Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣhttp://users.sch.gr/kontaxis |
|||
|
ΓΝΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΙΔΑΧΘΕΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β΄ ΕΠΑΛ Οι μαθητές της Β΄ ΕΠΑΛ έχουν διδαχθεί στην Α΄ τάξη βασικά κεφάλαια θεωρητικών γνώσεων που άπτονται αντικειμένων των τεχνολογικών μαθημάτων της Β΄ τάξης. Για αυτό το λόγο παρουσιάζουμε την ύλη των μαθημάτων Φυσικής και Χημείας της Α΄ τάξης ΕΠΑΛ διευκολύνοντας τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τεχνολογικά μαθήματα ώστε να λάβουν υπόψη τους τις γνώσεις τις οποίες έχουν διδαχθεί ήδη οι μαθητές στα γενικά μαθήματα. Επίσης παρουσιάζουμε την ύλη που διδάσκονται στη Β΄ ΕΠΑΛ. Η συνεργασία με τους αντίστοιχους εκπαιδευτικούς είναι προφανώς απαραίτητη. Τα κυριότερα θέματα τα οποία έχουν διδαχθεί οι μαθητές στην Α΄ ΕΠΑΛ στα παραπάνω μαθήματα και αφορούν στα τεχνολογικά μαθήματα της Β τάξης ΕΠΑΛ είναι: ΦΥΣΙΚΗ Α΄ ΕΠΑΛ (3 ώρες / εβδομάδα) Μονόμετρα και διανυσματικά μεγέθη Διεθνές Σύστημα Μονάδων – Μέτρηση μηκών, εμβαδού, όγκου Μάζα και πυκνότητα 1.1 Ευθύγραμμη κίνηση Προσδιορισμός θέσης ενός σώματος (με σύστημα συντεταγμένων) Μετατόπιση, ταχύτητα σε ευθύγραμμη κίνηση (ομαλή, ομαλά μεταβαλόμενη) 1.2 Δυναμική Η έννοια της δύναμης, μέτρηση, σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων Οι νόμοι του Νεύτωνα 1ος Νόμος: «Αν η συνισταμένη των δυνάμεων που ασκούνται σε ένα σώμα είναι μηδέν, τότε το σώμα ή ηρεμεί ή κινείται ευθύγραμμα και ομαλά» 2ος Νόμος: F=m.α Η έννοια του βάρους Β=m.g Η έννοια της μάζας Ελεύθερη πτώση σωμάτων και εξισώσεις Μήκος φρεναρίσματος και απόσταση ασφαλείας 1.3 Δυναμική στο επίπεδο Τρίτος Νόμος του Νεύτωνα – Νόμος Δράσης – Αντίδρασης Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο (με παραλληλόγραμμο, αναλυτικά για 90ο . Ανάλυση σε συνιστώσες Σύνθεση πολλών ομοεπίπεδων δυνάμεων (αναλυτικά) Ισορροπία ομοεπίπεδων δυνάμεων (ΣFx=0, ΣFψ=0) Νόμος τριβής Τ=μΝ Οριζόντια βολή Ο Δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και αλγεβρική μορφή Ομαλή κυκλική κίνηση μεταξύ των οποίων υ=2πr/T και συχνότητα f=1/T, γωνιακή ταχύτητα ω=2π/Τ και υ=ωR, κεντρομόλος επιτάχυνση ακ=υ2/R Κεντρομόλος δύναμη: F=mυ2/R με εύστοχα παραδείγματα με βάση την κίνηση του αυτοκινήτου 1.4 Βαρύτητα 2.1 Διατήρηση ορμής Εσωτερικές και εξωτερικές δυνάμεις Το φαινόμενο της κρούσης Η έννοια της ορμής P=mυ Η δύναμη και η μεταβολή της ορμής F=(Pτελ – Pαρχ) / Δt Διατήρηση της ορμής Pολ(τελ)=Pολ(αρχ) 2.2 Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας Η έννοια του έργου WB=F.x Έργο βάρους και μεταβολή της κινητικής ενέργειας WF=Bh ή WF=mgh και αναφέρει «Η μεταβολή της κινητικής ενέργειας ενός σώματος είναι ίση με το αλγεβρικό άθροισμα των έργων των δυνάμεων που δρουν πάνω του ή, ισοδύναμα, είναι ίση με το έργο της συνισταμένης δύναμης ΔΚ = ΣWF=WF(ολ) Δυναμική ενέργεια U=mgh και U1-U2=mgh1-mgh2=WB(1-2) Μηχανική ενέργεια Ε=Κ+U Ισχύς P=W/t και P=F.υ Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας στην οριζόντια βολή Η τριβή και η μηχανική ενέργεια
ΧΗΜΕΙΑ Α΄ ΕΠΑΛ (2 ώρες / εβδομάδα) Στοιχειομετρία (Ατομική – μοριακή μάζα, mol κλπ) Στο ίδιο Κεφάλαιο, στις σελ. 137 – 140, υπάρχει πολύ καλή παρουσίαση των: Καταστατική εξίσωση των αερίων, Νόμος Boyle (P.V=σταθερό όταν n, T σταθερά), Νόμος Charles (V ~ T όταν n, P σταθερά), Νόμος του Gay Lussac (P~T όταν n, V σταθερά)
ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΧΗΜΕΙΑ Β΄ ΕΠΑΛ Επίσης επισημαίνουμε ότι στη Β΄ τάξη ΕΠΑΛ οι μαθητές διδάσκονται 3 ώρες Φυσική και 1 ώρα Χημεία ανά εβδομάδα. Η Φυσική επικεντρώνεται σε θέματα ηλεκτρισμού μεταξύ των οποίων Νόμος του Ohm, Ενέργεια και Ισχύς, ενώ στις εργαστηριακές ασκήσεις προβλέπεται η χρήση Αμπερομέτρου και Βολτομέτρου. (Το αναλυτικό Πρόγραμμα Φυσικής Β΄ ΕΠΑΛ βρίσκεται στη Διεύθυνση: http://dide.kil.sch.gr/Nomoi/ya85045_30-07-07.pdf Η Χημεία στη Β τάξη των ΕΠΑΛ αποτελείται από 5 Κεφάλαια τα οποία αναφέρονται σε θέματα οργανικής χημείας. Στο Δεύτερο Κεφάλαιο, μετά τα εισαγωγικά για την Οργανική Χημεία, δηλαδή στην αρχή σχετικά του διδακτικού έτους, οι μαθητές μαθαίνουν σχετικά με το Πετρέλαιο και τους Υδρογονάνθρακες. -Στην Ενότητα Πετρέλαιο - Καύσιμα υπάρχει παράγραφος σχετικά με τα είδη βενζίνης, το φαινόμενο της καύσης, τα καύσιμα. -Στην Ενότητα Καυσαέρια και Καταλύτες αυτοκινήτων οι στόχοι του αναλυτικού προγράμματος είναι να αναφέρει ο μαθητής για τη σύσταση των καυσαερίων των αυτοκινήτων και τον ρόλο τους στη ρύπανση του περιβάλλοντος και να αναφέρει και να επεξηγεί το ρόλο των καταλυτών των αυτοκινήτων στη μείωση των ρύπων. Καλό είναι οι εκπαιδευτικοί να προμηθευθούν και τα αντίστοιχα βιβλία των παραπάνω μαθημάτων ώστε να τα συμβουλευθούν οι ίδιοι.
Αθανάσιος Κονταξής
kontaxis@sch.gr
|
|