Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣhttp://users.sch.gr/kontaxise-mail: kontaxis@sch.gr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Τρόποι μάθησης και μέθοδοι διδασκαλίας στην Τεχνική Εκπαίδευση Richard M. Felder, North Carolina State University Linda K. Silverman, Institute for the Study of Advanced Development
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ Μετάφραση και προσαρμογή από τα Αγγλικά: Μιχάλης Δρετάκης, Μιχάλης Στραβοπόδης
Οι τρόποι μάθησης των περισσότερων μαθητών και οι
μέθοδοι διδασκαλίας των περισσότερων καθηγητών
της Τεχνικής Εκπαίδευσης είναι μεταξύ τους ασυμβίβαστοι σε διάφορα
επίπεδα. Οι μαθητές μαθαίνουν με πολλούς τρόπους: μέσω της όρασης ή της ακοής, στοχαστικά ή ενεργητικά, με συλλογισμούς ή διαισθητικά, απομνημονεύοντας με νοερές απεικονίσεις ή δημιουργώντας αναλογίες και μαθηματικά μοντέλα. Οι μέθοδοι διδασκαλίας ποικίλλουν επίσης. Μερικοί εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τη διάλεξη, άλλοι την επίδειξη και άλλοι τη συζήτηση. Μερικοί εστιάζουν στις γενικές αρχές και άλλοι στις εφαρμογές. Μερικοί δίνουν έμφαση στην απομνημόνευση και άλλοι στην κατανόηση. Το αν ένας δεδομένος μαθητής μαθαίνει σε μια τάξη εξαρτάται, εν μέρει από τις φυσικές ικανότητες και το προγενέστερο υπόβαθρό του αλλά και από τη συμβατότητα του τρόπου μάθησής του με τον τρόπο (ύφος) διδασκαλίας του εκπαιδευτικού. Μεταξύ των συνηθέστερων τρόπων μάθησης, των μαθητών της τεχνικής εκπαίδευσης και των παραδοσιακών μορφών διδασκαλίας των καθηγητών, εμφανίζεται σοβαρή δυσαρμονία. Συνεπώς, οι μαθητές βαριούνται, γίνονται απρόσεκτοι στην τάξη, αντεπεξέρχονται με δυσκολία στις εξετάσεις, έχουν χαμηλές επιδόσεις, απογοητεύονται και αποθαρρύνονται (με τα μαθήματα, τα προγράμματα σπουδών και με τον εαυτό τους) και σε μερικές περιπτώσεις αλλάζουν ειδικότητα ή εγκαταλείπουν το σχολείο. Οι καθηγητές που έχουν να αντιμετωπίσουν απαθείς, αδιάφορες ή εχθρικές τάξεις, χαμηλές επιδόσεις και συχνές απουσίες ή ακόμη διακοπή φοίτησης πολλών μαθητών, αισθάνονται ότι κάτι δεν πάει καλά. Μπορεί να γίνουν υπερβολικά επικριτικοί με τους μαθητές (καθιστώντας τα πράγματα ακόμα χειρότερα) ή /και να αρχίσουν να αναρωτιούνται εάν κάνουν το σωστό επάγγελμα. Η σοβαρότερη συνέπεια αυτής της δυσαρμονίας, είναι ότι η κοινωνία χάνει εν δυνάμει άριστους τεχνικούς. Το άρθρο διερευνά με πρακτικό τρόπο: 1) Ποιοι τρόποι μάθησης είναι ιδιαίτερα σημαντικοί στην τεχνική εκπαίδευση; 2) Ποιοι τρόποι μάθησης προτιμώνται από τους περισσότερους μαθητές και ποιοι ευνοούνται από τον τρόπο διδασκαλίας των περισσότερων καθηγητών; 3) Τι μπορεί να γίνει ώστε ο καθηγητής να προσεγγίσει τους μαθητές, των οποίων οι τρόποι μάθησης δεν ταιριάζουν με τις τυποποιημένες μεθόδους διδασκαλίας της τεχνικής εκπαίδευσης;
Διαστάσεις και δίπολα της μάθησης και των μορφών διδασκαλίας
|
|