Οι μέλισσες

Παρακάτω θα βρείτε κάποιες προτάσεις για δραστηριότητες σχετικά με τις μέλισσες χρησιμοποιώντας κάποια προγράμματα διαδικτυακά, με σκοπό έχουν να εξοικειώσουν τα παιδιά με τις Τ.Π.Ε.

  1. Μετά από έρευνα για πληροφορίες που θα ψάξουν στο διαδίκτυο μπορούμε να τις καταγράψουμε στον εξής εννοιολογικό χάρτη:  https://coggle.it/diagram/YHFmFj4M8BcjA4HI/t/%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%AD%CE%BB%CE%B9%CF%83%CF%83%CE%B5%CF%82-%CF%80%CE%B5%CF%84%CE%BF%CF%8D%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B9-%CE%B8%CE%B1-%CE%BC%CE%B1%CF%82-%CF%86%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%85%CE%BD/307316c02f68546418eedc9507e6f208fbae482f56a1f5593004c43ef87f6e56

 

2. Χρησιμοποιώντας την μέλισσα bee-bot προσπαθούν τα παιδιά να βρουν τα βήματα που χρειάζεται η μέλισσα να φτάσει σε κάποιο σημείο. Έπειτα, καλούνται να αποτυπώσουν στο χαρτί τον αλγόριθμο που ακολούθησαν, πρώτα με γραμμές και έπειτα καταγράφοντας πόσα βήματα.  Το φύλλο εργασίας είναι το εξής:     Αλγόριθμος μέλισσας

3. Τα παιδιά μπορούν να παίξουν και ένα αυτοσχέδιο επιτραπέζιο: Χωρίζονται σε δύο ομάδες και στη μέση του τραπεζιού υπάρχει ένα καλάθι με μέλισσες χάρτινες. Η κάθε ομάδα κρατάει από μια κυψέλη χάρτινη. Στο tablet του σχολείου με τη σειρά η κάθε ομάδα πατάει τον εξής τροχό https://wheelofnames.com/view/el/fbp-w3s/

και ότι αριθμό τύχουν τόσες μέλισσες πρέπει να πάρουν. Κερδίζει όποια ομάδα έχει τις περισσότερες μέλισσες.

4. Μπορούν να παίξουν το εξής παιχνίδι με λέξεις  στο σπίτι: https://learningapps.org/watch?v=pgqp2dfon20

Όπως και το εξής παζλ: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=36cba9f43d9f

 

 

Κατασκευές Φθινοπώρου και Χριστουγέννων

Στο νηπιαγωγείο γίνονται πολλές κατασκευές απο τα παιδιά χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά, όπως χαρτί κανσόν, οντουλέ, γλασσέ, γκοφρέ, κόβοντάς τα σε συγκεκριμένα κομμάτια ανάλογα με το πατρόν που έχει σχεδιάσει η νηπιαγωγός. Πολλές φορές χρησιμοποιούμε και πινέλα με τέμπερα, νερομπογιά και άλλες τεχνικές που καλλιεργούν την λεπτή κινητικότητα των παιδιών και την φαντασία και δημιουργικότητά τους. Κάποιες κατασκευές είναι αυτές που ακολουθούν, ένα μικρό δείγμα απο κατασκευές κατά την αρχή του σχολικού έτους το φθινόπωρο και για τα Χριστούγεννα.

Παιχνίδια άρθρωσης στο σπίτι

Τα νήπια βρίσκονται σε μία κομβική ηλικία για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους. Σε όλους τους τομείς είναι η πιο κατάλληλη ηλικία για να ενθαρρύνουμε τα παιδιά και να τα ενισχύσουμε ώστε να αναπτυχθούν και να εξελιχθούν.

Πιο συγκεκριμένα, στον τομέα της Γλώσσας, τα παιδιά έχουν να εξοικειωθούν με πολλές πτυχές του λόγου, προφορικού και γραπτού. Ο τομέας αυτός είναι δυσνόητος απο τα μικρά παιδιά και καλούμαστε γονείς και εκπαιδευτικοί να τα βοηθήσουμε με παιγνιώδη τρόπο να τον κατανοήσουν. Τα παιδιά στη σημερινή εποχή έχουν τόσα ερεθίσματα απο την τεχνολογία τριγύρω τους, που πολλές φορές αυτό τους μπερδεύει και αυτό να εκφραστεί και σε δυσκολία ή καθυστέρηση της ομιλίας. Βέβαια, ας έχουμε υπόψιν μας πως κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης και εξέλιξης που πρέπει να σεβόμαστε παρότι υπάρχουν στάδια ανάπτυξης του προφορικού λόγου των παιδιών.

Does Your Child Need Help Speaking More Clearly?

Μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά στον τομέα του προφορικού λόγου με διάφορες δραστηριότητες, ανάγνωση παραμυθιών, εκμάθηση τραγουδιών, ανάγνωση ποιημάτων, αινιγμάτων κ.ά. Επίσης, μπορούμε να κάνουμε κάποιες ασκήσεις σε μορφή παιχνιδιού. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με άρθρο του Γιάννη Σπετσιώτη, Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής, θα μπορούσαμε να «παίξουμε»:

  • Παιχνίδια με την αναπνοή μας: να φυσάμε φτερά, φούσκες, χάρτινες βαρκούλες στο νερό, μικρά χαρτόνια που έχουν στην παλάμη τους, μπαλάκια πάνω σε τραπέζι, να σβήνουν κεράκια, να σφυρίζουν, να ρουφούν με καλαμάκι, να φουσκώνουν χάρτινες σακκούλες.
  • Ασκήσεις για το σαγόνι: να κάνει πως μασάει με υπερβολικό τρόπο, δαγκώνει ένα μεγάλο μήλο, να σπρώχνει το χέρι κάποιου που το ακουμπάει στο σαγόνι ανοίγοντας πολύ το σαγόνι.
  • Γλωσσογυμναστική: Το παιδί μπορεί να μιμηθεί τις γάτες που πίνουν γάλα, να κάνει πως γλύφει ένα γλειφιτζούρι, να δείξει με τη γλώσσα την κίνηση που κάνει το εκκρεμές του ρολογιού, να κάνει πως σκουπίζει με τη γλώσσα τα δόντια του, να φουσκώνει με τη γλώσσα τα μάγουλά του.

Καταλαβαίνετε πως με αυτά που γράφουμε δεν θέλουμε να κάνουμε τους ειδικούς. Είναι απλά κάποια βοηθητικά παιχνίδια που θα βοηθήσουν το παιδί και θα διασκεδάσετε μαζί. Αν κάποιο παιδί έχει σοβαρό θέμα, υπάρχουν ειδικοί που θα κάνουν την διάγνωση και θα σας ενημερώσουν και θα σας κατευθύνουν. Εσείς πρέπει να έχετε ψυχραιμία, κατανόηση και ενθάρρυνση στο παιδί σας και όρεξη για συνεργασία και φιλικό κλίμα με όποιον ασχολείται με το παιδί σας.

Γλωσσικό παιχνίδι με παραμύθια.

Τα προνήπια και νήπια αγαπούν πολύ τα παραμύθια. Όταν γίνεται ανάγνωση κάποιας ιστορίας μαγεύονται απο το κείμενο, τις εικόνες, την αφήγηση. Η ανάγνωση παραμυθιών είναι μία εξαιρετική δραστηριότητα, που προσφέρει ερεθίσματα στα παιδιά και μπορούμε να τα συνδυάσουμε με μια πληθώρα άλλων δραστηριοτήτων απο όλους τους τομείς του Δ.Ε.Π.Π.Σ.

Στον τομέα  Γλώσσα τα παραμύθια φέρνουν τα παιδιά σε επαφή με τον γραπτό λόγο, εξοικειώνονται με αυτόν, κατανοούν την σύνδεση προφορικού με γραπτό λόγο, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους κ. ά.

Στον τομέα Δημιουργία- έκφραση τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα βιβλία, το μαγικό αυτό κόσμο που τους ανοίγει τα φτερά της φαντασίας και τους μαθαίνει με έμμεσο τρόπο αξίες ζωής, τρόπους συμπεριφοράς. Η εικονογράφηση τους βοηθά να συνδέσουν το κείμενο με εικόνες κατανοητές απο εκείνα, που θα μπορούν να αποτυπώσουν κι εκείνα στην ζωγραφική τους.

Τα παιδιά, όσον αφορά τα παραμύθια είναι αρκετά συντυρητικά και έχουν ένα είδος εμμονής με αυτά. Θέλουν να ακούν πολλά παραμύθια συνέχεια, μπορεί ακόμα και να έχουν απομνημονεύσει τα λόγια του αλλά εξακολουθούν να θέλουν να το ακούσουν και συμπεριφέρονται σαν να το ακούνε πρώτη φορά.

Μπορούμε να δοκιμάσουμε κάποια παιχνίδια με αφορμή κάποιο παραμύθι. Μπορεί, αρχικά, τα παιδιά να εκνευριστούν με όποια αλλαγή σε παραμύθι, αλλά σταδιακά με αρκετές επαναλήψεις αυτά τα παιχνίδια γίνονται τα αγαπημένα τους και τους βοηθούν σε όλους τους τομείς να εξελιχθούν.

Ένα διασκεδαστικό παιχνίδι είναι ένα απο αυτά που αναφέρει ο Τζάνι Ροντάρι στο βιβλίο του «Γραμματική της φαντασίας». Το παιχνίδι λέγεται «λαθεύοντας τις ιστορίες». Για παράδειγμα, στην ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας…

-Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα κοριτσάκι που το έλεγαν Κιτρινοσκουφίτσα.

-Όχι, Κοκκινοσκουφίτσα.

-Α, ναι, Κοκκινοσκουφίτσα. λοιπόν, τη φωνάζει ο μπαμπάς της και….

-Μα όχι ο μπαμπάς της, ήταν η μαμά της.

-Σωστά. Τη φωνάζει και της λέει: Πήγαινε στη θεία για να της δώσεις….

-Πήγαινε στη γιαγιά, όχι στη θεία                     κ.λ.π.

Αυτό το παιχνίδι, όπως είπαμε μπορεί να τα εκνευρίσει, γιατί θα τα κάνει να αισθανθούν σε κίνδυνο.  Για την εμφάνιση του λύκου είναι προετοιμασμένα: η εμφάνιση του καινούριου τα ανησυχεί, γιατί δεν ξέρουν αν είναι εχθρός ή φίλος. Σταδιακά, δέχονται να γεννηθεί απο την ιστορία η παρωδία. Η νέα οπτική γωνία ανανεώνει το ενδιαφέρον για την ίδια την ιστορία ή γεννά μια καινούρια, ευφάνταστη, δημιουργική ιστορία, που κάνει τα παιδιά να καλλιεργούν τον αναδυόμενο αλφαβητισμό τους.