Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Τεχνικός Πολιτισμός

Εργαστήρια

Χρήσιμες Συνδέσεις

Αξιοποιήστε παιδαγωγικά την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη

. Από τότε που ανέλαβα τα καθήκοντά μου ως Σχολικός Σύμβουλος, προσπαθώ να αναδείξω τις δυνατότητες της σύγχρονης παιδαγωγικής για μια πιο αποτελεσματική διδασκαλία των μαθητών, ιδιαιτέρως αυτών οι οποίοι θεωρούνται «αδύνατοι» και αποτελούν την πλειοψηφία στα Επαγγελματικά σχολεία.

Με συγκεκριμένα παραδείγματα, επιδιώκω να ενθαρρύνω τους εκπαιδευτικούς ώστε να αξιοποιήσουν μεθόδους διδασκαλίας οι οποίες έχουν αποδειχθεί στην πράξη περισσότερο αποτελεσματικές, σε σύγκριση με τη μετωπική ή από καθ’ έδρας διδασκαλία, την οποία οι μαθητές μας την έχουν απορρίψει αρκετά χρόνια πριν επιλέξουν το Επαγγελματικό σχολείο.

Αρκετοί εκπαιδευτικοί έχουν δοκιμάσει να εφαρμόσουν στην πράξη διαφορετικές προσεγγίσεις όπως η ενεργητική και ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, η μέθοδος project, η διαφοροποίηση της διδασκαλίας στην τάξη, σε συνδυασμό με τη χρήση νέων τεχνολογιών και τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.

Όμως, αυτές οι μέθοδοι χρησιμοποιούνται κυρίως στις καινοτόμες δράσεις (Περιβαλλοντική, ΔΑΙΔΑΛΟΣ, Τεχνομάθεια κλπ) και λιγότερο στην καθημερινή διδασκαλία. Βασική δικαιολογία είναι η πίεση που αισθάνονται οι εκπαιδευτικοί για να καλύψουν την ύλη του αναλυτικού προγράμματος, ο μεγάλος αριθμός μαθητών στις τάξεις και η έλλειψη διαθέσιμων εργαστηρίων πληροφορικής.

Ως ένα βαθμό οι παραπάνω αιτιάσεις είναι δικαιολογημένες, ωστόσο υπάρχουν αρκετά περιθώρια και ευκαιρίες. Μία από αυτές τις ευκαιρίες είναι τα τμήματα ΠΔΣ, κυρίως στα μαθήματα της Β τάξης.

 Οι δυνατότητες της ΠΔΣ

 Στην πρόσθετη διδακτική στήριξη δεν υπάρχουν συνήθως ανάλογα προβλήματα, ιδιαιτέρως για τα τεχνικά μαθήματα της Β τάξης για τα οποία επιτρέπεται να δημιουργηθούν τμήματα ΠΔΣ (Θέρμανση, Μηχανουργική Τεχνολογία Ι, ΜΕΚ Ι, Ψύξη – Κλιματισμός, Τεχνολογία Αυτοκινήτου, Κινητήρες Αεροσκαφών).

Νομίζω ότι για αυτά τα μαθήματα, δεν αξίζει να κάνουμε απλές επαναλήψεις, άλλωστε με αυτόν τον τρόπο δεν προσελκύουμε συνήθως μαθητές. Ίσως θα έπρεπε να καλέσουμε, ιδιαιτέρως τους «αδύνατους» μαθητές, σε μια πιο δημιουργική συνεργασία, που να προσεγγίζουν τα βασικά αυτά μαθήματα με έναν πιο ενεργητικό τρόπο, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

 Η ενεργητική και ομαδοσυνεργατική μάθηση και η διαφοροποίηση της διδασκαλίας στην τάξη ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή, η χρήση νέων τεχνολογιών κλπ. έχουν αποδείξει πλέον την αξία τους, χωρίς βέβαια να αποτελούν και πανάκεια.  Αρκετές συγκεκριμένες συμβουλές και ιδέες θα βρείτε στις παλιές οδηγίες για τα μαθήματα της Α΄ τάξης των ΤΕΕ και ιδιαιτέρως για το μάθημα "Εισαγωγή στη Μηχανολογία" -"Κατεβάστε" το αρχείο., αλλά και στα κείμενα που υπάρχουν στην ιστοσελίδα μου, ιδιαιτέρως στην περιοχή «Παιδαγωγικά θέματα».

 Μια άλλη παράμετρος που βοηθάει, είναι η διαθεσιμότητα των εργαστηρίων πληροφορικής κατά τις ώρες που διεξάγονται τα μαθήματα ΠΔΣ, γεγονός που επιτρέπει την αξιοποίηση των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και του Ιντερνετ. Για τον σκοπό αυτό μπορείτε να αξιοποιήσετε τη σελίδα Μικρός Οδηγός Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Θεμάτων στο Ιντερνετ http://users.sch.gr/kontaxis/LINKS/SMALLGUIDE.htm

Ακόμη, μπορείτε να αξιοποιήσετε επιλεκτικά, τα παραδείγματα που αναφέρονται στο Εκπαιδευτικό Υλικό που έχει δημιουργηθεί για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του Μηχανολογικού τομέα στις νέες Τεχνολογίες και βρίσκεται στη διεύθυνση: http://www.aspete.gr στην  περιοχή Ε2 για την ΤΕΕ.

 Όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για μια τέτοια προσέγγιση, είμαι στη διάθεσή τους (kontaxis@sch.gr)

 Αθανάσιος Κονταξής
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12
Μηχανολόγος Μηχανικός