Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας
Το Πρόγραμμα Σπουδών
για τη Φυσική στην Α΄ Λυκείου
Το ισχύον
Πρόγραμμα Σπουδών προτείνει για διδασκαλία γνωστικά
αντικείμενα ταξινομημένα σε οκτώ ενότητες
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
2. ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
3. ΔΥΝΑΜΙΚΗ
ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ. 4. ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ
ΕΠΙΠΕΔΟ.
5. ΒΑΡΥΤΗΤΑ
. 6. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΟΡΜΗΣ
7. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ
ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ.
8. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ.
Οι
παρατηρήσεις μας
α. Η
υπερβολή στην ευθύγραμμη κίνηση
α. Το
πρώτο που διακρίνουμε είναι μία κατά την εκτίμησή μας υπερβολή στην
παρουσίαση του φαινομένου «ευθύγραμμη
κίνηση». Η πρόταση απαιτεί ένα σημαντικό αριθμό ωρών
διδασκαλίας για το συγκεκριμένο φαινόμενο με δεδομένο ότι η ενασχόληση
με αυτό υποβαθμίζει ή και ματαιώνει
(
αργότερα) τη διδασκαλία της έννοιας ΕΝΕΡΓΕΙΑ.
Υπέρ της
άποψης μας συνηγορεί και η σύγκριση με τα Προγράμματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών
β. Η
δυναμική του υλικού σημείου
Παρακολουθώντας και τις αντίστοιχες προτάσεις περιεχομένου των άλλων ευρωπαϊκών χωρών διακρίνουμε ότι στο
«ελληνικό» Πρόγραμμα
η Δυναμική του υλικού σημείου απλώνεται σε δύο ενότητες και
καταλαμβάνει ένα εντυπωσιακά μεγάλο τμήμα του συνόλου, οπότε - σε συνδυασμό και με την ιδιαίτερα
εκτεταμένη περιγραφή του φαινομένου ευθύγραμμη
κίνηση - παραμερίζει νομοτελειακά
τη διδασκαλία της έννοιας ενέργεια και των σχετικών με αυτήν νόμων αλλά και τη
διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων που ίσως απουσιάζουν από το Πρόγραμμα όπως η
έννοια Σύστημα Αναφοράς,
η Δυναμική του σώματος με διαστάσεις, η έννοια πίεση και το
φαινόμενο ισορροπία ενός υγρού.
Είναι ένας ακόμα λόγος για τον οποίο οι σχετικές επιλογές
που έχουν κάνει οι άλλες ευρωπαϊκές
κοινωνίες πρέπει να μας απασχολήσει
γ. Οι
γεωμετρικές περιπέτειες της Δυναμικής
Εκείνο ωστόσο που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η όλη
παρουσίαση της Δυναμικής
υλικού σημείου αν και η έννοια «υλικό σημείο» δεν υπάρχει,
ως όρος, στο Πρόγραμμα