Ο Γιάννης Μανωλακάκης (1914-1976, Καλαμάτα, Ελλάδα) ανέπτυξε ένα ιδιαίτερα προσωπικό ύφος στη ζωγραφική ενώ υπήρξε ένας από τους ελάχιστους έλληνες καλλιτέχνες που κατάφεραν να αποδώσουν το ελληνικό τοπίο σε ιμπρεσιονιστική παλέτα. Πειραματίστηκε τόσο με τον εξπρεσιονισμό όσο και με τον νατουραλισμό αλλά η εξαιρετική προσφορά του στην εικαστική τέχνη συνίσταται στο ότι, υπερνικώντας τις έντονες φωτοσκιάσεις που προκαλεί το δυνατό ελληνικό φως, αναδεικνύει ελληνικό τοπίο σε ιμπρεσιονιστικές χρωματικές τονικότητες. Παρουσίασε 21 ατομικές Εκθέσεις στην Ελλάδα, συμμετείχε σε 12 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε μία Πανελλήνια Έκθεση και συμμετείχε σε περισσότερες από 10 διεθνείς Εκθέσεις στη Γαλλία και την Ιταλία από όπου απέσπασε βραβεία και διακρίσεις (Α΄ Βραβείο στη διεθνή Έκθεση της Λυών 1973, Μέγα Βραβείο Αιωνίας Πόλεως Ρώμη 1972, Β΄ Βραβείο στη διεθνή Έκθεση της Ντωβίλ 1972, Τιμητική διάκριση στο Μπιάριτζ 1973, Συμμετοχή στο Σαλόνι Γάλλων Καλλιτεχνών Παρίσι 1974, Συμμετοχή στη διεθνή Έκθεση στις Κάννες 1974). Υπήρξε μέλος, μεταξύ άλλων, των Academie Europeene des Arts, Centre de Liaison des Artises Peintres, Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός». Με το έργο του καλλιτέχνη έχουν ασχοληθεί τα τηλεοπτικά μέσα της Ελλάδας, του Παρισιού και το BBC. 


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΚΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΤΥΠΟΥ

Δεύτερο μεγάλο βραβείο συνθέσεως ο Γιάννης Μανωλακάκης Έλληνας καλλιτέχνης, έχει την αίσθηση του θείου και του μαγικού, όχι μόνον όταν επιλαμβάνεται μυθολογικών θεμάτων, όπως «o Χορός των Ωκεανίδων» αλλά και ρεαλιστικών σαν «To Mικρό Ήρεμο Λιμανάκι» που εξετέθησαν στο Σαλόνι των Γάλλων Καλλιτεχνών.

“LA REVUE DES ARTES” (Παρίσι, 1972)

Στον μεγάλο κύκλο τιμής διακρίθηκε ειδικά ο εξαίρετος Έλληνας ζωγράφος Γιάννης Μανωλακάκης

“ IL GIORNALE D’ITALIA” (Ρώμη, 25-1-73)

Οι πίνακες του Μανωλακάκη παρουσιάζουν στοιχεία ελκυστικού ονείρου, εμπνευσμένα από ένα κόσμο μυστηριακό και αόριστο. Οι πίνακες «Σπήλαια του Διρού» και «Aπό τον Kόσμο της Σιωπής», θαυμάσιες υποβρύχιες συνθέσεις, όπου το φανταστικό παρουσιάζεται με εξαιρετική ευαισθησία, είναι τα αγαπημένα θέματα του καλλιτέχνη. Οι συνθέσεις του βασίζονται πάνω σε μία μεγάλη δεξιοτεχνία του σχεδίου και φανερώνουν μια ακτινοβόλο και θερμή ποιητικότητα, όπως το διάχυτο και διάφανο φως που χαρακτηρίζει τα έργα του.

“UNIDAD” (Ισπανική έκδοση, BIARRITZ, 15-6-73)

Οι πίνακες του Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μανωλακάκη είναι ένα πραγματικό ποίημα. Μια εντυπωσιακή λεπτομέρεια που αναζητά την αφηρημένη ατμόσφαιρα των θολών και των αιθέριων εκτάσεων, πλημμυρισμένη από το άπειρο μιας ασυναγώνιστης φύσεως.

“NICE-MATIN” (Νίκαια, 31-1-74)

Ο Έλληνας ζωγράφος Γιάννης Μανωλακάκης με τους πίνακές του παρουσιάζει πραγματικά, ένα καινούργιο τρόπο δουλειάς. Ένα είδος πουαντιλισμού που δίνει μια όψη εξωπραγματική. Έμπνευση που ξεπηδάει από τις πηγές των θρύλων.

“CANNES MIDI” (Κάννες, 22-2-74)

Είμαστε φειδωλοί σε φιλοφρονήσεις για τον Έλληνα ζωγράφο Γιάννη Μανωλακάκη του οποίου οι πίνακες συγκαταλέγονται μεταξύ των εξαιρετικότερων της Διεθνούς Εκθέσεως της Κυανής Ακτής.

“CANNES MIDI” (Κάννες, 2-3-74)


ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΝΩΛΑΚΑΚΗ:

«Αντιδρώντας σε κάθε περιγραφή, το έργο Ωκεανίδες, όπως και όλα τα έργα της ενότητας που ο ζωγράφος εμπνεύσθηκε από τα σπήλαια του Διρού, αποτελούν δίχως υπερβολή χαρισματικές συνθέσεις καθώς, πέρα από αυτές καθ’εαυτές τις απτές ενδείξεις του ταλέντου του και, ειδικότερα την ποιότητα στην εκτέλεση, αποτελούν έργα διαπερασμένα από μία μεταφυσική πνοή. Έργα εμβαπτισμένα μέσα από την ποιητική χρήση του φωτός στον παλμό της δημιουργίας. Κοινό χαρακτηριστικό σε όλα τα έργα του δημιουργού είναι η ποιητική προσέγγιση του όποιου ερεθίσματος, που αποτελεί εδώ τον άφαντο αλλά υπαρκτό συνδετικό κρίκο, όποιο κι αν είναι το εκάστοτε θέμα, η φάση της σταδιοδρομίας του, και ο τρόπος της έκφρασής του. Υπερσκελίζοντας κάθε συγκεκριμένη περιγραφή τα έργα του καλλιτέχνη αντιδρούν σε κάθε σφυγμομέτρηση με κοινούς όρους, χάρη στο υπερβατικό τους παράστημα μέσα από το οποίο επικοινωνούν με εμάς όχι μόνον οπτικά, αλλά και συνειδησιακά και, κυρίως, ψυχικά…. Ανάμεσα στους υποβλητικούς ως και μεγαλειώδεις συνειρμούς που ενορχηστρώνονται στην εικαστική γραφή του Μανωλακάκη το Βραβευμένο έργο με τον Χορό των Ωκεανίδων αποτελεί όντως έναν σταθμό στην καλλιτεχνική του πορεία. Σταθμό πολυσήμαντο, αφού εδώ ενορχηστρώνονται ακαριαία σε ένα ανείπωτο σύνολο η υπέρμετρη ευαισθησία στο χρώμα, οι μεγαλοφυείς χειρισμοί του φωτός, η χαρισματική ενορχήστρωση της σύνθεσης μεσ' από το χρώμα-φως και πάνω απ' όλα η ψυχική ενέργεια Εκείνες οι ικανότητες τον καλλιτέχνη, τις οποίες έχουμε ήδη εντοπίσει στις θάλασσες, στα τοπία του, στα δέντρα, προβάλλουν στις επάλξεις στις εμπνευσμένες από τα σπήλαια συνθέσεις και εμπεδώνουν, όχι μόνον τα θεμελιακά χαρακτηριστικά του ταλέντου του, αλλά και όσα άπτονται αυτής καθεαυτής της τέχνης στην πιο αυθεντική της μορφή. Εκείνην που ταυτίζεται με την υπόσταση της ακραιφνούς ποιητικής δημιουργίας. Ποιητής είναι όντως ο Μανωλακάκης, όχι μονάχα μεσ’ από την εικαστική του γραφή, αλλά και με τον τρόπο που βλέπει, βιώνει το περιβάλλον του μέχρι τα μύχια…»

Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν, Γιάννης Μανωλακάκης, Εκδόσεις Αδάμ, 2005


ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΕΣ


1914

   Γέννηση του Γιάννη Μανωλακάκη στην Καλαμάτα, Μεσσηνίας


1932

   Αποφοίτηση από το Γυμνάσιο ΑρρένωνΚαλαμάτας


1940

   Επιστρατεύθηκε και έλαβε μέρος στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο


1961

   Επίσκεψη του καλλιτέχνη στα σπήλαια του Διρού Μάνης




1962

 - Ατομική έκθεση στη Λαϊκή Σχολή Καλαμάτας

 - 1η ατομική έκθεση στον Παρνασσό, Αθήνα (ακολουθεί σειρά

    εκθέσεων στον Παρνασσό έως το 1976)






1972

 - Συμμετοχή στη διεθνή έκθεση της Ντωβίλ,

 - Β' Βραβείο σύνθεσης για το έργο «Ο χορός των Ωκεανίδων»

 - Συμμετοχή στο Σαλόνι Γάλλων Καλλιτεχνών,Παρίσι

 - Διεθνής έκθεση Ρώμης. Μέγα βραβείο Αιωνίας Πόλεως, Ρώμη,

   για το έργο «Ο χορός των Ωκεανίδων» και τιμητική διάκριση για το έργο

   «Γραφικό Λιμανάκι»







1973

 - Ατομική έκθεση στο Μπιάριτζ. Τιμητική διάκριση για το έργο «Ερημικό   

   Ψαροχώρι»

 - Συμμετοχή στη διεθνή έκθεση της Λυών, Α' Βραβείο για το έργο «Απ' τα 

   περίφημα σπήλαια του Διρού της Μάνης»

 - Συμμετοχή στο Μέγα τελικό της διεθνούς έκθεσης των Καννών

 - Συμμετοχή στη διεθνή έκθεση της Ντωβίλ, με το έργο «Σπήλαια του Διρού 

   Μάνης»




1974

 - Συμμετοχή στο Σαλόνι Γάλλων Καλλιτεχνών στο Παρίσι

 - Συμμετοχή στη διεθνή έκθεση των Καννών. Μέγας τελικός με το έργο 

   «Βυθός»


 
1976
 
 - Θάνατος τον καλλιτέχνη στην Καλαμάτα Μεσσηνίας