[Γ.Α.Κ. / αταξινόμητα]
ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ                                                                            Εν Ιωαννίνοις τη 16-2-1937

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

ΤΗΣ 12ης ΕΚΠΑΙΔ. ΠΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

 

Αριθ. πρωτ. 534

 

Προς

το Σ. Υπουργείον Θρησκευμάτων και Παιδείας

 

     Έχομεν την τιμήν να υποβάλωμεν Υμίν την συνημμένην ταυτάριθμον διαταγήν ημών προς τα σχολεία της ημετέρας περιφερείας και να παρακαλέσωμεν υμάς, όπως ευαρεστηθήτε να λάβητε γνώσιν ταύτης.

 

Ευπειθέστατος

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ

ΤΗΣ 12 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

[Υπογραφή]

 

_________________________________________________________

 

Αριθ. Πρωτ. 534

Προς

τους κ.κ. δ/ντάς των σχολείων της 12ης

εκπαιδευτικής περιφερείας

 

     Λαβόντες υπ' όψιν ότι αντινομίαι παρουσιαζόμεναι κατά την παροχήν της διδασκομένης ύλης, ως και αυτή αύτη η παροχή ύλης, δι' ήν δεν είναι πρόσφορον έδαφος η παιδική ηλικία, δυνατόν να δημιουργήσουν παρά τοις μαθηταίς θλιβεράς παρανοήσεις εις βάρος του επιδιωκομένου γενικού της εκπαιδεύσεως σκοπού, παραγγέλλομεν υμίν

α. όπως κατά την διδασκαλίαν των φυσικών μαθημάτων μη προβαίνητε εις την ανάπτυξιν της Δαρβινείου θεωρίας, ως και των μαθημάτων των σχετικών με την επί της γης εμφάνισιν του ανθρώπου κατά το τέλος της τριτογενούς γεωλογικής περιόδου, ουχί διότι πρέπει να δεσμευθή η επιστημονική συνείδησις ούτε διότι τα επιστημονικά πορίσματα δύνανται να διασαλεύσουν την θρησκευτικήν ζωήν, εφ' όσον κατά την επιγραμματικήν ρήσιν του Βάκωνος "η μικρά επιστήμη καταπολεμεί την θρησκείαν και η μεγάλη την ανυψώνει", αλλά διότι η μεταξύ επιστήμης και πίστεως φαινομενική και μόνον αντινομία δυνατόν να εκληφθή ως ουσιαστική τοιαύτη υπό των εν σχηματισμώ παιδικών συνειδήσεων και να μειώση παρ' αυταίς είτε της επιστήμης είτε της θρησκείας το κύρος και

β. όπως κατά την διδασκαλίαν των αρχαίων ελληνικών εν τη στ' γυμνασιακή τάξει παραλείπητε τον Επιτάφιον λόγον του Περικλέους, αντικαθιστώντες τούτον δια τινος Πλατωνικού διαλόγου, διότι το εν τω επιταφίω υπέροχον τη αληθεία εγκώμιον των δημοκρατικών ιδεωδών δυνατόν να εκληφθή κακώς υπό των μαθητών ως έμμεσος επίκρισις της σθεναράς κυβερνητικής πολιτικής και των εν γένει τάσεων της σημερινής πολιτείας. Λέγομεν δε κακώς, διότι κατ' ουσίαν τον πραγματικόν θρίαμβον των δημοκρατικών ιδεωδών και της καλώς εννοουμένης ελευθερίας απεργάζεται η εθνική κυβέρνησις πατάσσουσα τας δημαγωγικάς ροπάς και πάντα αποσυνθετικόν σπόρον. Επειδή όμως η εφηβική ηλικία δεν είναι ικανή δια την υψηλήν αφαίρεσιν και την επίμοχθον αναζήτησιν της αληθείας, ευκόλως δε ρέπει προς τον σχηματισμόν πεποιθήσεων στηριζομένων επί του συναισθηματικού μόνον κόσμου, καλόν είναι, όπως αι λαμπραί του Θουκυδίδου σελίδες αφεθούν δια τα έτη εκείνα, κατά τα οποία η ελληνική νεότης, ωριμοτέρα, θα ακούη από του στόματος των πανεπιστημιακών της διδασκάλων την ανάλυσιν του κάλλους των αρχαίων κειμένων. Άλλως υπάρχει πιθανότης ότι θα επιφέρουν το αυτό φθοροποιόν και διαλυτικόν αποτέλεσμα, το οποίον επέφερον κατά την εποχήν του πελοποννησιακού πολέμου απαγγελλόμεναι προς τον άστατον δήμον των Αθηναίων υπό του στόματος του Μεγάλου Περικλέους. Παρουσιάσασαι τόσον θαυμασίως εστολισμένας τας λαμπράς δημοκρατικάς κατακτήσεις εις τον στερούμενον ισχυρού νοητικού οργάνου αθηναϊκόν όχλον συνετέλεσαν εις το να αποκτήση ούτος αλόγιστον περί της δυνάμεώς του πεποίθησιν συντρίβων δια της αναρχικής του επάρσεως το θαυμάσιον έργον, το οποίον εις καλυτέρους καιρούς αι αυταί δημοκρατικαί ιδέαι είχον δημιουργήσει.

     Εντελλόμενοι, όπως ακριβώς τηρήσητε τα ανωτέρω παραγγελλόμενα παρακαλούμεν υμάς, κ.κ. συνάδελφοι, όπως μη αποδώσητε εις αντιδραστικόν πνεύμα τας αντιρρήσεις μας ταύτας, αλλά μόνον εις το καλώς νοούμενον συμφέρον των μαθητών και εις το ευρύτερον και ανώτερον συμφέρον της πατρίδος.

 

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ

ΤΗΣ 12 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

[Σφραγίδα, υπογραφή]

http://users.sch.gr/ianyfantis/d/keimena/k_ie/ie1.htm

Μάρτιος 2004