Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣhttp://users.sch.gr/kontaxis |
|||
|
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ (ΕΕΑ) ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ (ΑΜΕΑ) ΓΙΑ ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ (Σύμφωνα με το έγγραφο ΥΠΕΠΘ/Δνση Σπουδών/Τμήμα Β/Αριθ. Πρωτ. 130065/Γ2/ 21- 10 – 09)
Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων Α, Β και Γ τάξης Ημερησίων Επαγγελματικών Λυκείων, Α, Β, Γ και Δ τάξης Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων και Α και Β τάξης Επαγγελματικών Σχολών για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) και αναπηρίες (ΑμεΑ) για το σχολικό έτος 2009-2010 .
Μ. Δροσινού Η εισήγηση μας σχετικά με τις οδηγίες διδασκαλίας σκοπεύει να βοηθήσει το εκπαιδευτικό έργο στην διαχείριση διδακτικών ζητημάτων σε μαθητές με αναπηρία (ΑμεΑ) και τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), που φοιτούν στις Α, Β και Γ τάξης Ημερησίων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), στις Α, Β, Γ και Δ τάξης Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων και Α και Β τάξης Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ) έχει τον προσανατολισμό της υποστήριξης. Αυτές βασίζονται α)στις αρχές και στη φιλοσοφία του Πλαισίου Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής με έμφαση το αντικείμενο της προεπαγγελματικής ετοιμότητας (Προεδρικό Διάταγμα 301/1996), β)το νόμο σχετικά με την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, 3699/2008 γ)τις γενικές αρχές που διέπουν τα θεωρητικά και τεχνικά μαθήματα της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά δ)τις επιμέρους αρχές που διευκολύνουν την προσβασιμότητα στην μάθηση των Α.Μ.Ε.Α. με τις κατάλληλα σχεδιασμένες διαφοροποιήσεις και προσαρμογές στην διδασκαλία και ε) τα άρθρα στα προεδρικά διατάγματα σχετικά με την ‘’Αξιολόγηση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), ή αναπηρίες (ΑμεΑ)’’. Με δεδομένο ότι η διδασκαλία σχετίζεται άμεσα με την κατανόηση των προβλημάτων που παρουσιάζουν οι μαθητές και ότι αυτή αποτελεί μέρος της αξιολόγησης, επιτρέψτε μας εν συντομία να τοποθετηθούμε ως προς το ζήτημα του ορισμού των μαθητών, που αξιολογούνται ως άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), και φοιτούν στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ. Σύμφωνα με το νόμο, όσοι μαθητές για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης ανήκουν στους μαθητές (ΑμεΑ) και (ΕΕΑ). Σε αυτούς συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, οι οποίοι φοιτούν στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ). Επιπλέον, όσοι μαθητές έχουν αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας-λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες ενδέχεται να φοιτούν στις Α, Β και Γ τάξης Ημερησίων Επαγγελματικών Λυκείων, Α, Β, Γ και Δ τάξης Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων και Α και Β τάξης Επαγγελματικών Σχολών. Επίσης οι μαθητές με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεικής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, ανήκουν στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ενδέχεται να φοιτούν στις Α, Β και Γ τάξης Ημερησίων Επαγγελματικών Λυκείων, Α, Β, Γ και Δ τάξης Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων και Α και Β τάξης Επαγγελματικών Σχολών. Τέλος μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι και οι μαθητές που έχουν μία ή περισσότερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα για την ηλικιακή τους ομάδα και ενδέχεται να φοιτούν στις Α, Β και Γ τάξης Ημερησίων Επαγγελματικών Λυκείων. Επισημαίνουμε ότι στην κατηγορία μαθητών με αναπηρία (ΑμεΑ) και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), δεν εμπίπτουν οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Υπογραμμίζουμε ότι οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών ως αποτέλεσμα της αναπηρίας ή άλλων λόγων επικινδυνότητας διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα Κέντρα Διαφοριοδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ), την Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (ΕΔΕΑ) και τα πιστοποιημένα από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων. Με βάση τα παραπάνω εισηγούμεθα ως προς: α) τις γενικές αρχές της διδασκαλίας των μαθημάτων γενικής παιδείας και των επαγγελματικών μαθημάτων, οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ενθαρρύνονται να σκεφτούν, να δράσουν, να συγκεντρώσουν πληροφορίες και δεδομένα, να αποκτήσουν τις γνώσεις εκείνες που θα τους προετοιμάσουν για την ένταξη τους στην αγορά εργασίας ή ακόμη θα τους παροτρύνουν να συνεχίσουν ανώτερες ή ανώτατες σπουδές, β) τις διεπιστημονικά διαγνωσμένες ως προαπαιτούμενες δεξιότητες για την διδασκαλία των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), και αναπηρίες (ΑμεΑ) για την φοίτηση στις Επαγγελματικές Σχολές από τα ΚΕΔΔΥ, γ) τις επιμέρους αρχές της διδασκαλίας των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών θα επικεντρωθούμε στις ιδιαίτερες δυσκολίες και ανάγκες στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου η οποία καταγράφεται σε ποσοστό 4-10% με πολλούς από τους μαθητές να παρουσιάζουν συνήθως αναγνωστικό επίπεδο κατά 28 ή και περισσότερους μήνες συγκριτικά με την ηλικία και την γενική νοητική τους ικανότητα, και δ) την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην διδασκαλία των μαθημάτων με εξατομικευμένη διδακτική δόμηση και κατάλληλα προσαρμοσμένη στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Σε αυτό το σημείο, επιτρέψτε μας, ως προς τις προσαρμογές της διδασκαλίας να υπογραμμίσουμε ότι μαθητές που δυσκολεύονται και δεν προσπαθούν στα μαθήματα είναι πολύ πιθανό να ανήκουν στην ομάδα των παιδιών με δυσλεξία που έχουν χαμηλά κίνητρα επίτευξης και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Σύμφωνα με την επίκαιρη έκδοση του πληρέστερου συστήματος ταξινόμησης της προβληματικής συμπεριφοράς στα παιδιά (ICD-10) και με τα υπάρχοντα ερευνητικά πορίσματα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ), η δυσλεξία ορίζεται ως «ειδική αναγνωστική και ορθογραφική διαταραχή με κύριο γνώρισμα μια ειδική και σαφή δυσκολία στην ανάπτυξη της αναγνωστικής και ορθογραφικής δεξιότητας, η οποία εκδηλώνεται παρά το ικανοποιητικό νοητικό επίπεδο, την κατάλληλη σχολική εκπαίδευση, την ηλικία και την έλλειψη άλλης οργανικής αιτιολογίας. Προβλήματα ανακύπτουν επίσης κατά την αναγνωστική κατανόηση, την ικανότητα αναγνώρισης και ανάγνωσης λέξεων καθώς επίσης και στην επίδοση σε εργασίες που απαιτείται η αναγνωστική ή η ορθογραφική ικανότητα». Σε πολλές περιπτώσεις των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσγραφία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, φαίνεται ότι αυτοί παρουσιάζουν δυσλειτουργία κατά την επεξεργασία πληροφοριών ακουστικών ερεθισμάτων, και η οποία καταγράφεται σε δοκιμασίες ηχητικής ταξινόμησης, αναγνώρισης ομοιοκαταληξίας και συγκράτησης ακουστικών ακολουθιών. Με δεδομένο ότι η δυσλεξία είναι πρώτιστα διαταραχή της ανάγνωσης και τα παιδιά δυσκολεύονται να διαβάσουν π.χ. τις οδηγίες μεγαλόφωνα και να κατανοήσουν τις γραπτές οδηγίες ή να αποδώσουν το νόημα τους θα σημειώσουμε ενδεικτικά την ανάγκη για εφαρμογή των αρχών διδασκαλίας στην οποία προτάσσονται η μαθησιακή ετοιμότητα, τα κίνητρα μάθησης που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση του μαθητή, την ενθάρρυνση της προσπάθειάς του, τον προσδιορισμό των ενδιαφερόντων του. Επίσης, οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση, που παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά και έχουν διαγνωστεί ότι έχουν υποστεί κακοποίηση ή ζουν μέσα σε περιβάλλον εξωγενών παραγόντων, όπως είναι η ενδοοικογενειακή βία δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν την συνήθη μέθοδο διδασκαλίας. Για τους μαθητές αυτούς προτείνουμε δισφοροποιήσεις ως προς την διδασκαλία των ενοτήτων του αναλυτικού προγράμματος ειδικότερα στο μάθημα της τεχνολογίας, την χρήση εποπτικού υλικού, όπως αφισών, τρισδιάστατων υλικών και κυρίως οπτικοακουστικού υλικού, την ανάθεση εργασιών, κατά ομάδες μαθητών, που να προβλέπουν έρευνα και συλλογή στοιχείων στη βιβλιοθήκη του σχολείου, στο διαδίκτυο, κατασκευές την παρουσίαση των εργασιών από τους μαθητές, είτε στην τάξη που φοιτούν, είτε στο σύνολο των μαθητών του τομέα, την ψηφιακή αναπαραγωγή και ανάγνωση όλων των εργασιών των μαθητών, (CD-ROM ή DVD-ROM) και διάθεση σε όλους τους μαθητές του τομέα, πριν τη λήξη του σχολικού έτους. Ακόμη όσοι μαθητές παρουσιάζουν Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού έχουν επαρκή νοητικό δυναμικό (Asperger), και η διδασκαλία στα μαθήματα δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί και να εμπεδωθεί με το συμβατικό τρόπο λόγω των μαθησιακών δυσκολιών, αυτοί διδάσκονται με την ένταξη και αξιοποίηση στο μάθημα των νέων τεχνολογιών και των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Με την βοήθεια του προσωπικού υπολογιστή οι ίδιοι οι μαθητές αποτυπώνουν την «ενεργό σκέψη τους», απαντούν με επιχειρήματα στα διδασκόμενα ζητήματα και επεξηγούν προφορικά και ηλεκτρονικά ερωτήματα και απαντήσεις τους όταν υπάρχουν ενδεχόμενες ασάφειες ως προς τα διδακτικά αντικείμενα. Οι προτεινόμενες διαφοροποιήσεις και προσαρμογές σκοπεύουν να διευκολύνουν τους μαθητές τόσο στα γλωσσικά και θεωρητικά μαθήματα όσο και στα μαθηματικά και επαγγελματικά μαθήματα. Αυτές μπορούν να εξελίσσονται μέσα στην συνήθη τάξη με την προϋπόθεση ότι ο εκπαιδευτικός έχει σκεφτεί και έχει σύντομα καταγράψει την εικόνα με τις ιδιαιτερότητες των μαθητών του. Σημειώνουμε ότι στους 100 μαθητές τους οποίους διδάσκει με τις γενικές αρχές της διδακτικής μεθοδολογίας μόνο οι 10 από αυτούς απαιτούν ειδική διδακτική διαχείριση με εξειδίκευση στα αντικείμενα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Η Διαφοροποίηση της διδασκαλίας σχεδιάζεται με βάση τις παραμέτρους:
þ Έκταση της ύλης το μαθήματος σύμφωνα με το Αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών þ Βάθος και περιεχόμενο θεωρητικών εννοιών και νοημάτων þ Προαπαιτούμενες γενικές και προεπαγγελματικές δεξιότητες þ Προαπαιτούμενες θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις þ Προαπαιτούμενες γλωσσικές δεξιότητες þ Προαπαιτούμενες μαθηματικές δεξιότητες þ Ποιότητα και ποσότητα φοίτησης- απουσίες þ Κατηγορίες ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών þ Βαθμό αυτονομίας του μαθητή στο σχολικό περιβάλλον þ Βαθμό αυτονομίας του μαθητή στο περιβάλλον της τάξης φοίτησης þ Μαθησιακή ετοιμότητα þ Προεπαγγελματική ετοιμότητα
Ο εκπαιδευτικός στις Α, Β και Γ τάξης Ημερησίων Επαγγελματικών Λυκείων, Α, Β, Γ και Δ τάξης Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων και Α και Β τάξης Επαγγελματικών Σχολών μπορεί να εκτιμήσει τις αναγνωστικές δυσκολίες των μαθητών του με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εκτιμώντας τα λάθη και πως αυτά επηρεάζουν την διδακτική επεξεργασία των πληροφοριών μάθησης στα μαθήματα γενικής και επαγγελματικής παιδείας. Στις περιπτώσεις που ο εκπαιδευτικός σημειώσει τα λάθη μπορεί να σχεδιάσει την διδασκαλία με τις στρατηγικές διδακτικής που συμπεριλαμβάνουν:
þ την τεχνική της συνεργασίας με το συμμαθητή – στο ρόλο του συντρόφου και βοηθού στις δυσκολίες στο τρέχοντα διδακτικό χρόνο þ την τεχνική στις τροποποιήσεις των κειμένων με έμφαση σε λέξεις και έννοιες κλειδιά.
Οι προσαρμογές στην διδασκαλία σχεδιάζονται με βάση τις παραμέτρους:þ Ποσότητα της διδακτέας ύλης þ Ποσότητα της εξεταστέας ύλης þ Βαθμός δυσκολίας κατανόησης της διδακτέας ύλης þ Βαθμός δυσκολίας κατανόησης της εξεταστέας ύλης
þ
Εμπόδια στην προσβασιμότητα της
μάθησης λόγω διαγνωσμένων þ Τρόπος αξιολόγησης του μαθήματος þ Τεχνολογική υποστήριξη του μαθητή
Σε αυτό το σημείο θα αναφερθούμε σε γενικές οδηγίες διδασκαλίας γύρω από τις προσαρμογές σε μαθητές με αισθητηριακές αναπηρίες με την υποστήριξη νέων τεχνολογιών. Ειδικότερα για τους μαθητές με σοβαρά προβλήματα όρασης και φυσιολογικό νοητικό δυναμικό οι προσαρμογές στο διδακτικό πρόγραμμα υποστηρίζονται από το ηλεκτρονικό υπολογιστή στον οποίο έχει εγκατασταθεί το λογισμικό ανάγνωσης και μεγέθυνσης οθόνης (SUPERNOVA). Έτσι οι μαθητές με υπολείμματα όρασης έχουν την δυνατότητα να πλοηγούνται με ακουστική υποβοήθηση, να ακούν το κείμενο που εμφανίζεται στην οθόνη, να λαμβάνουν ακουστική επαλήθευση των χαρακτήρων που πληκτρολογούν αλλά και να μεγενθύνουν τουλάχιστον 30 φορές τα δεδομένων της οθόνης του υπολογιστή π.χ. η σελίδα του βιβλίου που διδάσκονται το μάθημα των Μαθηματικών. Ακόμη οι μαθητές με τύφλωση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, στον οποίο έχουν εγκατασταθεί τα περιφερειακά υποστηρικτικά τεχνολογικά συστήματα όπως η Οθόνη Braille μπορούν με αυτή τη συσκευή να κάνουν απτική ανάγνωση με κινούμενες ακίδες και να προσαρμόζουν την χειρόγραφη γραφή των βλεπόντων στην απτική γραφή. Με αυτήν την διδακτική προσαρμογή οι ‘’τυφλοί’’ μαθητές διευκολύνονται στην ανάγνωση υποστηριζόμενοι ταυτόχρονα ακουστικά μέσω των ηχείων ή ακουστικών του, αλλά και διαβάζοντας σε μορφή Braille, πάνω στην οθόνη Braille, τα δεδομένα της συμβατικής οθόνης.
Συνοψίζοντας τις οδηγίες διδασκαλίας για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα επισημάνουμε τα σημεία: Η διδασκαλία να :þ -περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες θα καλύπτουν με πληρότητα το μάθημα και θα ταιριάζουν με τα πολλά και διαφορετικά επίπεδα μάθησης þ -προσφέρει προσαρμογές με απλό τρόπο ώστε τα παιδιά να διευκολύνονται να παρακολουθήσουν σύμφωνα με το επίπεδο τους þ -προβλέπει δραστηριότητες που λειτουργούν παρωθητικά για το μαθητή και είναι σημαντικές και πολύ κοντά στη ζωή þ -δίνουν την ευκαιρία να λύνουν προβλήματα εμπέδωσης της γνώσης μέσα στη τάξη ενώ παράλληλα ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει μαθητές που εργάζονται με διαφορετικά αντικείμενα þ -χρησιμοποιεί γλώσσα προσαρμοσμένη σε διαφορετικά επίπεδα διδασκαλίας και να υποστηρίζονται με εικόνες, γνωσιακούς χάρτες, σχεδιαγράμματα σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος þ -προβλέπουν διάφορες τεχνικές με τις οποίες οι μαθητές θα εκτιμούν τα αποτελέσματα της εργασίας τους þ -προβλέπουν την εμπλοκή των γονέων και των ειδικών επιστημόνων όπου αυτό απαιτείται þ -προβλέπουν περισσότερες ευκαιρίες για επιπλέον άσκηση των βασικών δεξιοτήτων αξιοποιώντας τις υποστηρικτικές νέες τεχνολογίες με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές[1].
Τέλος, με δεδομένο ότι στην παρούσα εισήγηση δεν έχουμε αναφερθεί σε οδηγίες διδασκαλίας για τα ΕΠΑΛ Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, τα Επαγγελματικά Γυμνάσια Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, αλλά και για τα τμήματα ένταξης μέσα στα ΕΠΑΛ, οι παραπάνω οδηγίες μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στις Σχολικές Μονάδες ειδικής Αγωγής της ειδικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα μέρη όπου αυτό κατά περίπτωση ενδέχεται να διευκολύνει ως συμπληρωματικό υλικό, το εκπαιδευτικό έργο.
[1] Πληροφορίες για περισσότερες οδηγίες διδασκαλίας μπορείτε να αναζητήσετε στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: 1. ‘Κάνοντας τις λέξεις να δουλεύουν”, ιστοσελίδα για δυσλεξικούς μαθητές με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. www.wordswork.co.uk
11. Σελίδα εκμάθησης ξένων γλωσσών. www.eurotalk.co.uk 12. Σελίδα με πληροφόρηση για άτομα με προβλήματα δυσλεξίας, για τους καθηγητές τους, καθώς και για τα άτομα που τους υποστηρίζουν στους χώρους της εργασίας. Η πληροφόρηση αυτή δίνει τη δυνατότητα στους παραπάνω να επιλέξουν την κατάλληλη τεχνολογία για να αντιμετωπίσουν όσο γίνεται καλύτερα τα προβλήματα που δημιουργεί η δυσλεξία. www.dyslexic.com
16. Εκπαιδευτικές πηγές πληροφόρησης για διδασκαλία σε άτομα με δυσλεξία. 17. Προϊόντα για άτομα με ειδικές ανάγκες και σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. www.mayer-johnson.com 18. Εξοπλισμός για άτομα με ειδικές ανάγκες www.qedltd.com 19. Σελίδα που αναπτύχθηκε από καθηγητές και που αναφέρεται σε εκπαιδευτικό λογισμικό κατάλληλο για μαθητές με ειδικές ανάγκες. www.special-it-solutions.co.uk 20. Εκπαιδευτικά προγράμματα και εξοπλισμός ιδιαίτερα για άτομα με ειδικές ανάγκες. www.tagsearch.com 21. Λογισμικό γλωσσών για άτομα με δυσκολίες μάθησηςwww.texthelp.com 23. Λογισμικό για υποβοήθηση της μάθησης μαθητών προνηπιακής ηλικίας με ειδικές ανάγκες και ενηλίκων που έχουν δυσκολίες στη μάθηση. www.widgit.com 24. Εθνικός Σύνδεσμος της Αγγλίας για τις ανάγκες της “Ειδικής Αγωγής” www.nasen.org.uk 25. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Τμήμα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=200
Κατεβάστε όλη την Οδηγία για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε αρχείο word
Δείτε επίσης ενημέρωση για τους διαγνωστικούς, αξιολογικούς και υποστηρικτικούς φορείς του ν. 3699/2008 στο άρθρο Οδηγός Υπηρεσιών Συμβουλευτικής, Ψυχολογικής και Κοινωνικής Υποστήριξης
Άλλες πηγές ενημέρωσης
Education
World – Counseling Center: http://www.educationworld.com/counseling/
|
|