Ως εθισμός στο διαδίκτυο ορίζεται η υπερβολική ενασχόληση με την πλοήγηση, τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και τα διαδικτυακά παιχνίδια, σε βαθμό παραμέλησης των υπολοίπων δραστηριοτήτων του ατόμου και η οποία καταλήγει στην απομόνωσή του και την παραμέληση βασικών βιοτικών αναγκών όπως ο ύπνος ή το φαγητό με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ίδια του η ζωή. Αυτό το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε παιδιά και εφήβους, όσο και σε ενήλικες. Ο εθισμός διακρίνεται από την ενθουσιώδη χρήση του διαδικτύου επειδή στην περίπτωσή του εμφανίζονται συμπτώματα στέρησης και δυσφορίας που απαλύνονται μόνο όταν το άτομο αποκτήσει ξανά πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Η υπερβολική ενασχόληση με διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διαδικτυακά παιχνίδια συνήθως καλύπτει ψυχολογικά κενά του ατόμου, αφού το διαδίκτυο παρέχει την ψευδαίσθηση μιας παράλληλης πραγματικότητας στην οποία το άτομο απομακρύνεται από καταστάσεις που τον δυσκολεύουν στην πραγματική ζωή του και έχει τη δυνατότητα να εκφράζεται ελεύθερα χωρίς το φόβο συνεπειών. Ένα μοναχικό ή παραμελημένο άτομο μπορεί να βρει συντροφιά και κοινωνικότητα και να νιώσει ότι ανήκει σε μια ομάδα όπου είναι αποδεκτός. Ένα συνεσταλμένο άτομο μπορεί να βρει έναν τρόπο να εκφράζεται και να ζει φανταστικές περιπέτειες που δεν πρόκειται ποτέ να τολμήσει να δοκιμάσει στην πραγματική ζωή του. Σε πιο ακραίες καταστάσεις, άλλα άτομα μπορεί να χρησιμοποιήσουν την ανωνυμία του διαδικτύου για να ασκήσουν εξουσία και βία μέσω απειλών ή ύβρεων σε άλλους χρήστες.

Ειδικά στην περίπτωση παιδιών και εφήβων είναι μεγάλη ευθύνη της οικογένειας να ενημερώσει για τους κινδύνους της υπερβολικής ή απρόσεκτης ενασχόλησης με το διαδίκτυο, να θέσει όρια στο χρόνο ενασχόλησης και να επιτηρεί διακριτικά τις διαδικτυακές δραστηριότητες των νέων, με σκοπό να παρεμβαίνει όταν παρατηρεί κάτι επικίνδυνο, και φυσικά να μη διστάσει να απευθυνθεί σε ειδικό εάν διαπιστώσει ύποπτα συμπτώματα. Ακόμη, και οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να ενημερώσουν τους μαθητές και να συνεργαστούν με τους γονείς σε περίπτωση που υπάρχουν ενδείξεις εθισμού από τη συμπεριφορά των παιδιών. Στο μάθημα της Πληροφορικής θα πρέπει να  αφιερωθεί πολύς χρόνος για την ενημέρωση των μαθητών για τη σωστή χρήση του διαδικτύου και τους ποικίλους κινδύνους που θα πρέπει να αποφεύγουν. Στις Βιωματικές Δράσεις επίσης οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν τη διερεύνηση σχετικών θεμάτων. Είναι απαραίτητη και η ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για αυτό το θέμα, ώστε η παροχή συμβουλών και βοήθειας στους μαθητές να κινείται μέσα σε επιστημονικά πλαίσια και κυρίως να μη χαρακτηρίζεται από τεχνοφοβικές τάσεις που μάλλον απωθούν τους μαθητές και ακυρώνουν οποιαδήποτε προσπάθεια παρέμβασης.

 

 

Εθισμός στο διαδίκτυο