Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

 

Η Φυσική στην Α΄ Λυκείου  .

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ   3

 

 

Κρατάει στο ένα του χέρι ένα βαρίδι
και στο άλλο ένα φτερό  
και τα  αφήνει να πέσουν από το ίδιο ύψος

Το βαρίδι  φθάνει πρώτο

στο πάτωμα της αίθουσας.

Το φτερό  καθυστερεί

Γιατί δεν φθάνουν ταυτόχρονα ;

 

 

Γιατί το φτερό

δεν είναι βαρύ όπως το βαρίδι

 

 

Eπί δύο χιλιάδες χρόνια περίπου
-  από τον Αριστοτέλη

μέχρι τον Γαλιλαίο

 . . . . . . . . .

οι άνθρωποι πίστευαν ότι

« τα βαρύτερα πέφτουν πιο γρήγορα »

 

Κρατάει τώρα στο ένα χέρι ένα φύλλο τετραδίου και στο άλλο
ένα πολύ μικρό χαρτάκι το οποίο έχει τσαλακώσει

Στον αγώνα δρόμου προς το πάτωμα,

 το μικρό τσαλακωμένο χαρτάκι προσγειώνεται πρώτο

 

 

 

 

Δεν έζησε για να το δει με τα μάτια του

Βλέπεις η ΑΝΤΛΙΑ ΚΕΝΟΥ
ανακαλύφθηκε
λίγα χρόνια μετά τον θάνατό του

 

 

Είκοσι περίπου χρόνια αργότερα
ο νεαρός
Isaac Newton
αξιοποίησε την ιδέα
κι έφτιαξε ένα γυάλινο σωλήνα

από τον οποίον αφαίρεσε τον
αέρα

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text Box: Τον γύρισε ώστε να είναι κατακόρυφος και στο κενό αέρος ένα βαρύ νόμισμα 
έπεσε μαζί με ένα φτερό

 

 

 

 

 


.

 

Αρκετούς αιώνες αργότερα,  ένας νεαρός 14 ετών
το είδε με τα μάτια του και δεν το ξέχασε ποτέ

το είπε σε όλους τους φίλους του

που δεν το είχαν δει.

Σε ένα σωλήνα κενού, σε σχολικό εργαστήριο της Αθήνας

είδε ένα βαρίδι να προσγειώνεται εντελώς ταυτόχρονα

με ένα πανάλαφρο φτερό

Στα χρόνια που ακολούθησαν έγινε καθηγητής της Φυσικής

 

Text Box: Σε κενό αέρος 
το πιο βαρύ
και το πιο ελαφρό 
πράγμα
του κόσμου
ΠΕΦΤΟΥΝ 
ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πώς θα μπορούσαμε

να το δούμε

κι εμείς

με τα μάτια μας ;

Που θα βρούμε ΚΕΝΟ ; 

 

Έχουμε δύο τρόπους .
Ο ένας είναι να χρησιμοποιήσουμε

την αντλία στο σχολικό εργαστήριο

 

 

ο άλλος ;

 

 

 

 

Είναι λίγο δύσκολο . . 
Να πάμε μια βόλτα
 στο φεγγάρι .

Εκεί θα βρούμε όσο κενό θέλουμε

Και να κάνουμεαυτό που έκανε ο  David Ssott

με το φτερό από γεράκι και τη βαριοπούλα

 

Dave Scott confirms Galileo by simultaneously dropping the geology hammer and a feather, which are about the hit the ground together

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στη γλώσσα τη Φυσικής

η  πτώση ενός σώματος
σε κενό αέρα λέγεται
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ

 

Τι είδους κίνηση

είναι

η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ ;

 

Ο Γαλιλαίος το είχε διακρίνει.
Κάνοντας πειράματα

με σώματα σε κεκλιμένο επίπεδο . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

. . . είχε οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι
η πτώση οποιουδήποτε σώματος είναι
μια κίνηση
με σταθερή επιτάχυνση 

 

 

Δεν θα μπορούσαμε
κι εμείς
να το αποδείξουμε
στο εργαστήριο ;

 

Με χρονομετρητή με χαρτοταινία
θα μπορούσαμε να πετύχουμε

αρκετά καλή προσέγγιση

αρκεί να διαλέξουμε αντικείμενο τέτοιο

ώστε η αντίσταση του αέρα να είναι ασήμαντη

 

.

 

Οι  ΝΟΜΟΙ του φαινομένου ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ

1. Στον ίδιο τόπο, σε κενό αέρος,  όλα τα σώματα

πέφτουν με την ίδια επιτάχυνση
2. Η ελεύθερη πτώση είναι μία κίνηση

ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη

 

Κι έχουμε πει

ότι πρόκειται

για πολύ μεγάλη επιτάχυνση

 

Στην περιοχή που ζούμε

Παλαιό Φάληρο, Χαλάνδρι, Περιστέρι, Καλαμάκι, Πειραιά, Γιάννενα , Κέρκυρα,

Σύρο, Καλαμάτα, Θεσσαλονίκη, Τρίκαλα, Ξάνθη, Χανιά, Ζάκυνθο

η επιτάχυνση της πτώσης

-  επιτάχυνση της βαρύτητας -

είναι ίση με 9,81m/s2 .  

Τη συμβολίζουμε με το γράμμα g

 

Στη γλώσσα της ΑΛΓΕΒΡΑΣ

y = ½gt2    υ = gt

 

 

Συνέχεια

Τα ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΙΚΑ