Η στάση των γονιών απέναντι στα Μαθηματικά περνάει ασυναίσθητα και στα παιδιά τους!

Τι είναι λοιπόν τα Μαθηματικά για τον καθένα από εμάς και πως αυτό μπορεί να επηρεάσει τους γύρω μας; Έχοντας ασχοληθεί με το θέμα διεξοδικά μπορώ να πω ότι οι απόψεις για τη συγκεκριμένη επιστήμη είναι περίπου ίδιες και κυρίως αρνητικές.
Οι περισσότεροι έχουν μια άσχημη μαθηματική εμπειρία από τα σχολικά ή ακόμα και τα φοιτητικά τους χρόνια και συζητώντας για αυτό μεταφέρουν την αρνητική τους γνώμη στους γύρω τους. Όταν βέβαια αυτή η ανταλλαγή απόψεων γίνεται μεταξύ ενηλίκων δεν είναι ιδιαίτερα επιλήψιμο και έτσι δεν υπάρχει και λόγος περαιτέρω ενασχόλησης με το θέμα.
Αυτό που θα μας απασχολήσει στην προκειμένη περίπτωση είναι όταν οι γονείς κάνουν τέτοιου είδους συζητήσεις μπροστά στα παιδιά τους. Η Rachel Hosie, σε άρθρο της στην εφημερίδα «Independent» σημειώνει ότι μεγάλο μερίδιο ευθύνης στην αρνητική στάση των παιδιών απέναντι στα Μαθηματικά έχουν συχνά οι γονείς τους.
Όταν λοιπόν οι απόψεις των γονιών για τα Μαθηματικά είναι καλές, τότε καλό είναι να μιλούν με ενθουσιασμό για αυτά στα παιδιά τους, να φροντίσουν να τους προϊδεάσουν θετικά ώστε η πρώτη τους επαφή να μην αποβεί μοιραία, να προσπαθήσουν να τους δείξουν την όμορφη πλευρά αυτής της παρεξηγημένης, κατ’ εμέ τουλάχιστον, επιστήμης και φυσικά να παρουσιάζουν και να συσχετίζουν τα Μαθηματικά και την καθημερινότητα των παιδιών.
Στην περίπτωση που οι γονείς βλέπουν τα Μαθηματικά από τη συνηθισμένη αρνητική πλευρά, είτε γιατί δεν τα πήγαιναν ποτέ καλά στο σχολείο είτε γιατί έχουν μια κακή εμπειρία με τον δάσκαλο των Μαθηματικών τους στη σχολική ή μετέπειτα πορεία τους καλό είναι να φροντίσουν να μην το μεταδώσουν αυτό στα παιδιά τους. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για αυτό … εφόσον δεν μπορούν να μιλήσουν με καλά λόγια για τα Μαθηματικά, αρκεί να αφήσουν τα παιδιά τους να ανακαλύψουν μόνα τους την ομορφιά και τη μαγεία του κόσμου των Μαθηματικών και να σχηματίσουν τη δική τους γνώμη για αυτά.
Τι θα μπορούσαν λοιπόν να κάνουν για αυτό το σκοπό; Να δίνουν στα παιδιά τους παιχνίδια με εκπαιδευτικό περιεχόμενο, όπως παζλ ή γεωμετρικά σχήματα, επιτραπέζια παιχνίδια, σκάκι ή παιχνίδια γνώσεων ανάλογα με την ηλικία κάθε παιδιού ή ακόμα οτιδήποτε μπορεί να έχει σχέση με αριθμούς ώστε τα παιδιά να συνδέσουν τα Μαθηματικά με το παιχνίδι και την ευχαρίστηση πριν ακόμη μάθουν τι ακριβώς είναι.
Φυσικά και δεν υποστηρίζουμε ότι αυτά και μόνο είναι αρκετά για να συμπαθήσει ή να αντιπαθήσει κάποιος τα Μαθηματικά, είναι όμως μια πρώτη άποψη που σχηματίζει ένα παιδί και αυτό ίσως να το ακολουθεί σε όλη τη μετέπειτα ζωή του. Έχει παρατηρηθεί και το γνωρίζουμε όλοι μας άλλωστε και από προσωπική πείρα ότι τα παιδιά μιμούνται τους γονείς τους, στις κινήσεις τους, στον τρόπο που συμπεριφέρονται ακόμα φτάνουν σε σημείο να υιοθετούν και τις απόψεις τους.
Αυτό λοιπόν που θέλουμε να προτείνουμε σε όλους τους γονείς, τους παππούδες αλλά και σε οποιονδήποτε έρχεται σε επαφή με μικρά παιδιά είναι να προσέχουν τον τρόπο που εκφράζονται για τα Μαθηματικά, για το διάβασμα αλλά και για το σχολείο γενικότερα.
Η συμβουλή μας; Παροτρύνετε τα παιδιά σας να γνωρίσουν τον υπέροχο κόσμο των Μαθηματικών και να τον αγαπήσουν, βοηθήστε τα να μάθουν να αγαπούν τα βιβλία και το διάβασμα και τα οφέλη που θα έχουν από αυτά θα τα βλέπετε μέρα με τη μέρα καθώς θα μεγαλώνουν.
της Ρεβέκας Θεοδωροπούλου
M.Sc. Μαθηματικός

ΔΥΣΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

Οι μαθητές με Δυσορθογραφία: Κάνουν συχνά παράλειψη γραμμάτων, συλλαβών, λέξεων (στώμα αντί για στρώμα). Κάνουν συχνά αντιστροφή γραμμάτων, συλλαβών, λέξεων (έστι αντί για έτσι). Κάνουν συχνά αντικατάσταση γραμμάτων των οποίων οι ήχοι είναι φωνολογικά συγγενείς ή μοιάζουν μεταξύ τους ως προς τη μορφή (δ-β, δ-θ, β-φ, γ-χ, β-θ, κ-χ). Κάνουν παραποίηση φωνηέντων (πέντα αντί για πέντε). Κάνουν προσθήκη φθόγγων ή συλλαβών (παπαράθυρο). Κάνουν μετακίνηση γραμμάτων μέσα στην ίδια λέξη (παο αντί για από). Κάνουν ορθογραφικά λάθη σε βασικούς κανόνες (παίζο). Παρουσιάζουν αδυναμία στην αυτοματοποίηση των καταλήξεων. Χρησιμοποιούν καθρεπτική γραφή (ρ-9, ε-3). Ενώνουν δύο λέξεις σε μία ενώ δε χρειάζεται (το δικομου). Κάνουν λανθασμένη χρήση των κεφαλαίων γραμμάτων. (Ξεκινούν καινούρια πρόταση με μικρό γράμμα ή γράφουν μία λέξη με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα ενώ δεν είναι κύριο όνομα). Κάνουν λανθασμένη χρήση του τόνου ή δεν χρησιμοποιούν καθόλου τόνους. Κάνουν λάθη στο ετυμολογικό μέρος της λέξης. Παρουσιάζουν αδυναμία στη γενίκευση των κανόνων ορθογραφίας των ομοιοκατάληκτων και παράγωγων λέξεων. Γράφουν με διαφορετικό τρόπο την ίδια λέξη μέσα στο ίδιο κείμενο. Παρουσιάζουν αδυναμία στη σύνδεση της ορθογραφίας της λέξης με τη σημασία της ( τις αντί για της). Κάνουν λάθη στη χρήση των γραμμάτων –υ, -φ, -β (εφχαριστώ αντί για ευχαριστώ). Κάνουν συντακτικά λάθη (Τα παιδιά έτρεχε). Παρουσιάζουν αδυναμία αυτοδιόρθωσης. Σημείωση 1: Τα συμπτώματα είναι ενδεικτικά. Κάθε παιδί έχει διαφορετική προσωπικότητα γι’ αυτό και χρήζει εξατομικευμένης αξιολόγησης. Σημείωση 2: Για να πούμε ότι το παιδί παρουσιάζει Δυσορθογραφία χρειάζεται να εμφανίζει παραπάνω από ένα σύμπτωμα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 6 μηνών. Σημείωση 3: Το παιδί με οποιαδήποτε Μαθησιακή Δυσκολία ΔΕΝ είναι τεμπέλικο. Ωστόσο, έχει ειδικές ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ανάγκες και χρειάζεται την αρωγή των γονέων, των δασκάλων και των ειδικών επιστημόνων για να βελτιώσει τις δεξιότητές του και στη συνέχεια, τη σχολική του επίδοση.

ΠΗΓΗ

ΤΟ ΔΕΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΘΕΙ

ΤΟ ΔΕΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΘΕΙ
Γιατί τα παιδιά τρέμουν τα μαθηματικά
Μάθημα-φόβητρο για όλες τις γενιές, τα μαθηματικά εξακολουθούν να χωρίζουν τους μαθητές σε μυημένους και αμύητους. Οι ειδικοί εξηγούν πού οφείλεται η κλασική φοβία των αριθμών και πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε

Η ειδική ορολογία των μαθηματικών και τα αφηρημένα σύμβολα δυσκολεύουν τους μαθητές να κατακτήσουν τις διάφορες έννοιες
Γιατί οι μαθητές φοβούνται τα μαθηματικά; Και πώς θα ξεπεράσουν τους φόβους τους μπροστά σε ένα μάθημα το οποίο είναι άκρως απαραίτητο για μια επιτυχημένη επαγγελματική ζωή; Η μαθηματικοφοβία είναι το άγχος, ο φόβος, η ανασφάλεια που αισθάνονται οι μαθητές για το μάθημα των μαθηματικών και βέβαια δεν πρόκειται για μια παθολογική κατάσταση. Προξενείται από τις αρνητικές εμπειρίες των μαθητών στο μάθημα των μαθηματικών και επηρεάζει άμεσα τη μαθηματική τους επίδοση, μειώνοντάς τη στο ελάχιστο. Διαβάστε περισσότερα «ΤΟ ΔΕΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΘΕΙ»