Όστρακα με τα ονόματα των τριών προσωπικοτήτων (Αριστείδης, Κίμων, Θεμιστοκλής) που κυριάρχησαν στην πολιτική ζωή της Αθήνας τις δύο πρώτες δεκαετίες μετά τα Μηδικά. Και οι τρεις αναγκάστηκαν να πάρουν τον δρόμο της εξορίας (Αθήνα, Μουσείο Αγοράς).
Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με βάση το
περιεχόμενό τους ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ), λαμβάνοντας υπόψη σας
και το α.ε. κείμενο της Ενότητας.
Ο Αισχίνης ήταν σπουδαίος αρχαίος Έλληνας ρήτορας.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Αισχίνης ήταν ρήτορας και πολιτικός αντίπαλος του Λυσία.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Αισχίνης με τον ρητορικό του λόγο Κατὰ Κτησιφῶντος εναντιώθηκε στην
πρόταση του Κτησιφώντα να τιμηθεί με χρυσό στεφάνι ο Δημοσθένης για τις
υπηρεσίες του προς την πατρίδα.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Αισχίνης ακολουθούσε φιλομακεδονική πολιτική, όπως και ο Δημοσθένης.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Όταν ο Αισχίνης ηττήθηκε στη δίκη με τον λόγο του Κατὰ Κτησιφῶντος και
επειδή ήταν φιλικά προσκείμενος στους Μακεδόνες, αναγκάστηκε να εξοριστεί
από την πατρίδα του και βρέθηκε στη Μ. Ασία και τη Ρόδο.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Στο απόσπασμα της Ενότητας, που ανήκει στο είδος της επιστολής, ο Αισχίνης
κάνει λόγο για το πώς αντιμετωπίζει την εξορία του.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Οι επιστολές που σώθηκαν με το όνομα του Αισχίνη και στις οποίες ο ίδιος
παρουσιάζεται ως εξόριστος είναι όλες γνήσιες.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Αισχίνης, όπως και οι υπόλοιποι εξόριστοι, ζητά τη βοήθεια των
συμπατριωτών του να τον επαναφέρουν στην πόλη του, αν όμως αυτό δεν
επιτευχθεί, τότε εναντιώνεται στην πατρίδα του, διότι του συμπεριφέρθηκε
απαράδεκτα.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Αισχίνης αντιμετωπίζει με αξιοπρέπεια την εξορία του παρά το γεγονός ότι
πιστεύει πως υπήρξε υποδειγματικός πολίτης και πως έκανε πολλά καλά για την
πόλη του.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Μέσα από την επιστολή αυτήν καταλαβαίνουμε πως ο Αισχίνης νιώθει αρκετά
λυπημένος και αγανακτισμένος με τον εκπατρισμό του, διότι θεωρεί άδικη αυτήν
την απόφαση της πατρίδας του.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Σύμφωνα με τον συντάκτη της επιστολής οι εξορίες και η αγνωμοσύνη της Αθήνας
προς τους ένδοξους ευεργέτες της δεν είναι συχνό φαινόμενο.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Αισχίνης δεν αγανακτεί με την άδικη απόφαση της πόλης του προς τον ίδιο,
γιατί γνωρίζει καλά πως την ίδια αχαριστία επέδειξαν οι συμπολίτες του και
κατά το παρελθόν σε λαμπρούς άνδρες, όπως συνέβη με τον Θεμιστοκλή και τον
Μιλτιάδη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Σύμφωνα με το απόσπασμα της Ενότητας ο Θεμιστοκλής πέθανε γέρος στη φυλακή,
ενώ ο Μιλτιάδης εξορίστηκε.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Το ύφος της επιστολής είναι επίσημο και σοβαρό, ενώ σε αρκετά σημεία
κυριαρχεί η ειρωνεία.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο συντάκτης της επιστολής δηλώνει πως η απόφαση της πόλης του να τον
εξορίσει όχι μόνο δεν τον εκπλήσσει, αλλά αντίθετα αποτελεί επιβεβαίωση της
αξίας του ως πολιτικού. (Σ)
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Σημαντικές προσωπικότητες που κυριάρχησαν στην πολιτική ζωή της Αθήνας τις
δύο πρώτες δεκαετίες μετά τον Πελοποννησιακό πόλεμο και εξοστρακίστηκαν ήταν
οι Αριστείδης, Κίμων και Θεμιστοκλής.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο συντάκτης της επιστολής με τη χρήση επιχειρημάτων, παραδειγμάτων και της
επίκλησης στο συναίσθημα των ακροατών/αναγνωστών έχει ως κύριο στόχο του να
κερδίσει την εύνοια των συμπολιτών του και να πετύχει τον πολυπόθητο
επαναπατρισμό του.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Όταν ο Αισχίνης λέει πως δεν εκπλήσσεται με την απόφαση της εξορίας του και
πως αυτό είναι απόδειξη της αξίας του ως πολιτικού, καταλαβαίνουμε ότι
έχουμε να κάνουμε με έναν εκ πρώτης όψεως παράδοξο, από ρητορική άποψη όμως
επιδέξιο συλλογισμό.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Με την χρήση του «παράδοξου» συλλογισμού του ο Αισχίνης θέλει να κερδίσει
την προσοχή, το ενδιαφέρον και τον εντυπωσιασμό των ακροατών/αναγνωστών του.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο συντάκτης της επιστολής αυτής δεν ενδιαφέρεται τόσο για τον επαναπατρισμό
του, όσο για το να καταδείξει τις άδικες ενέργειες των Αθηναίων προς τους
ένδοξους προγόνους και ευεργέτες τους.