ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Β' ΕΝΟΤΗΤΑ:
Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί

 Αρχική σελίδα  Ηλεκτρονική τάξη  Τάξεις  Υλικό  Ενότητες  Μαθήματα

3ο ΜΑΘΗΜΑ
ΚΙΝΑ

Για αυτό το μάθημα υπάρχουν οι εξής εργασίες:

1 εργασία
Μονάδες = 1

2η εργασία
Μονάδες = 2

3η εργασία
Μονάδες = 3



Εικόνες από την Κίνα



Κινέζικα Μουσικά Όργανα



Κινέζικος χορός από σχολή κουφών!!!



Κινέζικη μουσική στο Golden Hall of Vienna



Κάποτε πέρασε από την Κίνα ο Μέγας Αλέξανδρος



Θιβέτ και λαρυγγικό τραγούδι


ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΕ ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:

Στοιχεία από
giannisserfanto.blogspot.gr


Στοιχεία από
mmb.org.gr/megaro




      Στην Κίνα από τη νεολιθική εποχή, την 3η χιλ. π. χ., εμφανίζεται ένας πρώτος υψηλός πολιτισμός με τους 5 μυθικούς αυτοκράτορες. Στον παλαιότερο απ’ αυτούς, τον Χουάνγκ-Τι αναφέρεται ο μύθος της ανακάλυψης της γραφής και της μουσικής. Η μουσική είναι αριθμητικά οργανωμένη, ο βασικός της φθόγγος χουάνγκ-κούνγκ σχηματίζει ταυτόχρονα τη βάση του γενικού συστήματος μέτρησης.

      Σ’ αυτόν αντιστοιχεί το μήκος του πρώτου αυλού, που κατά το μύθο έκοψε ο υπουργός Λίνγκ-Λουν από ένα δυτικό δάσος μπαμπού και τον έφερε στην Κίνα. Στην πραγματικότητα η Κίνα παρέλαβε το τονικό της σύστημα από τη Δύση (ασιατικά κέντρα πολιτισμού και παραδόσεις της Μεσοποταμίας). Το σύστημα αυτό ήταν πεντατονικό και ήδη την εποχή της δυναστείας Χσία (1800-1500 περ.) εμφανίζεται ένας πρόγονος του πεντάχορδου οργάνου κίν.



πολύχορδο

επάνω

Δυναστεία Σανγκ (1500π.Χ. – 1000 π.Χ)

      Ως όργανα στη δυναστεία Σανγκ χρησιμοποιούνται μπρούτζινες καμπάνες, λιθόφωνα, σφαιρικοί αυλοί, αυλοί του Πανός, οριζόντια νυκτά όργανα, τύμπανα κ.λ.π. Το τονικό σύστημα βασίζεται στα 12 λυ (ημιτόνια) που προέρχονται από τον κύκλο των καθαρών πέμπτων. Ένα τμήμα από 5 πέμπτες δίνει το υλικό μιας πεντατονικής κλίμακας.

      Οι Κινέζικες πεντατονικές κλίμακες δεν έχουν ημιτόνια σε αντίθεση με τις Γιαπωνέζικες που τα χρησιμοποιούν. Καθένας από τους 5 φθόγγους μπορεί να είναι βασικός φθόγγος της κλίμακας και έτσι σε κάθε κλίμακα αντιστοιχούν 5 τρόποι. Η πεντατονική κλίμακα μπορεί να ξεκινήσει από οποιοδήποτε από τα 12 λυ, συνεπώς προκύπτουν 60 διαφορετικοί τρόποι. Η μουσική συνδυάζεται με τη θρησκεία του ουρανού και οι φθόγγοι της πεντατονικής κλίμακας αντιστοιχούν σε κοσμολογικές έννοιες.
      Ο βασικός τόνος αναφέρεται στο όλον ενώ οι φθόγγοι που ακολουθούν στα επιμέρους. Η μουσική είναι ο καθρέπτης του περιβάλλοντος και της εσωτερικής ζωής των ανθρώπων. 



Erhu
πολύχορδο




guzheng
πολύχορδο

επάνω

Δυναστεία Τσου
(1000-256 π.Χ.)

      Λόγω της επίδρασής της στους ανθρώπους και το σχηματισμό του χαρακτήρα τους, η μουσική, την εποχή των Τσου, κατείχε εξέχουσα θέση στην κοινωνική ζωή. Υπήρχε υπουργείο μουσικής αρμόδιο για τη μουσική εκπαίδευση και εξάσκηση. Η στενή σχέση μεταξύ μουσικής και πολιτικής διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα και κάθε πολιτική αλλαγή οδηγούσε πάντα σε αλλαγή και στη μουσική. 

      Το σύστημα των σχετικών 12 λυ παραμένει εν χρήσει, ενώ γύρω στο 300 π. Χ. προστίθεται στους φθόγγους τσι και κουνγκ ένα ημιτόνιο και έτσι προκύπτει μια επτατονική κλίμακα που αποτελούσε νεωτερισμό. Κατά το τέλος της εποχής των Τσου υπάρχουν 84 τρόποι.



Χun
οκαρίνα


επάνω

      Από την εποχή των Τσου προέρχεται η πρώτη πηγή, το Βιβλίο των Γραφών, (9ος-7ος αι.). Στον Κομφούκιο (551-478) οφείλεται η συστηματική μουσική θεωρία, με την υπεράσπιση της παλαιάς μουσικής και των εθιμικών της επιταγών, όπως και το Βιβλίο των Τραγουδιών, περίπου 300 ποιήματα, αλλά και το Βιβλίο των (μουσικών)Τελετουργιών. Παρ’ όλο που μετά από μια πολιτιστική επανάσταση το 213 π.Χ. κάηκαν όλα τα βιβλία στη Κίνα, οι μελωδίες που παρέμειναν ζωντανές καταγράφηκαν αργότερα και διασώθηκαν.

      Σ’ αυτή την παράδοση ανήκουν επίσης τα Τραγούδια του Κομφούκιου και το Εμβατήριο της εισόδου του Αυτοκράτορα στο ναό που είναι στο ρυθμό του βαδίσματος, αυστηρά πεντατονικό. Στο Βιβλίο των Τελετουργιών αναφέρεται και μια κατά υλικό ταξινόμηση των μουσικών οργάνων:

ΚΑΤΑ ΥΛΙΚΟ
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

Μέταλλο:
Μικρά καμπανάκια χειρός με ξύλινες μπαγκέτες και μεγάλες καμπάνες με μεταλλικούς κρουστήρες.

Πέτρα:
λιθόφωνα από νεφρίτη ή ασβεστόλιθο.

Δέρμα:
διάφορα τύμπανα.

Κολοκύθα:
ο πολύαυλος σένγκ: μικρά μπαμπού με διπλή γλωσσίδα, χρησιμοποιείται ακόμα.

Ξύλο:
το ξύλινο τύμπανο τσου και η ροκάνα γι σε μορφή τίγρης, με εξογκώματα στη πλάτη.

Μετάξι:
από μετάξι είναι οι 5-7 χορδές του νυκτού πολύχορδου τσίν, που στη σημερινή του μορφή έχει μέγεθος 120 Χ 20 εκ. και προέρχεται από την εποχή των Τσου. Το νεότερο νυκτό σε έχει μήκος 210 εκ. περίπου και 17-50 χορδές.

Πηλός:
η ωοειδής οκαρίνα χουν με 6 οπές.



Τύμπανο

      Όπως και στους τρόπους έτσι και εδώ ρόλο παίζει η αρχή της δυαδικότητας που βασίζεται στη συμπληρωματικότητα του αρσενικού-ήλιου και του θηλυκού-σελήνης (Γινγκ-Γιανγκ), αλλά και στις κοσμολογικές σημασίες. Οι απεικονίσεις των οργάνων προέρχονται από τη δυναστεία των Τανγκ (9ος αι.) είναι βασισμένες όμως σε αρχαία πρότυπα.



Sheng
επάνω

Δυναστεία των Χαν (206 π.Χ.-220 μ.Χ.)

      Είναι γνωστή ως εποχή της αναστήλωσης της παλαιάς μουσικής (Κομφουκιανισμός) και ταυτόχρονα των δυτικών επιρροών με τη μεταφορά του αυλού και του λαούτου στη Κίνα. Αναπτύχθηκε επίσης μια μορφή μουσικής σημειογραφίας. Το αυτοκρατορικό μουσικό γραφείο Γιυε-Φου συγκέντρωσε τα κείμενα της παλαιάς μουσικής και καλλιέργησε μαζί με πάνω από 800 μουσικούς τη λατρευτική, αυλική και στρατιωτική μουσική.

      Παράλληλα υπήρχαν τμήματα λαϊκής και ξένης μουσικής. Μετά την ξένη κατοχή και τη δυναστεία Σούι, όπου υπήρχε κυρίως επιρροή από την τουρκική μουσική, έρχεται η εποχή της άνθησης με τις δυναστείες Τανγκ (618-907) και Σουνγκ (960-1279) όπου ασκείται με ιδιαίτερη φροντίδα η αρχαία κινέζικη μουσική, παράλληλα με τη συνεχή δυτική επιρροή.



bianzhong
μεταλλικά καμπανάκια

επάνω
Κινέζικη όπερα
      Ανάμεσα στην ποικιλία των θεατρικών ειδών της 'Aπω Ανατολής, ίσως το μοναδικό αμετάβλητο στοιχείο είναι η παρουσία και η σημασία της συνοδευτικής μουσικής. Στην Κίνα μόνο, τα είδη όπερας που υπάρχουν υπολογίζονται σε 350 και τα περισσότερα από αυτά αποτελούν έναν παράξενο συνδυασμό λόγου, τραγουδιού, παντομίμας, χορού και ακροβατικών.

      Το πιο διαδεδομένο είδος είναι η όπερα του Πεκίνου (βλ. φωτογραφία), όπου η μουσική, ο λόγος, τα κουστούμια και το μακιγιάζ είναι καθορισμένα κι έχουν συμβολικό χαρακτήρα.
Στη λυρική άρια Η εκδίκηση , που ανήκει στην τραγουδιστική παράδοση ερχούανγκ (erhuang), ο ερμηνευτής είναι ένας ηθοποιός και συνοδεύεται από ένα κλασικό σύνολο της όπερας του Πεκίνου.

επάνω

Θιβέτ

      Παρόλο που τα τελευταία χρόνια το Θιβέτ ανήκει στην Κίνα, η πολύχρονη ανεξάρτητή του πορεία στα ιστορικά χρονικά, έχει αντίκτυπο και στη μουσική του. Στο Θιβέτ, τη “σκεπή του κόσμου”, όπως χαρακτηριστικά αποκαλείται λόγω του υψόμετρού του (4.000 μέτρα), ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μουσική που συνδέεται με τις διάφορες θρησκευτικές βουδιστικές αιρέσεις. Οι ιδιαιτερότητές της διαφαίνονται σε όλα τα στοιχεία της, μα περισσότερο στα παράξενα ηχοχρώματα που προκαλούν τα μοναδικά κρουστά και πνευστά όργανα.

      Το ηχητικό απόσπασμα προέρχεται από μια ηχογράφηση στο Μοναστήρι του Thamou, όπου διαμένουν μοναχοί και μοναχές της Θιβετιανής αίρεσης των γκελούγκπα (gelugpa). Εκτός από τις ανδρικές και τις γυναικείες φωνές που εδώ συνδυάζονται, μπορούμε να ακούσουμε και ένα τμήμα οργανικής μουσικής, όπου κυριαρχεί το πνευστό όργανο ντριλλ-μπου (drill-bu) που θυμίζει το δικό μας ζουρνά.


επάνω



ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:

Εργασία 1η
Μονάδες = 1

Επάνω

Βρείτε στοιχεία και εικόνες
για ένα Κινέζικο μουσικό όργανο
και φτιάξτε αρχείο κειμένου
με όνομα αρχείου

b-c3-1-1-CHINAORGAN

και καταθέστε το.

ΚΑΤΑΘΕΣΗ

Τύπος εργασίας:
Ομαδική



Εργασία 2η
Μονάδες = 2

Επάνω

Βρείτε ένα Κινέζικο τραγούδι
το οποίο να αντιστοιχεί σε έναν
Κινέζικο μύθο.
Μην κατεβάσετε το τραγούδι,
θέλουμε μόνο το Link
Σε ένα αρχείο κειμένου
επικολλήστε ή γράψτε τον μύθο
και το Link από την ιστοσελίδα.
Εάν βρείτε βίντεο ή αρχείο ήχου
μην τα κατεβάσετε,
μόνο αντιγράψτε τα Links.
Ονομάστε το αρχείο

b-c3-2-2-CHINAMYTH

και καταθέστε.

ΚΑΤΑΘΕΣΗ

Τύπος εργασίας:
ομαδική



Εργασία 3η
Μονάδες = 3

Επάνω

Δημιουργήστε μια παρουσίαση

Power Point

την οποία θα μπορούσε να δείξει
ένα ταξιδιωτικό γραφείο σε κάποιον πελάτη
για να τον πείσει να ταξιδέψει στην Κίνα.
Να έχει εικόνες κείμενο, μουσική και βίντεο.
Τα αρχεία των εικόνων, των βίντεο και της μουσικής
να βρίσκονται στον ίδιο φάκελο με το αρχείο της παρουσίασης.
Ονομάστε το αρχείο της παρουσίασης

b-c3-3-3-CHINAVOYAGE

και τον φάκελο στον οποίο θα είναι μέσα όλα τα αρχεία
ονομάστε τον με το ίδιο όνομα, δηλαδή

b-c3-3-3-CHINAVOYAGE

και καταθέστε τον φάκελο.
Εάν δεν χρησιμοποιείται Chrome
τότε πρέπει, μέσα στον ηλεκτρονικό σας φάκελο
να δημιουργήσετε με δεξί κλικ Νέο φάκελο
να του δώσετε το όνομα

b-c3-3-3-CHINAVOYAGE

και μετά να κάνετε κλικ σε αυτόν τον φάκελο
ώστε να "μπείτε". Τότε μπορείτε να σύρετε
τα αρχεία της παρουσίασης μέσα σε αυτόν τον φάκελο.
Εάν χρησιμοποιείτε Chrome
τότε απλά σύρτε ολόκληρο τον φάκελο που φτιάξατε
από τον υπολογιστή σας, μέσα στον ηλεκτρονικό σας φάκελο.

ΚΑΤΑΘΕΣΗ


Τύπος εργασίας:
ατομική




Επάνω

 Αρχική σελίδα  Ηλεκτρονική τάξη  Τάξεις  Υλικό  Ενότητες  Μαθήματα