ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Δ' ΕΝΟΤΗΤΑ:
Μουσική για χορό
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα
2ο ΜΑΘΗΜΑ
Στα υψίπεδα των
Άνδεων
Αξιοθέατο στο Περού: Μάτσου Πίτσου
Για αυτό το μάθημα υπάρχουν οι εξής εργασίες:
:
εργασία
Μονάδες = 1
2η εργασία
Μονάδες = 2
3η εργασία
Μονάδες = 2
4η εργασία
Μονάδες = 2
Στα υψίπεδα των Άνδεων
Τραγούδι: El Condor Pasa
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Γενικά
χαρακτηριστικά
Οι παλαιότερες
μαρτυρίες για την ύπαρξη μουσικής
στους ιθαγενείς της Λατινικής Αμερικής
προέρχονται από Ισπανούς αποίκους στις αρχές του 16ου αι.
Αναφέρουν ότι η
μουσική των
Αζτέκων
και των
Μάγια
ήταν κυρίως θρησκευτικής φύσεως
και
εκτελούνταν από επαγγελματίες μουσικούς.
Επίσης γίνεται αναφορά σε ειδικά
ιδρύματα
για την εκπαίδευση των μουσικών.
Μουσική των Αζτέκων:
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Μουσική των Μάγια
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
επάνω
Η δομή της μουσικής
των ιθαγενών Ινδιάνων της Λατινικής ΑμερικήςΗ ινδιάνικη μουσική
των φυλών
Κέτσουα
(Quechua) και
Αϋμάρα
(Aymara)
στην περιοχή των Άνδεων
περιλαμβάνει:
τραγούδια της δουλειάς
επικά
θρήνους
της διασκέδασης
και
τελετουργικά τραγούδια
Τα κείμενα διατηρούν τους μύθους της κάθε
φυλής.
Παρουσιάζουν
έντονες επιρροές
από την ευρωπαϊκή μουσική
(λόγω των Ισπανών κατακτητών)
αλλά
καθόλου από την αφρικανική.
Μουσικοί της φυλής
Κέτσουα
Κέτσουα
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Μουσικοί της φυλής
Αϋμάρα
Αϋμάρα
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
επάνω
-------
Ρυθμική συνοδεία
Συνηθισμένη είναι
μια απλή ρυθμική συνοδεία,
συνήθως σε συγκοπτόμενους ρυθμούς,
που τις
περισσότερες φορές συνοδεύεται
από έναν απλό χτύπο στο τύμπανο.
(βλ. βίντεο με Κέτσουα παραπάνω)------
Μελωδίες - ΤραγούδιΣτην περιοχή των
Άνδεων
φαίνεται πως προτιμούσαν το τραγούδι
και τα όργανα που παίζουν σε υψηλές
τονικές περιοχές.
Οι μουσικοί στην ίδια περιοχή χρησιμοποιούσαν
μια ποικιλία
από κλίμακες
και η μουσική ήταν στενά συνδεδεμένη με το χορό
τόσο στις εθνικές και
θρησκευτικές γιορτές
όπως και στις γεωργικές τελετές.Οι περισσότερες
μελωδίες τους είναι φωνητικές
με ιδιαίτερη προτίμηση
στις ψηλές γυναικείες
φωνές
και με φαλτσέτο τραγούδι.
Βασίζονται σε δύο, τρεις ή ίσως και πέντε φθόγγους.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Αποτελούνται από μικρές φράσεις
(με τη μορφή Α Α Β Β, Α Β Α Β, Α Β Γ Α Β Γ)
και
είναι κατιούσες -μονοφωνικές ή ετεροφωνικές-
Κατ' εξαίρεση, στο Περού και τη Βολιβία,
συναντάται και μια απλή μορφή πολυφωνίας
σε σύνολα με αυλούς.
Πολύ συχνά επίσης
συναντάται το τρίτονο.
Σε ό,τι αφορά στον
τρόπο τραγουδιού, χρησιμοποιούνται
λαρυγγισμοί και άλλα φωνητικά τεχνάσματα.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Συνηθίζεται ακόμη η
διαρκής επανάληψη του ίδιου κομματιού,
γιατί επιτρέπει τη
συλλογική συμμετοχή
στη μουσική και το χορό.
Προτιμούν έντονη επανάληψη σύντομων μουσικών ιδεών
μέσα σε
ένα κομμάτι.
επάνω
Τα μουσικά όργανα
των ιθαγενών
Τα περισσότερα
μουσικά όργανα των ιθαγενών
της Ν. Αμερικής είναι πνευστά και κρουστά,
από
φυσικά υλικά ζωικής και φυτικής προέλευσης.
Μερικά μουσικά
όργανα θεωρούνταν ιερά
και όταν οι εκτελεστές έκαναν λάθος καθώς έπαιζαν,
τιμωρούνταν σα να πρόσβαλαν τους θεούς.Από σχετικές απεικονίσεις γνωρίζουμε
ότι συνήθως η μουσική εκτελούνταν από σύνολα
και όχι από μεμονωμένους
εκτελεστές.
Προτιμούνται, συγχρόνως
πολλά και θαμπά ηχοχρώματα.
Τα μουσικά όργανα
που χρησιμοποιούνταν ήταν:
αυλοί
τύμπανα
οκαρίνες
αυλοί του Πάνα
ένας τύπος τρομπέτας από κογχύλι
διάφορα σείστρα και κρόταλα
Δύο σημαντικά
όργανα για τις τελετές των Αζτέκων
ήταν το χουεχουέτλ, ένα τύμπανο με μονή μεμβράνη,
και το
τεπονάτσλι, ξύλινο τύμπανο με σχισμή
(slitdrum).
Τεπονάτσλι
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Χουεχουέτλ
Ένα άλλο όργανο
είναι το αγιότλ
(κέλυφος χελώνας)
το οποίο ξύνει ο εκτελεστής με ξύλινα ραβδάκια.
Αγιότλ
Παρόμοια όργανα
έχουν βρεθεί στους Ίνκας,
που έπαιζαν επιπλέον και οκαρίνες και αυλούς του
Πάνα.Τα χορδόφωνα όργανα ήταν άγνωστα
στην προκολομβιανή εποχή στη Ν. Αμερική.
επάνω
Κένα
(quena)
είναι ένας ευθύαυλος.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Γουανκάρα
(wancara)
είναι ένα τύμπανο με
πολύ δυνατό ήχο από τη Βολιβία,
φτιαγμένο από ξύλο και κογχύλι
με μεμβράνη από
δέρμα κατσίκας.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Τσάιτσα
(chajchas)
είναι σείστρα
φτιαγμένα από νύχια κατσίκας ή λάμα.
Τα νύχια του ζώου κόβονται όταν μεγαλώσουν
και δένονται στη σειρά με σχοινί φτιάχνοντας μια αλυσίδα.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Ζαμπόνα
(zampona)
είναι ένας καλαμένιος
αυλός του Πάνα,
που παίζεται από τους ιθαγενείς
των υψιπέδων της λίμνης
Τιτικάκα,
ανάμεσα στο Περού και τη Βολιβία.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Τάρκα
(tarka)
είναι ένας αυλός από ξύλο, με
επιστόμιο - σφυρίχτρα
και μικρή τρύπα για τον αέρα.
Ο ήχος του και ο τόνος του
είναι διαφορετικός
από οποιονδήποτε αυλό των Άνδεων.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Τσαράνγκο
(charango)
Τα κυριότερα
ευρωπαϊκά όργανα
που προτιμούν οι Ινδιάνοι είναι τα έγχορδα,
όπως το τσαράνγκο με ισπανική προέλευση.
εάν δεν παίζει το παραπάνω βίντεο κάντε κλικ
εδώ
Πάνω: ζαμπόνα,
τσάιτσα, γουανκάρα.
Κάτω: τάρκα, κένα
επάνω
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
Εργασία 1η
Μονάδες = 1
Επάνω
Ακούστε τα παρακάτω 3 δείγματα ήχου,
συγκρίνετε με τους ήχους από τα βιντεάκια του μαθήματος
και βρείτε τις ονομασίες των μουσικών οργάνων.
1ο δείγμα ήχου
2ο δείγμα ήχου
3ο δείγμα ήχου
Μετά δημιουργήστε ένα αρχείο κειμένου
και γράψτε τις απαντήσεις σας όπως παρακάτω:
1ο όργανο = ?????????
2ο όργανο = ?????????
3ο όργανο = ?????????
στην θέση των ????????? γράψτε την ονομασία του οργάνου.
Ονομάστε το αρχείο κειμένου
b-d2-1-1-AndesOrgans
και καταθέστε
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Εργασία 2η
Μονάδες = 2
Επάνω
Φτιάξτε ένα αρχείο κειμένου
με θέμα το αρχαίο αξιοθέατο των Άνδεων:
Μάτσου Πίτσου
Το αρχείο να έχει εικόνες και κείμενο
να είναι όμορφα φτιαγμένο
και εμφανίσιμο.
Το κείμενο να είναι στα Ελληνικά.
Ονομάστε το αρχείο κειμένου
b-d2-2-1-MatsuPitsu
και καταθέστε
Εάν η εργασία γίνει ομαδικά
τότε πρέπει το ίδιο αρχείο βίντεο
να κατατεθεί στα φακελάκια
και των 3 μαθητών.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
Ατομική
ή
ομαδική μέχρι 3 άτομα
Εργασία 3η
Μονάδες = 2
Επάνω
Παίξτε σε οποιοδήποτε μελωδικό όργανο
την παρακάτω μελωδία και ηχογραφήστε τον εαυτό σας.
Το αρχείο ήχου πρέπει να είναι σε μορφή mp3
και η ονομασία του αρχείου ήχου να είναι
b-d2-3-2-ElCondorPasa
Όμως για να πάρετε τις μονάδες τις άσκησης
πρέπει να το εκτελέσετε και στην τάξη
μπροστά στον καθηγητή και τους συμαθητές σας.
Καταθέστε το αρχείο ήχου.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Εργασία 4η
Μονάδες = 2
Επάνω
Κατασκευάστε το μουσικό όργανο
Τσάιτσα
(chajchas)
Το οποίο παρουσιάζεται
σε αυτό το μάθημα παραπάνω στην ιστοσελίδα.
Όμως μην βάλετε νύχια ζώων
αλλά βάλτε ότι θέλετε που όταν το κουνάς
να κροταλίζει
Για την εργασία αυτή χρειάζεται
ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΕΝΗΛΙΚΟΥ
Τραβήξτε ένα βίντεο στο οποίο να φαίνεται
και να ακούγεται το μουσικό όργανο,
όμως να μην φαίνεται το πρόσωπό ας
και να μην φαίνεται τίποτε από το σπίτι σας.
Πίσω σας να είναι ένας σκέτος τοίχος.
Τα ρούχα σας να είναι πάρα πολύ σεμνά
και οι κινήσεις σας επίσης ηθικές.
Ρωτήστε τους γονείς σας για τα υλικά
που θα χρησιμοποιήσετε
και για την συσκευή που θα τραβήξετε το βίντεο.
Το αρχείο βίντεο πρέπει να είναι σε μορφή mp4
και να έχει την ονομασία
b-d2-4-2-Chajchas
Εάν η εργασία γίνει ομαδικά
τότε πρέπει το ίδιο αρχείο βίντεο
να κατατεθεί στα φακελάκια
και των 2 μαθητών.
Όμως για να πάρετε τις μονάδες τις άσκησης
πρέπει να φέρετε το όργανο στην τάξη
και να το δουν από κοντά οι συμαθητές σας.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
ή
ομαδική έως 2 άτομα μόνο.
Επάνω
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα,