Παραλληλόγραμμο

Παραλληλόγραμμα

Συγγραφέας: Γλατσάκη Κρυσταλλένια

kglatsaki@gmail.com

Γνωστική περιοχή: Γεωμετρία Α? Γυμνασίου

  • Θέσεις ευθειών στο επίπεδο
  • Παράλληλες ευθείες που τέμνονται από τρίτη
  • Ευθύγραμμο τμήμα, μέσο ευθυγράμμου τμήματος
  • Σύγκριση γωνιών, παραπληρωματικές γωνίες
  • Τετράπλευρο, διαγώνιοι τετραπλεύρου
  • Παραλληλόγραμμο
  • Ιδιότητες παραλληλογράμμου

Θέμα: Το προτεινόμενο θέμα αφορά τον ορισμό του παραλληλογράμμου και των ιδιοτήτων του

Βασική ιδέα: Οι μαθητές θα απεικονίσουν μια εικόνα , που έχουν δει στο δρόμο, με τη βοήθεια των γεωμετρικών εννοιών και της ψηφιακής τεχνολογίας με στόχο να ορίσουν το παραλληλόγραμμο και να ανακαλύψουν τις βασικές τους ιδιότητες.

Τεχνολογικά εργαλεία: Το σενάριο προτείνεται να υλοποιηθεί με το λογισμικό δυναμικής γεωμετρίας GeοGebra.

Γνωστικά-διδακτικά προβλήματα:

  • Οι μαθητές συγχέουν την παραλληλία των ευθειών με την εικόνα οποιονδήποτε ευθειών που δεν «βλέπουν» να τέμνονται.

  • Δεν αναγνωρίζουν τις γωνίες που σχηματίζονται παραλλήλων ευθυγράμμων τμημάτων που τέμνονται από τρίτο ευθύγραμμο τμήμα

  • Παρουσιάζουν δυσκολία στη διατύπωση των συμπερασμάτων τους με μαθηματικούς όρους.

Πλαίσιο εφαρμογής

Σε ποιους απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται στους μαθητές της Α? Γυμνασίου.

Χρόνος υλοποίησης: Για την εφαρμογή του σεναρίου εκτιμάται ότι απαιτούνται 2 με 3 διδακτικές ώρες.

Χώρος υλοποίησης: Προτείνεται να διεξαχθεί εξ ολοκλήρου στο εργαστήριο υπολογιστών.

Τρόπος υλοποίησης:

  • Στους μαθητές θα δοθούν φύλλα εργασίας από το διδάσκοντα και αναλυτικές οδηγίες γραπτές ή προφορικές για την υλοποίηση του σεναρίου.
  • Οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες των τριών ατόμων. Η σύνθεση κάθε ομάδας είναι ανομοιογενής ως προς την επίδοση και τις διαπροσωπικές σχέσεις, ενώ κάθε μαθητής έχει συγκεκριμένο π.χ ένας πληκτρολογεί, άλλος καταγράφει και άλλος ελέγχει και μεταφέρει τα αποτελέσματα των άλλων ομάδων. Οι ρόλοι μπορούν να εναλλάσσονται μετά το τέλος της διδακτικής ώρας.
  • Ο Καθηγητής συμβουλεύει, απευθύνει κατάλληλες ερωτήσεις στις ομάδες και διαχειρίζεται τον χρόνο, ώστε να μην υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των σταδίων επεξεργασίας των ομάδων.
  • Κάθε ομάδα ανακοινώνει ή συγκρίνει τα αποτελέσματά της με άλλες ομάδες ώστε να αποφασίσουν ότι τα κοινά τους ευρήματα είναι σωστά.
  • Η απόφαση λαμβάνεται όταν υπάρχει ομοφωνία στην ομάδα. Σε αντίθετη περίπτωση ο διαφωνών περιγράφει την άποψη του με λίγα λόγια.
  • Ακολουθεί αξιολόγηση από τον καθηγητή με ένα παιχνίδι ελέγχου γνώσεων όπως το Arcade game Generation.

Σκοπός-στόχοι

Από την εφαρμογή του συγκεκριμένου σεναρίου οι μαθητές θα μάθουν να ανακαλύπτουν τη γνώση συνεργατικά. Θα αναπτύξουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις. Θα αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Επίσης, με τη βοήθεια των προτεινόμενων εργαλείων θα μάθουν να διερευνούν με δυναμικό τρόπο τα γεωμετρικά σχήματα, που οι ίδιοι κατασκευάζουν και θα μπορούν έτσι να κάνουν διάφορες εικασίες και υποθέσεις σχετικέ με τα υπό διερεύνηση θέματα.

Ειδικότερα οι επιδιωκόμενοι στόχοι είναι:

Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:

Να επαναλάβουν οι μαθητές:

  • Τα σχετικά με τις θέσεις ευθειών στο επίπεδο.
  • Τα περί γωνιών μεταξύ δύο παραλλήλων ευθειών που τέμνονται από τρίτη.
  • Περί ευθυγράμμων τμημάτων και γωνιών.

Να ανακαλύψουν ότι:

  • Παραλληλόγραμμο είναι το τετράπλευρο που έχει τις απέναντι πλευρές του παράλληλες.
  • Οι απέναντι πλευρές του είναι ίσες.
  • Οι απέναντι γωνίες του είναι ίσες.
  • Οι διαγώνιοι του διχοτομούνται.
  • Οι διαδοχικές γωνίες του είναι παραπληρωματικές.

Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:

  • Απόκτηση της ικανότητας της σύνδεσης ενός φαινομένου, μιας εικόνας, ενός προβλήματος με τα μαθηματικά.
  • Επανάληψη βασικών γεωμετρικών εννοιών.
  • Διατύπωση υποθέσεων και εξαγωγή συμπερασμάτων για το παραλληλόγραμμο και τις ιδιότητες του.
  • Μαθαίνουν να «παίζουν» με τις γνώσεις τους.

Φύλλα εργασίας

Παραλληλόγραμμα

Ονοματεπώνυμο:

Τάξη-Τμήμα:

Ημερομηνία:

Στο περιβάλλον του GeoGebra ανοίξτε το αρχείο «Παραλληλόγραμμα.ggb».

Δραστηριότητα 1

Φύλλο εργασίας 1

  1. Οι δύο ευθείες ε1, ε2 που βλέπετε παριστάνουν δύο δρόμους πάνω στους οποίους κινούνται δύο περιπολικά της τροχαίας. Θα συναντηθούν κάπου τα περιπολικά;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Μετακινείστε τους δύο δρόμους και απαντήστε στην ίδια ερώτηση.

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Πως λέγονται οι ευθείες ε1, ε2 στα μαθηματικά;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Το σημείο συνάντησης των περιπολικών λέγεται;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

Στο περιβάλλον του GeoGebra ανοίξτε το αρχείο «Παραλληλόγραμμα1.ggb».

  1. Τα περιπολικά κινούνται και πάλι στις ε1, ε2. Μετακινείστε τη θέση των ευθειών. Υπάρχει σημείο συνάντησης;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Πως ονομάζονται τώρα οι ευθείες;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Ποιες τελικά θέσεις μπορούν να έχουν δύο ευθείες στο επίπεδο;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

Δραστηριότητα 2

Φύλλο εργασίας 2

  1. Σχεδιάστε τα ευθύγραμμα τμήματα ΑΔ,ΒΓ. Μετρήστε τις αποστάσεις ΑΒ, ΒΓ, ΓΔ, ΔΑ. Τι παρατηρείτε;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Μετρήστε τις γωνίες Α, Β, Γ, Δ. Τι παρατηρείτε;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Φέρτε το ευθύγραμμα τμήματα ΑΓ ΚΑΙ ΒΔ. Ονομάστε Ο το σημείο τομής τους. Μετρήστε τις αποστάσεις ΑΟ,ΟΓ και ΒΟ,OΔ. Τι παρατηρείτε;

Απάντηση:??????????????????????????????.

Αλλάξτε τις θέσεις των Α,Β,Γ,Δ και επαναλάβετε τις μετρήσεις.

  1. Τι συμπέρασμα βγάζετε για τις πλευρές του τετραπλεύρου ΑΒΓΔ;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Τι σχέση έχουν οι απέναντι γωνίες του ΑΒΓΔ; Και τι οι διαδοχικές γωνίες;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Τι είναι το σημείο Ο για τα τμήματα ΑΓ και ΒΔ;

Απάντηση: ??????????????????????????????.

  1. Διατυπώστε μια πρόταση για όλα τα παραπάνω

Απάντηση: ??????????????????????????????.

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Ας συνοψίσουμε τα συμπεράσματα μας

Παραλληλόγραμμο είναι το τετράπλευρο που έχει τις ????????????.πλευρές του ?????????????????

Ιδιότητες του παραλληλογράμμου:

Οι ??????????..πλευρές του είναι?????????????..

Οι ??????????..γωνίες του είναι???????????????

Οι διαδοχικές γωνίες του είναι???????????????????

Οι διαγώνιοι του ??????????????????..στο Ο που λέγεται ????????????????????????????????..

Ας επαναλάβουμε παίζοντας…..

Ας κρεμαστούμε…

Σταυρόλεξο λύνουμε;

Ας πάρουμε και την αμοιβή μας

Αριθμοσταυρόλεξο ξέρουμε;

Αξιολόγηση μετά την εφαρμογή

Ως προς τις επιδιώξεις του σεναρίου: Μετά την υλοποίηση του σεναρίου ο εκπαιδευτικός ελέγχει κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι στόχοι της επανάληψης βασικών γεωμετρικών εννοιών κι αν έγινε κατανοητή η έννοια του παραλληλογράμμου και των ιδιοτήτων του. Με τη βοήθεια κατάλληλων ερωτήσεων που θα υποβάλλει στο περιβάλλον της τάξης πλέον, ώστε να ελέγξει αν ταυτόχρονα επετεύχθη και ο παιδαγωγικός στόχος της ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης των μαθητών. Χρήσιμο θα ήταν , σε άλλη επίσκεψη στο εργαστήριο, να γίνει επέκταση του σεναρίου με στόχο να φτάσουν μόνοι τους στην κατασκευή των ειδικών περιπτώσεων των παραλληλογράμμων.

Ως προς τη διαδικασία υλοποίησης: Ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τα στοιχεία που δεν δούλεψαν καλά, και προσαρμόζει το σενάριο κατάλληλα.

Ως προς την προσαρμογή και την επεκτασιμότητα: Το συγκεκριμένο σενάριο προσφέρει τα περιθώρια διαφοροποίησης και επιλογής διαφορετικών σημείων εστίασης π.χ για διδαχή της συμμετρίας, ή επέκταση σε υπολογιστικές διαδικασίες μετρήσεων περιμέτρων, εμβαδών. 

Ένα παράδειγμα για την επεκτασιμότητα παίζοντας βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο

http://www.classtools.net/arcade/201703_HMhYe4

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ\Παραλληλόγραμμα.ggb

Παραλληλόγραμμα2.ggb

Φωτογραφίες

Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο αποτελεί μια ολόκληρη διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει όλες τις περιπλοκές που συνεπάγεται μια αλλαγή, μια μετάβαση. Διαβάστε περισσότερα «Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο»