Υπάρχουν στη βιβλιοθήκη μου, ανάμεσα στ’ άλλα, πολλά βιβλία, βιβλία που διάβασα από τότε που πρωτοδούλεψα ως δάσκαλος (1976) μέχρι σήμερα. Άλλα είναι πανεπιστημιακά συγγράμματα και άλλα βιβλία μεγάλου παιδαγωγικού ενδιαφέροντος. Από τα βιβλία αυτά, άλλα ανήκουν στην ελληνική και άλλα στην ξένη (γαλλική) βιβλιογραφία. Για ευνόητους λόγους θα περιοριστώ στην ελληνική βιβλιογραφία. Από αυτή πάλι θα αποφύγω τα ‘‘βαριά’’ βιβλία. Όχι, δεν επιθυμώ να παρουσιάσω επιστημονικά βιβλία και έρευνες, όχι γιατί δεν αξίζει ένα τέτοιο εγχείρημα, αλλά απλούστατα γιατί δεν είναι στις προθέσεις μου, για λόγους που δεν είναι του παρόντος να αναφέρω. Πολύ περισσότερο δεν επιθυμώ να παρουσιάσω ούτε πανεπιστημιακά βιβλία και καθηγητικά συγγράμματα, διότι γράφτηκαν αποκλειστικά για φοιτητική χρήση και δεν είναι τα καλύτερα του κόσμου από πλευράς διαύγειας και καταληπτότητας. Δεν θέλω να παρουσιάσω λοιπόν βιβλία που απευθύνονται στους λίγους, αλλά βιβλία απλά, βιβλία προσιτά, από εκείνα που μπορεί να τα διαβάσει ευχάριστα οποιοσδήποτε. Είναι κείμενα που κινούνται στο χώρο είτε της βιωμένης εμπειρίας είτε της επινοημένης πραγματικότητας. Βιβλία και έντυπα, τέλος πάντων, που έχουν αφηγηματικό χαρακτήρα, βιβλία που διευρύνουν αφ’ ενός τις παιδαγωγικές γνώσεις και εμπλουτίζουν αφ’ ετέρου το συναίσθημα. Τα βιβλία αυτά θα μπορούσε να τα τοποθετήσει κανείς στο χώρο της παιδαγωγικής λογοτεχνίας.
Ας μην κρυβόμαστε: Από τα βιβλία που διαβάζουμε εκείνα που τροφοδοτούν το φαντασιακό μας και αρδεύουν την ψυχή μας είναι τα λογοτεχνικά βιβλία. Τέτοια βιβλία θα ήθελα λοιπόν να παρουσιάσω: Βιβλία απλά, βιβλία αγαπημένα, βιβλία λογοτεχνικά αλλά με παιδαγωγικό ενδιαφέρον. Βιβλία που με έκαναν να ονειρευτώ για τη δουλειά μου. Βιβλία που συνέβαλαν, πιστεύω, να καλλιεργήσω την παιδαγωγική μου ταυτότητα.
Τα ελληνικά βιβλία, όσα διασώθηκαν στο διάβα της πολυκύμαντης θητείας μου, υπάρχουν φυσικά σε χωριστά ράφια στη βιβλιοθήκη μου: τα δανείζω σταθερά κυρίως σε συναδέλφους που υπηρετούν στην περιφέρεια ευθύνης μου. Τα δανείζω σ’ όσους και όσες ενδιαφέρονται για το επάγγελμά τους και θέλουν να διαβάσουν βιβλία που αφορούν την εκπαίδευση και ειδικότερα την παιδαγωγική σχέση μεταξύ δασκάλου και μαθητών.
Τα βιβλία αυτά άρχισα να τα ξαναδιαβάζω τελευταία με σκοπό να τα παρουσιάσω, μέσα από την προσωπική μου ιστοσελίδα, στους νεότερους εκπαιδευτικούς, και πέρα από την 6η περιφέρεια Π.Ε. Αιτωλ/νίας, ώστε να τα γνωρίσουν και να επωφεληθούν, αν θέλουν, κι οι ίδιοι. Διαβάζοντας λοιπόν και πάλι τα βιβλία αυτά, έκρινα ότι πολλά με συγκινούν ακόμη, άλλα διατηρούν ακόμα και σήμερα το ενδιαφέρον τους και άλλα όχι. Φυσικά εδώ συμπεριλαμβάνονται μόνο όσα κρίνω ότι παρουσιάζουν κάποιο ενδιαφέρον. Πάντως πρέπει να πω ότι προσπάθησα όλα να τα δω με σημερινή ματιά προσπαθώντας να απεμπλακώ από κάθε συναισθηματική σχέση μαζί τους...
Για πρακτικούς λόγους θα προσπαθήσω να παρουσιάσω τα βιβλία αυτά κατ’ αλφαβητική σειρά του συγγραφέα τους, κι όπου πρόκειται για συλλογικά βιβλία θα παίρνω υπόψη το πρώτο γράμμα ενός εκ των δημιουργών ή του φορέα τους. Έτσι σχηματίστηκε ο βιβλιογραφικός κατάλογος κι έτσι παρατακτικά γίνεται η παρουσίασή τους.
Όπως και να ’χει όλα σας τα προτείνω ανεπιφύλακτα. Πού θα τα βρείτε; Στα βιβλιοπωλεία μπορεί κανείς να βρει τα περισσότερα από αυτά, αφού τα βιβλία του είδους αυτού στη χώρα μας σπάνια εξαντλούνται. Στην αντίθετη περίπτωση ίσως να σώζονται σε όσες δημόσιες βιβλιοθήκες ενημερώνονται και φροντίζουν να μη χάνουν τους θησαυρούς τους…
Ασφαλώς και δεν είναι τα μόνα βιβλία που υπάρχουν. Ασφαλώς και υπάρχουν κι άλλα αξιόλογα βιβλία του είδους. Ήδη γνωρίζω μερικά, που κάποτε τα είχα και τα έχασα λόγω των μύριων μετακινήσεων. Όπως υπάρχουν κι άλλα που δεν αξιώθηκα ποτέ να τα διαβάσω. Θα υπάρχουν ασφαλώς κι άλλα βιβλία που μου διαφεύγουν. Αλλά τι να γίνει; Ας παρουσιάσω τουλάχιστον από όσα βιβλία του είδους διαθέτω, εκείνα που έχουν -κρίνω ότι έχουν- και σήμερα κάποιο ενδιαφέρον.
Αν πάλι ο επισκέπτης που διαβάζει αυτές τις γραμμές γνωρίζει κάποια άλλα που έχουν τα παραπάνω γνωρίσματα, μπορεί να μου τα προτείνει και να είναι βέβαιος ότι ‘‘η μικρή παιδαγωγική βιβλιοθήκη’’, στο βαθμό του εφικτού, θα συνεχίσει να μεγαλώνει και να αποκαλύπτεται…