ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Δ' ΕΝΟΤΗΤΑ:
Μουσική για χορό
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα
1ο ΜΑΘΗΜΑ
Η μουσική στη
Λατινική Αμερική
Για αυτό το μάθημα υπάρχουν οι εξής εργασίες:
εργασία
Μονάδες = 1
2η εργασία
Μονάδες = 2
3η εργασία
Μονάδες = 2
Η μουσική στη
Λατινική Αμερική
Μια μουσική που πάντα είναι στη μόδα και που τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες επιτυχίες
από αυτή τη μεριά του κόσμου βρίσκονται στο προσκήνιο.
Μουσική που αγγίζει την ψυχή και το συναίσθημα των λαών της Λατινικής Αμερικής,
μουσικές παραδοσιακές, αλλά και νεώτερες, αντιπροσωπευτικές των διαφορετικών μουσικών στυλ.
Salsa
Bolero
Son
Cumbia
Candombe
Tango
Rumba
Vallenato
Μουσική των Άνδεων
Μουσικές που προέκυψαν από τη ζύμωση
της ευρωπαϊκής μουσικής παράδοσης
με τον αφρικανικό μουσικό πολιτισμό
και τη μουσική των αυτόχθονων λαών
και επηρέασαν τη μουσική σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Καθώς επίσης και μουσικές που επηρεάστηκαν
από την ταραχώδη ιστορία της Λατινικής Αμερικής,
τραγούδια δηλαδή που κουβαλάνε στους στίχους και στους ρυθμούς τους
όλη την πρόσφατη ιστορία αυτών των χωρών.
επάνω
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
Η μουσική τns Λατινικής Αμερικής μπορεί να ταξινομηθεί,
ανάλογα με τα χαρακτηριστικά που παρουσιάζει,
στις παρακάτω περιοχές:
Μουσική των
Άνδεων
περιλαμβάνονται οι χώρες της δυτικής Ν. Αμερικής:
Περού
Βολιβία
Εκουαδόρ
Κολομβία
Χιλή
Βενεζουέλα
Ένα παραδοσιακό είδος μουσικής στην Δυτική Νότια Αμερική
είναι η Ρούμπα που όμως δεν είναι ο γνωστός λάτιν χορός
αλλά πρόκειτε για συνονυμία και προέρχεται από τους αφροαμερικάνους
της περιοχής αυτής.
Αφροαμερικάνικη Ρούμπα
επάνω
Μουσική της
κεντρικής Ν. Αμερικής
περιλαμβάνονται οι χώρες:
Ελ Σαλβαδόρ
Νικαράγουα
Παναμάς
Ονδούρα
Κόστα Ρίκα
επάνω
Μουσική της
Καραϊβικής
περιλαμβάνονται πολλά ισπανόφωνα και γαλλόφωνα νησιά:
Αϊτή
Κούβα
Πουέρτο Ρίκο
Μαρτινίκα
Ένα παραδοσιακό είδος μουσικής στην Κεντρική Νότια Αμερική είναι το
Conga
επάνω
Μουσική της
Βραζιλίας
Αποτελεί από μόνη της μια μουσική περιοχή λόγω του μεγέθους της,
της τεράστιας ποικιλίας της και λόγω του ότι ήταν η μοναδική πορτογαλική αποικία.
επάνω
ΕΠΙΡΡΟΕΣ - ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ - ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Μπορεί η ισπανική και η λατινοαμερικάνικη μουσική να διασταυρώθηκαν μεταξύ τους
αλλά στη δεύτερη υπάρχουν έντονες επιδράσεις από την αγγλική, την αμερικάνικη
και κυρίως την αφρικανική μουσική παράδοση.
Μελετώντας τη λατινοαμερικάνικη μουσική από πλευράς ιστορικής,
μπορεί κανείς να επισημάνει τρεις μεγάλες πολιτιστικές κληρονομιές:
Προκολομβιανή μουσική κληρονομιά
Η προκολομβιανή μουσική αναφέρεται στη μουσική των ιθαγενών Ινδιάνων
πριν από την κατάκτηση της περιοχής από τους Ισπανούς.
------
Ισπανική μουσική κληρονομιά
Η Ισπανική μουσική κληρονομιά αφορά στις επιδράσεις των κατακτητών στους ιθαγενείς λαούς
και τη διαμόρφωση του λεγόμενου λατινοαμερικάνικου ύφους.
------
Αφροαμερικάνικη μουσική κληρονομιά
Η Αφροαμερικάνικη μουσική ξεκινά σχεδόν ταυτόχρονα με την ισπανική με το κύμα δουλεμπορίου,
που αναπτύχθηκε στην περιοχή και την εισαγωγή Αφρικανών σκλάβων κατά το 19ο αι.
επάνω
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Η γενική δομή της
λατινοαμερικάνικης μουσικής
βασίζεται στη δομή των ισπανικών τραγουδιών και
τους αφρικανικούς ρυθμούς,
διατηρώντας ταυτόχρονα και τις παραδόσεις των
ιθαγενών, που προϋπήρχαν στην περιοχή.
Η έμφαση στο ρυθμό αποτελεί χαρακτηριστικό
της αφρικανικής μουσικής παράδοσης
που πέρασε στη Λατινική Αμερική
και εκφράζεται μέσα από τη
χρήση των κρουστών οργάνων.
Η συγκοπή, όπου τονίζονται τα ασθενή μέρη του
μέτρου αντί για τα ισχυρά,
αποτελεί κύριο χαρακτηριστικό της μουσικής αυτής.
Η μουσική σε σύνδεση με το χορό
αποτελούν σημαντικό κομμάτι έκφρασης,
το οποίο συσχετίζεται άμεσα με τις αφρικανικές καταβολές.
Συγκοπή
Συγκοπή ονομάζεται η σύζευξη ενός φθόγγου,
που βρίσκεται στο ασθενές μέρος του μέτρου,
με το επόμενο ισχυρό.
Τότε το ασθενές εκτελείται με τον τονισμό του ισχυρού μέρους.
Αυτό μπορεί να συμβαίνει μέσα σε ένα μέτρο ή να επεκτείνεται από ένα
μέτρο στο επόμενο.
Στο πλαίσιο ενός μέτρου, συγκοπή έχουμε όταν το λιγότερο ισχυρό
ή οποιοδήποτε σχετικά ισχυρό μέρος του μέτρου,
αποτελεί ηχητική παράταση του προηγουμένου ασθενέστερου φθόγγου.
Όταν οι δύο φθόγγοι είναι ίδιας αξίας ονομάζεται ομαλή,
ενώ αν είναι διαφορετικής αξίας ανώμαλη.
Στο τελευταίο παράδειγμα οι θέσεις του 2ου και του
4ου τέταρτου έχουν υποστεί συγκοπή αφού αποτελούν ηχητική παράταση
προηγούμενου ασθενέστερου φθόγγου.
Δείτε το παρακάτω βίντεο:
Αντιχρονισμός
Αντιχρονισμός ονομάζεται η συμπλήρωση
του ισχυρού μέρους του μέτρου με παύση.
Τότε το ασθενές εκτελείται με τονισμό.
Παρόμοια με την συγκοπή, αντιχρονισμό μπορεί να
συναντήσουμε και στο πλαίσιο ενός μέτρου όταν το λιγότερο ισχυρό
ή οποιοδήποτε σχετικά ισχυρό μέρος του μέτρου αντικατασταθεί με παύση.
Επίσης, σε άλλα είδη μουσικής
συναντάμε τον αντιχρονισμό
σαν το βασικό ρυθμικό χαρακτηριστικό
όπως στην μουσική reggae.
Τέλος, η συγκοπή και ο
αντιχρονισμός είναι ηχητικά φαινόμενα
τα οποία ενώ υπάρχουν σε όλες τις εποχές,
συναντώνται ιδιαιτέρως στην σύγχρονη μουσική
συγκέντρωσης πνευματικού δυναμικού.
επάνω
ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Πολλά μουσικά όργανα προέρχονται από την προκολομβιανή εποχή,
όπως επίσης και διάφορες παραδόσεις, οι οποίες σε μερικές απομακρυσμένες περιοχές
εξακολουθούν να διατηρούνται ζωντανές.
Παρουσίαση των μουσικών οργάνων θα γίνει στα αμέσως επόμενα μαθήματα
τα οποία ασχολούνται με τη μουσική καθε περιοχής, της λατινικής Αμερικής, ξεχωριστά.
Επάνω
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
Εργασία 1η
Μονάδες = 1
Επάνω
Βρείτε στο διαδίκτυο μουσική
από το Περού, την Κούβα
και την Νικαράγουα.
Επικολλήστε τα Links
σε ένα αρχείο κειμένου
και κάτω από κάθε Link
βρείτε και επικολλήστε
μια φωτογραφία
από κάποιο αξιοθέατο
της περιοχής.
Πάνω από κάθε Link
να γράφετε την χώρα,
δηλαδή Περού, Κούβα
ή Νικαράγουα.
Ονομάστε το αρχείο
b-d1-1-1-Latin
και καταθέστε την εργασία σας
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Εργασία 2η
Μονάδες = 2
Επάνω
Φτιάξτε ένα σταυρόλεξο με τις ονομασίες των κρατών της Λατινικής Αμερικής
(ΧΩΡΙΣ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ)
Δηλαδή φτιάξτε ένα λυμένο σταυρόλεξο!
Το αρχείο που θα καταθέσετε
πρέπει να είναι
ή αρχείο κειμένου,
ή Pdf
ή αρχείο εικόνας σε μορφή jpg
Ονομάστε το αρχείο
b-d1-2-2-LatinCross
και καταθέστε την εργασία σας.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Εργασία 3η
Μονάδες = 2
Επάνω
Κι αν είσαι θάλασσα
εγώ σ’ αγκάλιασα
κι αν είσαι άνεμος
εγώ σε κράτησα
Κι άμα το αύριο
είναι στο χέρι μου
θα `σαι για πάντοτε
το καλοκαίρι μου
Το Καλοκαίρι μου - Μιχάλης Χατζηγιάννης
Ακούστε το τραγούδι του παραπάνω βίντεο
όσες φορές θέλετε.
Μετά κάντε πρόβα να τραγουδάτε
τους στίχους που φαίνονται στην αρχή της άσκησης,
όχι όλο το τραγούδι, ΜΟΝΟ αυτούς τους στίχους!
Ενώ τραγουδάτε πρέπει να χτυπάτε τον ρυθμό
με παλαμάκια ή κάποιο κρουστό όργανο.
Προσοχή:
Ο ΡΥΘΜΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ
ΙΣΟΧΡΟΝΑ ΧΤΥΠΗΜΑΤΑ
Εάν το τραγουδάτε και χτυπάτε σωστά
τότε η τελευταία λέξη του κάθε στίχου
θα εμφανίζει το φαινόμενο της συγκοπής.
Δηλαδή δεν θα συμπίπτουν
όλες οι συλλαβές με τα χτυπήματα!
Φροντίστε ώστε να ακούγετε η φωνή σας καθαρά,
αλλά να ακούγονται και τα χτυπήματα καθαρά.
Ηχογραφήστε την φωνή σας μαζί με τα χτυπήματα
σε αρχείο ήχου μορφής mp3
και ονομάστε το αρχείο
b-d1-3-2-Syncopation
και καταθέστε το στο φάκελό σας.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Επάνω
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα