Ερωτήσεις πιστοποίησης  Β΄ επιπέδου

A/A

Αρχαία Ελληνικά

 

1

Να επιλέξετε στον παρακάτω κατάλογο λογισμικών για τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών εκείνα που εντάσσονται στην κατηγορία του ανοιχτού λογισμικού (ανοιχτά μαθησιακά περιβάλλοντα):

1.   «Ομηρικά έπη» του Ι.Ε.Λ.

2.   «Perseus»

3.   «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» του Κ.Ε.Γ.

4.   «Ηρόδοτος» του Ι.Ε.Λ.

5.   «Thesaurus Linguae Graecae»

6.   «Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα» του Π.Ι.

Επιλέγω το 1

Επιλέγω το 2

Επιλέγω το 3

Επιλέγω το 4

Επιλέγω το 5

Επιλέγω το 6

 

2

Στα σώματα κειμένων του «Περσέα» για κάθε λέξη του αρχαιοελληνικού κειμένου ποιες από τις παρακάτω δυνατότητες παρέχονται στον χρήστη:

1.  μορφολογική ανάλυση της λέξης

2.  σύνδεση με το οικείο λήμμα του λεξικού των Liddell-Scott-Jones

3.  ανάλυση της συντακτικής λειτουργίας της λέξης

4.  κανένα από τα παραπάνω

Ισχύει το  1

Ισχύει το  2

Ισχύει το   3

Ισχύει το   4

 
3

Αν θέλατε οι μαθητές σας να αναζητήσουν εικονογραφικό υλικό, για να το αξιοποιήσουν κατά την ανάγνωση ενός αρχαιοελληνικού κειμένου, σε ποιο από τα παρακάτω ανοιχτά περιβάλλοντα θα τους κατευθύνατε να ψάξουν;

1.   «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» του ΚΕΓ

2.   «Perseus»

3.   «Thesaurus Linguae Graecae»

4.   «Μικρός Απόπλους»

Σωστό  το 1

Σωστό  το 2

Σωστό  το 3

Σωστό  το 4

  
4

Για να αναζητήσουμε μέσα σε αρχαία ελληνικά κείμενα παραδείγματα σχετικά με τους τρόπους σύνταξης ενός ρήματος, ποια από τα παρακάτω λογισμικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε;

1.   «Ανθολόγιο» του Ι.Ε.Λ.

2.   «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» του ΚΕΓ

3.   «Perseus»

4.   «Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού»

5.   «Thesaurus Linguae Graecae»

Σωστή η 1η

Σωστή η 2η

Σωστή η 3η

Σωστή η 4η

Σωστή η 5η

 
5

Για να αναζητήσουμε υλικό σχετικά με το αρχαίο ελληνικό θέατρο (λ.χ. θεατρικό οικοδόμημα, κουστούμια, εικαστικές αναπαραστάσεις κλπ.), ποια από τα παρακάτω λογισμικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε;

1.   «Ανθολόγιο» του Ι.Ε.Λ.

2.   «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» του ΚΕΓ

3.   «Perseus»

4.   «Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού»

5.   «Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα»

Σωστή η  1η

Σωστή η 2η

 Σωστή η 3η

Σωστή η 4η

Σωστή η 5η

 
6

Ένας καθηγητής που ζητά από τους μαθητής να χρησιμοποιήσουν έναν ηλεκτρονικό Συμφραστικό Πίνακα Λέξεων για να διαπιστώσουν επαγωγικά την ύπαρξη κάποιων συντακτικών δομών (λ. χ. την πτώση με την οποία συντάσσονται τα ρήματα μνήμης και λήθης):

1.  Εφαρμόζει σύγχρονες στρατηγικές μάθησης στη γλωσσική διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών;

2.  Χρησιμοποιεί τις ΤΠΕ στο πλαίσιο παραδοσιακών, μηχανιστικού τύπου, ασκήσεων σύνταξης, που βασίζονται σε συμπεριφοριστικές πρακτικές;

α.  Σωστή είναι η άποψη 1.

β.  Σωστή είναι η άποψη 2.

γ.  Σωστές είναι και οι δύο απόψεις.

δ.  Και οι δύο απόψεις είναι λανθασμένες.

Ισχύει το α

Ισχύει το  β

Ισχύει το  γ

Ισχύει το  δ

7

Με ποια από τις παρακάτω απόψεις συμφωνείτε σχετικά με την αναζήτηση εικονογραφικού υλικού από το διαδίκτυο ως δραστηριότητα με τη χρήση των ΤΠΕ στο μάθημα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας:

1.  Δεν πρέπει να ξοδεύουμε, καθηγητές και μαθητές, χρόνο και μόχθο, για να πλοηγηθούμε στο διαδίκτυο και να συγκεντρώσουμε εικόνες, τη στιγμή που θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε το εικονογραφικό υλικό του σχολικού εγχειριδίου.

2.  Η αναζήτηση εικονογραφικού υλικού από το διαδίκτυο είναι μια μορφή διερευνητικής και συνεργατικής δραστηριότητας, που από μόνη της αλλάζει ριζικά τη διδακτική των αρχαίων κειμένων.

3.  Η αναζήτηση εικονογραφικού υλικού από το διαδίκτυο έχει νόημα ως δραστηριότητα, όταν στη συνέχεια το αποτέλεσμα της διερεύνησης αξιοποιείται στην προσέγγιση του κειμένου ή στον φωτισμό πτυχών του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

σωστή μόνο η  1

σωστή  μόνο η  2

σωστή μόνο  η  3

 

 
8

Παρατίθεται άποψη εκπαιδευτικού

«Οι φιλόλογοι -και ιδιαίτερα οι κλασικοί- δεν συνηθίζουν να υιοθετούν εύκολα νέες μεθόδους και πρακτικές. Μήπως οι παλιότεροι φιλόλογοι δεν τα κατάφεραν εξίσου καλά στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών χωρίς τη βοήθεια πολυμέσων; Οι υπολογιστές είναι περισσότερο εργαλεία για τη δημιουργία κειμένων σε έντυπη μορφή. Δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διδακτική διαδικασία.»

1.      Η άποψη του εκπαιδευτικού είναι σωστή, γιατί δεν έχουμε αξιόλογα παραδείγματα αξιοποίησης των ΤΠΕ στη διδακτική προσέγγιση των αρχαίων ελληνικών.

2.      Η άποψη είναι λανθασμένη, γιατί παρά τις αντίξοες συνθήκες (έλλειψη συγκροτημένων βάσεων δεδομένων, υποταγή κλειστών λογισμικών στις επιταγές της βιομηχανίας), οι ΤΠΕ μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από την αξιοποίηση προγραμμάτων, όπως το TLG ή ο Περσέας, και τη χρήση ανοικτού ή κλειστού λογισμικού. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στο γεγονός πως στη χώρα μας η αξιοποίηση των ΤΠΕ από τους διδάσκοντες τα αρχαία ελληνικά βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο και μεταβατικό στάδιο.

3.      Η άποψη είναι λανθασμένη, γιατί στο παρελθόν οι υπολογιστές κατάφεραν να συμβιώσουν με τους φιλολόγους. Ας μην ξεχνάμε τον Index Thomisticus, την προσπάθεια του John Ellison, ο οποίος πέρασε τη Βίβλο στον υπολογιστή στα 1957, το Concordance to Livy, το TLG κ. ά.

 

Σωστή η  1

Σωστή η  2

Σωστή η  3

Σωστές όλες

 
9

Παρατίθεται άποψη εκπαιδευτικού

«Για να διδάξω ένα μάθημα αρχαίων ελληνικών με την παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας χρειάζομαι 1-2 ώρες προετοιμασίας στο σπίτι. Γιατί να προσπαθήσω να διδάξω το αντίστοιχο μάθημα χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ, από τη στιγμή που αυτή η προσπάθεια είναι αρκετά χρονοβόρα και δεν προσφέρει "εξασφαλισμένη" επιτυχία στην εκπλήρωση των απαιτούμενων διδακτικών στόχων; Προτιμώ να μην ασχοληθώ με τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών με τις ΤΠΕ, αλλά να συνεχίσω με την παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας.»

 Επιλέξτε τη σωστή απάντηση:

1.      Η άποψη είναι ορθή, γιατί η παραδοσιακή διδασκαλία του μαθήματος προσφέρει δοκιμασμένα στην πράξη αποτελέσματα, χρειάζεται λιγότερη προετοιμασία εκ μέρους του εκπαιδευτικού και μπορεί να ανταποκριθεί με μεγαλύτερη ευκολία στους διδακτικούς στόχους που ορίζει το Υπουργείο Παιδείας για τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών. Ας μην ξεχνάμε πως οι ηλεκτρονικές πηγές και τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή του ο φιλόλογος δεν διαφέρουν σημαντικά στη λογική τους από τα διαθέσιμα έντυπα μέσα.

2.      Η άποψη του εκπαιδευτικού είναι λανθασμένη, γιατί δεν λαμβάνει υπόψη της πως η χρήση των ΤΠΕ έρχεται να βοηθήσει την τρέχουσα παιδαγωγική σε σημεία όπου αυτή αντιμετωπίζει προβλήματα ή δείχνει ξεπερασμένη. Αυτό που χρειάζεται ο εκπαιδευτικός είναι να γνωρίζει σε ποιο ακριβώς σημείο μπορούν να βοηθήσουν κάθε φορά οι ΤΠΕ τη διδασκαλία του μαθήματος, ώστε να μπορέσει να τις εντάξει με ομαλό και αποτελεσματικό τρόπο στη διδακτική διαδικασία.

3.      Η άποψη του εκπαιδευτικού είναι ορθή, γιατί στη χώρα μας οι ΤΠΕ βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο και μεταβατικό στάδιο και δεν μπορούν προς το παρόν να χρησιμοποιηθούν σε μεγάλο βαθμό στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.

σωστή μόνο η  1

σωστή  μόνο η  2

σωστή  μόνο η  3

 
10

Είναι δεδομένο πως το λογισμικό «Ομηρικά Έπη» προσφέρει υλικό, το οποίο σε σύγκριση με το σχολικό εγχειρίδιο κρίνεται ανεπαρκές. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να αξιοποιηθούν τα διαθέσιμα μέσα διδασκαλίας (το σχολικό εγχειρίδιο και το ανωτέρω λογισμικό) στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών;

Επιλέξτε τη σωστή απάντηση:

1.      Το σχολικό εγχειρίδιο επαρκεί για την εκπλήρωση των απαιτούμενων διδακτικών στόχων.

2. Ο μαθητής μπορεί σε κάθε ενότητα μέσω του λογισμικού να αποκτήσει περισσότερο ενδιαφέρον για το μάθημα και έτσι να επιτευχθούν πιο εύκολα οι διδακτικοί στόχοι.

3. Ο διδάσκων οφείλει ανάλογα με το διαθέσιμο υλικό να συνδυάζει το έντυπο με το ηλεκτρονικό εργαλείο, να αναπροσαρμόζει τις στρατηγικές του και να χρησιμοποιεί το λογισμικό όπου αυτός κρίνει πως αυτό θα εξυπηρετήσει κάποιο διδακτικό στόχο.

σωστή  η 1η

σωστή  η  2η

σωστή η 3η

11

Υποθέστε ότι ένας εκπαιδευτικός εκφράζει την ακόλουθη κρίση για το λογισμικό "Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα":

«Αποτελεί μια παρουσίαση-επίδειξη του πληροφοριακού υλικού, που μπορεί να εμπλουτίζει τη διαδικασία της μάθησης, να κινητοποιεί πολύπλευρα το μαθητή, να δημιουργεί ποικίλες προοπτικές διερευνητικής μάθησης και να δίνει δυνατότητες για διάδραση».

 Εξηγείστε για ποιο λόγο διαφωνείτε μαζί του:

1.      Επειδή το λογισμικό δεν προσφέρει εικαστικό υλικό, το οποίο θα μπορούσε να προσδώσει αμεσότητα στην προσέγγιση του αρχαίου κόσμου.

2.      Επειδή το υλικό που παρατίθεται είναι συνοδευτικό της διδασκαλίας και δεν δίνει παρά σε μικρό βαθμό τη δυνατότητα για διάδραση.

3.      Επειδή το λογισμικό δεν προσφέρει πηγές (κείμενα) και εξειδικευμένες πληροφορίες, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από τους μαθητές σε μια συνθετική εργασία.

σωστή μόνο η 1η

σωστή  μόνο η  2η

σωστή  μόνο η  3η

 
12

 

Ένας εκπαιδευτικός εξηγεί στους μαθητές του τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να αξιοποιήσουν στη μελέτη ενός κειμένου τους λεξικούς τύπους μέσα στα συμφραζόμενά τους που συγκέντρωσαν από έναν Συμφραστικό Πίνακα Λέξεων (ΣΠΛ):

1. για να διαπιστώσουν μόνοι τους, επαγωγικά, την ύπαρξη κάποιων συντακτικών δομών    και

2. για να μελετήσουν τη σημασιολογική αξία μιας λέξης ανάλογα με τα συμφραζόμενά της.

 Θεωρείτε ότι η προσέγγιση αυτή του εκπαιδευτικού:

1.   Συνιστά μια ολοκληρωμένη και πολύπλευρη πρόταση για την αξιοποίηση    των   ΣΠΛ.

2.   Είναι μια σοβαρή προσπάθεια αξιοποίησης ανοιχτών-δυναμικών ηλεκτρονικών περιβαλλόντων στη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, αν και δεν  καλύπτει όλες τις δυνατότητες για πολύπλευρη και δημιουργική αξιοποίηση των ΣΠΛ.

3.   Είναι μια πρόταση που υιοθετεί ξεπερασμένες θεωρητικές αντιλήψεις για τη
διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

σωστή μόνο η 1η

σωστή  μόνο η  2η

σωστή  μόνο η  3η

 
13

Ένας εκπαιδευτικός εξηγεί έναν διπλό, κατά τη γνώμη του, κίνδυνο που ενυπάρχει στην αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας: «Ακούγεται παράδοξο, αλλά ο κίνδυνος είναι υπαρκτός: η χρήση των ΤΠΕ μπορεί να καταργήσει στην πράξη την εκμάθηση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Από τη μια παρέχει εργαλεία που ευνοούν την επιστροφή στη γραμματικο-συντακτική μέθοδο και από την άλλη μας προτρέπει να μετατρέψουμε το μάθημα σε αποκλειστικά κουλτουραλιστικό.»

 Γιατί θεωρείτε ότι ο εκπαιδευτικός διατυπώνει αυτήν την άποψη;

1.      Ο εκπαιδευτικός κινδυνολογεί, επειδή πάσχει από τεχνοφοβία.

2.      Επειδή διαπιστώνει ότι πολλά λογισμικά χρησιμοποιούν στη διδακτική της αρχαίας ελληνικής γλώσσας παραδοσιακές, μηχανιστικού τύπου, ασκήσεις γραμματικής ή σύνταξης, που βασίζονται σε συμπεριφοριστικές πρακτικές του παρελθόντος.

3.      Επειδή τα περισσότερα από τα υπάρχοντα λογισμικά δίνουν πρόσβαση σε υλικό σε σχέση με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και όχι σε σε σχέση με την αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία.

       4. Επειδή δεν γνωρίζει τις πραγματικές δυνατότητες των ΤΠΕ.

σωστή  η  1

σωστή   η  2

σωστή   η  3

σωστή   η  4

 

 
14

Παρατίθεται άποψη εκπαιδευτικού:

 «Δε νομίζω πως το διαδίκτυο είναι απαραίτητο στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών, αφού τα σχολικά εγχειρίδια και τα διαθέσιμα λογισμικά επαρκούν για τη μετάδοση των απαραιτήτων γνώσεων στον μαθητή. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε τους κινδύνους από τη λανθασμένη χρήση του διαδικτύου και το χαμηλής ποιότητας προσφερόμενο υλικό στους διάφορους ιστοτόπους, κρίνω πως το διαδίκτυο είναι μάλλον περιττό για την εκπαιδευτική διαδικασία.»

 Επιλέξτε τη σωστή απάντηση:

1.      Η άποψη του εκπαιδευτικού είναι λανθασμένη, γιατί δεν λαμβάνει υπόψη της πως τόσο τα σχολικά εγχειρίδια όσο και τα κλειστά λογισμικά κρατούν παθητικό τον μαθητή, καθώς του προσφέρουν καθοδηγούμενη διερεύνηση και διδασκαλία. Από την άλλη η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο μπορεί να βοηθήσει στην εξάσκηση της κριτικής ικανότητας των μαθητών. Ας μην ξεχνάμε ακόμη πως στο διαδίκτυο υπάρχουν αρκετές χρήσιμες σελίδες για τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών.

2.      Η άποψη του εκπαιδευτικού είναι λανθασμένη, γιατί ζούμε στην εποχή της πληροφορίας και δεν νοείται οι μαθητές να μην είναι εξοικειωμένοι με τα πολυμέσα.

3.      Η άποψη του εκπαιδευτικού κρίνεται ορθή, αν αναλογιστούμε πως στο διαδίκτυο προσφέρεται ανομοιογενές ποιοτικά υλικό.

σωστή μόνο η 1η

σωστή  μόνο η  2η

σωστή  μόνο η  3η

15

Παρατίθεται άποψη εκπαιδευτικού

 «Το διαθέσιμο ηλεκτρονικό υλικό για τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών αναφέρεται ιδιαίτερα στο Γυμνάσιο και προσανατολίζεται κυρίως στην αρχαιογνωσία, παρά στην αρχαιογλωσσία. Επομένως δεν μπορώ να χρησιμοποιήσω τις ΤΠΕ, αν θέλω να προσφέρω στους μαθητές μια σφαιρική προσέγγιση του αρχαίου ελληνικού κόσμου.»

1.      Η άποψη είναι σωστή, γιατί η υπεροχή της αρχαιογνωσίας που παρατηρείται στο διαθέσιμο ηλεκτρονικό υλικό θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε περιορισμό της διδακτικής της αρχαίας ελληνικής γλώσσας σε παραδοσιακές, μηχανιστικού τύπου, ασκήσεις γραμματικής ή συντακτικού. Έτσι τα αρχαία θα μετατραπούν σε μάθημα πολιτισμού.

2. Η άποψη είναι λανθασμένη, γιατί ο εκπαιδευτικός μπορεί να αντλήσει από το διαδίκτυο υποδείγματα διδασκαλίας με τη χρήση ΤΠΕ, τα οποία εφαρμόστηκαν από άλλους εκπαιδευτικούς. Έτσι θα μπορέσει να ισορροπήσει τους διδακτικούς στόχους.

3.      Πράγματι στο διαθέσιμο ηλεκτρονικό υλικό υπάρχει πολλές φορές μονομερής προσέγγιση του αρχαίου κόσμου. Γι' αυτό χρειάζεται ιδιαίτερος μόχθος εκ μέρους του εκπαιδευτικού, για να εντοπίσει πηγές και να επινοήσει ευέλικτες στρατηγικές διδασκαλίας, ώστε να συνδυάσει το περιεχόμενο με τη μορφή των κειμένων.

Τέλος ερωτήσεων Αρχαίων ελληνικών

σωστή μόνο η 1η

σωστή  μόνο η  2η

σωστή μόνο η 3η

όλες σωστές

16 Ιστορία

Το λογισμικό «Μυκηναϊκός Πολιτισμός»:

1.      προάγει τη διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση στο μάθημα της Ιστορίας

2.      η διδασκαλία που υποστηρίζει το λογισμικό είναι μαθητοκεντρική και ο ρόλος που επιφυλάσσει στο δάσκαλο είναι αυτός του καθοδηγητή

3.      είναι «ανοικτό», διαδραστικό λογισμικό

Ισχύει το 1

Ισχύει το 2

Ισχύει το 3

Ισχύουν όλα

 

17

Ερώτημα

Η ιστοσελίδα «http://www.ime.gr/chronos/gr/ Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού - Η Ελληνική Ιστορία στο Διαδίκτυο» είναι μια αξιόλογη τράπεζα πληροφοριών που μπορεί να υποστηρίξει τη δυνατότητα ανακαλυπτικής και διερευνητικής μάθησης στη διδασκαλία της Ιστορίας με δυνατότητα προσέγγισης της ιστορικής πληροφορίας μέσα από ένα πλούτο κειμενικού και εικαστικού υλικού.

 

ΝΑΙ

ΟΧΙ

18

Η ενσωμάτωση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική της ιστορίας επιτυγχάνεται εάν ασχοληθούμε με:

      1. τα αίτια

       2. τη διαχρονική εξέταση ενός θέματος

      3. την έννοια του χρόνου σε σύνδεση με το χώρο, με το ιστορικό γεγονός, με την ιστορική περίοδο

      4.  τη μικρή, μέση και μακρά διάρκεια

      5.  τον προσδιορισμό του χώρου και την επέκταση του πολιτισμού

      6.  τη σύνδεση χώρου - χρόνου και εξέλιξης,

      7.   τη σύνδεση της γεωφυσικής κατάστασης με τις μορφές της πολιτιστικής ανάπτυξης, τη σύνδεση χώρων και ιστορικών γεγονότων

      8.  την αφήγηση

9.  την ιστορική μέθοδο

10. όλα τα στοιχεία αυτού του καταλόγου.

 

 

Ισχύει  1, 4

Ισχύει  1, 8

Ισχύουν όλα

Ισχύει 2, 9

Ισχύει 2, 8

Ισχύει  6, 7

Ισχύει  5, 8

Ισχύει 4,5,6,9

Ισχύει  6,7,8,9

Ισχύει 4,5,6,7

 

 
19

Σχεδιάζετε ένα σενάριο διδασκαλίας για την Αρχαία  Αθήνα και θέλετε να χρησιμοποιήσετε και κάποιο λογισμικό. Από τα παρακάτω λογισμικά

1.      Δημόσιος και Ιδιωτικός βίος στην Αρχαία Ελλάδα.

2.      CENTENNIA

 

 θα χρησιμοποιήσετε:

1.      Μόνο το (1).

2.      Μόνο το (2).

3.      Και τα δύο.

 

σωστή η 1η

σωστή   η  2η

σωστή  η 3η

 
20

Η διδασκαλία της Ιστορίας στο εργαστήριο πληροφορικής με έρευνα στο διαδίκτυο και χρήση άλλων λογισμικών (αν αξιοποιηθούν κατάλληλα):

1. συμβάλλει στην ανάπτυξη της συνεργατικότητας καθώς επιτρέπει σε μαθητές να συνεργάζονται

2.      προάγει τη δημιουργική σκέψη

3.      επιτρέπει σύνθετες δυνατότητες αναζήτησης και αξιοποίησης κειμένων και πληροφοριών σε ιστορικές πηγές

4.      διευκολύνει την ανακαλυπτική και διερευνητική μάθηση

 

1.      Σωστή απάντηση είναι μόνο η (1).

2.      Σωστή απάντηση είναι μόνο η (2).

3.      Σωστή απάντηση είναι μόνο η (3).

4.      Σωστή απάντηση είναι μόνο η (4).

5.      Και οι 4 ανωτέρω απαντήσεις είναι σωστές.

Ισχύει το 1

Ισχύει το 2

Ισχύει το 3

Ισχύει το 4

Ισχύει το 5

 

21

Ιστορική ενσυναίσθηση είναι

α) η ικανότητα κριτικής προσέγγισης των ιστορικών πηγών

 β) η ικανότητα συναισθηματικής έκφρασης

 γ) η ικανότητα διαχείρισης των αντικρουόμενων απόψεων

δ) η ικανότητα κατανόησης του «άλλου»

Ισχύει το α

Ισχύει το β

Ισχύει το γ 

Ισχύει το δ

22

Εναλλακτική αξιολόγηση των μαθητών είναι

α) ο συνδυασμός διαγνωστικής και διαμορφωτικής αξιολόγησης

β) η εφαρμογή μη τυπικών μορφών αξιολόγησης

γ) ο συνδυασμός προφορικής και γραπτής αξιολόγησης

δ) η σύνθεση σύντομου ιστορικού δοκιμίου με βάση πηγές

Ισχύει το α

Ισχύει το β

  Ισχύει το γ

  Ισχύει το δ

  
23

Η ενασχόληση των μαθητών με πολλές και αντικρουόμενες πηγές πάνω σ' ένα θέμα

α) αποτελεί έναν από τους καλύτερους τρόπους για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης

β) πρέπει να αποφεύγεται, γιατί προκαλεί σύγχυση και αβεβαιότητα στους μαθητές

γ) προκαλεί, όπως δείχνουν έρευνες, φόβο και ανασφάλεια στους μαθητές, με αποτέλεσμα αυτοί να απεχθάνονται τελικά το μάθημα της ιστορίας

δ)  καλό είναι να γίνεται μόνον σε μεγάλες ηλικίες, κυρίως στην Γ' τάξη του Λυκείου, γιατί νωρίτερα τα παιδιά δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν την αβεβαιότητα

ορθή  μόνο η α

ορθή   μόνο η  β

ορθή   μόνο  η  γ

ορθή   μόνο  η  δ

 

 

24

Η διδασκαλία ιστορικών θεμάτων που αναφέρονται σε συγκρούσεις

α) πρέπει να αποφεύγεται, γιατί μπορεί να προκαλέσει ψυχολογικά τραύματα στα παιδιά,

β) απαιτεί τάξη με μαθητές ομοιογενών ικανοτήτων ή, έστω, εργασία σε ομάδες ομοιογενών ικανοτήτων,

γ) προϋποθέτει τη συγγραφή νέων διδακτικών εγχειριδίων, στα οποία θα εφαρμόζονται οι αρχές της διαθεματικότητας,

δ) απαιτεί την εφαρμογή συγκεκριμένης διδακτικής στρατηγικής, η οποία θα εστιάζει στην αποστασιοποίηση, την ενσυναίσθηση και την πολλαπλότητα των οπτικών.

σωστή μόνο η α

σωστή  μόνο η  β

σωστή μόνο η γ

σωστή μόνο η δ

25

Η διδασκαλία της εναλλακτικής ιστορίας

α) μπορεί να συνδυαστεί με την επιστημονική φαντασία και την πρόβλεψη του μέλλοντος,


            β) από παιδαγωγική άποψη μπορεί να αξιοποιηθεί μόνον ως παιχνίδι και μέσο διασκέδασης,

γ) μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της ικανότητας για εναλλακτικούς τρόπους σκέψης,

δ) είναι αντίθετη προς κάθε επιστημολογική προσέγγιση για τη φύση της ιστοριογραφίας.

 

Ισχύει το   α

Ισχύει το   β

Ισχύει το   γ

Ισχύει το   δ

26

Μου φαίνεται αδιανόητο να διδάξω ένα γεγονός από την απεικόνισή του σε έναν πίνακα. Η ιστορία είναι χρονολογική αφήγηση, και αυτό το ξέρουμε όλοι. Όλα τα άλλα είναι ρητορική. Πώς να καταλάβει το παιδί ένα γεγονός, αν δεν ξέρει όλη την προηγούμενη εξέλιξη; Απ' αυτή την άποψη βρίσκω πολύ χρήσιμες τις ΝΤ γιατί δίνουν με ωραίο και εποπτικό τρόπο τη γραμμή του χρόνου και έτσι οι μαθητές μπορούν πιο εύκολα να την απομνημονεύσουν.

1.     Ο εκπαιδευτικός διάκειται φιλικά προς τις ΝΤ και εξαντλεί τη χρήση και τις δυνατότητές τους.

2.    Ο εκπαιδευτικός αγνοεί σύγχρονες αντιλήψεις για τη συγγραφή και τη διδασκαλία της Ιστορίας, αφού παραμένει στη συνταγματική δόμηση της ιστορικής γραφής αντί της παραδειγματικής, όπου γίνεται δεκτό ότι σε ένα σημαντικό γεγονός μπορεί να αντικατοπτρίζονται τα χαρακτηριστικά μιας ολόκληρης κοινωνίας ή μιας εποχής.

3.      Ο εκπαιδευτικός κατέχει καλά θέματα που σχετίζονται με επιστημονικό και τεχνολογικό γραμματισμό.

ορθή μόνο η 1η

ορθή  μόνο η  2η

ορθή μόνο  η  3η

 

 

 

27

Ερωτήσεις προς τους μαθητές του τύπου «θα μπορούσες να μας δώσεις περισσότερες λεπτομέρειες για τους λόγους που σε κάνουν να υποστηρίζεις αυτή τη θέση»

α) πρέπει να αποφεύγονται, γιατί δημιουργούν ανασφάλεια στους μαθητές και

τους κάνουν να διστάζουν να πάρουν το λόγο,

β) καλό είναι να χρησιμοποιούνται συστηματικά στην τάξη, γιατί βοηθούν στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης,

γ) είναι σκόπιμο να χρησιμοποιούνται μόνον όταν πρόκειται οι μαθητές να επεξεργαστούν πηγές που αναφέρονται σε περίπλοκα ιστορικά ζητήματα, δ) πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνον σε περίπτωση γραπτής εξέτασης ή σε «κατ' οίκον», ώστε να έχουν οι μαθητές περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους.

ορθή μόνο η α

ορθή   μόνο η  β

ορθή μόνο  η  γ

 

 

28

Η Ιστορία σχετίζεται με τη μνήμη και την κριτική επιλογή των γεγονότων. Μέσω του υπολογιστή έχουμε πρόσβαση στο καθημερινό γίγνεσθαι. Επομένως:

1.      Καθένας πια μπορεί να γίνει ιστορικός και να γράφει τη δική του ιστορία. Εδώ είναι το τέλος της επίσημης ιστορίας.

2.      Ο υπολογιστής δεν είναι αξιόπιστος. Την ιστορία τη γράφουν αυτοί που ξέρουν με βάση αρχεία και πηγές που δεν έχουν καμία σχέση με τον υπολογιστή.

3.      Το γράψιμο της ιστορίας δεν αποκλείει πηγές με χρήση υπολογιστή, αλλά απαιτούνται και άλλες δεξιότητες και συνδέεται με κοινωνικο-πολιτικές συνιστώσες. 

ορθή μόνο η 1η

ορθή   μόνο η  2η

ορθή μόνο  η  3η

ορθές  όλες

29

Υποθέστε ότι περιέρχεται στην κατοχή σας ένα εκπαιδευτικό λογισμικό για την υποστήριξη της διδασκαλίας της Ιστορίας που παρέχει: μία σειρά εργαλείων (βιβλιοθήκες, εικονικό μουσείο, χάρτες, ευρετήρια) για την επεξεργασία των πηγών, ενώ παράλληλα έχει δυνατότητες εμπλουτισμού της βάσης δεδομένων του με νέες θεματικές ενότητες και ιστορικές πηγές. Επιπλέον, παρέχει τη δυνατότητα χρήσης δικτύου για ενδοσχολική και διασχολική επικοινωνία.

 Το λογισμικό αυτό:

1.      είναι ένα μαθησιακό περιβάλλον διαλογικών πολυμέσων, υποστηριζόμενο από υπολογιστές και δίκτυο, για τη διερευνητική μελέτη της ιστορίας με τη χρήση των ιστορικών πηγών

2.    παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού του ιστορικού υλικού μέσα από την μελέτη των πηγών, ώστε οι μαθητές να εμπλακούν σε συνθήκες ιστορικής έρευνας, να καλλιεργήσουν την ιστορική κρίση και να οικοδομήσουν διερευνητικά την ιστορική γνώση

 

Ισχύει μόνο το 1

Ισχύει μόνο το 2

Ισχύουν και τα  2

Δεν ισχύει τίποτα

 

30

Πολύ συχνά διατυπώνεται η άποψη ότι το μάθημα της ιστορίας είναι ανιαρό για τους μαθητές, γιατί περιέχει πλήθος ημερομηνιών ή χρονολογιών, που είναι άχρηστες για την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης. Γι' αυτό και προτείνονται άλλοι τρόποι για την ανάπτυξη της λεγόμενης χρονολογικής σκέψης, μεταξύ των οποίων κυριότερος θεωρείται

α) ο περιορισμός των ημερομηνιών και των χρονολογιών που περιέχονται στα διδακτικά εγχειρίδια στις απολύτως απαραίτητες,

β) η κατασκευή από τους ίδιους τους μαθητές χρονολογίων με βάση άμεσες και έμμεσες ιστορικές πηγές,

γ) η προσφορά από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές πριν από την έναρξη του μαθήματος ενός περιεκτικού χρονολογικού πίνακα,

δ) η εκμάθηση των ημερομηνιών και των χρονολογιών από τους μαθητές μόνον για εξεταστική χρήση.

Τέλος ερωτήσεων Ιστορίας

ορθή μόνο η α

ορθή   μόνο η  β

ορθή μόνο  η  γ

ορθή  μόνο η δ