Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.att.sch.gr/kontaxis/

e-mail: kontaxis@sch.gr

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Χρήσιμες Συνδέσεις

 Σχολείο και τοπική κοινωνία

Η ολοκλήρωση των επισκέψεών μου στο σύνολο των σχολείων ευθύνης μου επεφύλασσε πολλές εκπλήξεις, θετικές αλλά και αρνητικές.
Ένα αρνητικό φαινόμενο είναι, ότι σε ορισμένα σχολεία εύρωστων οικονομικά περιοχών, παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις υποδομών. Ενώ δηλαδή η τοπική κοινωνία κατέχει μέσο εισόδημα αρκετά ψηλότερο από τον μέσο όρο της Χώρας, κυρίως λόγω του τουριστικού εισοδήματος, δεν είναι σε θέση να διασφαλίσει τις στοιχειώδεις συνθήκες λειτουργίας των σχολείων μας.

Μήπως οι καθηγητές ή οι διευθυντές είναι υπεύθυνοι για αυτή την κατάσταση;  Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να έχουν κάποια περιθωριακή ευθύνη. Όμως, στις περιοδείες μου, είδα εργαστήρια να δουλεύουν με ιδιοκατασκευές από παλιά αντικείμενα τις οποίες κατασκεύασαν καθηγητές και μαθητές (παλιές μηχανές και εξαρτήματα, παλιά ψυγεία, πλυντήρια, καυστήρες, κλιματιστικά κλπ.) και δημιούργησαν καταπληκτικό εργαστηριακό εξοπλισμό και εποπτικά μέσα. Το συμπέρασμα είναι ότι οι περισσότεροι καθηγητές προσπαθούν και αγωνιούν για το επίπεδο των σχολείων τους.  

Μια κακή εικόνα σχολείων σε οικονομικά εύρωστες περιοχές, έχει πολλαπλές επιπτώσεις. καθώς η εκπαιδευτική κοινότητα βιώνει έντονες αντιθέσεις.

Υπό ανάλογες συνθήκες, το σχολείο έχει πρόσθετη αδυναμία να πείσει τους μαθητές για την αξία της γνώσης, ενώ οι καθηγητές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια ιδιότυπη κοινωνική απαξίωση του ρόλου τους, κάτι που μπορεί να περιορίσει την προσπάθειά τους.  Πόσο μάλλον που αναφερόμαστε σε σχολεία υποδοχής νεοδιόριστων συναδέλφων οι οποίοι έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με την εκπαίδευση.

 Τι να κάνουμε; Σχολείο ανοικτό στην κοινωνία

 Πρώτα απ όλα θα πρέπει να θέσουμε την τοπική κοινωνία μπροστά στις ευθύνες της. Δεν «ζητιανεύουμε» πόρους. Απαιτούμε από κοινωνίες οι οποίες διαθέτουν σχετικά υψηλό εισόδημα να εξασφαλίσουν ανάλογες συνθήκες λειτουργίας στις κοινωνικές τους παροχές και πρώτα απ όλα στα σχολεία.

Για να στεφθεί όμως με επιτυχία αυτή η προσπάθεια θα πρέπει τα τεχνικά σχολεία συνολικά αλλά και ο κάθε εκπαιδευτικός, να προβληματιστούν για τα παρακάτω ζητήματα: 

  • Πόσο γνωρίζει η τοπική κοινωνία τις επιτυχίες μας και τις προσπάθειές μας;

  • Πόσο έχει συνειδητοποιήσει τον κοινωνικό ρόλο που διαδραματίζουν τα ΤΕΕ, προσελκύοντας μαθητές οι οποίοι δεν θα είχαν καμιά επαγγελματική διέξοδο αν φοιτούσαν στο ενιαίο λύκειο;

  • Πόσο έχει αντιληφθεί ο επαγγελματίας αυτών των περιοχών, ότι το επίπεδο της εκπαίδευσης που παρέχουμε έχει άμεση σχέση με το επίπεδο των υπηρεσιών που θα εισπράττει από τους αυριανούς τεχνικούς υδραυλικούς, ψυκτικούς, μηχανικούς αυτοκινήτων, ηλεκτρολόγους κλπ;

  • Πόσο τους έχουμε ενημερώσει για τις σύγχρονες εξελίξεις των εγκαταστάσεων κτιρίων, το επίπεδο των οποίων αποτελεί στοιχείο ανταγωνιστικότητας των τουριστικών υποδομών, ώστε να αντιληφθούν ότι δεν αρκεί πλέον ο εμπειροτέχνης τεχνίτης;

  • Πόσο τους έχουμε πείσει ότι ο σχεδιασμός και η συντήρηση των εγκαταστάσεών τους δεν πρέπει απλά να δουλεύουν αλλά θα πρέπει να δουλεύουν οικονομικά και αξιόπιστα, με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση πόρων (νερό, ενέργεια, καύσιμα) ώστε να προσφέρουν υψηλού επιπέδου τουριστικές υπηρεσίες;

 Από την άλλη, πόσο είμαστε σα σχολείο ενήμεροι για τα τεχνικά προβλήματα της περιοχής, τις αγωνίες, τους προβληματισμούς της τοπικής κοινωνίας; Πόσο γνωρίζουμε τις ιδιομορφίες της τοπικής οικονομίας, της παραγωγής αλλά και της κοινωνίας γενικότερα; 

Μέσα από τις διάφορες οδηγίες που παρέχουμε, όπως οι οδηγίες για το μάθημα Εισαγωγή στη Μηχανολογία, η οδηγία με θέμα: Ενεργητική μάθηση στις Τουριστικές Περιοχές, αναφέρουμε συγκεκριμένες προτάσεις εργασιών των μαθητών, που πέραν των άλλων θα συσφίξουν τους δεσμούς του σχολείου με την τοπική κοινωνία. Παλαιότερα είχαμε θέσει το ζήτημα να διοργανωθούν συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης με τοπικούς επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς, ώστε να εντοπιστούν τα προβλήματα και οι ανάγκες των περιοχών καθώς και ο τρόπος που μπορεί να βοηθήσει το αντίστοιχο ΤΕΕ και οι απόφοιτοί του. Ήδη γίνεται σχετική προσπάθεια για τη διοργάνωση μιας τέτοιας εκδήλωσης και θα σας κοινοποιηθούν τα αποτελέσματα.

Καλούμε τους συλλόγους των καθηγητών να προβληματιστούν πάνω σε αυτά τα ζητήματα και από την επόμενη χρονιά να προχωρήσουν σε ανάλογες πρωτοβουλίες.

 Θ. Κονταξής
Σχολικός Σύμβουλος
ΠΕ 12, Μηχανολόγος Μηχ
kontaxis@sch.gr