ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ:

ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ

 

Αρχική σελίδα
Γνωριμία
Το σχολείο μου
Μαθήματα
Επικοινωνία

                            

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΣΧΕΔΙΟ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Για ωριαία διδασκαλία του μαθήματος ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

Ονοματεπώνυμο: Μητροπούλου Παναγιώτα

 Ειδικότητα: Πληροφορικής 

Μάθημα: Τεχνολογία

 Τάξη:  Α’ τάξης Γυμνασίου

 ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η παρουσίαση αφορά την ενότητα «Ανάλυση των γενικών τεχνολογικών ενοτήτων». Οι τέσσερις βασικές τεχνολογικές ενότητες είναι

þ     Εργαλεία και μηχανές

þ     Ενέργεια και Ισχύς

þ     Επικοινωνίες και μεταφορές

þ     Γεωργική Τεχνολογία.

Στο αναλυτικό πρόγραμμα προτείνονται δύο διδακτικές ώρες για τη συζήτηση των τεσσάρων βασικών τεχνολογικών ενοτήτων. Επομένως σε μια διδακτική ώρα θα παρουσιαστούν οι δύο ενότητες. Το σχέδιο μαθήματος αφορά την παρουσίαση των δύο πρώτων ενοτήτων.

 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΙ  ΣΤΟΧΟΙ  ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

þ     Κατανόηση της διαδικασίας συγκέντρωσης πληροφοριών.

þ     Κατανόηση της διαίρεσης της τεχνολογίας σε τομείς.

þ     Κατανόηση των διαφόρων εργαλείων και μηχανών που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος.

þ     Κατανόηση της επίδρασής τους στον άνθρωπο.

þ     Κατανόηση των αναγκών που οδήγησαν τον άνθρωπο στην ανακάλυψή τους.

þ     Κατανόηση της αλληλεπίδρασης κοινωνικών αναγκών και τεχνολογίας στην εξέλιξη των μηχανών.

þ     Κατανόηση της σημασίας της ενέργειας για τον άνθρωπο.

þ     Κατανόηση των μεθόδων παραγωγής ενέργειας.

 ΟΡΓΑΝΩΣΗ  ΤΟΥ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1.      Οι τέσσερις τεχνολογικές ενότητες ανατίθενται σε τέσσερις  ομάδες μαθητών. Σε κάθε διδακτική ώρα θα συζητηθεί μια έως δύο ενότητες.

2.      Η κάθε ομάδα αναθέτει σε ένα μέλος της να κάνει μια μικρή εισαγωγική παρουσίαση του θέματος.

3.      Ακολουθεί συζήτηση μεταξύ των μαθητών με σκοπό τη κατανόηση των επιτευγμάτων της κάθε ενότητας και τη σχέση τους με τη κοινωνία.  Στη κατεύθυνση αυτή αξιοποιούνται

þ     Οι ειδικές διαθεματικές έννοιες με τη βοήθεια των οποίων θα φωτιστούν καλύτερα σημεία που αναφέρονται στη παρουσίαση των μαθητών.

þ     Θέματα προς συζήτηση που θα βοηθήσουν τους μαθητές στη καλύτερη κατανόηση των θεμάτων που μελετούν.

Στις ερωτήσεις που τίθενται απαντούν όλα τα μέλη της ομάδας.

4.      Από τη συζήτηση θα πρέπει να προκύψουν θέματα εργασιών, τα οποία θα αξιοποιήσουν οι μαθητές στην ενότητα του "Ατομικού Έργου".

5.      Ο καθηγητής σημειώνει τις παρατηρήσεις του για την αξιολόγηση των μαθητών σε ειδικά φύλλα

 Κατά τη συζήτηση ο καθηγητής θα πρέπει να παρεμβαίνει με σκοπό

þ     Τη διαθεματική προσέγγιση του θέματος που συζητείται.

þ     Τη διατύπωση ερωτημάτων που θα βοηθήσουν τους μαθητές  να κατανοήσουν το θέμα που συζητούν.

þ     Την ανάθεση εργασιών που σχετίζονται με το θέμα που συζητείται.

 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Για την αρτιότερη μελέτη ενός θέματος και τη σύνδεσή του με τα άλλα μαθήματα που διδάσκονται οι μαθητές, θα πρέπει ο καθηγητής να επεμβαίνει ώστε με τις ερωτήσεις ή τις παρατηρήσεις του να προσανατολίζει τη συζήτηση στους επιθυμητούς στόχους.

Η διαθεματική προσέγγιση μιας έννοιας περιλαμβάνει τις εξής ενέργειες

Ø      Ανάλυση : εντοπίζονται και εξηγούνται οι διαθεματικές έννοιες που εμφανίζονται στο συγκεκριμένο σημείο

Ø      Σύνθεση : περιγράφονται οι αναφορές που πρέπει να κάνει ο εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της συζήτησης σε άλλα γνωστικά αντικείμενα (μαθήματα), ώστε να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση της κάθε έννοιας. Σκοπός είναι η σύνδεση του μαθήματος της Τεχνολογίας με τα άλλα μαθήματα.

Ø      Διασύνδεση : παρουσιάζονται οι έννοιες με τις οποίες μπορούν να συνδεθούν οι έννοιες που έχουν αναλυθεί, όπως προκύπτει από το κείμενο. Σκοπός είναι η αρτιότερη μελέτη της συγκεκριμένης έννοιας.

 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ  ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ  ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ

Παράδειγμα  1  Στη συζήτηση αναφέρεται η εξέλιξη των εργαλείων.

 Ανάλυση

 Στο σημείο αυτό θίγεται η έννοια της αλληλεπίδρασης, μεταξύ της εξέλιξης του ανθρώπου και της αλλαγής των εργαλείων που διατρέχει όλη την ιστορική πορεία του ανθρώπου. Και αυτό γιατί, από τη παλαιολιθική εποχή ακόμη, καθώς οι συνθήκες ζωής των ανθρώπων άλλαζαν, χρειαζόταν όλο και πιο σύνθετα εργαλεία προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες του. Παράλληλα  τα νέα εργαλεία αύξαναν τις δυνατότητες του ανθρώπου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται νέες ανάγκες.

Σύνθεση

Η ολιστική προσέγγιση της έννοιας της "αλληλεπίδρασης" όπως εμφανίζεται στο συγκεκριμένο κομμάτι μπορεί να γίνει με αναφορές

ü      Στην Ιστορία

Σε κάθε ιστορική εποχή ο άνθρωπος κατασκεύαζε διαφορετικά εργαλεία, προκειμένου να ικανοποιήσει τις (διαφορετικές σε κάθε εποχή) ανάγκες του. Για το λόγο αυτό

ü      Στην Οικονομία

Η αύξηση του πληθυσμού ανάγκασε τον άνθρωπο από τροφοσυλλέκτης να γίνει γεωργός. Για το σκοπό αυτό κατασκεύασε σειρά εργαλείων, επιτυγχάνοντας τη βελτίωση της απόδοσης της γης. Ακόμη και σήμερα η χρήση σύγχρονων εργαλείων βελτιώνει την απόδοση των γεωργικών καλλιεργειών.

Ανάλογη είναι η συμβολή των εργαλείων στη βελτίωση της βιομηχανικής παραγωγής.

ü      Στη Κοινωνιολογία

Η χρήση των εργαλείων συνέβαλλε στην αλλαγή στη κοινωνική οργάνωση των ανθρώπων.  Έτσι για παράδειγμα με την εμφάνιση της γεωργίας (που γινόταν με τη βοήθεια εργαλείων) ο άνθρωπος δημιούργησε τους πρώτους οικισμούς.

Διασύνδεση

Στο κείμενο δίνονται ερεθίσματα για τη διασύνδεση της έννοιας της αλληλεπίδρασης με τις έννοιες

þ     Μεταβολή.  Αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης της ζωής των ανθρώπων και των εργαλείων ήταν η συνεχής εξέλιξη των εργαλείων, ώστε από απλά θραύσματα πέτρας να φθάσουμε στα σημερινά κλειδιά και κατσαβίδια.

þ     Σύστημα. Η εξέλιξη των εργαλείων μπορεί να μελετηθεί σαν ένα σύστημα. Αιτίες της εξέλιξης (είσοδοι) αποτελούν οι ανθρώπινες ανάγκες, ενώ τα αποτελέσματα της εξέλιξης αυτής (έξοδοι) είναι η βελτίωση της γεωργικής παραγωγής, η διευκόλυνση στην εκτέλεση διαφόρων εργασιών, κ.λ.π.

15/04/2008