ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Βιογραφίες Ανθολογούμενων Λογοτεχνών στα βιβλία Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γυμνασίου - Λυκείου


Πεσσόα Φερνάντο (1888-1935)


Πεσσόα Φερνάντο

Σύντομο βιογραφικό για σχολική χρήση. Κατέβασε σε αρχείο

Γεννήθηκε στη Λισαβόνα στις 13 Ιουνίου 1888 και πέθανε στις 30 Νοεμβρίου 1935. Μετά τον θάνατο του πατέρα του ο πενταετής Φερνάντο εγκαταστάθηκε με τη μητέρα του και τον πατριό του, πρόξενο της Πορτογαλίας, στην πόλη Durban της Νότιας Αφρικής, όπου ολοκλήρωσε την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευσή του. Το 1905 επέστρεψε οριστικά στη Λισαβόνα, γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή χωρίς όμως να αποπερατώσει τις σπουδές του. Άσκησε το επάγγελμα του πράκτορα εξωτερικού εμπορίου.

Συμμετείχε στη δημιουργία και τη διεύθυνση του μοντερνιστικού περιοδικού Ορφέας. Έγραψε ποιήματα και πεζά στα αγγλικά, γαλλικά και πορτογαλικά. Το μόνο βιβλίο με ποιήματα στην πορτογαλική γλώσσα που δημοσίευσε όσο ζούσε ήταν το Μήνυμα (Mensagem). Μετά τον θάνατό του βρέθηκαν τα χειρόγραφα των έργων του σε ένα μεγάλο κιβώτιο. Δεν έχουν ακόμη μελετηθεί όλα.

Ο Πεσσόα συνιστά μοναδικό παράδειγμα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Κύριοι συντελεστές σε πρωτοτυπία αλλά και παραγωγικότητα είναι οι ετερώνυμοί του τους οποίους επινοεί το 1914. Πρόκειται για τις ψευδώνυμες προσωπικότητες με τις οποίες συγγράφει το έργο του. Συνολικά έχουν καταγραφεί 72 ετερώνυμοι. Σημαντικότεροι όλων είναι οι εξής τέσσερις: ο δάσκαλος όλων Αλμπέρτο Καέιρο, ποιητής του Φύλακα των κοπαδιών, ο εκκεντρικός ναυπηγός μηχανικός Άλβαρο ντε Κάμπος, ποιητής της Θαλασσινής ωδής και του Καταστήματος φιλικών, ο επικούρειος, στωικός κλασικιστής συνθέτης ωδών Ρικάρντο Ρέις και, τέλος, ο Μπερνάρντο Σοάρες, συγγραφέας του Βιβλίου της ανησυχίας.

Θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους ποιητές του εικοστού αιώνα και είναι ο κύριος εκπρόσωπος του πορτογαλικού μοντερνισμού. Ο Πεσσόα είναι ταυτόχρονα ποιητής και μύθος ποιητικός τόσο γιατί έζησε τη ζωή του στα όρια της ανυπαρξίας όσο και γιατί δημοσίευσε ελάχιστο μέρος του τεράστιου έργου του, ενός έργου ανολοκλήρωτου και πολλαπλού, το οποίο κληροδότησε στις μέλλουσες γενιές κλεισμένο στο περίφημο μπαούλο, εξασφαλίζοντας έτσι την υστεροφημία του.

Πηγές: Σχολικό βιβλίο γ' λυκείου, Ε.ΚΕ.ΒΙ.

Ανθολογούνται στα σχολικά βιβλία:

Τέσσερις ωδές

 

 

Εκτενέστερο βιογραφικό

Σημαντικός Πορτογάλος ποιητής, πεζογράφος και στοχαστής, κύριος εκπρόσωπος του πορτογαλικού μοντερνισμού. Μετά τον θάνατο του πατέρα του ο πενταετής Φερνάντο εγκαταστάθηκε με τη μητέρα του και τον πατριό του, πρόξενο της Πορτογαλίας, στην πόλη Durban της Νότιας Αφρικής, όπου θα ολοκληρώσει την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευσή του. Το 1905 επιστρέφει οριστικά στη Λισαβόνα και γράφεται στη Φιλοσοφική Σχολή χωρίς όμως να αποπερατώσει τις σπουδές του. Το 1914 επινοεί τα βασικά του ετερώνυμα. Συμμετέχει στη δημιουργία και τη διεύθυνση του μοντερνιστικού περιοδικού Ορφέας. Έγραψε ποιήματα και πεζά στα αγγλικά, γαλλικά και πορτογαλικά. Το μόνο βιβλίο με ποιήματα στην πορτογαλική γλώσσα που δημοσίευσε όσο ζούσε ήταν το Μήνυμα (Mensagem). Άσκησε το επάγγελμα του πράκτορα εξωτερικού εμπορίου. Μετά τον θάνατό του βρέθηκαν τα χειρόγραφα των έργων του σε ένα μεγάλο κιβώτιο. Δεν έχουν ακόμη μελετηθεί όλα.

 

Πηγή: Σχολικό βιβλίο γ' λυκείου

 

Ο Φερνάντο Αντόνιο Νογκέιρα Πεσσόα γεννήθηκε στη Λισαβόνα στις 13 Ιουνίου 1888 και πέθανε στις 30 Νοεμβρίου 1935. Την παραμονή του θανάτου του, σημειώνει από την κλίνη του νοσοκομείου: "I Know not what tomorrow will bring". Αυτό που το μέλλον έφερε αναμφισβήτητα είναι η καταξίωση του ως ενός από τους σημαντικότερους ποιητές του εικοστού αιώνα. Ο Πεσσόα είναι ταυτόχρονα ποιητής και μύθος ποιητικός. Έζησε τη ζωή του στα όρια της ανυπαρξίας, δημοσίευσε ελάχιστο μέρος του τεράστιου έργου του, ενός έργου ανολοκλήρωτου και πολλαπλού, το οποίο κληροδότησε στις μέλλουσες γενιές κλεισμένο στο περίφημο μπαούλο, εξασφαλίζοντας έτσι την υστεροφημία του.

Ελάχιστα γεγονότα συνθέτουν τη βιογραφία του: θάνατος του πατέρα του, μετακίνηση μαζί με τη νέα του οικογένεια στο Ντέρμπαν της Αφρικής, αγγλική παιδεία, επιστροφή στη Λισαβόνα, βιοπορισμός ως αλληλογράφος σε εμπορικούς οίκους, ένας λευκός έρωτας, πολλή μοναξιά. Η πολυσχιδής ποιητική ζωή του βρίσκεται στους αντίποδες της βιογραφίας του. Ο Πεσσόα, ο οποίος υπογράφει το έργο του με το όνομά του αλλά και με τα 72 καταγεγραμμένα ετερώνυμά του, συνιστά μοναδικό παράδειγμα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Κύριοι συντελεστές σε πρωτοτυπία αλλά και παραγωγικότητα οι εξής τέσσερις ετερώνυμοί του: ο δάσκαλος όλων Αλμπέρτο Καέιρο, ποιητής του "Φύλακα των κοπαδιών", ο εκκεντρικός ναυπηγός μηχανικός Άλβαρο ντε Κάμπος, ποιητής της "Θαλασσινής ωδής" και του "Καταστήματος φιλικών", ο επικούρειος, στωικός κλασικιστής συνθέτης ωδών Ρικάρντο Ρέις και, τέλος, ο Μπερνάρντο Σοάρες, συγγραφέας του "Βιβλίου της ανησυχίας". Αριστοτεχνικός διευθυντής αυτής της ιδιόμορφης ορχήστρας ο ίδιος ο Φερνάντο Πεσσόα, ο ποιητής του "Μηνύματος", ο διηγηματογράφος του "Αναρχικού τραπεζίτη", ο ακάματος δοκιμιογράφος επί παντός του επιστητού, ο θεατρικός συγγραφέας ενός ανολοκλήρωτου "Φάουστ", ο οποίος ορίζει την τέχνη του λέγοντας: "Προσποίηση είναι του ποιητή η τέχνη".

 

Πηγή: Ε.ΚΕ.ΒΙ.

Τίτλοι στα ελληνικά

 

Marginalia, Εξάντας

Ultimatum, Αρμός

Αντίνοος, Παρουσία

Αστυνομικές ιστορίες, Σοκόλη

Γράμματα στην Οφέλια, Εξάντας

Εγώ και οι "άλλοι", Printa

Ένα πολύ πρωτότυπο δείπνο, Gutenberg Γιώργος & Κώστας Δαρδανός

Η αγωγή του στωικού, Ροές

Η κλεμμένη περγαμηνή, Νεφέλη

Η ουσία του εμπορίου, Gutenberg Γιώργος & Κώστας Δαρδανός

Η ώρα του διαβόλου, Νεφέλη

Ηρόστρατος, Εξάντας

Θαλασσινή ανθολογία, Σοκόλη

Λισαβόνα, Ροές

Λογοτεχνικά δοκίμια, Printa

Ο αναρχικός τραπεζίτης, Οξύ

Ο δρόμος του φιδιού, Αρμός

Ο ερημίτης του Μαύρου Βουνού, Νεφέλη

Ο ναυτικός, Σοκόλη

Ο οδοιπόρος, Νεφέλη

Το βιβλίο της ανησυχίας, Αλεξάνδρεια

Το μπερδεμένο κουβάρι, Αρμός

Υπόθεση Βάργκας, Νεφέλη

Χωρίς μάσκες, Printa

 



 

Βιβλιοnet Βιβλιοnet

ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ