Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣhttp://users.sch.gr/kontaxis |
|||
|
Τεχνολογία Γυμνασίου - Υλικό επιμορφωτικών συναντήσεων Σε πολλά σχολεία που υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες θα ήταν χρήσιμο να καταβληθούν προσπάθειες ώστε να δημιουργηθεί, όπου δεν υπάρχει, αίθουσα – εργαστήριο Τεχνολογίας. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Αθανάσιος Κονταξής ΠΕ12 Μηχανολόγος Μηχ. και Νικόλαος Ζούλης ΠΕ12 Ηλεκτρολόγος Μηχ. διοργάνωσαν τον Σεπτέμβριο του 2010 επιμορφωτικές συναντήσεις για τους εκπαιδευτικούς των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά και Δ΄ Αθήνας που διδάσκουν τα μαθήματα της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ στην Α΄ και στη Β΄ τάξη Γυμνασίων. Βασικός εισηγητής ήταν ο Ιωάννης Τούρλος, εκπαιδευτικός στο Ράλλειο Πειραματικό Γυμνάσιο Θηλέων Πειραιά. Παρακάτω συγκεντρώθηκε το διαθέσιμο υλικό από τις επιμορφωτικές συναντήσεις και παλαιότερο υλικό που αφορά στη διδασκαλία του μαθήματος στην Α΄ και Β΄ τάξη, στον εξοπλισμό και στην οργάνωση εργαστηρίου, στους εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης του μαθήματος όταν το σχολείο δεν διαθέτει εξοπλισμό ή ακόμη και χώρο για το μάθημα της Τεχνολογίας και σε φωτογραφίες από κατασκευές μαθητών σε διάφορα σχολεία . Α΄ τάξη: Η διδασκαλία του μαθήματος σε κάθε τρίμηνο · Η γραπτή εργασία · Η προφορική εργασία · Η κατασκευή · Η αξιολόγηση των μαθητών
Β’ τάξη: Η διδασκαλία του μαθήματος σε κάθε τρίμηνο
· Κατεβάστε την παρουσίαση http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/texnologia_files/1009TOURLOS_BGymn_2010.ppt · Διαβάστε σημαντικά σημεία για την τεχνολογία Β΄ τάξης, από την παρουσίαση του εκπαιδευτικού Ι. Τούρλου όπως καταγράφηκαν από τον Σχολικό Σύμβουλο Α. Κονταξή (στο Παράρτημα)
Το εργαστήριο Τεχνολογίας
Παρουσίαση του χώρου και του βασικού εξοπλισμού ενός εργαστηρίου τεχνολογίας.
Σημαντικά σημεία της παρουσίασης για την Τεχνολογία Β΄ τάξης από τον κ. Ι. Τούρλο - Ακολουθούμε την ίδια λογική όπως και στη Α΄ τάξη – Δεν διδάσκουμε πληροφορίες αλλά διαδικασία δουλειάς, η οποία πραγματοποιείται από τους μαθητές. - Θα πρέπει, όπου στο βιβλίο εμφανίζεται η λέξη βιομηχανία να εννοούμε επιχείρηση με την ευρύτερη έννοια, ώστε να μπορούμε να καλύψουμε το σύνολο των ενδιαφερόντων των ομάδων των μαθητών, συμπεριλαμβανομένων των βιομηχανιών αλλά και άλλων υπηρεσιών. -Οι ομάδες των μαθητών δεν συγκροτούνται στη βάση της φιλίας αλλά στη βάση του ενδιαφέροντος για ένα θέμα. (σ.σ. Προσοχή, ο κάθε μαθητής πρέπει να έχει ρόλο μέσα στην ομάδα, ανάλογα με τις εμπειρίες, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητές του). -Προτείνονται δύο ομάδες των 5-7 ατόμων ανά τμήμα. Μία ομάδα δημιουργεί προβλήματα συνεργασίας ενώ περισσότερες ομάδες είναι δύσκολο να παρακολουθούνται μέσα στην τάξη από τον καθηγητή. -Οι μαθητές μελετούν μια πραγματική επιχείρηση και όχι μια ιδεατή. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να μελετηθεί η πρόταση για μια καλύτερη επιχείρηση, ξεκινώντας από μια υφιστάμενη πραγματική. -Για τη διευκόλυνση πρόσβασης σε επιχειρήσεις, είναι καλό να γίνει καταγραφή των επιχειρήσεων που εργάζονται ή έχουν πρόσβαση οι γονείς ή κάποιος συγγενής ή οικογενειακός φίλος της οικογένειας του μαθητή. Προφανώς, αξιοποιείται το Ιντερνετ και η δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων των επιχειρήσεων. -Είναι χρήσιμο οι τηλεφωνικές συνεννοήσεις να γίνονται μέσα από το σχολείο, από τους ίδιους τους μαθητές. -Οι μαθητές εισηγούνται προτάσεις για το είδος των επιχειρήσεων που προτείνουν να μελετηθούν και ακολουθεί ψηφοφορία για το ποιες θα επιλεγούν. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει την επιχείρηση που θα εξετάσει, τι παράγει, πως είναι οργανωμένη κλπ σε σεμινάριο (1ο Τρίμηνο) -Για επισκέψεις σε επιχειρήσεις από ομάδες μαθητών υπό τη συνοδεία γονέα, απαιτείται η απόφαση συλλόγου και ενυπόγραφη συμφωνία όλων των γονέων. -Για την ομαδική εργασία θα πρέπει να δημιουργείται ένα περιβάλλον που θα συνδυάζει την ελευθερία της ατομικής δραστηριότητας με τη συλλογικότητα της ομάδας και με τις υποχρεώσεις απέναντι στην ομάδα. -Οι ομάδες κρατούν αναλυτικό εβδομαδιαίο ημερολόγιο όπου καταγράφεται η δουλειά της ομάδας και του κάθε μέλους της. -Καλό είναι να υπάρχει έντυπο ανάθεσης εργασιών ανά μαθητή που το κρατεί ο επικεφαλής της ομάδας -Επιδιώκεται η συνεργασία με άλλους καθηγητές, ιδιαιτέρως αυτούς της Πληροφορικής. -Ο εκπαιδευτικός επιδιώκει να βρει εναλλακτικούς τρόπους συμμετοχής στην ομάδα μαθητών που με την παραδοσιακή έννοια δεν θεωρούνται επιμελείς.
Σημαντικά σημεία της παρουσίασης θεμάτων εργαστηρίου από τον κ. Ι. Τούρλο Για το βασικό εξοπλισμό του εργαστηρίου μπορούμε να απευθυνθούμε στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) http://www.osk.gr . Ο εξοπλισμός που διαθέτει ο οργανισμός περιλαμβάνει πάγκους εργασίας, φοριαμούς, σχεδιαστήρια και εποπτικά μέσα (τηλεόραση, βίντεο, επιδιασκόπιο κλπ). Ένα εργαστήριο μπορεί να διαθέτει τα παρακάτω υλικά και εξοπλισμό: Απλά υλικά και εξοπλισμός
Πιο σύνθετος εξοπλισμός
Δείτε ενδεικτικές κατασκευές από μαθητές που διδάσκει ο κ. Ι. Τούρλος στη διεύθυνση: http://www.4shared.com/dir/6Qrjmbss/tourlos.html Δείτε επίσης: α. το
άρθρο της εκπαιδευτικού Σεβασμίας Κυριακίδου με θέμα: β. δείτε παρουσίαση εξοπλισμού από τον εκπαιδευτικό Καλλίνικο Χ. Κωνσταντίνου, καθηγητή Τεχνολογίας στο 2ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Γιαννιτσών http://users.otenet.gr/~foniflo/technology/labor_exoplismos.htm
Αν δεν υπάρχει εξοπλισμός Σε περίπτωση που δεν υπάρχει εξοπλισμένο εργαστήριο αλλά υπάρχει χώρος, μπορούν να χρησιμοποιηθούν, αρχικά, απλά υλικά με βάση το χαρτί και τα παράγωγά του, ανακυκλώσιμα υλικά, φελιζόλ και υλικά μακέτας. Βασικά εργαλεία για αυτές τις εργασίες είναι ψαλίδια, κόλες, θερμοπίστολο (κόστος περίπου 10 ευρώ), κόφτες και άλλος εξοπλισμός γραφείου.
Αν δεν υπάρχει χώρος για εργαστήριο Επειδή οι κατασκευές της Α΄ τάξης είναι ατομικές μπορούν να γίνονται ακόμη και μέσα στην τάξη και οι μαθητές να τις μεταφέρουν στο σπίτι τους . Βεβαίως, δημιουργούνται προβλήματα όσον αφορά την απώλεια χρόνου για το ξεκίνημα των εργασιών και τον καθαρισμό της τάξης. Οι κατασκευές της Β΄ τάξης παρουσιάζουν πρόσθετα προβλήματα γιατί είναι ομαδικές και δεν μπορούν να μεταφερθούν στο σπίτι. Μια λύση είναι, το ομαδικό έργο να συνθέτεται από επιμέρους τμήματα (modules), για κάθε ένα από τα οποία να είναι υπεύθυνος ένας μαθητής. Στο τέλος, μπαίνει μια βάση και τοποθετούνται τα επιμέρους τμήματα. Μια άλλη λύση είναι να εξασφαλιστεί ένας αποθηκευτικός χώρος όπου θα τοποθετούνται τα έργα με ασφάλεια, μέχρι το επόμενο μάθημα. Δείτε ενδεικτικά παραδείγματα εργασιών που έχουν κατασκευαστεί σε σχολείο που δεν διέθετε χώρο για εργαστήριο (5ο Καλιθέας Εκπαιδευτικός Αικ. Τριανταφύλλου). Οι κατασκευές έχουν απλουστευθεί αλλά συνήθως ο κάθε μαθητής δημιουργεί πάνω από μία κατασκευή. http://www.4shared.com/dir/psOG82xU/triantafyllou.html
Ειδικά θέματα κατασκευών α. Πως κατασκευάζεται ένα βουνό, ένα τοπίο Μπορούν να αξιοποιηθούν τσαλακωμένο χαρτί επενδυμένο με γυψόγαζα, φελιζόλ σε κομμάτια και εξωτερικά γυζόγαζα, αφρός πολυουρεθάνης, γύψος β. Πως γίνονται οι κατασκευές στο εργαστήριο; Δείτε βιντεοσκοπημένες τις ενότητες της ημερίδας με θέμα « Το εργαστήριο της Τεχνολογίας στην πράξη. Χρήση εργαλείων και υλικών για την κατασκευή ατομικών και ομαδικών έργων» που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 12 Μαρτίου 2011. http://users.sch.gr/kontaxis/ekdiloseis/110312Texnologia.htm γ. Ενδεικτικές κατασκευές μαθητών στο μάθημα της Τεχνολογίας Ιωάννης Τούρλος – Ράλλειο Πειραματικό Γυμνάσιο Θηλέων http://www.4shared.com/dir/6Qrjmbss/tourlos.html
Κατερίνα Τριανταφύλλου – 5ο Γυμνάσιο Καλλιθέας– εργασίες με απλά υλικά http://www.4shared.com/dir/psOG82xU/triantafyllou.html
Κώστας Κοτσανάς, Γυμνάσιο Κρεστένων
- Κατασκευές κυρίως από αρχαία Ελληνική Τεχνολογία
Αλέξανδρος Κολιάτσης - 5ο Γυμνάσιο Νίκαιας.
Κατασκευές από αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, παιχνίδια απ' όλο τον κόσμο κλπ
Ηρακλής Ντούσης - 2ο Γυμνάσιο Ρέντη Κατασκευή τελεφερίκ : http://youtu.be/QATS5HqDtbA Δραστηριότητες τμημάτων επιχείρησης: http://youtu.be/O2PdkqqWtDs Kατασκευή δειγμάτων παγωτών http://youtu.be/1dRHon5Dmsk
Άλλες εργασίες σχολείων δ. Άλλες πηγές στο Ιντερνετ για την Τεχνολογία Μικρός οδηγός τεχνικού εκπαιδευτικού περιεχομένου στο Ιντερνετ
Το σύνολο του υλικού για την Τεχνολογία βρίσκεται στη σελίδα: http://users.sch.gr/kontaxis/mathimata/texnologia.htm
|
|