘΕΟΣ
Wōđinaz
-
Óðinn
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ ΣΕ Santa Claus
Οἱ θρύλοι καί οἱ μύθοι για τον Θεό Wōden - Óðinn
σιγά - σιγά ἀναμίχθηκαν με τούς
μύθους για τα «alp
και
elf».
Ξεχάστηκαν οἱ πολεμικές ἰδιότητες τοῦ
Wōđinaz.
Tίς παγωμένες νύκτες τοῦ χειμώνα ὅλοι τον
περίμεναν
όχι πια σε μάχη να τους οδηγήσει σε νίκες, αλλά νά τούς προστατεύσει από
την κακοκαιρία,, να γεμίσει τίς ἀποθήκες τους και νά τούς κάνει
παρέα δίπλα στο τζάκι που ἥταν ἀναμμένο ὅλη τη νύχτα. Οἱ Ὁλλδανοί στά
φράγματα και οἱ Νορβηγοί στα φιόρντ, τοῦ ἔδωσαν θαλασσινές ἰδιότητες
ἀντίστοιχες μέ τοῦ Ποσειδώνα. Και ὅταν ἔγιναν χριστιανοί τον ταύτισαν με τον Ἅγιο Νικόλαο.
Ἀκόμη και στούς ζωγραφικούς πίνακες, ἡ μορφή που πῆρε ὁ
Wōden - Óðinn
στο τέλος τοῦ 17ου αἰ. δέν διαφέρει καθόλου ἀπό τό βυζαντινό πρότυπο τοῦ
Ἁγίου Νικολάου - προστάτη τῶν ναυτικῶν και τῶν ἐργατῶν στα φράγματα
κατά μῆκος τῆς θαλάσσης στήν Ὁλανδία. Κι ὅταν οἱ Ὁλανδοί μετανάστευσαν στήν
Ἀμερική πῆραν τά παραμύθια και τά ἔθιμα τοῦ
Wōden -Óðinn
και τῶν
Alp μαζί τους. Ἐκεῖ στόν "Νέο Κόσμο", δεν ἄργησε νά ἐμφανιστεῖ ὁ «Santa
Claus».
4.
Ο Santa Claus - ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΩΝ
ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ
Στο περιοδικό
Harper's Weekly τῆς Νέας Ὑόρκης, τό ωραίο
σκίτσο που έκανε μεγάλη αίσθηση, στίς 3 Ἰανουαρίου
τοῦ 1863, ήταν έργο του μεγάλου Ἀμερικανού σκιτσογράφου Thomas Nast
καταγόμενου ἀπό τό Παλατινᾶτο τῆς Γερμανικῆς Ρινανίας, (που εἶχε ἔντονες
τίς μνῆμες ἀπό τά παραμύθια τῆς πατρίδας του για τον
Wōden - Óðinn
και την ἀκολουθία του). Το σκίτσο αυτό ἕνας γέροντας μέ ἀρχοντικό
παρουσιαστικό καί λευκή γενειάδα, ὁ
«Santa
Claus»
- με ἐμφανή τα χαρακτηριστικά τῆς γερμανικῆς παράδοσης - φορᾶ πανωφόρι μέ κεντημένα ἄστρα (θυμίζοντας τό χειμερινό ἡλιοστάσιο ἀλλά
και τά ἀστέρια τῆς ἀμερικανικῆς σημαίας). Ὁ γέροντας «Santa
Claus»
ἐπιβαίνει ἅρματος πού σέρνουν ἐλάφια και μοιράζει πλούσια δῶρα
συσκευασμένα σε πακέτα πού φέρουν τή φίρμα τοῦ περιοδικοῦ
Harper's Weekly. Ὅλα αὐτά γίνονται κάτω ἀπό τήν σκέπη τεράστιας ἀμερικανικῆς σημαίας.
5.
Ο Santa Claus («Father
Christmas»)
ΚΑΤΑΚΛΥΖΕΙ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ
Στήν Ἑλλάδα τά σκίτσα και οἱ κάρτες μέ τό παράξενο
καλοθρεμμένο ἀνθρωπάκι - ξωτικό τοῦ
δάσους ἤ θεότητα τοῦ χιονιοῦ - ἄρχισε νά κυκλοφορεῖ μετά τόν Β΄ Παγκόσμιο
Πόλεμο.
Σήμερα οἱ λαοί
της Βόρειας Ευρώπης – Βρετανοί, Γάλλοι, Γερμανοί, Σκανδιναβοί – διηγοῦνται ότι «elf»,
«νάνοι» και άλλα ξωτικά ακολουθούν και υπηρετούν ένα παράξενο καλοσυνάτο
γεροντάκι που αντιπροσωπεύει τη Θεότητα του Χιονιού. Το γεροντάκι αυτό
(που προσωποποιεί τον Χρόνο ή το Χειμώνα) άλλοι το ονομάζουν
Pere Noel, άλλοι Bonhomme
Janvier και άλλοι Father Christmass.
(Είναι βέβαιο πως το γεροντάκι αυτό είναι επιβίωση του Γερμανικού Θεού
Wōđinaz -
Óðinn.).
Ζει στο Βόρειο Πόλο και τα ξωτικά τον υπηρετούν. Κατεβαίνει μαζί τους στις
πόλεις και στα χωριά την παραμονή των Χριστουγέννων (που συμπίπτει με το
"χειμερινό ηλιοστάσιο") και μοιράζει δώρα.
Χαρακτηριστικό στη μορφή και στη στολή του Father
Christmass
και της ακολουθίας του είναι το Γοτθικοῦ ρυθμοῦ οξυκόρυφο τόξο: Τα αυτιά τους, ο σκούφος
και η μύτη τους καταλήγουν σε οξεία γωνία. Στην αμφίεσή τους επικρατούν
τρία χρώματα (λευκό, κόκκινο και πράσινο).
Την παραμονή των Χριστουγέννων οι βόρειοι Ευρωπαίοι περιμένουν τον
Father Christmass και τα Elf
να τους χαρίσουν ευτυχία και να γεμίσουν το σπίτι με δώρα.
______________
Πολλές πληροφορίες άντλησα από το έργο:
Jones
Marshall
,
Mythology of All Races Series, Volume 2 Eddic, Great Britain: Marshall
Jones Company, 1930,
σελ.
220
Γιώργος Ιωαννίδης
|