ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Α΄ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΗΧΟΥ

 Αρχική σελίδα  Ηλεκτρονική τάξη  Τάξεις  Υλικό  Ενότητες  Μαθήματα

Για αυτό το μάθημα υπάρχουν 3 εργασίες:

1 εργασία
Μονάδες = 2

2η εργασία
Μονάδες = 2

3η εργασία
Μονάδες = 2

4η εργασία
Μονάδες = 2


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:

ΑΡΧΗ

ΚΥΡΙΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ

1η ΙΔΙΟΤΗΤΑ: Υψος ή οξύτητα

2η ΙΔΙΟΤΗΤΑ: Ένταση

3η ΙΔΙΟΤΗΤΑ: Καθαρότητα

4η ΙΔΙΟΤΗΤΑ: Χροιά (χρώμα)

Αρμονικός ήχος

ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ

5η ΙΔΙΟΤΗΤΑ: ΔΙΑΡΚΕΙΑ

6η ΙΔΙΟΤΗΤΑ: Έκφραση

7η ΙΔΙΟΤΗΤΑ: Συνήχηση



5ο ΜΑΘΗΜΑ
Οι ιδιότητες του ήχου

Οι ήχοι δεν είναι όλοι ίδιοι.
Η αιτία είναι ότι κάθε ήχος έχει χαρακτηριστικά που τον κάνουν αναγνωρίσιμο και μοναδικό.



ΚΥΡΙΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ


1η ΙΔΙΟΤΗΤΑ
Υψος ή Οξύτητα

Το ύψος (οξύτητα) του ήχου είναι το πόσο οξύς (ψηλός) είναι ο ήχος, ή πόσο βαθύς (χοντρός) είναι ο ήχος και εξαρτάται από την ταχύτητα των παλμικών κινήσεων. Η μονάδα μέτρησης του ύψους ενός ήχου είναι το Χερτς (Hertz).



Υπάρχουν υλικά στα οποία τα μόρια δεν μετατοπίζονται εύκολα. Αυτά τα υλικά ονομάζονται ηχομονωτικά υλικά και χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις που θέλουμε να σταματήσουμε την μετάδοση του ήχου. Ενώ ένα υλικό μπορεί να μεταφέρει πολλές συχνότητες, παρόλα αυτά σαν ηχογόνο σώμα μπορεί να παράγει μόνο ένα ήχο. Η ταχύτητα ταλάντωσης ενός ηχογόνου σώματος και επομένως

το ύψος του ήχου που παράγει ένα υλικό εξαρτάται από τον όγκο του.

Παραδείγμα: Μια λεπτή χορδή παράγει ψιλότερο ήχο από μια χοντρότερη χορδή ίδιου μήκους.

Στα πνευστά μουσικά όργανα, με τα κλειδιά του πνευστού οργάνου μεταβάλλεται το μήκος του σωλήνα, άρα και ο όγκος του αέρα που τίθεται σε παλμική κίνηση.





2η ΙΔΙΟΤΗΤΑ
Ένταση

Η ένταση του ήχου είναι το πόσο δυνατός είναι ο ήχος και εξαρτάται από το πλάτος της ταλάντωσης. Η μονάδα μέτρησης της έντασης είναι το Ντεσιμπέλ (decibel). Πλάτος της ταλάντωσης είναι η απόσταση που διανύει το ηχογόνο σώμα σε κάθε ταλάντωση. Για παράδειγμα, ένα δυνατό τσίμπημα σε χορδή κιθάρας κάνει την χορδή να πάλλεται σε μεγαλύτερη διαδρομή από ένα απαλό τσίμπημα. Αυτό σημαίνει ότι τα μόρια του αέρα δέχονται δυνατότερα χτυπήματα και αναπτύσσουν μεγαλύτερη ταχύτητα. επομένως

η ένταση του ήχου που παράγει ένα υλικό εξαρτάται από την βιαιότητα - δύναμη της αιτίας.



Στο παρακάτω Βίντεο
χρησιμοποιούν μια εφαρμογή σε υπολογιστή για να αλλάξουν την νότα (ύψος) την ένταση και την διάρκεια σε διάφορες λέξεις, σε μια μελωδία που έχει τραγουδήσει μια γυναίκα. Είναι εντυπωσιακό ότι το αποτέλεσμα είναι τελείως φυσικό.

ΑΛΛΑΓΗ ΥΨΟΥΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΣΕ ΛΕΞΕΙΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ



3η ΙΔΙΟΤΗΤΑ
Καθαρότητα

Η καθαρότητα: καθαρός ήχος είναι αυτός που έχει σταθερή ή ομαλά μεταβαλλόμενη συχνότητα.
Αν όμως η συχνότητα του ήχου δεν είναι σταθερή, τότε τον ονομάζουμε θόρυβο.
Σε περίπτωση που ο ήχος είναι στιγμιαίος ονομάζεται κρότος. Ο θόρυβος και ο κρότος είναι ήχοι ακαθορίστου ύψους.





4η ΙΔΙΟΤΗΤΑ
ΧΡΟΙΑ (χρώμα)

Η χροιά (χρώμα): ήχοι ίδιας οξύτητας παραγόμενοι από διαφορετικά μουσικά όργανα είναι διαχωρίσιμοι, αφού ο καθένας έχει το δικό του χρώμα. Μερικές λέξεις που χρησιμοποιούμε, για να περιγράψουμε το χρώμα ενός ήχου, είναι: μουντός, συριστικός, πλούσιος, φτωχός, κλπ.

Το χρώμα του ήχου εξαρτάται από το είδος και τον αριθμό των αρμονικών που περιέχει.

Αρμονικοί είναι ήχοι διαφορετικής οξύτητας που παράγονται και ηχούν από το ίδιο ηχογόνο σώμα μαζί με τον κύριο ήχο από τον οποίο εξαρτάται το ύφος του συνολικού ηχητικού αποτελέσματος.

Η ηχητική έναρξη των αρμονικών είναι ταυτόχρονη με την κύρια συχνότητα.

Η έντασή τους είναι μικρότερη από την κύρια συχνότητα.

Οι αρμονικοί ήχοι παράγονται από την διαίρεση του ηχογόνου σώματος σε 2, 3, 4... κοκ ίσα μέρη, τα οποία ηχούν. Αν για παράδειγμα η κύρια συχνότητα είναι 100 Χερτς, τότε οι αρμονικοί θα έχουν συχνότητες 2 Χ 100, 3 Χ 100, 4 Χ 100... κοκ.
Οι αρμονικές συχνότητες συμπεριφέρονται διαφορετικά η καθεμιά τους, ανάλογα με το σχήμα και το υλικοό του ηχογόνου σώματος. Έτσι για παράδειγμα σε κάποιο μουσικό όργανο, ο 3ος αρμονικός μπορεί να έχει μεγαλύτερη ένταση από τον 4ο, ενώ ο 4ος μεγαλύτερη διάρκεια, κλπ.







ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
Αυτές οι ιδιότητες ονομάζονται δευτερογενείς γιατί στην πραγματικότητα είναι αποτέλεσμα των τεσσάρων κύριων ιδιοτήτων που αναλύσαμε παραπάνω.



5η ΙΔΙΟΤΗΤΑ
Διάρκεια

Άλλη δευτερογενής ιδιότητα του ήχου είναι η διάρκεια του.
Είναι σχετική με την κύρια ιδιότητα "Ένταση". Η διάρκεια του ήχου εξαρτάται από τη διάρκεια της αιτίας προκαλεί. Όσο σύρουμε το δοξάρι πάνω στη χορδή του βιολιού ή όσο φυσάμε μέσα σ' ένα φλάουτο, θα διαρκεί και ο ήχος που παράγουν.
Τη διάρκεια όμως του ήχου τη μεγαλώνουν και άλλοι δύο παράγοντες:

α) η διάρκεια απόσβεσης του ήχου. Δεν έχουμε παρά να σκεφτούμε πόση ώρα κάνει να σβήσει ο ήχος μιας καμπάνας μετά από ένα μοναδικό χτύπημα και ενός πολύ σύντομου φθόγγου από ένα φλάουτο.
β) ο χρόνος αντήχησης του χώρου, μέσα στον οποίο δημιουργείται ένας ήχος.
Αυτός είναι ο λόγος της επιλογής ή και κατασκευής από την αρχή ειδικών χώρων, κατάλληλων για κάθε μουσική εκτέλεση (αίθουσες συναυλιών με ρυθμιζόμενη ακουστική, studio ηχογραφήσεων με απόλυτο έλεγχο του χρόνου αντήχησης, εκκλησίες, υπαίθρια θέατρα κλπ.). Με απορροφητικά υλικά του ήχου, με ανακλαστικές επιφάνειες ή τελειότατες ηλεκτρονικές συσκευές, μπορούμε σήμερα να επιτυγχάνουμε το επιθυμητό για κάθε περίπτωση ηχητικό αποτέλεσμα.



6η ΙΔΙΟΤΗΤΑ
Έκφραση

Η έκφραση είναι μια άλλη ιδιότητα του ήχου, που προκύπτει από το συνδυασμό, τις μεταβολές και τις διαφοροποιήσεις της χροιάς των ήχων, της έντασης και της διάρκειας. Πρόκειται για το διαφορετικό τρόπο εκτέλεσης και εκφοράς των ήχων.
Όταν θέλουμε την ίδια ακριβώς μουσική, -που έχει τα ίδια τονικά ύψη, τις ίδιες εντάσεις, τις ίδιες διάρκειες, - να την πούμε με πολύ διαφορετικό τρόπο, π.χ. να την πούμε παιχνιδιάρικα ή κοροϊδευτικά ή μελαγχολικά, θα έπρεπε να δώσουμε πάρα πολλές εντολές για αλλαγή στη χροιά, τη διάρκεια και την ένταση κάθε φθόγγου αυτού του τραγουδιού. Κι όμως μιά και μόνη οδηγία (π.χ. "τραγούδησε το κοροϊδευτικά") αρκεί για να πετύχει ο εκτελεστής έναν κατάλληλο τρόπο, που θα δώσει αυτό το αποτέλεσμα.

Στο παρακάτω βίντεο
ένας σαξοφονίστας επηρεάζοντας την ιδιότητα "Υψος" κατά την "Διάρκεια" του κάθε ήχου, καταφέρνει να ακουστεί το σαξόφωνο σαν να γελά, σαν να μας κοροϊδεύει!

LAUGH ON THE SAXOPHONE


Στα παρακάτω δύο βίντεο παίζει ένα όμποε και μια τρομπέτα.
Ποιο όργανο ακούγεται πιο μελαγχολικά και ποιο ακούγεται πιο ζωηρό?
Αυτό που αλλάζει είναι η Χροιά (χρώμα), όμως το αποτέλεσμα είναι εκφραστικό.
Άλλωστε, υπάρχει άραγε κάτι γύρω μας χωρίς έκφραση???

OBOE


TRUMPET




7η ΙΔΙΟΤΗΤΑ
Συνήχηση

Η εξαίρετη ιδιότητα της ανθρώπινης ακοής να συλλαμβάνει ταυτόχρονα διαφόρους ήχους, διαχωρίζοντας τους και αναγνωρίζοντας τους ως προς το υψος ή την ένταση ή τη χροιά ή τη διάρκεια ή την έκφραση, είναι μια άλλη παράμετρος μέσα στο γενικό φαινόμενο ήχος-ακοή.
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορεί να διαχωρίζει, να αναγνωρίζει και να παρακολουθεί την εξέλιξη και τη διαδρομή κάθε μεμονωμένου ήχου ο οποίος παράγεται ταυτόχρονα με πολλούς άλλους, που κι αυτοί στέλνουν τις ιδιαίτερες συχνότητες τους προς το ακουστικό τύμπανο. Τη στιγμή λ.χ. που ακούω το βούισμα ενός ανέμου με όλες του τις διακυμάνσεις, παράλληλα ξεχωρίζω κελαηδήματα πουλιών και παρακολουθώ την ομιλία κάποιου με όλες τις ηχοχρωματικές αποχρώσεις της και το τονικό της ύψος.

Στο παρακάτω βίντεο μια ομάδα χορωδών τραγουδά μια μελωδία μονοφωνικά, δηλαδή όλοι τραγουδούν την ίδια μελωδία ταυτόχρονα.
Έπειτα δοκιμάζουν να τραγουδήσουν την ίδια μελωδία πολυφωνικά, χωρίζονται σε δύο ομάδες και ξεκινά να τραγουδά η πρώτη ομάδα,
μετά από λίγο ξεκινά να τραγουδά η δεύτερη ομάδα ενώ η πρώτη ομάδα ακόμα δεν έχει τελειώσει την μελωδία.
Το αποτέλεσμα είναι κάποια στιγμή να ακούμε την πρώτη ομάδα να τραγουδά άλλες νότες και να λέει άλλους στίχους και η δεύτερη ομάδα άλλα!
Δεν μπορούν να το κάνουν αυτό όλες οι μελωδίες, πρέπει να είναι γραμμένες έτσι από τον συνθέτη ώστε να μην ακουστεί άσχημα!!!





ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:



1η εργασία
Μονάδες = 2

Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας δράκος! Αυτός έκανε κάτι μαγικά και χρησιμοποιούσε κάτι περίεργα σύμβολα για να γράφει τα μαγικά του.
Κάντε κλικ στο παρακάτω βίντεο και κάντε ότι σας πει.
Στο τέλος θα πρέπει να μπορείτε
να διαβάζετε τι γράφει ο δράκος!!!



ΚΑΤΑΘΕΣΗ

Τύπος εργασίας:
ατομική



2η εργασία
Μονάδες = 2

1ο Βήμα
Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο και στο παράθυρο που θα ανοίξει μετά κάντε κλικ στο σύμβολο λήψης για να κατεβάσετε το αρχείο XROIA.htm
(το σύμβολο λήψης εμφανίζεται εάν στο παράθυρο που θα ανοίξει, πλησιάσετε τον δείκτη του ποντικιού στο πάνω μέρος του παράθυρου)

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ
XROIA.htm

(Συμβουλή: Βάλτε το στην επιφάνεια εργασίας)

2ο Βήμα
Κάντε διπλό κλικ στο αρχείο

XROIA.htm

που κατεβάσατε πριν και κάντε κλικ στις απαντήσεις που πιστεύετε ότι είναι σωστές.
Όλες οι απαντήσεις θεωρούνται σωστές, βαθμολογείται μόνο εάν ακούσατε τα μουσικά δείγματα που περιέχουν οι ερωτήσεις.
3ο Βήμα

Το quiz με όνομα XROIA.htm που συμπληρώσατε
στο προηγούμενο βήμα, έχει ανοίξει σε browser, δηλαδή σε εφαρμογή με την οποία χρησιμοποιείτε συνήθως για να σερφάρετε στο internet. Αυτό σημαίνει ότι βλέπετε το quiz στο Chrome ή στο Mozilla ή στο Internet explorer ή στο Opera, κλπ.
Αφού λύσετε το quiz, πρέπει να ανοίξετε το μενού του browser και να επιλέξετε
"αποθήκευση ως" ή "save page"
ή "αποθήκευση σελίδας ως"
(προτείνουμε στην επιφάνεια εργασίας)
Δώστε για όνομα αρχείου

a-a5-2-2-XROMA

(όμως μην αλλάξετε την μορφή, πρέπει να είναι htm ή html)

4ο Βήμα

Καταθέστε το αρχείο που φτιάξατε στο προηγούμενο βήμα, στον ηλεκτρονικό σας φάκελο πατώντας ΚΑΤΑΘΕΣΗ ακριβώς από κάτω
(μετά εάν θέλετε, μπορείτε να διαγράψετε το αρχείο που κατεβάσατε στο 1ο βήμα)

ΚΑΤΑΘΕΣΗ

Τύπος εργασίας:
ατομική


3η εργασία
Μονάδες = 2

Για αυτή την εργασία ίσως σας βοηθήσουν τα παρακάτω 11 βιντεάκια.
Πιο κάτω από τα 11 βιντεάκια θα βρείτε τα βήματα που απαιτεί η άσκηση.

1 - ΓΑΥΓΙΣΜΑ ΣΚΥΛΟΥ


2 - ΚΕΛΑΗΔΙΣΜΑ ΠΟΥΛΙΩΝ


3 - ΝΙΑΟΥΡΙΣΜΑ


4 - ΕΚΡΗΞΗ


5 - ΚΟΡΝΕΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ


6 - ΒΡΟΧΗ


7 - ΚΕΡΑΥΝΟΙ


8 - ΒΗΜΑΤΑ


9 - ΚΥΜΑΤΑ


10 - ΣΦΥΡΙΓΜΑ


11 - ΑΝΕΜΟΣ


1ο Βήμα

Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο και στο παράθυρο που θα ανοίξει μετά κάντε κλικ στο σύμβολο λήψης για να κατεβάσετε το αρχείο HXOI.htm
(το σύμβολο λήψης εμφανίζεται εάν στο παράθυρο που θα ανοίξει, πλησιάσετε τον δείκτη του ποντικιού στο πάνω μέρος του παράθυρου)

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ
HXOI.htm

(Συμβουλή: Βάλτε το στην επιφάνεια εργασίας)

2ο Βήμα
Κάντε διπλό κλικ στο αρχείο

HXOI.htm

που κατεβάσατε πριν και κάντε κλικ στις απαντήσεις που πιστεύετε ότι είναι σωστές.

3ο Βήμα

Το quiz με όνομα HXOI.htm που συμπληρώσατε
στο προηγούμενο βήμα, έχει ανοίξει σε browser, δηλαδή σε εφαρμογή με την οποία χρησιμοποιείτε συνήθως για να σερφάρετε στο internet. Αυτό σημαίνει ότι βλέπετε το quiz στο Chrome ή στο Mozilla ή στο Internet explorer ή στο Opera, κλπ.
Αφού λύσετε το quiz, πρέπει να ανοίξετε το μενού του browser και να επιλέξετε
"αποθήκευση ως" ή "save page"
ή "αποθήκευση σελίδας ως"
(προτείνουμε στην επιφάνεια εργασίας)
Δώστε για όνομα αρχείου

a-a5-3-2-KATHAROTHTA

(όμως μην αλλάξετε την μορφή πρέπει να είναι htm ή html)

4ο Βήμα

Καταθέστε το αρχείο με όνομα KATHAROTHTA, που φτιάξατε στο προηγούμενο βήμα, στον ηλεκτρονικό σας φάκελο πατώντας ΚΑΤΑΘΕΣΗ ακριβώς από κάτω
(μετά εάν θέλετε, μπορείτε να διαγράψετε το αρχείο που κατεβάσατε στο 1ο βήμα)

ΚΑΤΑΘΕΣΗ

Τύπος εργασίας:
ατομική



4η Εργασία
Μονάδες = 2

Οδηγείες για τους πιο έμπειρους:

Κατεβάστε το παιχνίδι

1.exe

114 MB (μεγαλούτσικο σόρρυ)
Όταν το τερματίσετε κάντε Printscrn και βγείτε από το παιχνίδι.
Ανοίξτε τη "Ζωγραφική" και κάντε επικόλληση.
Αποθηκεύστε το σε μορφή Jpeg και όνομα

a-a5-4-2-ENTASH

Καταθέστε το τελευταίο αρχείο!

Οδηγείες για τους αρχάριους:

1ο Βήμα

Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο και στο παράθυρο που θα ανοίξει μετά κάντε κλικ στο σύμβολο λήψης για να κατεβάσετε το αρχείο 1.exe
(το σύμβολο λήψης εμφανίζεται εάν στο παράθυρο που θα ανοίξει, πλησιάσετε τον δείκτη του ποντικιού στο πάνω μέρος του παράθυρου)

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ
1.exe


Περιμένετε να κατέβει!
Είναι μεγάλο και θα αργήσει λιγάκι, ίσως και λίγο παραπάνω, υπομονή!
(μέγεθος αρχείου = 114 MegaBytes)

2ο Βήμα
Κάντε διπλό κλικ στο αρχείο 1.exe που κατεβάσατε πριν και παίξτε το παιχνίδι.
Εάν σας βγάλει μήνυμα ότι τα windows προστάτευσαν τον υπολογιστή σας,
κάντε κλικ στο περισσότερες πληροφορίες και μετά κάντε κλικ στο "εκτέλεση".
(μη φοβάστε για υιούς, το παιχνίδι το έχω φτιάξει εγώ από μόνος μου και δεν έχω βάλει μέσα ούτε κόρες ούτε υιούς!)

3ο Βήμα

Τώρα που παίξατε και τις 3 πίστες του παιχνιδιού, πιέστε το πλήκτρο
PrintScrn
ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ
ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΟΘΟΝΗΣ
ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΜΝΗΜΗ.

4ο Βήμα
Μετά πιέστε το πλήκτρο Esc
για έξοδο από το παιχνίδι

5ο Βήμα

ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΑΝΟΙΞΤΕ
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΚΑΙ ΚΑΝΤΕ ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ.

6ο Βήμα

Στη ζωγραφική
ΚΑΝΤΕ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΩΣ
ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΜΟΡΦΗ Jpeg
ΚΑΙ ΔΩΣΤΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ:
a-a5-4-2-ENTASH

7ο Βήμα

ΚΑΤΑΘΕΣΤΕ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ
στον φάκελό σας.

ΚΑΤΑΘΕΣΗ

Τύπος εργασίας:
ατομική



Επάνω


 Αρχική σελίδα  Ηλεκτρονική τάξη  Τάξεις  Υλικό  Ενότητες  Μαθήματα