Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

e-mail: kontaxis@sch.gr

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Τεχνικός Πολιτισμός

Εργαστήρια

Χρήσιμες Συνδέσεις

Τρόποι μάθησης και μέθοδοι διδασκαλίας στην Τεχνική Εκπαίδευση

 Richard M. Felder,  North Carolina State University

Linda K. Silverman, Institute for the Study of Advanced Development

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
ΤΜΗΜΑ ΤΕΕ
ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Υπεύθυνος: Ολύμπιος Δαφέρμος, Σύμβουλος ΠΙ

 

Μετάφραση και  προσαρμογή από τα Αγγλικά:

Μιχάλης Δρετάκης,  Μιχάλης Στραβοπόδης

 

Οι τρόποι μάθησης των περισσότερων μαθητών και οι μέθοδοι διδασκαλίας των περισσότερων καθηγητών της  Τεχνικής Εκπαίδευσης είναι μεταξύ τους  ασυμβίβαστοι σε διάφορα επίπεδα.
Πολλοί ή οι περισσότεροι μαθητές είναι οπτικοί, αισθητηριακοί, επαγωγικοί, και ενεργητικοί τύποι και μερικοί από  τους πιο δημιουργικούς μαθητές είναι ολιστικοί τύποι.
Η παρεχόμενη τεχνική εκπαίδευση στη μεγαλύτερή της έκταση είναι ακουστική, αφηρημένη, απαγωγική, παθητική, και ακολουθιακή.
Αυτός ο κακός συνδυασμός οδηγεί στη χαμηλή απόδοση των μαθητών, την απογοήτευση των καθηγητών και στην απώλεια για την κοινωνία πολλών, ενδεχομένως άριστων, τεχνικών.

Οι μαθητές μαθαίνουν με πολλούς τρόπους: μέσω της όρασης ή της ακοής, στοχαστικά ή ενεργητικά, με συλλογισμούς ή διαισθητικά, απομνημονεύοντας με νοερές απεικονίσεις ή δημιουργώντας αναλογίες και μαθηματικά μοντέλα.  Οι μέθοδοι διδασκαλίας ποικίλλουν επίσης. Μερικοί εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τη διάλεξη, άλλοι την επίδειξη και άλλοι  τη συζήτηση. Μερικοί εστιάζουν στις γενικές αρχές και άλλοι στις εφαρμογές. Μερικοί δίνουν έμφαση στην απομνημόνευση και άλλοι στην κατανόηση. Το αν ένας δεδομένος μαθητής μαθαίνει σε μια τάξη εξαρτάται, εν μέρει από τις φυσικές ικανότητες και το προγενέστερο υπόβαθρό του αλλά και από τη συμβατότητα του τρόπου μάθησής του με τον τρόπο (ύφος) διδασκαλίας του εκπαιδευτικού.

Μεταξύ των συνηθέστερων τρόπων μάθησης, των μαθητών της τεχνικής εκπαίδευσης και των παραδοσιακών μορφών διδασκαλίας των καθηγητών, εμφανίζεται σοβαρή δυσαρμονία. Συνεπώς, οι μαθητές βαριούνται, γίνονται απρόσεκτοι στην τάξη, αντεπεξέρχονται με δυσκολία στις εξετάσεις, έχουν χαμηλές επιδόσεις, απογοητεύονται και αποθαρρύνονται (με τα μαθήματα, τα προγράμματα  σπουδών και με τον εαυτό τους) και σε μερικές περιπτώσεις αλλάζουν ειδικότητα ή εγκαταλείπουν το σχολείο.

Οι καθηγητές που έχουν να αντιμετωπίσουν απαθείς, αδιάφορες ή εχθρικές τάξεις, χαμηλές επιδόσεις και συχνές απουσίες ή ακόμη  διακοπή φοίτησης πολλών μαθητών, αισθάνονται ότι κάτι  δεν πάει καλά. Μπορεί να γίνουν υπερβολικά επικριτικοί με  τους μαθητές (καθιστώντας τα πράγματα ακόμα χειρότερα) ή /και να αρχίσουν να αναρωτιούνται εάν κάνουν το σωστό επάγγελμα. Η σοβαρότερη συνέπεια αυτής της δυσαρμονίας, είναι ότι η κοινωνία χάνει εν δυνάμει άριστους τεχνικούς.

Το άρθρο διερευνά με πρακτικό τρόπο:

 1) Ποιοι  τρόποι μάθησης είναι ιδιαίτερα σημαντικοί στην τεχνική εκπαίδευση;

2) Ποιοι τρόποι μάθησης προτιμώνται από τους περισσότερους μαθητές και ποιοι ευνοούνται από τον τρόπο διδασκαλίας των περισσότερων καθηγητών;

3) Τι μπορεί να γίνει ώστε ο καθηγητής να προσεγγίσει τους μαθητές, των οποίων οι τρόποι μάθησης δεν ταιριάζουν με τις τυποποιημένες μεθόδους διδασκαλίας της τεχνικής εκπαίδευσης;

 

Διαστάσεις και δίπολα της μάθησης και των μορφών διδασκαλίας

 

Προτιμητέος τρόπος μάθησης
ως προς : 

Αντίστοιχος τρόπος διδασκαλίας
ως προς :
 

 

Αντίληψη

Αισθητηριακός

 Διαισθητικός

Περιεχόμενο

Συγκεκριμένος

 Αφηρημένος

 
 
 

Είσοδος

Οπτικός

 Ακουστικός

Παρουσίαση

Οπτικός

 Λεκτικός

 

Οργάνωση

Επαγωγικός

 Απαγωγικός

Οργάνωση της γνώσης

Επαγωγικός

 Αφαιρετικός

 

Επεξεργασία

 

Ενεργητικός

 Στοχαστικός

Συμμετοχή του

μαθητή

Ενεργός

 Παθητικός

 

Πρόσληψη της πληροφορίας

Ακολουθιακός

 Ολιστικός

Παροχή της γνώσης

Ακολουθιακός

 Ολιστικός

 

 

"Κατεβάστε" όλο το άρθρο                                                           Στείλτε μας την άποψή σας

Σχετικά παιδαγωγικά άρθρα