Οι Φαναριώτες και η Ρομαντική Σχολή των Αθηνών (1830-1880) 294
Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής, Διονύσου πλους
Από τα μέσα του 19ου αιώνα μεταφέρεται στην Ελλάδα ένα αισθητικό ρεύμα που προσπαθεί να μιμηθεί τα αρχαία ελληνικά πρότυπα και ονομάζεται νεοκλασικισμός. Η τάση αυτή ενισχύθηκε από τη μεταφορά της πρωτεύουσας στην Αθήνα, κέντρο του αρχαίου ελληνικού πνεύματος. Αρχιτεκτονικά δείγματα αυτής της τάσης είναι τα κτήρια του Πανεπιστημίου, της Εθνικής Βιβλιοθήκης, της Ακαδημίας, του Ζαππείου κ.ά., αλλά και πολλά σπίτια στην Αθήνα, μερικά από τα οποία σώζονται ακόμη (νεοκλασικά). Κύρια στοιχεία τους είναι οι κίονες, τα αετώματα στην πρόσοψη και πάνω από τα παράθυρα, τα πήλινα αγάλματα σε κόγχες και τα ακροκέραμα.
Στην ποίηση η τάση αυτή εκδηλώνεται με τη γλώσσα που γίνεται συχνά αρχαΐζουσα και τη χρήση αρχαίων θεμάτων. Χαρακτηριστικό δείγμα είναι το ποίημα Διονύσου πλους, του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή, που έχει ως θέμα του την απόπειρα των Τυρρηνών πειρατών να απαγάγουν τον θεό Διόνυσο. Το ίδιο θέμα παριστάνεται ανάγλυφο στον θριγκό του μνημείου του Λυσικράτη στην Αθήνα -κι ας σημειώσουμε ότι ο Ραγκαβής ήταν και αρχαιολόγος.
Θεόφιλος Χάνσεν [πηγή: Βικιπαίδεια]
Το Πανεπιστήμιο, η Βιβλιοθήκη και η Ακαδημία Αθηνών (φωτογραφία] [πηγή: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού]
Το Ζάππειο [πηγή: Βικιπαίδεια]
[απόσπασμα]
Η έκτασις του αχανούς Αιγαίου εκοιμάτο, κ' έβλεπες δυο ουρανούς· ο εις είν' άνω κυανούς, γλαυκός ο άλλος κάτω. Αι διαλείπουσαι πνοαί του έαρος εφύσων αμφίβολοι και αραιαί· μακράν δ' εφαίνοντ' ως σκιαί αι κορυφαί των νήσων. Η δύσις, πύλη φλογερά, λαμπράς αντανακλάσεις ηκόντιζεν εις τα νερά,295 ως αν ενέμοντο πυρά την πλάκα της θαλάσσης. Αλλ' όπου νότος εις γλαυκάς ταινίας την ερρίκνου, τι ήτον; όρνις ή ολκάς, ήτις ετάνυε λευκάς τας πτέρυγας ως κύκνου; Ήτον ολκάς, ουχί πτηνόν· ως δ' έφθασε πλησίον, μέλαν εφαίνετο βουνόν και τον ιστόν του Τυρρηνών εκόσμει επισείων. .................................. Ην το κατάστρωμα ευρύ, πλήρης ανδρών η πρύμνη, βήμα την έκρουε βαρύ· αντήχουν άγριοι χοροί κι ενυαλίων ύμνοι. Εις δε την πρώραν απαλώς εις δέρματα πανθήρων νέος κατέκειτο καλός, εις το βραχίον' αμελώς το σώμα υπεγείρων. Χιτώνα είχε κροκωτόν296 μετά χρυσών αμμάτων. Πλην καταρρέων ο χιτών, γυμνόν κατέλιπεν αυτόν επάνω των γονάτων. Σπανία ην η καλλονή αυτού του νεανίου. Μάλλον εφαίνετο γυνή, έχουσα όψιν ευγενή και πλήρη μεγαλείου. Χρυσούν εκράτει αφ' ενός περίγλυφον κρατήρα, και με θωπεύματα κυνός ωραία τίγρις ταπεινώς τω έλειχε την χείρα. Επί της άλλης δε χειρός προσέκλινεν ηρέμα νεάνις, κρίνος ανθηρός, και εις το βλέμμα της πυρός αυτός προσήλου βλέμμα. .................................. Ποία εντέλεια! Εικών εφαίνετο μαρμάρου, θαύμα της τέχνης γλυπτικόν. Αλλ' ως αυτή δεν ην λευκόν το μάρμαρον της Πάρου. Εις σε προσπλέκει η Κλωθώ297 του βίου μου το νήμα. Σε μόνον, μόνον σε ποθώ, και ως δεσμί' ακολουθώ το προσφιλές σου βήμα. |
πυρά, τα: φωτιές.
επισείων, ο: μικρή τριγωνική σημαία στην κορυφή του ιστού.
ύμνοι ενυαλίων: πολεμικά τραγούδια (ενυάλιος, πολεμικός, πολεμιστής).
κροκωτός: με χρώμα κρόκου, χρυσοκίτρινο.
άμματα, τα: κάθε τι που δένει, το σχοινί, η ταινία, ο κρίκος, η πόρπη, η αλυσίδα (από το ρήμα: άπτω = συνάπτω, δένω).
Κ. Παλαμάς, «Η Φλογέρα του Βασιλιά» (Τρίτος Λόγος, απόσπασμα)
Αιμίλιος Προσαλέντης (1859-1926), Το Μνημείο του Λυσικράτους, Εθνική Πινακοθήκη
Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής
Διαβάστε κείμενα του Ραγκαβή εδώ
Αιμίλιος Προσαλέντης (1859-1926)
στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας
Μπορείτε να γράψετε τις απαντήσεις σας και να τις εκτυπώσετε ή να τις σώσετε σε αρχείο pdf.
Ποιο είναι το ποιητικό υποκείμενο, ο αφηγητής;
Το ποιητικό υποκείμενο είναι...
Σε ποιον απευθύνεται;
Απευθύνεται...
Σε ποιο πρόσωπο και αριθμό βρίσκονται τα ρήματα του ποιήματος, π.χ. γ' ενικό
Τα ρήματα βρίσκονται...
Ποιος είναι ο χώρος;
Ο χώρος του ποιήματος είναι...
Ποιος είναι ο χρόνος;
Ο χρόνος του ποιήματος είναι...
Ποιες είναι οι εικόνες του ποιήματος;
Οι εικόνες του ποιήματος είναι...
Από πού αντλεί τις εικόνες του ο ποιητής; (π.χ. φύση)
Ο ποιητής αντλεί τις εικόνες του...
Ποιους εκφραστικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο ποιητής; (π.χ. σχήματα λόγου, χρήση επιθέτων)
Οι εκφραστικοί τρόποι είναι οι εξής...
Πώς χρησιμοποιεί τη στίξη;
Ο ποιητής....
Ποια είναι η γλώσσα; (π.χ. κοινή, λόγια, κοινή με λόγια στοιχεία κλπ.)
Το ποίημα είναι γραμμένο σε...
Ποια συναισθήματα σου προκαλεί;
Τα συναισθήματα...