ΒΙΝΣΕΝΤ ΒΑΝ ΓΚΟΓΚ

Μια βασανισμένη ιδιοφυΐα

(30 Μαρτίου, 1853, Ολλανδία - 29 Ιουλίου, 1890, Οβέρ-συρ-Ουάζ, κοντά στο Παρίσι, Γαλλία)

 

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ είναι ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του 19ου αι., ο οποίος δεν κέρδισε, όσο ζούσε, την αναγνώριση που του άξιζε. Κατάφερε να πουλήσει μόνο ένα πίνακα, "Το κόκκινο αμπέλι στην Αρλ". Κανένας άλλος μεγάλος καλλιτέχνης δε φιλοτέχνησε τόσο πολλά έργα μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Σήμερα, τα έργα του είναι πανάκριβα.

    Ήταν το πρώτο από τα πέντε παιδιά του προτεστάντη ιερέα Θεόδωρου Βαν Γκογκ και της Κορνέλιας. Η οικογένεια Βαν Γκογκ είχε δυο ενδιαφέροντα:τη θρησκεία και το εμπόριο έργων τέχνης. Ο Βίνσεντ άρχισε να ζωγραφίζει από την ηλικία των δέκα ετών, αλλά η οικογένειά του τον προέτρεπε να γίνει ιερέας. Εργάστηκε ως πωλητής στην εταιρεία εμπόρων τέχνης Gupil στη Χάγη, στο Λονδίνο και το Παρίσι. Έτσι, γνώρισε τους μεγάλους ζωγράφους της εποχής του και ζωγράφιζε επηρεαζόμενος, κυρίως, από το Ζαν Φρανσουά Μιλλέ, ο οποίος απαθανάτιζε τη ζωή των απλών ανθρώπων. Έπειτα από μια ερωτική απογοήτευση που του προκάλεσε μεγάλο πόνο, ο χαρακτήρας του άλλαξε: από ανέμελος αλλά και σχολαστικός στη δουλειά του μετατράπηκε σε εσωστρεφή, μελαγχολικό και αδιάφορο για τη δουλειά του άνθρωπο.

    Το 1877, πήγε στο Άμστερνταμ για θεολογικές σπουδές, αλλά εγκατέλειψε γρήγορα την προσπάθεια. Εργάστηκε ως ιεροκήρυκας στο Μπορινάζ, περιοχή του Βελγίου με ανθρακωρυχεία, όπου οι κάτοικοι βασανίζονταν από τη φτώχεια. Απέδωσε με τη ζωγραφική του την άθλια ζωή των εργατών με σκοτεινά και παχιά χρώματα και με έντονα περιγράμματα. Αφοσιώθηκε τόσο στην αποστολή του σε σημείο που δώρισε όλα τα ρούχα του στους φτωχούς. Ήθελε να βοηθήσει τους φτωχούς και περιθωριακούς, αλλά εκδιώχτηκε από το Μπορινάζ, επειδή θεωρήθηκε φανατικός.

    Το 1880, πήρε τη μεγάλη απόφαση: θα αφοσιωθεί στο σχέδιο και τη ζωγραφική. Παρακολούθησε κάποια μαθήματα, και το 1885 φιλοτέχνησε το πρώτο του μεγάλο έργο με τον τίτλο "Οι Πατατοφάγοι", όπου απεικονίζεται μια φτωχή οικογένεια αγροτών, οι οποίοι τρώγοντας πατάτες "δεν έτρεφαν σωστά ούτε την ψυχή ούτε το πνεύμα", όπως έλεγε ο ίδιος.

    Το 1886, πήγε στο Παρίσι κοντά στον αγαπημένο του αδελφό, Τέο, ο οποίος ασχολούνταν με το εμπόριο έργων τέχνης και βοήθησε το Βίνσεντ με κάθε τρόπο. Από τότε, ο Βίνσεντ παρέμεινε στη Γαλλία μέχρι το τέλος της ζωής του. Στο Παρίσι γνώρισε το Ζιλιέν Φρανσουά Τανγκί, ο οποίος είχε ένα χρωματοπωλείο με υλικά για τις Καλές Τέχνες, και ήταν ο πρώτος που εξέθεσε έργα του Βίνσεντ. Γνώρισε ακόμη πολλούς καλλιτέχνες, όπως τον Τουλούζ-Λωτρέκ, τον Πωλ Γκωγκέν και τον Πισαρό. Ήρθε σε επαφή με το θαύμα του ιμπρεσιονισμού και άρχισε να χρησιμοποιεί τα έντονα, ζωηρά και φωτεινά χρώματά του, αφήνοντας στην άκρη τη σκοτεινή ατμόσφαιρα και τα σκούρα χρώματα των πρώτων έργων του. Άρχισαν να εμφανίζονται τα πανέμορφα κίτρινα χρώματα του ήλιου, και στο φωτεινό κίτρινο χρώμα θα δώσει την κυρίαρχη θέση στην παλέτα του, επειδή αντιπροσώπευε για αυτόν την ελπίδα, τη χαρά, τη φιλία, την αισιοδοξία, την αγάπη και τη ζωή.

    Το 1888, άφησε το Παρίσι για τη φωτεινή Αρλ της Προβηγκίας. Κατάφερε να αποκτήσει μερικούς φίλους, μεταξύ των οποίων ήταν ο ταχυδρόμος Ζοζέφ Ρουλέν, ο οποίος ποζάρισε αρκετές φορές για το Βαν Γκογκ. Στην Αρλ προσπάθησε να δημιουργήσει ένα καλλιτεχνικό κύκλο και έπεισε τον Γκωγκέν να πάει εκεί. Οι δύο αυτές εκρηκτικές προσωπικότητες άρχισαν σύντομα να διαπληκτίζονται, και, στις παραμονές των Χριστουγέννων, ο Βίνσεντ απείλησε τον Γκωγκέν με ένα ξυράφι, το οποίο έστρεψε μετά εναντίον του εαυτού του: έκοψε ένα κομμάτι από το δεξί του αυτί. Αυτή ήταν και η πρώτη ένδειξη της παραφροσύνης που θα τον βασανίσει ανελέητα. Από το Μάιο του 1889 έως το Μάιο του 1890 έμεινε σε ψυχιατρικό νοσοκομείο, όπου φιλοτέχνησε με παράφορο πάθος και ενεργητικότητα σχέδια και πίνακες.

    Το 1890, άφησε το νοσοκομείο και μετακόμισε στην Οβέρ-συρ-Ουάζ, ένα χωριό στα βόρεια του Παρισιού. Εκεί έγινε φίλος με το γιατρό Πωλ Φερντινάν Γκασέ, που είχε πάθος με την τέχνη. Η αρρώστια, όμως, δεν τον άφησε να ζήσει γαλήνια και ευτυχισμένα, και σε μια νέα κρίση προσπάθησε να αυτοκτονήσει με μια σφαίρα στο στήθος στις 27 Ιουλίου του 1890. Πέθανε δυο μέρες αργότερα. Ήταν μόλις 37 ετών.

 

γνωρισματα της τεχνης του

bullet

Στην αρχή της δραστηριότητάς του, ασχολήθηκε με το σχέδιο. Τα σχέδιά του είναι καταπληκτικά, εντυπωσιακά και δυναμικά.

bullet

Ο Βαν Γκογκ λάτρευε τη φύση, τη γη και τους αγρότες. Στις πρώτες του ζωγραφιές απαθανάτισε τη σκληρή και φτωχική ζωή των αγροτών, θέλοντας να δείξει "τη χειρωνακτική εργασία και τον τίμιο τρόπο, με τον οποίο έβγαζαν το ψωμί τους".

bullet

Δημιούργησε πολλά πορτραίτα και αυτοπροσωπογραφίες, αναζητώντας τις διαφορετικές μορφές που μπορεί να δώσει ένα πρόσωπο και τη "μεγαλύτερη ομοιότητα από ό,τι ένας φωτογράφος". Πίσω από τα πρόσωπα έβαζε ως φόντο γιαπωνέζικα τοπία ή γκέισες, όπως ήταν τότε η μόδα.

bullet

Σχεδίαζε πολλές φορές το θέμα του, πριν το χρωματίσει. Χρησιμοποιούσε έντονα χρώματα με την τεχνική του impasto. Η τεχνική αυτή επιτρέπει στο ζωγράφο να χρησιμοποιεί το χρώμα με τέτοιο τρόπο, ώστε να δημιουργεί μια παχιά, πλούσια υφή στο έργο του, με πινελιές που διακρίνονται ξεκάθαρα. Ο όρος δηλώνει την επίστρωση πυκνού αδιάλυτου χρώματος, με το αποτύπωμα της σπάτουλας ή του πινέλου.

bullet

Με τις νεκρές φύσεις του και τα τοπία του κατόρθωσε να μεταδώσει την ψυχική του κατάσταση. Μοναξιά και θλίψη, γαλήνη και ηρεμία, τρομερή αγωνία αλλά και παθιασμένη αγάπη για τη ζωή αντικατοπτρίζονται στα έργα του. Ηλιοτρόπια, ίριδες, ανθισμένα δέντρα, κυπαρίσσια, ουρανοί κυματοειδείς, σταροχώραφα αναδεικνύονται με μια τολμηρή αμεσότητα και ένταση.

bullet

Γοητεύτηκε από τη νύχτα και τη θεωρούσε "πιο ζωντανή, πιο πολύχρωμη από τη μέρα". Το αριστούργημά του "Έναστρη Νύχτα", με αστέρια μεγάλα, στροβιλιζόμενα και λαμπερά σε ένα ουρανό, γεμάτο μυστήριο και κίνηση,  είναι το μοναδικό στην ιστορία της ζωγραφικής που αποδίδει το μεγαλείο του σύμπαντος.

bullet

Το αγαπημένο του χρώμα ήταν το κίτρινο του ήλιου, που τον βοηθούσε, με την εκρηκτικότητα, τη λάμψη και τη ζωντάνιά του, να παλεύει το σκοτάδι, όπου τον έριχνε η θλίψη και η αγωνία της απομόνωσης. Η αγάπη του για τη ζωή διακρίνει όλα τα έργα του.

 

ΕΡΓΑ

 

Vincent_Van_Gogh_14sunflowers

Τα 14 ηλιοτρόπια

Vincent_Van_Gogh_4sunflowers

Τα 4 ηλιοτρόπια

 

Vincent_Van_Gogh_starry_night

Έναστρη Νύχτα

 

Vincent_Van_Gogh_first_steps

Τα πρώτα βήματα

 

Vincent_Van_Gogh_potato_eaters      Οι Πατατοφάγοι

 Vincent_Van_Gogh_still_life_with_the_potatoes

Νεκρή φύση με πατάτες

Vincent_Van_Gogh_peasant_man 

Άνδρας χωρικός

 Vincent_Van_Gogh_peasant_woman_with_white_cap

Γυναίκα χωρική

 Vincent_Van_Gogh_rest_after_the_work

Ξεκούραση μετά τη δουλειά

 Vincent_Van_Gogh_postman_roulin 

Ο ταχυδρόμος Ζοζέφ Ρουλέν

 

 Vincent_Van_Gogh_portrait_of_pere_Tanguy
 

Ο μπαρμπα-Τανγκί

Vincent_Van_Gogh_young_girl_in_an_Apron      Νεαρό κορίτσι  

Vincent_Van_Gogh_Arlesienne

Η Αρλεζιάνα

Vincent_Van_Gogh_dr_Paul_Gachet
 

Ο γιατρός Πωλ Γκασέ

Vincent_Van_Gogh_self_bandaged_ear

Με κομμένο το αυτί (αυτοπροσωπογραφία)

 Vincent_Van_Gogh_self1

2

Vincent_Van_Gogh_self2

 

Αυτοπροσωπογραφία 1

 

 

 Vincent_Van_Gogh_self3

3

 

Vincent_Van_Gogh_red vineyard_on_Arles

Κόκκινο αμπέλι στην Αρλ

Vincent_Van_Gogh_field_with_poppies

Χωράφι με παπαρούνες

 

Vincent_Van_Gogh_seascape_at_Saintes_Maries

Θαλασσινό τοπίο στο Σαιντ Μαρί

Vincent_Van_Gogh_landscape_with_snow

Χιονισμένο τοπίο

 

Vincent_Van_Gogh_montmartre
Μονμάρτρη

Vincent_Van_Gogh_olive_trees with_yellow_sky_and_sun
 

Ελιές με φόντο τον κίτρινο ουρανό και ήλιο

Vincent_Van_Gogh_vegetable_gardens_in_montmartre

Λαχανόκηποι στη Μονμάρτρη

Vincent_van_Gogh_thatced_roofs

Αχυρένιες στέγες

Vincent_Van_Gogh_wheat_field_with_cypresses

Σταροχώραφο με κυπαρίσσια

Vincent_Van_Gogh_wheat_field_under_threatening skies

Σταροχώραφο κάτω από τον απειλητικό ουρανό

 

Vincent_van_Gogh_pollard_willows_with_setting_sun

Κλαδεμένες ιτιές στο ηλιοβασίλεμα

Vincent_Van_Gogh_irises

Ίριδες

 

Vincent_Van_Gogh_haystacks_in_Provence

Θημωνιές στην Προβάνς

 

Vincent_Van_Gogh_almond_trees

Ανθισμένη αμυγδαλιά

 

Vincent_Van_Gogh_chambre_arles

Το δωμάτιο του Βίνσεντ στην Αρλ

Vincent_Van_Gogh_L' eglise_d'_auvers_sur_oise

Η εκκλησία στην Οβέρ συρ Ουάζ

Vincent_Van_Gogh_corridor_in_the_asylum

Διάδρομος στο άσυλο

Vincent_Van_Gogh_Into_the_Asylum

Μέσα στο άσυλο

Vincent_Van_Gogh_garden_of_the_asylum

Ο κήπος στο άσυλο

 

Vincent_Van_Gogh_night_cafe

Νυχτερινό καφενείο

Vincent_Van_Gogh_in_Arles_at_night

Στην Αρλ τη νύχτα

Vincent_Van_Gogh_starry_night_over_the_rhone

Έναστρη νύχτα στο Ρήνο

 

 

Κεντρική σελίδα Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Λεξιλογικές Ασκήσεις Λογοτεχνία Γραμματική Τέχνη Ελληνική Μυθολογία Εργασίες Sites θυγατρικά

 

 

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2016 20:35:07

 

Δικαιώματα © Σταματία Λ. Μ. Σταμάτη 2005 - 2007