Αρχική

 

Βιβλία

 

Δημοσιεύσεις

 

Σκέψεις

 

Εκδηλώσεις

 

Βιογραφικό

 

Επικοινωνία

 

Άρθρο της Παναγιώτας Π. Λάμπρη:

Παρανοημένες παραλλαγές, (16-9-2020)

 

Δημοσιεύτηκε: Εφημερίδα "Ηχώ της Άρτας", 18-9-2020, σ. 1.

Προσωπική σελίδα στο fb, (18-9-2020).

 

   Στη μικρή ορεινή πατρίδα μου, τη Ροδαυγή, αλλά και σ’ όλη την Ελλάδα, τα πανηγύρια αποτελούν ακόμα και σήμερα σημαντικό μέσο ψυχαγωγίας! Βέβαια, όσο πάμε πίσω στον χρόνο, η κοινωνική τους διάσταση είχε μεγαλύτερο εύρος και καθόριζε πολύ περισσότερα δεδομένα του κοινωνικού γίγνεσθαι απ’ ό,τι στην εποχή μας! Όσοι τα ζήσαμε έχουμε πολλά να θυμόμαστε και, όχι σπάνια, μας συνεπαίρνει η νοσταλγία για όσα κάποτε στη διάρκειά τους βιώσαμε! Υπέροχες εικόνες, ευχάριστες συναντήσεις με συγγενείς και συγχωριανούς, συνύπαρξη και μέθεξη, αλλά και στιγμές έντονες συναισθηματικά, τις οποίες ανεξίτηλες μέσα μας κρατούμε. Όλα, ή, μάλλον, τα περισσότερα υπήρξαν στηρικτικά της ατομικής και της συλλογικής ζωής και για τούτο σημαντικά στην ουσία τους.

   Υπάρχουν, φυσικά, και τα αντίθετά τους, για να υπενθυμίζουν την αιματώδη φύση ανθρώπων, οι οποίοι τα ζουν όλα στο όριο! Ύστερα, μάλιστα, από πολλά χρόνια, σ’ αυτά θα μπορούσα να κατατάξω και την ένταση, τον επεισοδιακό συναγερμό κάποιας συντροφιάς, τον οποίο, υπό την επήρεια του οινοπνεύματος, αλλά και ποικίλων αντιπαλοτήτων, προκαλούσαν παραγγελίες ορισμένων τραγουδιών!

   Χαρακτηριστική περίπτωση συνιστά το «Γρίβα μ’,  σε θέλει ο βασιλιάς», το οποίο, ακόμα και σήμερα, αν και δεν χορεύεται το ίδιο συχνά με το παρελθόν, δημιουργεί άσχετους με την ουσία του συνειρμούς. Σαν τώρα θυμάμαι να δίνεται παραγγελία από χορευτή  να του παίξουν τα όργανα το εν λόγω τραγούδι κι αμέσως ν’ αλλάζει η ατμόσφαιρα! Άλλοι να ψιθυρίζουν πως είναι βασιλόφρων, γι’ αυτό του αρέσει να το χορεύει, άλλοι πως το ζητάει επίτηδες, για να γίνει σαματάς, άλλοι πως τα όργανα, ανάλογα με την περίπτωση, θα δεχθούν ή όχι να το εκτελέσουν, αναμένοντας τις αντιδράσεις του χορευτή ή και άλλων πανηγυριωτών, και πάει λέγοντας!

   Βέβαια, ως παιδί δεν κατανοούσα αυτές τις συμπεριφορές, οι οποίες δυναμίτιζαν την ατμόσφαιρα και το πανηγύρι, όχι σπάνια, έχανε τον σκοπό του! Κι όλα αυτά για ένα παρανοημένο τραγούδι! Διότι το  «Γρίβα μ’,  σε θέλει ο βασιλιάς», κουβαλάει ιστορία στην πλάτη του, αλλά κάθε άλλο παρά υποστηρικτικό του μοναρχικού πολιτεύματος είναι! Ο Θεόδωρος ή Θεοδωράκης Γρίβας (1797 - 1862), άλλωστε, για τον οποίο δημιουργήθηκε, υπήρξε αγωνιστής της Επανάστασης του 1821 με πλούσια δράση και πήρε μέρος σε πολλά στρατιωτικά και πολιτικά γεγονότα και μετά την απελευθέρωση. Αν και υπήρξε υποστηριχτής του βασιλιά Όθωνα, το 1862, λίγο πριν τον θάνατό του, ηγήθηκε επανάστασης εναντίον του! Κίνησε από τη Βόνιτσα και, ενώ κατά την πορεία του προς την Αθήνα – πρόθεσή του ήταν να καταλάβει την εξουσία – πληροφορήθηκε πως ο Όθων κηρύχθηκε έκπτωτος, κατέλαβε το Μεσολόγγι! Εκεί αρρώστησε – λένε πως τον δηλητηρίασαν Άγγλοι πράκτορες, επειδή έμαθαν πως θέλει να καταλύσει τη μοναρχία – και σε λίγες μέρες πέθανε. 

   Να, τι λέει σχετικά μια προφορική παράδοση: «Όταν ο Θεοδωράκης Γρίβας, το 1862, σήκωσε τη Βόνιτσα με τη φρουρά της, κι από τη Βόνιτσα τράβηξε για το Μεσολόγγι, οι χωριάτες στο δρόμο τον ακολουθήσανε, γιατί πιστέψανε πως πάει στην Αθήνα να ρίξει τον Όθωνα και να γίνει βασιλιάς. Το λαϊκό τραγούδι δείχνει την τρομάρα που ’πιασε τάχα τον Όθωνα στ’ άκουσμα του σηκωμού της Βόνιτσας.

   Γρίβα μ’ σε θέλει ο βασιλιάς κ.λπ.
   Στο Κεφαλόβρυσο του Αιτωλικού μάζεψε τη χωριατουριά τριγύρω του, ανέβηκε σε μια πέτρα και βρόντηξε με τη φωνάρα του χτυπώντας τα πλατιά του στήθια: «Ποιος είμ’ εγώ, ορέ;»
   Κανένας δεν τόλμησε ν’ αποκριθεί γιατί δεν ξέρανε τι νόημα είχε το ερώτημά του. Πάλι ο Γρίβας ρώτησε: «Ποιος είμ’ εγώ, ορέ;» Και πάλι σιωπή.
   «Εγώ είμαι, ορέ, ο Θοδωράκης Γρίβας, δεν είμ’ εγώ;»
   «Εσύ είσαι, καπετάνιε, εσύ είσαι!» είπαν οι χωριάτες.
   Τότε ο ρήτορας «έβγανε και στη Βουλή κάτι τέτοιους λόγους πολλές φορές» είπε πολλά και κάλεσε τους χωριάτες να τον ακολουθήσουνε στην Αθήνα.

   Και τον ακολουθήσαν, όμως στην Αθήνα δεν προφτάσανε να φτάσουν. Ένας γεροχωριάτης έλεγε στους άλλους πως στην Αθήνα οι πόρτες του παλατιού ανοιγοκλείνανε με κάτι πόμολα (ζεμπερέκια τα ’λεγε) χρυσά. Είχε πάρει και σακούλια μάλιστα μαζί του να τα γεμίσει πόμολα.» (Γ. Βλαχογιάννης, Ιστορικά ανέκδοτα και αξιοπερίεργα επιφανών Ελλήνων, εκδ. γνώση, σ. 339).   

   Γύρω, λοιπόν, από τη θρυλική για πολλούς λόγους προσωπικότητα του Θεόδωρου Γρίβα, που δεν είναι του παρόντος, δημιουργήθηκε το εν λόγω ιστορικό δημοτικό τραγούδι, δεν είναι το μόνο που αφορά στ’ όνομά του, αλλά τραγουδήθηκε παραλλαγμένο στη συνέχεια και χορεύτηκε όχι μόνο στην Αιτωλοακαρνανία, κύριο χώρο δράσης του πρωταγωνιστή και της γενιάς του, αλλά και στην Ήπειρο και στη Θεσσαλία. Μάλιστα, αντί για το όνομα του συγκεκριμένου αγωνιστή μπήκαν στους σχετικούς στίχους, σε διαφορετική χρονική στιγμή, τα ονόματα του Αρτινού στρατηγού Ναπολέοντα Ζέρβα (1891-1957), καθώς και του Κύπριου στρατηγού Γεωργίου Γρίβα Διγενή (1897-1974).

   Τα λόγια του τραγουδιού, το οποίο χορεύεται ως τσάμικος με έντονο δωρικό ρυθμό και εκτελέστηκε από σημαντικές προσωπικότητες της παραδοσιακής μουσικής, όπως ο Γιώργος Παπασιδέρης και ο Νίκος Καρακώστας, έχουν ως ακολούθως:   

- Γρίβα μ’, σε θέλει ο βασιλιάς, όλος ο κόσμος κι ο ντουνιάς!
- Σαν τι με θέλει ο βασιλιάς, όλος ο κόσμος κι ο ντουνιάς;
- Το τι με θέλει, τρομάρα μου, το τι με θέλει ο βασιλιάς,
το τι με θέλει ο βασιλιάς, όλος ο κόσμος κι ο ντουνιάς;
- Για να σε κάνει στρατηγό να διευθύνεις το στρατό!

   Σε μία από τις παραλλαγές ο τελευταίος στίχος λέει: «Για να σε κάνει στρατηγό να διαφεντέψεις το στρατό!»,  ενώ σ’ άλλη μία «Γρίβα μ’, σε θέλει για καλό, για να σε κάνει στρατηγό!».

    Στη ρύμη του χρόνου, το τραγούδι έπαψε να έχει αναφορά στον Θεόδωρο Γρίβα, παρανοήθηκε, ταυτίστηκε, όπως αναφέρθηκε, με μεταγενέστερα πολιτικά πρόσωπα, και βασιλείς, κι έγινε αφορμή για όχι και τόσο πολιτισμένες εκδηλώσεις μεταξύ ατόμων με διαφορετική ιδεολογική αφετηρία! Μέσα σε τέτοιο πλαίσιο διαμορφώθηκαν και παραλλαγές σαν την ακόλουθη, την οποία, εκτός που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, έτυχε ν’ ακούσω δια ζώσης, με τη λέξη κερατάς ν’ ακούγεται στο τοπικό ιδίωμα ως κιαρατάς:

- Γρίβα μ’, σε θέλει ο βασιλιάς, όλος ο κόσμος κι ο ντουνιάς! 
- Σαν τι με θέλει ο κερατάς, όλος ο κόσμος κι ο ντουνιάς; 
Ορ’, αν με θέλει για κακό, να ζώσω τ’ άρματα κι εγώ. 
Ορ’, αν με θέλει για καλό, ν’ αλλάξω και να στολιστώ. 
- Ορέ, σε θέλει να δώκεις τ’ άρματα, να προσκυνή’εις το βασιλιά. 
- Γρίβας δε δίνει τ’ άρματα, δεν προσκυνάει τον κερατά!  

   Συμπερασματικά, ας ειπωθεί πως το δημοτικό τραγούδι «Γρίβα μ’, σε θέλει ο βασιλιάς», ακόμα κι αν πολλοί, ακόμα και σήμερα που σπάνια ακούγεται σε κάποιο πανηγύρι, το συνδέουν με τη μοναρχία, αυτό, για όποιον γνωρίζει την ιστορία του, καμία σχέση δεν έχει, αλλά έπεσε θύμα της άγνοιας και της ωφέλιμης για ορισμένους παραπληροφόρησης, η οποία συντηρούσε για καιρό μίση και πάθη, φυσικά καθόλου χρήσιμα για τις τοπικές κοινωνίες!   

 

Σχόλια:

Νίκος Παπακωνσταντόπουλος: Γιώτα, καλημέρα! Το εξαιρετικό άρθρο σου μου θύμισε έναν σύντομο διάλογο επιθεώρησης: Αείμνηστοι και οι δύο ηθοποιοί σήμερα, μπήκαν στην ταβέρνα. Όταν ο σερβιτόρος τους πήγε το μπουκάλι με το κρασί, ο ένας το πήρε στα χέρια του και διάβαζε την ετικέτα: "Οίνος λευκός ξηρός". Τότε ο δεύτερος τον μάλωσε, να μην ακουστεί η λέξη "ξηρός", μην και κάποιος από τους άλλους θαμώνες νομίσει ότι αναφέρονται στον Ξηρό της 17Ν! Μήπως δεν ήταν και υπερβολικά μεγάλος ο "ντόρος" που είχε γίνει με τις λέξεις του γνωστού τροπαρίου της Εκκλησίας "νίκας τοις βασιλεύσι"; Η άγνοια, λοιπόν, όπως καταδεικνύει και το άρθρο σου, οδηγεί και σε παραποίηση της ιστορίας, ενίοτε και σε αγνωμοσύνη.

Γεωργία Τάτση: Τι ωραία που άνοιξες όλη την βεντάλια των πληροφοριών Παναγιώτα!

Παναγιώτα Σμυρλή: Παναγιωτίτσα, πάντα εύστοχη και άρτια στη μελέτη. Όσα γράφεις είναι θησαυρός.

Γιώργος Ραβανίδης:  Οι Έλληνες πάντα ήξεραν να αξιολογούν και να κάνουν του κεφαλιού τους. Άλλοτε με βασιλιάδες και άλλοτε με καπεταναίους. Κι έτσι διχάζονταν.

Διαμάντω Κίτσου: Καλημέρα, Γιώτα !!! Υπέροχο και τεκμηριωμένο το άρθρο σου προς αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας!!!

Μίμης Σκαναβής: Μακάρι εμείς οι σημερινοί, τα παιδιά και τα εγγόνια μας να κρατάμε τις μακραίωνες παραδόσεις για την επιβίωση του έθνους μας! Ευχαριστούμε για τη προσπάθεια σου κα Παναγιώτα!!

Κωνσταντίνος Νικολόπουλος: Καίρια η ανάρτησή σου, Παναγιώτα! Πολλοί από εμάς βιώσαμε ανεξέλεγκτες καταστάσεις στα πανηγύρια του χωριού μας. Όταν κάποιοι ήθελαν να χαλάσουν το πανηγύρι έβαζαν κάποιους λιγόμυαλους για να το παραγγείλουν. Είναι κι άλλες προεκτάσεις που συνέβησαν και ήμασταν μάρτυρες, ακολουθώντας πολλά ευτράπελα στη συνέχεια. Αχ τι μου θυμίζεις!! Την καλημέρα μου!!

Μαρία Παππά: Μπράβο, Γιώτα μου!!! Πολυγραφότατη, γλαφυρή και με ένα δικό σου δωρικό τρόπο ξεκλειδώνεις μνήμες!!! Την αγάπη μου!!

Κατερίνα Παναγιωτοπούλου: Μπράβο, Γιώτα, για το ωραίο άρθρο σου και τις πληροφορίες που μας δίνεις.