Περί ... Moodle
Moodle
Το όνομά του προκύπτει από τα αρχικά γράμματα των λέξεων Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Σπονδυλωτό αντικειμενοστραφές δυναμικό περιβάλλον μάθησης).
Εικόνα : Αρχική σελίδα του ιστοτόπου Moodle
Εξαιρετικά δημοφιλές πακέτο ελεύθερου λογισμικού ανοιχτού κώδικα με αρχικό προορισμό την κατασκευή ιστοσελίδων on-line μαθημάτων το οποίο και με την ενεργή συλλογική συμμετοχή των χρηστών στην ανάπτυξη και εξέλιξή του, εξελίσσεται σε ένα ολοκληρωμένο VLE το οποίο με τη βοήθεια των διαφόρων επεκτάσεων (plug-ins) αποκτά λειτουργίες επιπλέον ενός απλού LMS. Εγκαθίσταται ως μία σύνθετη ιστοσελίδα και προϋποθέτει απλώς την ύπαρξη ενός web server που να υποστηρίζει PHP και μίας βάσης δεδομένων όπως η MySQL.
Η βασική φιλοσοφία του περιβάλλοντος είναι η «συλλογικά εποικοδομιστική παιδαγωγική» (social constructionist pedagogy) τόσο στην ανάπτυξη του ίδιου του λογισμικού όσο και στον τρόπο που εξυπηρετεί την εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι το περιβάλλον μάθησης πέρα από μια τυπική σειρά on-line διδασκαλιών ή εξετάσεων είναι ένα μίγμα από δραστηριότητες (activities) και πόρους (resources).
Οι δραστηριότητες έχουν να κάνουν με αλληλεπίδραση και μεταφορά γνώσης μεταξύ των χρηστών είτε αυτοί είναι εκπαιδευόμενοι, είτε εκπαιδευτές, είτε συντονιστές προγραμμάτων σπουδών, είτε διαχειριστές του περιβάλλοντος μάθησης. Αυτές πέρα από τις τυπικές εικονικές τάξεις και διδασκαλίες, μπορεί να περιλαμβάνουν:
- τοποθεσίες ανταλλαγής απόψεων (forum)
- εγκυκλοπαίδειες τύπου wiki
- αναθέσεις εργασιών
- κουίζ
- δημοσκοπήσεις
- βάσεις δεδομένων
Οι πόροι είναι στατικά στοιχεία που τοποθετούνται στον ιστοσελίδα του περιβάλλοντος από κάποιο χρήστη (όχι απαραίτητα εκπαιδευτής) και διαμοιράζονται μεταξύ των άλλων χρηστών και μπορεί να είναι μεταξύ άλλων :
- αρχεία κειμένου
- εικόνες
- γραφήματα
- ήχοι
- βίντεο
- σύνδεσμοι ιστοσελίδων
Αν τα παραπάνω συνδυαστούν και με τη διαθεσιμότητα διαφόρων εργαλείων με τα οποία εφοδιάζει το χρήστη για την υποστήριξη της λειτουργίας της ιστοσελίδας του και με το γεγονός ότι ο ανοιχτός χαρακτήρας του επιτρέπει σε μία πολυάνθρωπη κοινότητα χρηστών να εμπλουτίζει το περιεχόμενο και τη λειτουργικότητά του περιβάλλοντος συνεχώς με νέα στοιχεία, το καθιστά πολύ σημαντικό διότι αναδεικνύει και το μεγάλο του πλεονέκτημα που είναι η ευελιξία του και η προσαρμοστικότητά του στις διαρκείς δυναμικά μεταβαλλόμενες ανάγκες της μάθησης.