Πυργούσικος Χίου
Χορεύεται, κανονικά, από δύο άντρες και μία γυναίκα. Η θέση της ντάμας είναι στην μέση. Ο πρώτος χορευτής κρατά την γυναίκα με μαντήλι από το δεξί της χέρι και ο άλλος αγκαζέ από το αριστερό. Τα βήματα του είναι πηδηχτά και εναλλάσσονται στο δεξί και αριστερό πόδι, και κατευθύνονται προς τα εμπρός, πίσω πλάγια και δεξιά. Εντυπωσιακές είναι η ύψωση του ελεύθερου (δεξιού) χεριού του πρώτου χορευτή σε πλάγια προς τα δεξιά ή ελαφρά προς τα εμπρός θέση και το λίκνισμα της παλάμης στο χορευτικό ρυθμό. Μια άλλη φιγούρα είναι ο σχηματισμός κύκλου και τα γρήγορα και πηδηχτά ημικαθίσματα των χορευτών όχι όμως και της χορεύτριας, η οποία παραμένει όρθια. Οι δύο χορευτές ανταλλάσσουν θέσεις, αλλά και κατά την διάρκεια ενός και του ίδιου χορού αντικαθίστανται από άλλους χορευτές η γυναίκα όμως παραμένει στην πίστα μέχρι το τέλος του χορού, μέχρι δηλαδή τη στιγμή που θα κάνουν τα όργανα διάλειμμα, για να παίξουν τον επόμενο χορό. Ο Αυστριακός εθνολόγος, όπως γράφουμε σε προηγούμενες σελίδες, βασιζόμενος στην παραμονή της γυναίκας στην πίστα και στην αντικατάσταση των αντρών, υποστήριξε την άποψη ότι ο πυργούσικος συμβολίζει ένα καθεστώς γυναικοκρατίας.
Μια άλλη ερμηνεία, που έχει δοθεί από άλλους, είναι ότι ο πυργούσικος απεικονίζει το πολύ συνηθισμένο φαινόμενο της απαγωγής των γυναικών. Ο πρώτος χορευτής είναι ο απαγωγέας-γαμπρός και ο δεύτερος ο φίλος του που του προσφέρει βοήθεια. Πέρα από κάθε ανάλυση και ερμηνεία ο πυργούσικος είναι ένας χορός που εκφράζει τη λεβεντιά και τη χάρη, το δυναμισμό και το σφρίγος του λαού που τον δημιούργησε και τον χορεύει.
Σούστα
Σούστα είναι το όνομα ενός πανάρχαιου χορού της Κρήτης, που χορεύεται επίσης σε όλη την Ελλάδα και μερικές φορές και στα Βαλκάνια. Η προέλευση της σούστας προέρχεται από τον αρχαίο χορό Πυρρίχιο, πολεμικό χορό της Κρήτης. Η μουσική της σούστας γενικά παίζεται με μια λύρα (κρητική ή ποντιακή), βιολί, λαούτο, μαντολίνο κι ασκομανδούρα.
Το μουσικό μέτρο του χορού, είναι 2/4 και τα βήματά του 6. Άνδρες και γυναίκες, με λαβή από τις παλάμες στο ύψος των ώμων, αφού χορέψουν έναν κύκλο χωρίζονται σε δύο ομάδες (ανδρών και γυναικών), η μία απέναντι από την άλλη, φροντίζοντας να βρεθούν αντικριστά οι χορευτές που θα αποτελέσουν ζευγάρι. Στη σούστα εντοπίζονται αρκετά στοιχεία ερωτισμού, ενώ ο χορός εκτελείται από τα ζευγάρια ανδρών και γυναικών που χορεύουν αντίθετα. Μιαν άλλη μορφή είναι, όταν όλοι οι χορευτές σε μια σειρά ακολουθούν τον πρώτο χορευτή ο οποίος κινείται σε πολύπλοκα σχήματα.
Σχεδόν κάθε νησί του Αιγαίου έχει κι από έναν χορό σούστας.
Σούστα Ρόδου
Σούστα Κώ
Σούστα Καλύμνου
Σούστα Σύμης
Σούστα Καρπάθου
Οι Νησιώτικοι Χοροί
Νησιώτικα ή αλλιώς Νησιώτικος Χορός, είναι το είδος της μουσικής και όνομα της κατηγορίας των τραγουδιών και των χορών των Ελληνικών Νησιών, που παίζονται από ομογενείς και είναι διαδεδομένα σήμερα, μεσω της Ελληνικής Μουσικής, σε όλη την Ελλάδα, την Κύπρο, την Αυστραλία, την Αμερική και αλλού.
Το Αιγαίο έχει μια γνωστή παράδοση λαϊκών χορών, η οποία προέρχεται από τους χορούς της Αρχαίας Ελλάδας, όπως: ο συρτός, ο καλαματιανός, η σούστα, ο μπάλος, ο ικαριώτικος, ο πεντοζάλης και άλλοι. Τη νησιώτικη μουσική τη συναντούμε στα σημερινά τραγούδια. Η λύρα είναι το πιο γνωστό όργανο λαϊκής τέχνης στα νησιώτικα καθώς και άλλα, όπως το λαούτο, το βιολί, το μπουζούκι, η ασκομαντούρα με ελληνικά χαρακτηριστικά που ποικίλλουν.
Τα νησιώτικα συναντούνται στην παραδοσιακή μουσική σε πολλά μουσικά είδη χορών, κυρίως στα Νησιά του Αιγαίου, όπως στους Νησιώτικους Συρτούς, τη Λαϊκή Μουσική, τις Μαντινάδες, ενώ υπάρχουν και εξέχοντα στοιχεία του χορού, μέσω της Κρητικής μουσικής.
Πηγή
- Μusipedia, Νησιώτικα
Συρτός Νησιώτικος
Ο Συρτός χορεύεται σε ολόκληρο τον ελληνικό νησιωτικό θαλάσσιο χώρο με μικροπαραλλαγές. Χαρακτηρίζεται ως συρτός από τα συρτά σουσταριστά βήματα.
Η λαβή των χεριών είναι από τις παλάμες με χαλαρά λυγισμένους τους αγκώνες σε θέση W.
Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες σε ανοιχτό κύκλο αλλά σε μερικές περιπτώσεις απαντάται και σε ζευγάρια.
Ρυθμός : 2/4.
Μέρμηγκας Κεφαλλονιάς
Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στην Κεφαλονιά, Την ονομασία του οφείλει στο ομώνυμο τραγούδι. Η λαβή των χεριών είναι από τις παλάμες τεντωμένα κάτω και ο χορός αποτελείται από δύο μέρη.
Στο πρώτο μέρος:
Γίνονται έξι βήματα, όπως στο συρτό στα τρία, τα οποία επαναλαμβάνονται μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός 16. Κατά το 16ο βήμα η στήριξη γίνεται στο δεξί, ενώ το αριστερό βρίσκεται σε άρση.
Στο δεύτερο μέρος τα βήματα είναι τα εξής:
1: Αναπήδηση στο δεξί και μικρή μετατόπιση του σώματος αριστερά με το αριστερό σε συνεχή άρση.
Το βήμα αυτό επαναλαμβάνεται 15 φορές.
16: Το αριστερό δίπλα στο δεξί στην προσοχή.