bannerara.jpg

 

 

Τίτλος εισήγησης

 

για το 9ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

 

«Αριθμοί… Σχήματα, Πίνακες και Τέχνη μ΄ ένα… Κλικ»

 

2ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης Πέλλας

 

2016 - 2017

 

 

Στοιχεία Μαθητών : Ε΄ τάξη

Α.Ε., Α.Ρ-Π, Γ.Κ, Γκ. Μ, Κ.Ε., Κ.Κ., Κ. Γ, Κ. Ε, Μ. Ι, Μ. Ν, Σ. Ν, Σ. Χ.

 

Επιβλέποντες εκπαιδευτικοί:

 Παβέλης Παναγιώτης ΠΕ70 panpavelis@gmail.com

 Παπαθεοδώρου Ελένη ΠΕ70 elenipap197@gmail.com

 Στεργίου Σδράγκα Μαρίκα ΠΕ70 marysdrag@gmail.com

 

Περίληψη

Στα πλαίσια αξιοποίησης των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία, συνδυάσαμε τα μαθηματικά με την τέχνη και προσπαθήσαμε να συνθέσουμε καλλιτεχνικές δημιουργίες με χρώματα, σχήματα και αριθμούς. Με τους προσωπικούς μας υπολογιστές αφού πλοηγηθήκαμε στο διαδίκτυο βρήκαμε και αξιοποιήσαμε διάφορα προγράμματα δημιουργίας εικόνων και πινάκων ζωγραφικής. Με το RevelationNaturalART, το tuxpaint, το Archimedes geo3D, το Sketchup, το sketchpad και άλλα λογισμικά ταξιδέψαμε στον κόσμο των μαθηματικών και της τέχνης. Με το πινέλο, την παλέτα, τα χρώματα, με γραμμές, κύκλους και άλλα σχήματα, καταφέραμε να δημιουργήσουμε πίνακες ζωγραφικής, ενώνοντας τη γεωμετρία με τα χρώματα και την τέχνη με τα σχήματα. Με την τεχνική του συνδυασμού των χρωμάτων στην επιφάνεια εργασίας και τη βοήθεια των λογισμικών επεξεργασίας εικόνων κάναμε ένα πολύχρωμο ταξίδι στο φανταστικό χώρο των 3D σχημάτων γεωμετρίας. Στη μαθησιακή διαδικασία χρησιμοποιήσαμε τις τεχνικές αυτές φτιάχνοντας πολύχρωμους πίνακες ζωγραφικής, κάνοντας τα μαθηματικά και τη γεωμετρία μια αστείρευτη πηγή καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Λέξεις κλειδιά:  Πληροφορική, Μαθηματικά, Τέχνη

 

 

 

 

 

Εισαγωγή

" Ο μαθηματικός όπως ένας ζωγράφος ή ένας ποιητής είναι ένας σχεδιαστής. Ο ζωγράφος φτιάχνει σχέδια με σχήματα και χρώματα , ο ποιητής με ιδέες. Τα μαθηματικά σχεδιάσματα , όπως εκείνα του ποιητή ή του ζωγράφου πρέπει να είναι όμορφα. Δεν υπάρχει μόνιμη θέση στον κόσμο για άσχημα μαθηματικά". Ηardy ( Άγγλος μαθηματικός). Συμμετέχουμε στο 9ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής  προσπαθώντας να συνδυάσουμε τα μαθηματικά και τη  γεωμετρία με την καλλιτεχνική δημιουργία και να ομορφύνουμε τις γεωμετρικές έννοιες με χρώματα και σχήματα. Με τους αριθμούς, τα χρώματα και τα σχήματα μάς δίνεται η ευκαιρία να ταξιδέψουμε στο θαυμαστό κόσμο των μαθηματικών και της γεωμετρίας. Αξιοποιώντας την πληροφορική, τους υπολογιστές και τα λογισμικά δημιουργίας σχεδίων - εικόνων, μπορέσαμε να κάνουμε τους δικούς μας καλλιτεχνικούς πίνακες.

Περιγραφή

Η πληροφορική  στη σημερινή εποχή προσφέρει  μια πολύπλευρη γνώση και μας  δίνει τη δυνατότητα να γίνουμε μικροί καλλιτέχνες μέσα από τα σχήματα και τα χρώματα. Έχοντας υπόψη μας ότι τα μαθηματικά παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των διάφορων μορφών τέχνης, αποφασίσαμε στους προσωπικούς μας υπολογιστές να ασχοληθούμε με τη σχεδίαση και τη δημιουργία εικόνων έχοντας ως βάση τα μαθηματικά και τη γεωμετρία. Ψάχνοντας στο διαδίκτυο ακολουθήσαμε τους σπουδαίους  καλλιτέχνες. Ο Leonardo da Vinci , ο Johanes kepler , ο Maurits Escher,  ο Salvator Dali και  ο Van Gogh μάς οδήγησαν στη γνώση του συνδυασμού μαθηματικών και  τέχνης.

               

Αξιοποιώντας τους προσωπικούς μας υπολογιστές και στηριζόμενοι στη βοήθεια των δασκάλων μας, σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε τις δικές μας καλλιτεχνικές δημιουργίες. Έπειτα από πολύωρη ανάλυση και επεξήγηση της χρησιμότητας των προγραμμάτων Photoshop και λογισμικών  σχεδίασης και ζωγραφικής, εξοικειωθήκαμε με τον τρόπο δημιουργίας πινάκων ζωγραφικής. Χωριστήκαμε σε ομάδες όπου η καθεμία ανέλαβε να επεξεργαστεί στον υπολογιστή της μια εικόνα με βάση τα γεωμετρικά σχήματα. Τα πρώτα αποτελέσματα ήταν για μας πολύ εντυπωσιακά. Μας άρεσαν οι γραμμές, οι κύκλοι και η χρωματική εναλλαγή που όλα αυτά μαζί έδιναν μια πολύ όμορφη καλλιτεχνική δημιουργία.

    

Με τα λογισμικά SketchUp, RevelationNaturalART, ArchimedesGeo3D  δημιουργήσαμε τις πρώτες μας εικόνες στην επιφάνεια εργασίας. Ήταν μια αρχή, αφού αργότερα, αξιοποιήσαμε και άλλα λογισμικά όπως το Sketchpad, το Artage και άλλα τα οποία διατίθενται online. Πολλές τεμνόμενες ευθείες, ημικύκλια και πολύγωνα συνέθεταν διαφορετικούς κάθε φορά πίνακες.

   

Με τα εργαλεία Paint Bucket, Gradient tool, Ellipce tool, Pencil tool και Line tool  ταξιδέψαμε στον πολύχρωμο χώρο της γεωμετρίας αξιοποιώντας τις ατέλειωτες  δυνατότητες των λογισμικών και των εργαλείων τους.

    

Καταφέραμε να αποδώσουμε σε πίνακα τον Αρχιμήδη με τους κύκλους του, αριθμούς και χρώματα, ευθείες γραμμές και σχήματα. Οι πίνακες που δημιουργούσαμε ήταν για μας ένα θετικό αποτέλεσμα. Χρησιμοποιήσαμε το διαδραστικό πίνακα για να προβάλλουμε τις δημιουργίες μας. Με τα usb Flash ανταλλάσσαμε τους πίνακές μας προκειμένου να συμπληρώνει ο καθένας μας και τη δική του πινελιά. Το Sketchup μας έδωσε τη δυνατότητα να μπούμε στο χώρο των γεωμετρικών σχημάτων με την οπτική ματιά των 3D σχημάτων. Σχεδιάσαμε τρισδιάστατα πολύχρωμα κτίρια τα οποία μας θύμιζαν κατασκευές των αρχαίων Ελλήνων.

    

Η έννοια της συμμετρίας μάς έδωσε ιδέες να φτιάξουμε με το λογισμικό RevelationNaturalART τη λέξη «συμμετρία» στην επιφάνεια εργασίας. Με Screen Recorder μετατρέψαμε την παραγωγή της λέξης αυτής σε βίντεο και το προβάλλαμε στο διαδραστικό πίνακα.

   

Δημιουργήσαμε σε συμμετρία πολύχρωμους κύκλους, ευθείες  και πολύγωνα. Με το λογισμικό Reflet μετατρέψαμε πολλούς από αυτούς τους πίνακες σε κινούμενες εικόνες μορφής gif.

      

Αρκετούς πίνακες που σχεδιάσαμε στους υπολογιστές τους χρωματίσαμε σε χαρτί με μπογιές και χρώματα, ενώ άλλους τους εκτυπώσαμε εκθέτοντάς τους σε μια γωνία της τάξης. Ταξιδέψαμε στο χώρο καθώς εντάξαμε τους εαυτούς μας μέσα σε γεωμετρικά σχήματα.

                                                             

Συμπεράσματα.

Μέσα από αυτή την προσπάθεια  καταφέραμε αρκετά: Συνεργαστήκαμε και νιώσαμε τη χαρά της δημιουργίας με βάση τις Νέες Τεχνολογίες. Μάθαμε να ψάχνουμε στο διαδίκτυο, να αντλούμε και να συλλέγουμε χρήσιμες πληροφορίες, να χρησιμοποιούμε τις μηχανές αναζήτησης και καταφέραμε να γίνουμε μικροί καλλιτέχνες. Στη μαθησιακή διαδικασία χρησιμοποιήσαμε τις τεχνικές επεξεργασίας εικόνων φτιάχνοντας πολύχρωμους πίνακες ζωγραφικής, κάνοντας τα μαθηματικά και τη γεωμετρία μια αστείρευτη πηγή καλλιτεχνικής δημιουργίας.

     

Αντιμετωπίσαμε όμως και πολλές δυσκολίες σχετικά με τη λειτουργία και τη χρήση των λογισμικών δημιουργίας και επεξεργασίας χρωμάτων, τις οποίες ξεπεράσαμε με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των δασκάλων μας. Κατανοήσαμε τον τρόπο που γίνεται η δημιουργία και επεξεργασία εικόνων, γνωρίσαμε μεγάλους καλλιτέχνες ζωγραφικής οι οποίοι ασχολήθηκαν με πίνακες που αποτυπώνουν γεωμετρικά σχήματα. Με το flash maker κάναμε τις φωτογραφίες μας slideshow. Με το Xara Web Designer κάναμε την ιστοσελίδα της εργασίας μας και τη δημοσιεύσαμε στο διαδίκτυο  http://users.sch.gr/panpavelis/sinedrio_2017/sinedrio_2017.htm..

    

Με το λογισμικό PowerDirector σχεδιάσαμε το βίντεο της εργασίας και το αναρτήσαμε ως εκπαιδευτικό βίντεο στο youtube σαν slideshow και με PowerPoint ετοιμάσαμε την παρουσίαση.

 

Επίλογος

Με την προσπάθεια αυτή μείναμε ενθουσιασμένοι, χαρήκαμε και διασκεδάσαμε. Ήταν μια ευχάριστη παρένθεση μέσα στα στερεότυπα διδακτικά μοντέλα. Η εμπειρία μας θα μας μείνει αξέχαστη όπως και η παρέα και η συνεργασία μας.

Θα μας βρείτε στις παρακάτω ιστοσελίδες:                   

http://users.sch.gr/panpavelis/  

http://users.sch.gr/elenipap/micro/sinergates_sti_mathisi//  

Η εργασία μας έχει αναρτηθεί: http://users.sch.gr/panpavelis/sinedrio_2017/sinedrio_2017.htm  

Ευχαριστίες

Ευχαριστούμε τους δασκάλους μας κ. Παβέλη Παναγιώτη, κα Παπαθεοδώρου Ελένη και κα Στεργίου Σδράγκα Μαρία που μας έδωσαν την ευκαιρία να συμμετάσχουμε στο 9ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής καθώς και τους γονείς μας για την αμέριστη βοήθεια.