ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Δημιουργοί Σεναρίου: Εκπαιδευτικοί Π.Ε 70 του 2ου Δ.Σ Ταύρου

Καρύδη Χριστίνα-Αικατερίνη, Ζεμπέκη Μελαχροινή

Τάξη: Γ΄

Ενότητα: Πάλι μαζί

Μάθημα: Δεν είναι τρελοί δίδυμοι

1. Τίτλος Σεναρίου

Δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι.

 

2. Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές

 Σαν διαθεματικό σενάριο εμπλέκει τις περιοχές της Γλώσσας και της Πληροφορικής.

3. Γνώσεις και πρότερες ιδέες ή αντιλήψεις των μαθητών

Ήδη οι μαθητές από τη Β΄ τάξη γνωρίζουν βασικούς κανόνες γραμματικής όπως οριστικό άρθρο, διάκριση ουσιαστικών-ρημάτων, σημεία στίξης και τονισμό. Έχουν ασκηθεί σε δραστηριότητες παραγωγής λόγου και δημιουργίας παραγράφων. Επίσης οι μαθητές έχουν βασικές γνώσεις στις εφαρμογές των υπολογιστών.

4. Σκοπός και στόχοι

Το συγκεκριμένο κεφάλαιο ανήκει στη γλώσσα της Γ΄ τάξης και στην 1η ενότητα του ΑΠΣ. Ως προς τα ΔΕΠΣ αποσκοπεί να καλύψει την ανάγκη του μαθητή να χειρίζεται διάφορα είδη λόγου, είτε ως κείμενα προς επεξεργασία, είτε ως κείμενα που καλείται ή επιθυμεί να συνθέσει ο ίδιος.

Α. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Οι μαθητές θα πρέπει:

·       Να γνωρίσουν το κειμενικό είδος της αφήγησης.

·       Να αναγνωρίσουν μία ιστορία μέσω εικόνων και να την αφηγηθούν.

·       Να μάθουν την κλίση των ουσιαστικών.

·       Να αναγνωρίζουν τον ορισμό λέξεων.

Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

Να γνωρίσουν το λογισμικό παρουσίασης Power Point το οποίο θα τους επιτρέψει  να ανακαλύψουν, να κατανοήσουν, να εμπεδώσουν τη νέα γνώση και να αναπτύξουν την κριτική σκέψη τους δημιουργώντας περίληψη.

Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με το λογισμικό Hotpotatoes που είναι ένα λογισμικό ηλεκτρονικής αξιολόγησης που θα μας δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε εύκολα ασκήσεις αντιστοίχισης και συμπλήρωσης κενών για ανατροφοδότηση της νέας γνώσης.

Να αναπτύξουν την ικανότητα διερεύνησης και αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο με τη βοήθεια του φυλλομετρητή Google.

Οι ΤΠΕ σήμερα δίνουν νέες δυνατότητες στους μαθητές όπως:

- να εξοικειωθούν με το ενεργητικό και διερευνητικό μοντέλο μάθησης.

- να αποκτήσουν δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.

- να προσεγγίσουν τις ΤΠΕ ως εργαλεία και πηγές μάθησης.

- να εξασκηθούν σε δεξιότητες που χρησιμοποιούνται στην επιστημονική έρευνα (όπως παρατήρηση, επιλογή και καταγραφή χρήσιμων πληροφοριών, σύγκριση και ερμηνεία, εμβάθυνση και διερεύνηση) .

 

Γ. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Αναμένεται οι μαθητές:

να οικοδομήσουν τη γνώση αναλαμβάνοντας κεντρικό και ενεργητικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία.

να οικοδομήσουν τη γνώση μέσω της ανακάλυψης – διερεύνησης.

να δημιουργήσουν κείμενο υπηρετώντας τις αρχές της επικοινωνιακής προσέγγισης/ σε επικοινωνιακό πλαίσιο.

να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.

να οικοδομήσουν τη γνώση με τρόπο διερευνητικό.

να καλλιεργήσουν κριτική και δημιουργική σκέψη.

να μάθουν ενεργώντας και διερευνώντας μέσω κριτικής αναζήτησης στο διαδίκτυο και σε λογισμικά.

να εκτιμήσουν της αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.

να εξοικειωθούν με τη διερεύνηση και επιλογή πληροφοριών μέσα από το πλούσιο υλικό του διαδικτύου ή μέσα από το πληροφοριακό υλικό που παρέχουν τα λογισμικά.

να δραστηριοποιηθούν στο πλαίσιο της διερευνητικής – βιωματικής μάθησης.

να καλλιεργήσουν την ικανότητα να αξιολογούν πληροφορίες ως προς τη χρησιμότητά τους.

 

5. Κατηγορία λογισμικού – συνδυασμός κατηγοριών λογισμικού

Για την υλοποίηση του σεναρίου, θα χρησιμοποιηθεί

1) Λογισμικό γενικής χρήσεως επεξεργασίας κειμένου, Microsoft Word (το οποίο περιέχεται στη δραστηριότητα του Power Point). Ο επεξεργαστής κειμένου είναι μια ειδική κατηγορία λογισμικού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή κειμένων σε ψηφιακή μορφή. Στο εννοιολογικό επίπεδο, η επεξεργασία κειμένου συνιστά μία νέα μέθοδο γραφής, η οποία είναι ποιοτικά διαφορετική από τη γραφή που λαμβάνει χώρα με χαρτί και μολύβι.

2) Λογισμικό γενικής χρήσεως παρουσιάσεων, Microsoft Power Point, για                επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία  πολυτροπικών  πληροφοριών, στο πλαίσιο πρακτικών οπτικού γραμματισμού.

 

3)   Θα χρησιμοποιηθεί o φυλλομετρητής ιστοσελίδων Google ο οποίος είναι ένα λογισμικό που επιτρέπει στον χρήστη του να προβάλλει και να αλληλεπιδρά με διάφορες μορφές πληροφορίας που είναι αναρτημένες σε μια ιστοσελίδα ενός ιστότοπου στον Παγκόσμιο Ιστό ή σε ένα τοπικό δίκτυο. Σε εννοιολογικό επίπεδο, ο φυλλομετρητής  επιτρέπει την πλοήγηση σε ένα σύστημα υπερμέσων όπως είναι το διαδίκτυο.

4) Λογισμικό ηλεκτρονικής αξιολόγησης HotPotatoes που θα μας δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε εύκολα πολλά και διαφορετικά είδη αλληλεπιδραστικών ασκήσεων με τη μορφή ιστοσελίδων (html). Θα εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες του προγράμματος για ανατροφοδότηση.

6. Διάρκεια

Το σενάριο θα πραγματοποιηθεί σε πέντε διδακτικές ώρες.

7. Οργάνωση τάξης & απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή

Το σενάριο θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα υπολογιστών του σχολείου. Ο αριθμός των μαθητών είναι 20 και γι’αυτό θα χωριστούν σε ομάδες των 2 ατόμων. Άρα θα εκμεταλλευτούμε τους 10 υπολογιστές της αίθουσας.

8. Περιγραφή και αιτιολόγηση του σεναρίου

Το σενάριο βασίζεται στις θεωρίες του Vyotsky, οι οποίες εντάσσονται στη γενικότερη ομάδα των κοινωνικοπολιτισμικών και κοινωνικογνωστικών θεωριών. Είναι σαφές ότι οι κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες υποστηρίζουν τη συνεργατική μάθηση σε όλες τις μορφές της και επομένως σχεδιάζουμε ένα μάθημα οργανωμένο έτσι ώστε να ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών και γενικότερα την κοινωνική αλληλεπίδραση.

1η διδακτική ώρα

Θα ζητηθεί από τους μαθητές να τοποθετήσουν  στο Power Point διάφορες εικόνες σε σωστή χρονική σειρά. Αφού δώσουν τίτλο σε κάθε εικόνα, καλούνται στη συνέχεια να γράψουν μία σύντομη περίληψη με βάση τις γνώσεις τους από τον κειμενογράφο του Word.

2η διδακτική ώρα

Αφού διδάξουμε στους μαθητές τις οικογένειες λέξεων (απλές και σύνθετες), θα ζητηθεί να μπουν στην ιστοσελίδα : http://www.komvos.edu.gr/dictionaries/dictonline/DictOnLineTri.htm.

Στην ιστοσελίδα αυτή θα πρέπει να αναζητήσουν τις οικογένειες λέξεων της λέξεως παιδί και στο φύλλο εργασίας του Word που θα τους δοθεί, θα πρέπει να τις συμπληρώσουν.

 

3η διδακτική ώρα

Αφού διδάξουμε στους μαθητές τις πτώσεις των ουσιαστικών και τι είναι ορισμός λέξεων , θα τους δώσουμε δύο ασκήσεις HotPotatoes (αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών), με τις οποίες θα πραγματοποιηθεί η ανατροφοδότηση της νέας γνώσης.

 

4η-5η διδακτική ώρα

Αυτή τη διδακτική ώρα, οι μαθητές μέσω του Google θα πρέπει να μπουν σε δύο υπερσύνδεσμους  που περιλαμβάνουν πληροφορίες για δίδυμα παιδιά. Στη συνέχεια θα τους ζητηθεί να δημιουργήσουν στο Word μία περίληψη βάση των πληροφοριών αυτών.

 

9. Φύλλα εργασίας

Σε κάθε δραστηριότητα που θα ζητηθεί από τους μαθητές, υπάρχει και το αντίστοιχο φύλλο εργασίας που τους εξηγεί ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουν (τα φύλλα εργασίας θα επισυναφθούν με το σχέδιο).

10. Πρόσθετες πληροφορίες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Οι μαθητές όταν θα τελειώσει το διδακτικό σενάριο θα πρέπει  :

 

·       Να γνωρίζουν τις πτώσεις των ουσιαστικών.

·       Να είναι ικανοί να δημιουργούν περιλήψεις.

·       Να κατανοούν τον ορισμό των λέξεων.

·       Να βρίσκουν οικογένειες λέξεων.

·       Να μπορούν να συνεργαστούν σε ομάδες.

·       Να μπορούν να χρησιμοποιούν τα λογισμικά που έχουν διδαχτεί.