Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ' Λυκείου

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας

440 441 Ε B

427 428 429 430 431 432

440

ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας

 

Ο Φεντερικο Γκαρθια Λορκα, από τους σημαντικότερους Ισπανούς ποιητές και θεατρικούς συγγραφείς του αιώνα μας, γεννήθηκε το 1898 σ' ένα μικρό χωριό της Ανδαλουσίας κοντά στη Γρανάδα, το Φουεντεβακέρος. Σπούδασε μουσική, γρήγορα όμως στράφηκε στην ποίηση και το θέατρο. Προικισμένος με εξαιρετική ευαισθησία τραγούδησε στην ποίησή του την ισπανική γη, την ομορφιά της φύσης, το θάνατο, τη χαρά της ζωής, τους τσιγγάνους, την ύπαιθρο και τις πολιτείες της Ισπανίας. Ως θεατρικός συγγραφέας δημιούργησε έξοχους δραματικούς χαρακτήρες, ιδίως γυναικών. Τα έργα του παίχτηκαν πολλές φορές στην Ελλάδα και η ποίησή του επηρέασε και την ελληνική και την ευρωπαϊκή σε σημαντικό βαθμό. Ποιήματά του μετέφρασαν ο Ο. Ελύτης, ο Νίκος Γκάτσος κ.ά. Από τα θεατρικά του έργα αναφέρουμε τα εξής: Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα, Μαριάννα Πινέντα, Ματωμένος Γάμος. Ο Λόρκα εκτελέστηκε από τους φασίστες του Φράνκο το 1936, σε ηλικία 38 μόλις χρονών και ο θάνατός του συγκλόνισε την Ευρώπη. Η ποιητική σύνθεση Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας1 αναφέρεται στον θάνατο του ομώνυμου ταυρομάχου, φίλου του Λόρκα, που σκοτώθηκε σε ταυρομαχία το 1934. Ο Μεχίας δεν ήταν μόνο μεγάλος ταυρομάχος, αλλά και διανοούμενος με γνήσια καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα. Στο σπίτι του συγκεντρώνονταν οι σπουδαιότεροι ποιητές του καιρού του. Από τον Θρήνο παραθέτουμε ένα απόσπασμα με τίτλο: Ψυχή φευγάτη, που είναι και το τέλος της σύνθεσης.

 

 


 

Θρηνοσ για τον Ιγναθιο Σαντσιεθ Μεχιασ

 

  Δε σε γνωρίζει ο ταύρος κι η συκιά
τ' άλογα, τα μυρμήγκια του σπιτιού σου,
δε σε γνωρίζει η νύχτα και τ' αγόρι,
γιατί είσαι πια νεκρός, νεκρός για πάντα.
 
Δε σε γνωρίζει η πέτρα η πλαγιασμένη441,
το μαύρο ατλάζι μέσα του που λιώνεις,
δε σε γνωρίζει η μνήμη σου η σβησμένη,
γιατί είσαι πια νεκρός, νεκρός για πάντα.
 
Χινόπωρο θα 'ρθεί με σαλιγκάρια,
σταφύλια ομίχλης, όρη αγκαλιασμένα,
όμως κανείς δε θα σε ιδεί στα μάτια,
γιατί είσαι πια νεκρός, νεκρός για πάντα.
 
Γιατί είσαι πια νεκρός, νεκρός για πάντα,
σαν όλους τους νεκρούς εδώ στη Γη,
σαν όλους τους νεκρούς που λησμονιούνται
με τα σκυλιά τα ψόφια στοιβαγμένοι.
 
Κανείς δε σε γνωρίζει πια. Μα εγώ σε τραγουδάω.
Γι' αυτούς που θα 'ρθουν τραγουδώ τη χάρη κι ομορφιά σου.
Τη μεστωμένη γνώση σου, του νου τη φρονιμάδα.
Τη δίψα σου για θάνατο, τη γέψη των χειλιών του.
Τη θλίψη που είχε μέσα της η γελαστή χαρά σου.
 
Χρόνια θ' αργήσει να φανεί, αν θα φανεί ποτέ του,
τέτοιος καθάριος, ζωντανός, ζεστός Ανδαλουσιάνος*
Την αρχοντιά του τραγουδώ με λόγια που στενάζουν
κι έν' αεράκι οπού 'κλαιγε στα λιόδεντρα θυμάμαι.

 

μτφρ: Νικοσ Γκατσοσ

 

Federico Garcia Lorca, «Γκασέλα του ζοφερού θανάτου»

Ν. Γκάτσος, «Ελεγείο»

 

 

1. Ολόκληρο το ποίημα μελοποιήθηκε από τον Σταύρο Ξαρχάκο και κυκλοφόρησε σε δίσκο (εκδ. Columbia).

Ανδαλουσιάνος: από την Ανδαλουσία, περιοχή της Ισπανίας.

 

pano

 

 


 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Το απόσπασμα χωρίζεται σε δύο ενότητες: Στην πρώτη δίνεται ο οριστικός θάνατος του Μεχίας. Πώς εκφράζεται; Στη δεύτερη ενότητα ποιο είναι το περιεχόμενο;
  2. Μετά τη μελέτη του αποσπάσματος, αν είναι δυνατό, ακούστε το ποίημα μελοποιημένο από τον Σταύρο Ξαρχάκο (εκδ. Columbia). Πατήστε εδώ.

ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 


Λόρκα Φεντερίκο Γκαρθία

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (1898-1936)

FEDERICO GARCIA LORCA (Φουέντε Βακέρος, Γρανάδα 1898 – Βιζνάρ, Γρανάδα 1936). Ισπανός ποιητής και θεατρικός συγγραφέας. Γιος αγρότη και δασκάλας, σπούδασε αρχικά νομικά στη Γρανάδα, τα οποία όμως εγκατέλειψε για τη λογοτεχνία, τη ζωγραφική και τη μουσική. Το 1919 έρχεται στη Μαδρίτη και γνωρίζεται με σημαντικούς διανοούμενους της εποχής του (τον ζωγράφο Σαλβαντόρ Νταλί και τον σκηνοθέτη κινηματογράφου Λουίς Μπουνιουέλ). Γίνεται ευρύτερα γνωστός με το ποιητικό του έργο Τσιγγάνικες παραλογές (1928) και καθιερώνεται με την ελεγεία του Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσεθ Μεχίας (1935). Λίγο μετά το ξέσπασμα του εμφύλιου πολέμου (1936), δολοφονείται από τους εθνικιστές αντάρτες. Σημαντικότατη επίσης είναι η θεατρική του παραγωγή και αντιπροσωπευτικά τα έργα του: Ο ματωμένος γάμος (1933), Γέρμα (1934), Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα (1936).

 

 

 



 

Λόρκα Φεντερίκο Γκαρθία

1. Εργοβιογραφικά στοιχεία

Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ένας από τους σημαντικότερους Ισπανούς ποιητές και θεατρικούς συγγραφείς, γεννήθηκε στις 5 Ιουνίου του 1898, στο Φουέντε Βακέρος της Ισπανίας σε μια εποχή που η χώρα του αντιμετώπιζε πολιτικά και οικονομικά προβλήματα. Το 1909 εγκαταστάθηκε με την οικογένεια του στη Γρανάδα και το 1914 γράφτηκε στη Νομική και τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της ίδιας πόλης. Σύντομα όμως παραμέλησε τις σπουδές του για ν' ασχοληθεί με τη λογοτεχνία, τη μουσική, τη ζωγραφική και από το 1916 άρχισε να γράφει τα πρώτα του ποιήματα. Μετά από τρία χρόνια εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη, όπου γνώρισε το ζωγράφο Νταλί και το σκηνοθέτη Λουί Μπουνιουέλ. Το 1926 γνωρίστηκε με τον ταυρομάχο και ποιητή Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας. Στα χρόνια που ακολούθησαν πέρασε μια μεγάλη συναισθηματική κρίση. Το 1930 πήγε στη Νέα Υόρκη, όπου δέχτηκε πολλές επιρροές από τα νέα καλλιτεχνικά κινήματα. Το 1936 εκτελέστηκε από τους φαλαγγίτες του Φράνκο, εξαιτίας των πολιτικών του πεποιθήσεων και των προσωπικών του επιλογών.

Η ποίησή του διακρίνεται για τον υψηλό λυρισμό της, την τρυφερή ερωτική της διάθεση, την έντονη μελαγχολία.

Έργα του είναι: Ποίηση: Η Μπαλάντα της πλατεΐτσας (1916), Ο κήπος με τις μελαχρινές (1921), Το βιβλίο με τα ποιήματα (1921), Οι Τσιγγάνικες παραλογές (1928), Ποιητής στη Νέα Υόρκη (1930). Έγραψε δεκατρία θεατρικά έργα. Τα πιο σημαντικά είναι: Τα μάγια της πεταλούδας (1919), Η θαυμαστή Μπαλωματού (1930), Ματωμένος γάμος (1933), Γέρμα (1934), Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα (1936). Καθιερώθηκε με την ελεγεία του Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας (1935)15.

 

2. Η κριτική για το έργο του

«Η ποίηση και το θέατρο του Federico Garcia Lorca ανοίγουν μια μυστική θέα, όπου φανερώνεται η λειτουργία του έρωτα και του θανάτου. Σαν ποιητής πιστεύει στις μεταμορφώσεις των πραγμάτων και στις ανεξάντλητες προσωποποιήσεις της Φύσης. Το ρόδο της Δόνια Ροσίτα, η Rosa mutabilis, είναι το κέντρο του λορκικού ποιητικού κύκλου που συνοψίζει αυτές τις μεταμορφώσεις. Το τραγούδι του Λόρκα θρέφεται από την ισπανική λαϊκή παράδοση, όπως φανερώνεται τελικά, συνθεμένη και με στοιχεία αραβικά και τσιγγάνικα».

 

(Β. Ροζακέας, Federico Garcia Lorca, Μοιρολόι για τον Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας,
Ηριδανός, Αθήνα)

 

«Η ποίηση του Λόρκα χαρακτηρίζεται από τις συχνές της αναφορές στη φύση. Όλα τα ποιήματα του έχουν κάτι δικό της, με κυρίαρχη νότα τα χρώματα. Η αρμονία και ο ρυθμός τους τα καθιστούν κατάλληλα για τραγούδια. Η γλώσσα του ξεχειλίζει από μεταφορές και προσωποποιήσεις, με λέξεις που συνθέτουν ευχάριστο και αρμονικό άκουσμα. Μαζί τους αγκάλιασε την ισπανική φύση και το λαό της χώρας του».

 

(Ν. Κοκκινάκη, Α. Γεωργιάδου, Ν. Γιαννακίτσα, Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία. Προτάσεις ερμηνείας,
Καστανιώτη, Αθήνα, 1998, σελ. 300)

 

3. Διδακτικές επισημάνσεις

• Να ενταχθεί το απόσπασμα στην όλη ποιητική σύνθεση και να σχολαστεί το γεγονός που απετέλεσε την αφετηρία του ποιήματος: ο θάνατος του ταυρομάχου και φίλου του ποιητή Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας, που σκοτώθηκε σε ταυρομαχία το 1934.

• Να επισημανθεί ο ελεγειακός χαρακτήρας του ποιήματος και οι εκφραστικοί τρόποι με τους οποίους επιτυγχάνεται (εικόνες, προσωποποιήσεις, μοτίβα), με ιδιαίτερη έμφαση στο μοτίβο του θανάτου.

• Να σχολιαστεί ο ρόλος της φύσης στην ποίημα.

• Να αναζητηθούν τα στοιχεία που συνθέτουν τον ελεγειακό χαρακτήρα του κειμένου.

 

Παράλληλο κείμενο

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Του σκοτεινού θανάτου

Θέλω να κοιμηθώ τον ύπνο των μήλων

να ξεμακρύνω από το σάλο των κοιμητηρίων.

Θέλω να κοιμηθώ τον ύπνο του παιδιού εκείνου

που ήθελε να κόψει την καρδιά του στ' ανοιχτά της θάλασσας.

 

Δε θέλω να μου ξαναπούν πως οι νεκροί δεν χάνουνε το αίμα:

πως το σαπισμένο σώμα συνεχίζει να ζητάει νερό.

Δε θέλω πληροφόρηση για τα μαρτύρια που κάνει το χορτάρι,

ούτε για τη σελήνη με το στόμα του ερπετού

που δουλεύει πριν απ' το ξημέρωμα.

Θέλω να κοιμηθώ μια στιγμή,

μια στιγμή, ένα λεπτούλι, έναν αιώνα

Για να μάθουν όλοι πως δεν έχω πεθάνει

πως υπάρχει ένας στάβλος χρυσού μες στα χείλη μου

πως είμαι ο φίλος ο μικρός του Δυτικού ανέμου

πως είμαι η απέραντη των δακρύων μου σκιά.

 

Προστάτεψέ με απ' την αυγή μ' ένα πέπλο,

γιατί φούχτες από μυρμήγκια θα μου ρίξει,

και βρέξε με νερό σκληρό τα παπούτσια μου

για να γλιστρήσει το κεντρί του σκορπιού της.

Γιατί θέλω να κοιμηθώ τον ύπνο των μήλων.

 

Για να μάθω ένα θρήνο που θα με καθάριζε απ' το χώμα

γιατί θέλω να ζήσω με το σκοτεινό παιδί εκείνο

που ήθελε να κόψει την καρδιά του στ' ανοιχτά της θάλασσας.

(Federico Garcia Lorca, Ποιήματα)

 

* Η φύση, ο θρήνος και ο θάνατος είναι τα διακειμενικά στοιχεία ανάμεσα στα δύο ποιήματα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Να διερευνηθούν ως τα βασικά συστατικά στοιχεία των δύο ποιημάτων.

Συμπληρωματικές ερωτήσεις - Δραστηριότητες

• Ν' αναζητήσουν οι μαθητές ποιήματα Ελλήνων δημιουργών που ανήκουν στο είδος της ελεγείας (έλεγος: τραγούδι με θρηνητική διάθεση).

• Να γραφούν τρεις εκφραστικοί τρόποι που αποδίδουν τα συναισθήματα του ποιητικού υποκειμένου και να σχολιαστεί η λειτουργία τους.

• Ν' ακούσουν οι μαθητές το ποίημα μελοποιημένο από το Σταύρο Ξαρχάκο.

 

4. Ενδεικτική βιβλιογραφία

ΒΙΔΑΛ Σ. Α., Μπουνιουέλ, Λόρκα, Νταλί, το αίνιγμα δίχως τέλος, Εξάντας, Αθήνα 1991, σελ.75-93.

CARRETER L. F., «Μια άγνωστη πλευρά της ποίησης του Λόρκα», Η Λέξη, 36, 1984, σελ. 528.

ΓΚΙΓΙΕΝ Χ., «Για τον Λόρκα», Διαβάζω, 192, Μάιος 1988, σελ.32-35.

ΓΚΙΜΣΟΝ Ι., Βιογραφία Φ. Γκ. Λόρκα, μτφρ. Σπ. Τσούγκος, Μικρή Άρκτος. Αθήνα 1999.

ΖΑΡΟΥΚΑΣ Κ., «Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ο σκηνικός ποιητής», Ροτόντα, 3, Θεσσαλονίκη 1971, σελ.247-255.

ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ Ν., «Ταξιδεύοντας Ισπανία 1936», Χάρτης, 13,1984, σελ. 5.

LORCA G.F, Μοιρολόι για τον Ιγνάτιο Σάντσιεθ Μεχίας, Ηριδανός, Αθήνα χ.χ., σελ.9-57.

ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ Λ., «Υπερρεαλισμός Ισπανία - Ελλάδα. Μία προσέγγιση», Διαβάζω, 120, Ιούνιος 1985, σσ. 38 - 42.

ΡΟΥΣΣΟΥ Μ.Μ., «Τα σονέτα του Σκοτεινού Έρωτα κι ο εγγύς θάνατος», Διαβάζω, 192, 1988, σελ. 63.

ΣΤΕΪΤΟΝ Λ., Λόρκα. Η μπαλάντα μιας ζωής, μτφρ. Καστανάρας Γ.,Τομαράς Π., Μεταίχμιο, Αθήνα 2006.

ΧΩΡΕΑΝΘΗΣ Κ., «Για την ποίηση του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα», Διαβάζω, 192, 1988, σελ. 56 - 57.

ΩΚΛΑΙΡ Μ., (μτφρ. Τόλια Τ.), Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Τα παιδικά χρόνια και ο θάνατος στο έργο του, Κέδρος, Αθήνα 1976.

 

pano

 


 

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (1898-1936)
Βιβλιοnet Βιβλιοnet
ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
Εκπομπή ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ ΕΡΤ

Βιογραφικό δεσμός, desmos

Παρουσίαση του κειμένου στις Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη δεσμός


pano

 


Μπορείτε να γράψετε τις απαντήσεις σας και να τις εκτυπώσετε ή να τις σώσετε σε αρχείο pdf.

 

Ποιο είναι το ποιητικό υποκείμενο, ο αφηγητής;

Το ποιητικό υποκείμενο είναι...

 

Σε ποιον απευθύνεται;

Απευθύνεται...

 

Σε ποιο πρόσωπο και αριθμό βρίσκονται τα ρήματα του ποιήματος, π.χ. γ' ενικό

Τα ρήματα βρίσκονται...

 

Ποιος είναι ο χώρος;

Ο χώρος του ποιήματος είναι...

 

Ποιος είναι ο χρόνος;

Ο χρόνος του ποιήματος είναι...

 

Ποιες είναι οι εικόνες του ποιήματος;

Οι εικόνες του ποιήματος είναι...

 

Από πού αντλεί τις εικόνες του ο ποιητής; (π.χ. φύση)

Ο ποιητής αντλεί τις εικόνες του...

 

Ποιους εκφραστικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο ποιητής; (π.χ. σχήματα λόγου, χρήση επιθέτων)

Οι εκφραστικοί τρόποι είναι οι εξής...

 

Πώς χρησιμοποιεί τη στίξη;

Ο ποιητής....

 

Ποια είναι η γλώσσα; (π.χ. κοινή, λόγια, κοινή με λόγια στοιχεία κλπ.)

Το ποίημα είναι γραμμένο σε...

 

Ποια συναισθήματα σου προκαλεί;

Τα συναισθήματα...

 

pano