Θρησκευτικός συγκρητισμός. Σε ποιους λόγους οφείλεται η ανάμειξη θρησκευτικών πεποιθήσεων και η εμφάνιση νέων λατρειών στην ελληνιστική εποχή;
© Εύη Πεπέ, Φιλόλογος
αρχική
ιστορία
Συμπλήρωσε τα κενά επιλέγοντας την κατάλληλη λέξη από την αναδυόμενη λίστα.
Η εξάπλωση του Ελληνισμού και η ανάμειξή του με τους λαούς της Ανατολής είχε συνέπειες και στη θρησκεία. Οι συνθήκες ευνοούσαν την
ανάμειξη
διατήρηση
των θρησκευτικών πεποιθήσεων και παράλληλα την εμφάνιση νέων
θεωριών
θρησκειών
λατρειών
.
Λόγοι περισσότερο κοινωνικοί και
οκονομικοί
πολιτικοί
, παρά καθαρά πνευματικοί, δηλαδή
θρησκευτικοί
πνευματιστικοί
λατρευτικοί
, συνέβαλαν στη διαμόρφωση νέων θρησκευτικών πεποιθήσεων. Οι
βασιλείς
ιερείς
μάντεις
, θέλοντας να εδραιώσουν την κυριαρχία τους και να γίνουν αποδεκτοί από τους
γηγενείς
ευγενείς
υπηκόους
τους, συνεργάστηκαν με τα τοπικά
ιερατεία
συμβούλια
και
υιοθέτησαν
δεν υιοθέτησαν
τοπικές δοξασίες και λατρείες. Από την άλλη πλευρά, η
ασφάλεια
αβεβαιότητα
σιγουριά
που είχαν δημιουργήσει οι συνθήκες της ζωής, οδήγησαν τον απλό πολίτη στην αναζήτηση έντονων συγκινήσεων μέσω της θρησκείας και στην καλλιέργεια της ελπίδας για μια καλύτερη «
ελπίδα
ζωή
θρησκεία
» μετά το θάνατο. Έτσι, εκτός από τις παραδοσιακές λατρείες, επικράτησαν κυρίως λατρείες με
θρησκευτικό
μυστηριακό
μυστικιστικό
χαρακτήρα, όπως τα
Δημήτρια
Ελευσίνια
Πιέρια
μυστήρια, οι
Απολλώνιες
Διονυσιακές
τελετές και τα μυστήρια της
Αθηνάς
Ήρας
Ίσιδας
, του
Ιησού
Μίθρα
Πλούτωνα
και της
Γαίας
Κυβέλης
Ρέας
. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν και καινούργιες, όπως συνέβη με τη λατρεία του
Ασκληπιού
Άττι
Σάραπη
. Ήταν θεός αντίστοιχος με τον
Απόλλωνα
Δία
Πλούτωνα
αλλά με ιδιότητες και άλλων θεοτήτων του Ολυμπιακού πανθέου. Τη λατρεία του επέβαλε στην Αίγυπτο ο
Πτολεμαίος
Σέλευκος
. Αργότερα, τον 3ο αι. π.Χ. έγινε αποδεκτή η λατρεία του Σάραπη σε πολλές πόλεις του ελλαδικού χώρου και σε νησιά του Αιγαίου. Η τεχνητή αυτή συνένωση ποικίλων θρησκευτικών δοξασιών και η διαμόρφωση νέων λατρειών είναι γνωστή με τον όρο θρησκευτικός
ενωτισμός
συγκρητισμός
.
Έλεγχος
ΕΝΤΑΞΕΙ