Διδακτικός μετασχηματισμός
 

 

 


α. Ο διδάσκων διαβάζει στους μαθητές του την επιστολή ντοκουμέντο. Η κινηματογραφική παρουσίαση και η αναφορά σε καταστάσεις και αντικείμενα - ιστιοφόρα, καπετάνιοι, πρύμνη, θαλασσοταραχή,  κεντρικό κατάρτι, αστροπελέκι, πυξίδες, ωκεανός, έναστρος ουρανός, ανθρώπινη φωνή, ανθρώπινοι συλλογισμοί, προσπάθεια επιβίωσης - ανεβάζει το ενδιαφέρον των διδασκομένων.

 

Συχνά μας διαφεύγει η σοβαρή σχέση της μάθησης με τον ανθρώπινο συναισθηματικό κώδικα επικοινωνίας κάθε διδασκομένου.   

 

β. Ο διδάσκων εστιάζει, στη συνέχεια στο γεγονός ότι επί ενάμιση αιώνα το φαινόμενο αποτελούσε ένα αίνιγμα. Επισημαίνει ότι ανάλογα «μυστήρια» υπάρχουν σε κάθε εποχή και ότι συνήθως οι άνθρωποι  σπεύδουν να τα αποδώσουν σε «μαγικές ή σε θεϊκές δυνάμεις». Καλεί τους διδασκόμενους να αναζητήσουν ανάλογα «μυστηριώδη» φαινόμενα της δικής μας εποχής τα οποία, προς το παρόν τουλάχιστον, αδυνατεί να ερμηνεύσει η σύγχρονη επιστήμη.

(Τα UFO, το τρίγωνο των Βερμούδων, η τηλεπάθεια, το πείραμα της Φιλαδέλφειας,

ο άνθρωπος που με το βλέμμα του λυγίζει ένα πιρούνι,  είναι ορισμένα μόνον από αυτά.)

 

γ. Σε επίπεδο λυκειακής αλλά και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ο διδάσκων περιγράφει συνοπτικά την εξέλιξη των ιδεών από τις «βεβαιότητες» του Benjamin Franklin μέχρι το πείραμα του Oersted και καλεί τους διδασκόμενους να σχολιάσουν τον ρόλο που μπορεί να παίξει η αυθεντία,  το ζήτημα της επίδρασης της φιλοσοφίας στη διαμόρφωση των νέων επιστημονικών ιδεών καθώς και το γεγονός ότι η οικοδόμηση της Επιστήμης δεν είναι απλά και μόνο μία συνέπεια της ανάγνωσης κάποιων εμπειρικών δεδομένων αλλά συνήθως πραγματοποιείται μέσα από βασανιστικές διαδρομές.

 

δ. Είτε μέσα στη σχολική αίθουσα είτε στο σχολικό εργαστήριο ο  διδάσκων «σκηνογραφεί» το πείραμα Oersted σε ένα μικρό σενάριο με τίτλο

« Οι γάμοι του Ηλεκτρισμού με τον Μαγνητισμό έγιναν στην Κοπεγχάγη. Ήταν καλοκαίρι του 1820». 

 

Ένας μαθητής υποδύεται τον Oersted.  Χρησιμοποιεί μαγνητική βελόνα και καλώδιο  το οποίο

 

 

δεν ρευματοδοτεί εξαρχής αλλά αφού προηγουμένως ένας άλλος μαθητής -στον ρόλο του  «ιστορικού»-  διαβάζει από ένα μεγάλο βιβλίο ιστορίας σύντομες αναφορές σε γεγονότα σχετιζόμενα με την ενοποίηση του ηλεκτρισμού με τον μαγνητισμό. Η ρευματοδότηση του

 

 

καλωδίου γίνεται μέσα σε όσο είναι δυνατόν πιο τελετουργικό κλίμα και η βελόνη επιτέλους «συγκινείται» και μετακινείται.

 

 

 

 

Η παρουσίαση θα μπορούσε να έχει και τη μορφή μιας ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ με μουσική υπόκρουση. Το soundtack του Ζμπίγκνιεβ Πράισνερ από την ταινία του Κισλόφσκι Η ΔΙΠΛΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΒΕΡΟΝΙΚΑ προσφέρεται. Δείτε στο ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗ 3 το σχετικό μονόπρακτο