Γεννήθηκε στη Λευκάδα, όπου και ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του. Γράφτηκε στη νομική σχολή, αλλά παράλληλα άρχισε να ασχολείται με τη λογοτεχνία εγκαταλείποντας τις σπουδές. Το 1917 παντρεύτηκε την Εύα Πάλμερ, Αμερικανίδα που λάτρευε την Αρχαία Ελλάδα. Μαζί θα δουλέψουν για την πραγμάτωση της Δελφικής Ιδέας, που ήταν μια προσπάθεια αναβίωσης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος στους Δελφούς.
Ο Σικελιανός είχε τη δική του άποψη για τη ζωή, τη δική του κοσμοθεωρία. Πίστευε σε μια σφαιρική ενότητα και οραματιζόταν ένα γενικό θρησκευτικό μύθο, που να κλείνει μέσα του τη λατρεία της φύσης, της ζωής, τις πρωτόγονες μητριαρχικές θρησκείες, το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, την ορφική διδασκαλία και τη χριστιανική συμβολική.
Η Ακαδημία Αθηνών του απένειμε το αργυρό μετάλλιο για την αναβίωση των δελφικών αγώνων, ένα σχέδιο μεγαλόπνοο που όμως οδήγησε στην οικονομική καταστροφή και στον χωρισμό του ζευγαριού.
Η εξοχική του κατοικία στη Συκιά Κορίνθιας, υπήρξε τόπος συνάντησης με εξέχουσες προσωπικότητες της εποχής, όπως ο Κωστής Παλαμάς, ο Κώστας Καρυωτάκης και ο Νίκος Καζαντζάκης.
Υπήρξε πέντε φορές υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Το έργο του διακρίνεται από έντονο λυρισμό και ιδιαίτερο γλωσσικό πλούτο. Ο Σεφέρης τον αποκάλεσε «άρχοντα της λαλιάς μας». Θεωρείται «απόγονος» του Σολωμού και του Κάλβου.
Προς το τέλος της ζωής του πάλευε με τη φτώχεια και τις αρρώστιες, έζησε απομονωμένος. Στις 4/06/1951 από λάθος της οικιακής βοηθού του ήπιε απολυμαντικό βρίσκοντας τραγικό θάνατο. Τάφηκε στο Α Νεκροταφείο Αθηνών.
Η πρώτη του ποιητική συλλογή «Ο Αλαφροΐσκιωτος», 1909 προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στους φιλολογικούς κύκλους αναγνωριζόμενη ως έργο σταθμός στην ιστορία των νεοελληνικών γραμμάτων. Έγραψε ποιήματα και πεζά.
Επιμέλεια: Σοφία Δασκαλάκη
Ανθολογούνται στα σχολικά βιβλία:
Ο Άγγελος Σικελιανός γεννήθηκε στη Λευκάδα, γιος του Ιωάννη Σικελιανού και της Χαρίκλειας το γένος Στεφανίτση. Τα πρώτα γράμματα τα έμαθε κοντά στον πατέρα του. Στη Λευκάδα ολοκλήρωσε το Δημοτικό σχολείο, το Ελληνικό Σχολείο και το Γυμνάσιο. Κατά τη διάρκεια της εφηβείας του άρχισε η πρώτη ενασχόλησή του με την ποίηση. Το 1901 έφυγε για την Αθήνα, όπου γράφτηκε στη Νομική Σχολή. Στην Αθήνα ήρθε σ’ επαφή με τη Νέα Σκηνή του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου όπου δούλεψε ως ηθοποιός. Το 1902 πραγματοποίησε τις πρώτες δημοσιεύσεις ποιημάτων του σε λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής, ανάμεσά τους ο Διόνυσος και τα Παναθήναια, ενώ ένα χρόνο αργότερα συνεργάστηκε με τον Νουμά. Το 1904 ξεκίνησε την πορεία του προς μια πιο μεγαλόπνοη ποιητική γραφή μέσα από τις σελίδες του Ακρίτα και ένα χρόνο αργότερα έφυγε για τη Λιβύη, όπου έγραψε τον Αλαφροΐσκιωτο, που εκδόθηκε το 1909 γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία. Το 1906 επέστρεψε στη Λευκάδα. Τότε άρχισε η συμβίωσή του με την Εύα Πάλμερ, την οποία είχε γνωρίσει το 1905 στο σπίτι της αδερφής του Πηνελόπης και παντρεύτηκε το 1907 στην Αμερική. Μετά τον γάμο το ζευγάρι εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και γνωρίστηκε με τους φιλολογικούς κύκλους. Τον επόμενο χρόνο γεννήθηκε ο γιος τους Γλαύκος. Το 1910 ο Σικελιανός πήρε μέρος στην ίδρυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου και τον επόμενο χρόνο δημοσίευσε τον Δελφικό Ύμνο και έφυγε με τη σύζυγό του για το Παρίσι όπου παρακολούθησαν παράσταση αρχαίου δράματος από το ζεύγος Ντόνκαν. Τον ίδιο χρόνο πέθανε ο πατέρας του.
Στις αρχές του 1912 επισκέφτηκε ξανά το Παρίσι. Τον ίδιο χρόνο στρατεύτηκε στους Βαλκανικούς πολέμους. Μετά την επιστροφή του στην Αθήνα το 1913 εξακολούθησε να δημοσιεύει ποιήματα στον Νουμά ως το Νοέμβριο του 1914, οπότε γνωρίστηκε με τον Νίκο Καζαντζάκη, με τον οποίο συνδέθηκε με βαθιά φιλία, και αναχώρησε μαζί του για το Άγιο Όρος και για μια περιήγηση ανά την Ελλάδα. Μαζί με τον Καζαντζάκη τέθηκαν το 1915 με το μέρος του Βενιζέλου κατά τη ρήξη του έλληνα πολιτικού με το Παλάτι. Το 1917 πέθανε η αδερφή του Πηνελόπη. Το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου επισκέφτηκε την Πραστοβά της Μάνης μαζί με τον Καζαντζάκη και το 1919 την Ολυμπία και την Επίδαυρο. Το 1920 έμεινε με τη σύζυγό του στη Συκιά Κορινθίας και το 1921 έφυγε για προσκύνημα στους Αγίους Τόπους. Επέστρεψε στη Συκιά και την ίδια χρονιά στράφηκε προς μια ολοκληρωμένη σύλληψη της Δελφικής Ιδέας, υπό την επίδραση της Μικρασιατικής Εκστρατείας, των επιπτώσεων του πρώτου παγκοσμίου πολέμου και της έκρηξης της Ρωσικής Επανάστασης. Το καλοκαίρι του 1922 έφυγε για την Αγόριανη, όπου μελέτησε την πρακτική εφαρμογή της Δελφικής Ιδέας και πληροφορήθηκε τη Μικρασιατική Καταστροφή. Τον επόμενο χρόνο έδωσε είκοσι διαλέξεις στη Νομική Σχολή με θέμα τη έκφραση της ιδέας της παγκόσμιας ειρήνης και αδελφοσύνης ανά τους αιώνες.
Το 1924 εγκαταστάθηκε με τη σύζυγό του στους Δελφούς όπου συνέχισαν την προεργασία για την υλοποίηση της Δελφικής Ιδέας. Στους Δελφούς τάφηκε η μητέρα του που πέθανε ένα χρόνο αργότερα. Ο Σικελιανός είχε νωρίτερα προσκαλέσει διανοούμενους από όλο τον κόσμο στο μελλοντικό Διεθνές Κέντρο των Δελφών. Τον Ιούνιο απήγγειλε την Ωδή στον Βαλαωρίτη κατά τη διάρκεια του εορτασμού των εκατό χρόνων από τη γέννηση του ποιητή στη Λευκάδα. Το Μάιο του 1927 εγκαινιάστηκαν οι Δελφικές γιορτές που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στην Ελλάδα και είχαν απήχηση στο εξωτερικό. Δυο χρόνια αργότερα στην Ιόνιο Ανθολογία δημοσιεύτηκε άρθρο που πρότεινε τον Σικελιανό για το βραβείο Νόμπελ και η Ακαδημία Αθηνών τίμησε το ζεύγος Σικελιανού για την αναβίωση των Δελφικών Εορτών. Το 1930 πραγματοποιήθηκαν οι δεύτερες Δελφικές Εορτές με την παρουσία πολιτικών παραγόντων και εξίσου μεγάλη επιτυχία με τις πρώτες. Κατά τη διάρκεια των δύο επόμενων χρόνων ιδρύθηκε η «Δελφική Ένωση» με κρατική μέριμνα, ο Σικελιανός προσκλήθηκε στο Παρίσι όπου γνωρίστηκε με τον Πωλ Γκονκούρ και τον Πωλ Βαλερύ και επιστρέφοντας στην Ελλάδα εξέδωσε μια εκπαιδευτική διακήρυξη για τη Δελφική Ένωση και το βιβλίο Δελφική Ιδέα· Ένα προανάκρουσμα. Το 1933 πραγματοποιήθηκαν δυο παραστάσεις της τραγωδίας του Σικελιανού Ο Διθύραμβος του Ρόδου σε σκηνοθεσία δική του με τη συνεργασία της Εύας. Τον επόμενο χρόνο έγιναν κάποιες κρατικές προσπάθειες για την ίδρυση του Δελφικού Κέντρου, οι οποίες όμως δεν ολοκληρώθηκαν. Στο Παρίσι ο Λουί Ρουσσέλ πρόβαλε το όνομα του Σικελιανού με μια σειρά άρθρων στο περιοδικό Libre.
Το 1936 ο Σικελιανός εξέδωσε με διακήρυξη για την οργάνωση των Δελφικών Εορτών και του Δελφικού πνευματικού κέντρου. Το 1938 γνωρίστηκε με την Άννα Καραμάνη την οποία παντρεύτηκε στην Ελευσίνα το 1940. Τον ίδιο χρόνο έγραψε τη Σίβυλλα. Με τη δεύτερη γυναίκα του εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και ταξίδεψε στην Αίγινα. Το 1943 απήγγειλε το ποίημα Ηχήστε οι σάλπιγγες κατά τη διάρκεια της κηδείας του Κωστή Παλαμά. Το 1944 άρχισε να έχει προβλήματα υγείας. Το 1946 προτάθηκε δυο φορές από την Εταιρεία Ελλήνων λογοτεχνών για το βραβείο Νόμπελ, τη δεύτερη από κοινού με τον Καζαντζάκη, και μαζί με τον τελευταίο προσφώνησαν τον Πωλ Ελυάρ στην τιμητική υποδοχή του στην Αθήνα. Το 1947 εκλέχτηκε πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και προτάθηκε ξανά -αυτή τη φορά από ομάδα ευρωπαίων συγγραφέων- για το βραβείο Νόμπελ. Το 1950 έπαθε εγκεφαλική συμφόρηση και πέθανε το 1951.
Το λογοτεχνικό έργο του Σικελιανού υπηρέτησε τη μεγαλόπνοη κοσμοθεωρία του για τον ρόλο του ποιητή ως θιασώτη και ιεραπόστολου μιας θρησκευτικής ιδεολογίας, η οποία ενσωματώνοντας την παράδοση της πορείας του κόσμου μέσα στους αιώνες οραματίζεται την επανασύνδεση του ανθρώπου με τον αρχετυπικό Μύθο της ενιαίας ψυχοσωματικής υπόστασης. Στο θεωρητικό αυτό στοχασμό ο Σικελιανός υπέταξε τα εκφραστικά του μέσα. Υιοθέτησε μια προ - και αντι - λογική έκφραση τόσο στην ποίηση, όσο και στις τραγωδίες του και αφομοίωσε ποικίλες πνευματικές επιδράσεις. Στα κείμενά του συνυπάρχουν στοιχεία που παραπέμπουν στα ρεύματα του ρομαντισμού, του αισθητισμού, του συμβολισμού αλλά και στους αρχαίους έλληνες ορφικούς και προσωκρατικούς φιλοσόφους.
Εργογραφία
Ι.Ποίηση
• Αλαφροΐσκιωτος, Αθήνα, τυπ.Π.Δ.Σακελλαρίου, [1909].
• Πρόλογος στη Ζωή Α΄, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1915.
• Πρόλογος στη Ζωή Β΄, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1915.
• Πρόλογος στη Ζωή Γ΄, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1916.
• Το ποίημα, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1918.
• Στίχοι, Βιβλίο Α΄. Αθήνα, έκδοση Νέων, 1920.
• Ωδή στο Βαλαωρίτη, Δελφοί, χ.ε., 1925.
• Δελφικός Λόγος, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1927.
• Ο όρκος των κοινοτήτων προς τη Μάνα Ελλάδα, 1930.
• Ακριτικά (1941-1942), Αθήνα, 1942.
• Αντίδωρο, Αθήνα, τυπ. Ελληνικής Εκδοτικής Εταιρείας, 1943.
• Μήτηρ Θεού, Αθήνα, τυπ. Ελληνικής Εκδοτικής Εταιρείας, 1944.
ΙΙ.Θέατρο
• Ο τελευταίος ορφικός διθύραμβος Ή ο διθύραμβος του ρόδου, Αθήνα, τυπ. Μουσικών Χρονικών, 1932 [και επιμελημένη έκδοση Δημόπουλος Τάκης, Ο «Διθύραμβος του Ρόδου» του Σικελιανού, Κείμενο- Σημειώματα- Επιλεγόμενα. Αθήνα, έκδοση Κύκλου, 1934].
• Ο Δαίδαλος στην Κρήτη, Αθήνα, τυπ. Ελληνικής Εκδοτικής Εταιρείας, 1943.
• Σίβυλλα, Αθήνα, τυπ. Ελληνικής Εκδοτικής Εταιρείας, 1944.
• Ο Χριστός στη Ρώμη, Αθήνα, Άλφα, 1946.
ΙΙΙ.Μελέτες, άρθρα, ομιλίες
• Auguste Rodin, Αλεξάνδρεια, έκδοση Γραμμάτων, χ.χ. (και Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1918).
• Περικλής Γιαννόπουλος, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1919.
• Ανοιχτό Υπόμνημα στη Μεγαλειότητά Του, χ.τ., χ.ε., 1922.
• Δελφικές Εορτές, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1926.
• Δελφικός Λόγος Ι, Λόγος Σπερματικός, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1918.
• Δελφική Έκκληση, 1930.
• Δελφικό Πανεπιστήμιο, Αθήνα, τυπ. Π.Δ.Σακελλαρίου, 1930. (προσχέδιο)
• Δελφικές Εορτές 1930· Ιδρυτής Άγγελος Σικελιανός· Fetes de Delphes 1930· Fondees par Angelos Sikelianos, 1930.
• Δελφικός Χαιρετισμός προς του αδελφούς Έλληνες της Αιγύπτου και προς την Μητέρα Αίγυπτο, 1930.
• Η Δελφική Ιδέα· Ομιλία Πρώτη, Αθήνα, τυπ.Π.Δ. Σακελλαρίου, 1931.
• Η Δελφική Ένωση· Ένα προανάκρουσμα, Αθήνα, 1932.
• Ένα νέο υπαίθριο θέατρο στην Αθήνα· Un nouveau theatre en plain air a Athenes, Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1933.
• Κωστής Παλαμάς, Αθήνα, Άλφα, 1943.
• Ο πρώτος πανηγυρικός της απελευθέρωσης · Ηχήστε οι σάλπιγγες, Αθήνα, εκτύπωσις εργοστασίου Βιτσικουνάκη, [1944].
• Το Αγιορείτικο Ημερολόγιο, Αθήνα, Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, 1988.
Πηγή: Ε.ΚΕ.ΒΙ