Ευρήματα του θαλάμου

    Μέσα στον θάλαμο του τάφου υπάρχει μια μαρμάρινη σαρκοφάγος, μέσα στην οποία βρέθηκε η χρυσή λάρνακα. Στο εσωτερικό της λάρνακας ήταν φυλαγμένα, μετά την τελετή της καύσης, τα οστά του νεκρού. Πλυμένα με κρασί και αρωματισμένα, είχαν τυλιχτεί με ολοπόρφυρο ύφασμα, που ίχνη του βλέπουμε ακόμη και σήμερα. Στην ίδια λάρνακα, πλάι στα οστά, ήταν ακουμπισμένο ένα βαρύτιμο χρυσό στεφάνι βαλανιδιάς.

(η χρυσή λάρνακα) 

(το χρυσό στεφάνι βαλανιδιάς)

Διάφορα σκεύη συμποσίου που συνόδευαν τον νεκρό βρέθηκαν σωριασμένα στο δάπεδο:

            

 

       Οι τοίχοι κοσμούνται από τοιχογραφίες:

          (τοιχογραφία: Η αρπαγή της Περσεφόνης)

 

 

    

(λεπτομέρεια της τοιχογραφίας)

 

              

(λεπτομέρεια της τοιχογραφίας)

 

 

       

Το νεκρό συνόδευαν ακόμα:

χρυσελεφάντινη ασπίδα, θώρακας, φαρέτρα και χάλκινες κνημίδες.

 

 

   (κεφαλή του Φιλίππου Β΄)   

(κεφαλή του Αλεξάνδρου)      

 


Στο χώμα της Μεγάλης Τούμπας οι ανασκαφές έφεραν στην επιφάνεια εκατοντάδες κομμάτια από μαρμάρινες ταφόπετρες, που οι αρχαιολόγοι ονομάζουν επιτάφιες στήλες. Οι επιτύμβιες στήλες που έχουν πολύτιμες επιγραφές, όλες γραμμένες στα Ελληνικά.

            Σημαντικότατη η συμβολή της αρχαιολογίας στη γνώση του ιστορικού παρελθόντος. Στη δεκαετία του '50 και των αρχών του '60 η πρότυπη ανασκαφική έρευνα του εκτεταμένου νεκροταφείου των τύμβων από το Μανόλη Ανδρόνικο, έδειξε τη συνεχή κατοίκηση του χώρου από τα προϊστορικά μέχρι τα πρώτα μεταχριστιανικά χρόνια (1000 π.Χ.- 100 μ.Χ.). Με τις ανασκαφές στη Βεργίνα αποδείχθηκε η ελληνικότητα της περιοχής και του λαού των Μακεδόνων, από τις ελληνικές επιγραφές, από την τέχνη που είναι ελληνική, όπως μπορούμε να δούμε για παράδειγμα στην αρχιτεκτονική των τάφων, από τα ταφικά έθιμα που είναι παρόμοια με των υπόλοιπων Ελλήνων, από το θέατρο ελληνικού τύπου που επιβεβαιώνει πληροφορίες για παραστάσεις ελληνικών δραμάτων. Από τα πολλά χρυσά ευρήματα αποδεικνύεται η εισροή πλούτου στη Μακεδονία από τους διαδόχους του Μ. Αλεξάνδρου που επέστρεψαν από την κατάκτηση της Ασίας έχοντας αποκτήσει τους θησαυρούς των βασιλιάδων της Περσίας.

Μοναδικά δείγματα της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής οι τοιχογραφίες των τάφων της Μεγάλης Τούμπας, έργα μεγάλων ζωγράφων της ελληνικής αρχαιότητας, αποτελούν πολύτιμη μαρτυρία για τη μνημειακή ζωγραφική των κλασικών χρόνων.

 

     ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


        Δημήτρης Παντερμαλής, Δίον, Η Ανακάλυψη, ADAMEDITIONS, Αθήνα 1999

  Μανόλης Ανδρόνικος, Βεργίνα, οι βασιλικοί τάφοι, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1999


Διαδικτυακοί τόποι:
 http://www.mathra.gr/anaskafes/3-vergina/
 http://www.akalanthis.gr/
 Το ΒΗΜΑ onLine.htm  - ΝΕΕΣ ΕΠΟΧΕΣ-τα πρόσωπα μιας τοιχογραφίας (Κυριακή 12 Ιουλίου 1998 - Αρ. Φύλλου 12489)
 

 
Το αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης (της Σεβαστής Σημαντήρη)

επιστροφή: Οι ανασκαφές στη Βεργίνα

Χαλούλος Παναγιώτης

09/03/2015


επιστροφή: 

αρχική σελίδα

Μαθήματα Ιστορίας