Tiziano
O Tiziano (Τισιανός) [επάνω αυτοπροσωπογραφία του] είναι από τους μεγαλύτερους τεχνίτες του χρώματος.
Θεματικά στους πίνακές του έχει δεχτεί επιδράσεις από άλλους μεγάλους καλλιτέχνες, αλλά δεν αντιγράφει, μάλλον δίνει τον προσωπικό του τόνο και ύφος, όπως στα παρακάτω δύο έργα:
:"η ταφή του Χριστού και ο θρήνος" : θυμίζει το αντίστοιχο έργο του Ραφαήλ όμως το σκηνικό έχει άλλο ύφος, ο φωτισμός του λυκόφωτος είναι υποβλητικός ...
"ο Δαβίδ και ο Γολιάθ": έντονη επίδραση από τη γλυπτική απόδοση των σωμάτων, με τα μυώδη σώματα, τεχνική του Μιχαήλ Άγγελου· όμως το έντονο φως που διασπά το χρώμα είναι η προσωπική του πρόταση ...
Θαυμάστε το νατουραλισμό του Tiziano στην απόδοση του φυσικού χώρου:
: "η συναυλία των βοσκών" (παρατηρήστε τη λατρεία του σωματικού κάλλους και την τολμηρότητα του θέματος με το - αδικαιολόγητο - γυμνό ... )
: "Η μετάνοια της Μαρίας Μανταλένα"
: "Έρως Ιερός και Έρως Σαρκικός" · ενώ το τοπίο είναι βυθισμένο στο λυκόφως που υποβάλλει ένα ιδιαίτερο ψυχολογικό κλίμα, οι δύο γυναικείες μορφές, καθισμένες και συγκλίνουσες προς το κέντρο της σύνθεσης, στις δυο άκρες μιας σαρκοφάγου (*), προβάλλονται στο πρώτο επίπεδο του πίνακα ενσαρκώνοντας σύμβολα γαλήνιας ομορφιάς μέσα σε ένα λαμπρό χρωματικό κλασικισμό.
(*) τί πιστεύετε πως θέλει να συμβολίσει ο καλλιτέχνης με τη σαρκοφάγο, στην οποία στηρίζονται οι δύο ωραίες γυναίκες - σύμβολα των δύο μορφών του έρωτα; (ανάμεσά τους ο μικρός γιος της Αφροδίτης, ο φτερωτός έρωτας αναδεύει το εσωτερικό της σαρκοφάγου ...)
: "Οι τρεις ηλικίες του άνδρα"
: " η Σαλώμη" (απαλά και ζεστά χρώματα, σχήματα πλατιά και μεγαλόπρεπα· τεχνική της νεαρής ηλικίας του Tiziano)
: "η αρπαγή της Ευρώπης" (η πλαστική φόρμα των σωμάτων εξαϋλώνεται και μετατρέπεται σε φόρμα καθαρά χρωματική· είναι η τελευταία εκφραστική γλώσσα του Tiziano σε προχωρημένη ηλικία)
: Κοιτάξτε στον "Άγιο Σεβαστιανό" πώς το χρώμα φαίνεται να έχει "διαλυθεί" στις επιφάνειες που φωτίζονται έντονα μέσα στο σκοτεινό περιβάλλον. Στο δούλεμα του χρώματος επάνω στον πίνακα ο Tiziano χρησιμοποιούσε και τα δάχτυλά του, εκτός από το πινέλο.
Ο Tiziano διέπρεψε και ως σπουδαίος προσωπογράφος
Στις προσωπογραφίες προβάλλει την ψυχολογική έκφραση του προσώπου που ζωγραφίζει, ενδιαφερόμενος για την ενότητα μορφής και περιβάλλοντος χώρου, δουλεύοντας και τα δύο με ιδιαίτερη φροντίδα.
Ζωγραφίζει πορτραίτα ηγεμόνων, όπως του "Φραγκίσκου Α΄" της Γαλλίας :
ή του "Καρόλου Ε΄" της Γερμανίας :
πηγές: ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ, εκδ. ΜΕΛΙΣΣΑ
http://www.abcgallery.com/T/titian/titian.html
Xαλούλος Παναγιώτης
02/06/2003