Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο
ΚΑΛΑΘΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Επισκέπτες Σελίδας  : � �������� ��������� ��� �� www.sch.gr

Βιβλίο Τεχνολογίας Α'
Βιβλίο Τεχνολογίας Β'
Ερωτήσεις Τεστ Α' Γυμνασίου
Ερωτήσεις Τεστ Β' Γυμνασίου

Αρχική σελίδα
Σημειώσεις Α' Γυμνασίου
Έκθεση μαθητικών κατασκευών 2012 - 13 Α' Τάξη
Έκθεση μαθητικών κατασκευών 2012 - 13 Β' Τάξη
Ατομικές Εργασίες
Ατομικές Εργασίες Συνέχεια....
Έκθεση Μαθητικών Κατασκευών 2010
Βίντεο Έκθεσης Μαθητικών Κατασκευών 2010
Έκθεση Μαθητικών Κατασκευών 2010 - 2011
Α1
Α2
Α3
Α4
Α6
Β1
Β2
Β3
Κατασκευή
Σημειώσεις Β' Γυμνασίου
Εργασία ρόλων Β' Γυμνασίου
Παρουσίαση Ρόλου
Γενικές πληροφορίες για την βιομηχανία επιλογής
Πλροφορίες για τους Ρόλους
Γενικός Δ/ντης
Δ/ντης Προσωπικού
Δ/ντης Σχεδίασης Προϊόντων
Δ/ντης Εκπαίδευσης
Δ/ντης Δημόσιων Σχέσεων
Δ/ντης Ασφάλειας
Δ/ντης Οικονομικών
Δ/ντης Προμηθειών
Δ/ντης Ποιοτικού Ελέγχου
Δ/ντης Παραγωγής
Δ/ντης Ερευνών και Ανάπτυξης
Δ/ντης Marketing
Δ/ντης Πληροφοριακών Συστημάτων
 

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ (Β' Γυμνασίου)

Τεχνολογία : Είναι η Επιστήμη και η Τέχνη της κατασκευής και χρησιμοποίησης

κάθε λογής αντικειμένων. Οι άνθρωποι διαπιστώνουν καινούργιες ανάγκες τους και

βρίσκουν τρόπους ικανοποίησης τους, χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα της

επιστήμης και αξιοποιώντας τις τυχαίες ανακαλύψεις της επιστήμης.

Επιστήμη : Είναι η διαδικασία με την οποία ο άνθρωπος ερευνά τα φυσικά

φαινόμενα και διατυπώνει Νόμους, Αρχές και Θεωρίες γι' αυτά. Οι θεωρίες είναι

δυναμικές, δηλαδή μπορεί ο άνθρωπος να αναπροσαρμόσει κάποια θεωρία αν δεν

εξηγείται ικανοποιητικά κάποιο νέο φαινόμενο που παρατήρησε, με την παλιά

θεωρία.

Εφεύρεση : Είναι η κατασκευή προϊόντος από ένα άνθρωπο ή από ομάδα ανθρώπων.

Το προϊόν αυτό θα πρέπει να διακρίνεται από πρωτοτυπία και να ικανοποιεί

κάποια ανάγκη των ανθρώπων.

Η Τεχνολογία μπορούμε να πούμε ότι έχει σαν βάση της την επιστήμη, για να

παράγει νέα προϊόντα ή να βελτιώσει τα παλιά, έχοντας πάντα σαν στόχο την

ικανοποίηση των αναγκών του ανθρώπου και της κοινωνίας γενικότερα.

Η κατασκευή προϊόντος, αρχίζει με τον σχεδιασμό του, όπου καθορίζονται οι

χρήσεις του και ο τρόπος διαμόρφωσης του. Η σχεδίαση του προϊόντος μπορεί να

γίνει με διάφορους τρόπους, ένας από τους οποίους είναι και η χρήση

Ηλεκτρονικών Υπολογιστών.

Τα προϊόντα που κατασκευάζονται με την χρήση της Τεχνολογίας, για να είναι

αποδεκτά, πρέπει να λειτουργούν σωστά, να είναι προσιτά στην τιμή και να

εξυπηρετούν ανάγκες του ανθρώπου.

Το μάθημα της Τεχνολογίας, είναι το τμήμα εκείνο της Γενικής Εκπαίδευσης που

μελετά την Τεχνολογία (την ιστορική ανάπτυξη, την χρησιμότητα και σπουδαιότητα

της) και την Βιομηχανία (την οργάνωση, τα υλικά που χρησιμοποιεί, τις

διαδικασίες παραγωγής, τα προβλήματα και τα οφέλη που προκύπτουν από την

Βιομηχανία). Ο σκοπός του μαθήματος, είναι η ανάπτυξη νοητικών και πρακτικών

δεξιοτήτων στους μαθητές, που είναι απαραίτητες σε κάθε άτομο που ζει σε μια

Τεχνολογική κοινωνία.

Για την μελέτη της Τεχνολογίας και τις εφαρμογές αυτής στην Βιομηχανία,

χρησιμοποιούμε την μέθοδο της Ομαδικής Εργασίας.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Ορισμοί, Ιστορικά στοιχεία :

Με τον όρο Βιομηχανία, εννοούμε την "συνεργασία" ανθρώπων και μηχανών για την

παραγωγή προϊόντων σε μεγάλη κλίμακα (μαζική παραγωγή).

Εργοστάσιο : Βασικό χαρακτηριστικό του εργοστασίου είναι ότι συγκεντρώνει

ομάδες εργαζομένων γύρω από ισχυρές μηχανές, οι οποίες εκτελούν εργασίες που

είναι αδύνατον ή αντιοικονομικό να γίνουν με το χέρι. Η εργοστασιακή παραγωγή

επιτρέπει στους εργαζομένους να οργανώνονται καλύτερα, περιορίζοντας τις

απώλειες χρόνου ανάμεσα σε διάφορες εργασίες.

Το πρώτο σύστημα μαζικής παραγωγής εισήγαγε ο αμερικανός βιομήχανος Χένρυ

Φορντ. Συγκεκριμένα εισήγαγε ένα σύστημα που ονομάστηκε αλυσίδα παραγωγής :

κάθε εργαζόμενος εκτελεί την ίδια μονότονη εργασία  (σε κάθε αυτοκίνητο, για

τα εργοστάσια του κ. Φορντ).

Στην αρχή (18ος αιώνας) η κινητήρια δύναμη της Βιομηχανίας ήταν το νερό. Αυτό ορμώντας με δύναμη πάνω σε τροχούς με πτερύγια, πρόσφερε την απαραίτητη δύναμη που

χρειαζόταν οι μηχανές (πχ αργαλειοί σε ένα εργοστάσιο νηματουργίας). Αργότερα

εισήχθηκαν στην βιομηχανία οι ατμομηχανές που παρήγαγαν την απαιτούμενη

"περιστροφική" ενέργεια.

Με την συνεχή πρόοδο της Τεχνολογίας, οι βιομηχανίες άρχισαν να εγκαθιστούν

γεννήτριες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και οι ηλεκτρικοί κινητήρες έγιναν η

κινητήρια δύναμη της βιομηχανίας.

Σήμερα η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια δεν παράγεται πλέον στις βιομηχανίες,

αλλά μεταφέρεται από τα εργοστάσια της ΔΕΗ με τις λεγόμενες "Γραμμές

Μεταφοράς" στους μεγάλους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας όπως είναι οι

βιομηχανίες.

Οργάνωση της Βιομηχανίας (Γενικά Στοιχεία)

Η Βιομηχανία θεωρείται και είναι στη σημερινή εποχή, το μέσο και το όργανο με

το οποίο δημιουργείται τεχνολογία. Οι σύγχρονες βιομηχανίες, διαθέτουν τα

λεγόμενα "τμήματα έρευνας και ανάπτυξης" (Research and Developement ή πιο

σύντομα R & D), στα οποία γίνεται η σχεδίαση νέων προϊόντων ή η βελτίωση των

παλιών. Κατά κάποιο τρόπο τα τμήματα αυτά λειτουργούν σαν σύγχρονοι εφευρέτες.

Πολλές από τις σύγχρονες εφευρέσεις δεν είναι αποτέλεσμα της δουλειάς ενός

ανθρώπου αλλά προϊόν ομαδικής εργασίας στα προαναφερόμενα τμήματα (R & D).

Βεβαίως βασικός "καταναλωτής" τεχνολογίας είναι η σημερινή βιομηχανία.

Χρησιμοποιεί δηλαδή την τεχνολογία που η ίδια παράγει για την βελτίωση και

ανάπτυξη της.

(Στην Ελλάδα λίγες είναι οι Βιομηχανίες που παράγουν τεχνολογία. Οι

περισσότερες όπως λέμε "εισάγουν τεχνολογία", δηλαδή αγοράζουν από άλλες χώρες

τον τρόπο παραγωγής των προϊόντων τους.)

Έτσι μπορούμε να πούμε ότι η βιομηχανία και η τεχνολογία είναι αλληλένδετες

έννοιες και ότι η μία χρησιμοποιεί την άλλη προς ίδιο όφελος.

Η Βιομηχανία είναι ένα σύστημα, το οποίο για να λειτουργήσει αποδοτικά,

προϋποθέτει τον συσχετισμό των παρακάτω παραμέτρων :

α.  Οικονομία

β.  Πρώτες ύλες

γ.  Περιβάλλον

δ.  Τεχνολογική Υποδομή

ε.  Γενικότερη υποδομή του χώρου στον οποίο λειτουργεί

στ. Ανθρώπινη ικανότητα

ζ.  Συναγωνισμός

η.  Γνώσεις

Με την Βιομηχανία ο άνθρωπος καταφέρνει να ελέγχει το φυσικό του περιβάλλον,

με την προϋπόθεση βέβαια να μην ξεπερνά κάποια όρια.

Μια Βιομηχανική Μονάδα δημιουργείται και οργανώνεται σε Εταιρεία με Κεφάλαια

που της διαθέτουν οι Μέτοχοι.

Το ποσό που απαιτείται για την δημιουργία της Βιομηχανίας, επιμερίζεται σε

ίσα μερίδια που ονομάζονται "Μετοχές". Οι μετοχές αντιπροσωπεύουν όπως είπαμε

και παραπάνω, ένα ποσό σε χρήματα. Οι μετοχές διατίθενται στους

ενδιαφερόμενους, είτε ιδιωτικά είτε μέσω του Χρηματιστηρίου. Κάθε άνθρωπος ο

οποίος διαθέτει μετοχές της εν λόγω Βιομηχανίας, ονομάζεται Μέτοχος.

Οι μέτοχοι αναθέτουν την διοίκηση της Βιομηχανίας σε πρόσωπα της εμπιστοσύνης

τους, τα οποία συγκροτούν το Διοικητικό Συμβούλιο. Στο Διοικητικό Συμβούλιο

είναι δυνατόν να συμμετέχουν και οι μέτοχοι αυτοπροσώπως. Προΐσταται του

Διοικητικού Συμβουλίου ο Πρόεδρος, ο οποίος ψηφίζεται από τους συμμετέχοντες

σε αυτό. Ο αριθμός των ψήφων που διαθέτει κάθε μέλος του Διοικητικού

Συμβουλίου, εξαρτάται από τον αριθμό των μετοχών που εκπροσωπούν.

Το παρακάτω διάγραμμα δείχνει την Οργάνωση του Προσωπικού σε μια Βιομηχανία,

χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όλες οι Βιομηχανίες έχουν τον ίδιο τρόπο οργάνωσης.

Απλώς πρόκειται για μια ιδεατή μορφή οργάνωσης.

Ανάλυση των βασικών ρόλων-τομέων, μιας Βιομηχανίας.

Γενικός Διευθυντής.

Ο κύριος σκοπός του είναι η επίβλεψη και ο συντονισμός όλων των δραστηριοτήτων

της Βιομηχανίας. (Διαδικασίες παραγωγής, συσκευασία, αποτελεσματική λειτουργία

και συντήρηση των μηχανημάτων, πωλήσεις, θέματα προσωπικού κλπ)

Δ/ντης Προσωπικού

Σκοπός του είναι η οργάνωση και ο συντονισμός της πολιτικής της εταιρείας σε

θέματα προσωπικού, όπως :

α. Προσλήψεις και απολύσεις.

β. Σχέσεις της εταιρίας με το προσωπικό.

γ. Καθορισμός μισθών.

δ. Ασφάλεια και υγεία του προσωπικού.

ε. Ρύθμιση αναγκών του προσωπικού.

Δ/ντης Σχεδίασης Προϊόντων

Είναι ο υπεύθυνος ομάδας ανθρώπων (Μηχανικών), που ασχολούνται με την σχεδίαση

νέων προϊόντων, (μορφή, προδιαγραφές) καθώς και με την βελτίωση των προϊόντων

που παράγονται.

Δ/ντης Εκπαίδευσης

Είναι υπεύθυνος για την οργάνωση και εκτέλεση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος

για το προσωπικό σύμφωνα με τις ανάγκες της Βιομηχανίας. Θα πρέπει δηλαδή να

εκπαιδεύσει το προσωπικό της Βιομηχανίας με σκοπό την αύξηση της απόδοσης

εργασίας.

Δ/ντης Δημόσιων Σχέσεων

Είναι υπεύθυνος για την αποτελεσματική επικοινωνία των εργαζομένων και της

διοίκησης της Βιομηχανίας, καθώς και για την προβολή της Βιομηχανίας στον

κοινωνικό χώρο.

Δ/ντης Ασφάλειας

Είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο των μηχανημάτων της Βιομηχανίας, έτσι ώστε το

προσωπικό να εργάζεται με ασφάλεια. Καθορίζει και επιβλέπει την εφαρμογή των

κανόνων ασφαλείας. Οργανώνει εκπαιδευτικά σεμινάρια με θέματα την ασφάλεια και

την υγεία του προσωπικού.

Δ/ντης Οικονομικών

Είναι υπεύθυνος για τον συντονισμό και τον έλεγχο των Οικονομικών της

Εταιρείας. Ο έλεγχος των μετοχών, ο προϋπολογισμός της Εταιρίας, τα φορολογικά

και η μισθοδοσία, είναι μερικές από τις δραστηριότητες του.

Δ/ντης Προμηθειών

Είναι υπεύθυνος για την προμήθεια όλων των τμημάτων της Εταιρίας, με τα

απαραίτητα για την λειτουργία τους υλικά, εργαλεία και μηχανήματα.

Δ/ντης Ποιοτικού Ελέγχου

Είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο της ποιότητας (των προδιαγραφών) του προϊόντος,

σε κάθε φάση - στάδιο της παραγωγής του.

Δ/ντης Παραγωγής

Είναι υπεύθυνος για τον συντονισμό όλων των ενεργειών που απαιτούνται για την

παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας και χαμηλού κόστους παραγωγής.

Δ/ντης Ερευνών και Ανάπτυξης

Είναι υπεύθυνος για την επιστημονική οργάνωση και εφαρμογή ερευνών και

πειραμάτων, με σκοπό τη βελτίωση όλων των φάσεων λειτουργίας της Βιομηχανίας.

Δ/ντης Marketing

Καθορίζει την πολιτική της Βιομηχανίας, με σκοπό να επιτυγχάνεται ο

μεγαλύτερος δυνατός όγκος πωλήσεων προϊόντων, χωρίς αύξηση του κόστους

παραγωγής (για βελτίωση της ποιότητας).

Δ/ντής Πληροφοριακών Συστημάτων

Είναι υπεύθυνος για την καλή λειτουργία και την μέγιστη απόδοση όλων των συστημάτων πληροφορικής της Επιχείρησης.

Καθορίζει τις προδιαγραφές των πληροφοριακών συστημάτων, ελέγχει και επιδιορθώνει τυχόν βλάβες και συνεργάζεται με όλα τα τμήματα της επιχείρηση, για την βέλτιστη απόδοση αυτών.

Εκπαιδεύει το προσωπικό στη χρήση νέων συστημάτων τόσο όσο αφορά το software, όσο και το hardware.

Οι παραπάνω ρόλοι θα μοιρασθούν στα μέλη της ομάδας, και κάθε μαθητής θα

προσπαθήσει να ανταποκριθεί με τρόπο παράλληλο με την πραγματικότητα.