Θέατρο & Εκπαίδευση: δεσμοί αλληλεγγύης
Πρακτικά από την 7η Διεθνή Συνδιάσκεψη για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2012
Νίκος Γκόβας, Μάρθα Κατσαρίδου, Δημήτρης Μαυρέας (Επιμ.)
Αθήνα, Δεκέμβριος 2012, ISBN 978-960-9529-01-3
ã ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΑ ΜΕΣΩ www.TheatroEdu.gr
ΚΑΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΔΩΡΕΑΝ ΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ & ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΚΔΟΤΗ.
Για παραγγελίες σε έντυπη μορφή: info@theatroedu.gr .........στα ΑΓΓΛΙΚΑ ..εδώ!
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΚΛΙΚ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΓΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ
ΜΕΡΟΣ Α’: Εναρκτήρια ομιλία & κεντρικές εισηγήσεις (φωτογραφίες Α)
· Τσολάκη Ντίνα -εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής: Δεσμοί αλληλεγγύης
· Nicholson Helen: Performing Social Space: Theatre and Learning
· Nickel Hans-Wolfgang: Mimesis kai techne
ΜΕΡΟΣ Β’: Παιδαγωγικές προσεγγίσεις και πολιτικές (φωτογραφίες Β)
· Γιαννούλη Παναγιώτα: Το θέατρο/δράμα ως παράγοντας ενίσχυσης της αλληλεγγύης στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Συμπεράσματα μελέτης – Προβληματισμοί
· Hentschel Ulrike: On the role of theatre in current discourse of cultural literacy
· Ζαννέτου-Παπακώστα Μαρία: Η Αναδυόμενη Μάθηση μέσω του Δράματος: μια εναλλακτική προσέγγιση για μια Ανθρώπινη και Δημοκρατική Εκπαίδευση
· Kazragytė Vida: Applying Vygotsky‘s theories for the development of young children‘s acting
· Κουρετζής Λάκης: Θέατρο και Υφαντική
· Oddie David: Weaving Indra’s web: The gift of metaphor
· Pammenter R. David, Prentki Tim: Living beyond our means: meaning beyond our lives. Theatre as Education for Change
· Παρούση Αντιγόνη, Τσελφές Βασίλης: Το θέατρο στην εκπαίδευση της «δημιουργικότητας» και της «καινοτομίας»: μια απρόσμενη εξέλιξη
· Patterson Michael: Bonds of solidarity for two and a half millennia
· Πίγκου-Ρεπούση Μυρτώ: Το Συλλογικό Θέατρο στην Εκπαίδευση ως μέσο διαλογικής πρακτικής: μία θεατροπαιδαγωγική έρευνα με αφορμή την Αντιγόνη του Σοφοκλή
· Πολυκάρπου Χάρις: Θεατρική Παιδεία και Αγωγή στη Δημόσια Εκπαίδευση της Κύπρου: χτίζοντας ένα αναλυτικό πρόγραμμα για τη Θεατρική Αγωγή
· Somers John: Drama in schools. Making the educational and artistic argument for its inclusion, retention and development
· Φραγκή Μαρία: Μια τέχνη μάθησης και κοινωνικοποίησης – Το θέατρο είναι εκπαίδευση
ΜΕΡΟΣ Γ’: Σχολική βία, διαπολιτισμική εκπαίδευση, δικαιώματα του πολίτη (φωτογραφίες Γ)
· Γαλάνης Βαγγέλης: Το θέατρο σκιών στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό σχολείο
· Γράψας Στάθης: «Αφετηρία στον Αυλώνα»-ένα πιλοτικό πρόγραμμα θεατρικού εργαστηρίου στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων (ΕΚΚΝ) Αυλώνα. Αποσπάσματα από την έκθεση «12 μήνες Αφετηρία»
· Καραβόλτσου Αθηνά: Το προσωπικό σύστημα αξιών και η έννοια του αυτοσεβασμού στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού μέσω του εκπαιδευτικού δράματος
· Νικολούδη Τριανταφυλλιά: Με όχημα τις θεατρικές δραστηριότητες, «καλλιεργούμε» σχέσεις αναγνώρισης και αποδοχής ανάμεσα στους έλληνες και στους αλλοδαπούς συμμαθητές τους
· ΠΑιΘέΑ- Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα: Βούλγαρη Καλλιόπη, Μπεκιάρης Γιώργος, Παναγιωτοπούλου Αμαλία, Στειακάκη Μαρία: «Δεν φοβάμαι...έχω φίλους, εσύ;» - Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα για την αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας
· Παπαδόπουλος Σίμος: Τα δάκρυα του Ευτυχισμένου Πρίγκιπα. Μια θεατρική διερεύνηση της αλληλεγγύης ως πράξης ζωής
· Πουταχίδης Γιάννης: Εκπαίδευση Γλωσσικών Μειονοτήτων και Αρχαιοελληνικό Θέατρο: ένα σχέδιο εργασίας βασισμένο στους «Ιππείς» του Αριστοφάνη, με τη χρήση μεθόδων του Εκπαιδευτικού Δράματος και του Θεάτρου Forum
· Σβορώνου Ελένη: «Σοκολάτα πικρή» - ένα εργαστήριο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αλληλεγγύη των λαών
· Σπυροπούλου Ανδρ. Μαρία, Καλκάνης Γεωρ. Χρήστος: Δραματοποιώντας μουσικές και ήχους ως διαδικασία επίλυσης συγκρουσιακών καταστάσεων
· Τσεφαλά Ελένη: «Το Χρονικό Ενός Ξεριζωμού» - επινοητικό θέατρο
· Vío G. Koldobika: Θέατρο & ευπαθείς κοινωνικές ομάδες
ΜΕΡΟΣ Δ’: Διδακτικές προσεγγίσεις (φωτογραφίες Δ)
· Γιαγκούλη Χριστίνα: «Το όνειρο του Ρο» - ένα θεατροπαραμύθι
· Ιωακειμίδης Παντελής: «Ας παίξουμε»-μια πρόταση εκπαιδευτικού σεναρίου με δράσεις Θεατρικής Αγωγής για την καλλιέργεια της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης στο σχολείο
· Κατσαρίδου Μάρθα, Vío G. Koldobika: Λογοτεχνία και θεατροπαιδαγωγική: Η Τρικυμία αλλιώς
· Κοταρίνου Παναγιώτα, Σταθοπούλου Χαρούλα, Κοντογιάννη Άλκηστις: Συλλογικότητα και αλληλεγγύη κατά τη διδασκαλία της (Ευκλείδειας, Υπερβολικής και Ελλειπτικής) Γεωμετρίας με τεχνικές Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση
· Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάριος: Οι θρησκείες στο σχολείο. Μία μετανεωτερική προσέγγιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης με τεχνικές από το Θέατρο στην Εκπαίδευση
· Κουρετζής Λάκης, Παρζακώνη Αφροδίτη: Θεατρικό Παιχνίδι: η δια του θεάτρου παίδευση -
· Μάντακα Χρύσα: Από το ατομικό στο συλλογικό: οι δρόμοι της δημιουργίας και η ανακάλυψη της ουσίας τους πέρα από το εγώ
· Μακρίδης Γιώργος, Τζαμαργιάς Τάκης: Πολιτισμός και εκπαίδευση: συνοπτική παρουσίαση έρευνας πεδίου της παράστασης του Εθνικού Θεάτρου «Παραμύθι Χωρίς Όνομα»
· Μαργαρώνη Μαίρη: Η καλλιέργεια της κοινωνικής ενσυναίσθησης μέσα από την χρήση της ελληνικής δραματουργίας για παιδιά: ένα παράδειγμα από το θεατρικό έργο του Ευγένιου Τριβιζά
· Μποέμη Νάγια: Το σώμα ως τόπος εμπειρίας και δράσης μέσω του Θεάτρου Εικόνων
· Μπρεντάνου Κατερίνα: «Αλληλέγγυα» διδασκαλία της Ιστορίας
· Navarro Antoni: Drama Workshop: a Mediterranean model inspired by the drama workshops of the UQAM (Université du Québec à Montréal)
· Παρούση Αντιγόνη: Εμψύχωση: χειριστής και κούκλα. Μια σχέση που κτίζεται
· Πετρίτης Σπύρος: Ο ήρωας του παραμυθιού και το δραματικό πρόσωπο: συνθέτοντας ιστορίες με χρήση της τράπουλας του Προπ
· Ρήγα Βασιλική: Προς την ανάπτυξη δεσμών μεταξύ των πανεπιστημιακών παιδαγωγικών τμημάτων και της τοπικής κοινωνίας: το εγχείρημα του Παιδικού Φεστιβάλ του Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.
· Σταματίου Εύη: Η εφαρμογή του μοντέλου GROW στην εκπαίδευση των παραστατικών τεχνών, ως απάντηση στην οικονομική κρίση
· Stokes Triona, Forrest Ruth: The “Other” in Me
· Τσιάρας Αστέριος: Το θεατρικό παιχνίδι ως μέσο διδακτικής της ποίησης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
· Φανουράκη Κλειώ: Πλούτος 2012
· Wang Xiaodi, Winston Joe: «The Theme of the Traitor and the Hero»: Participatory Drama and the literary short story
ΜΕΡΟΣ Ε’: Συνέργειες τεχνών (φωτογραφίες Ε)
· Αγαλιανού Ολυμπία: Μουσικοκινητικός αυτοσχεδιασμός με βάση τα προσωδιακά στοιχεία του λόγου: μια πρακτική αλληλεπίδρασης και ανταλλαγής
· Βουβούση Μαρία, Μάρρα Μάτα: «Μια σταγόνα νερομπογιάς...» - η αλλαγή, η αναταραχή, οι ανθρώπινοι δεσμοί στον πίνακα του Modrian
· Γκόβας Νίκος, Κρητικού Ελένη: Το Πρόγραμμα «Βιντεομουσεία» στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων σε σχολεία της Ανατολικής Αττικής: συμπεράσματα από την υλοποίησή του
· Δημητριάδου Κασσιανή, Σταμούλη Ειρήνη: Θεραπευτική συνέργεια και ενίσχυση της ενσυναίσθησης: πρακτικές εφαρμογές τεχνικών μουσικοθεραπείας και δραματοθεραπείας στην Ειδική Αγωγή και στην συνεκπαίδευση ατόμων με αναπηρίες
· Δρακάκη Μαρία, Τομαζινάκης Αριστόκριτος: Μουσείο Σχολικής Ζωής εκτός των τειχών με σημεία παιδαγωγικής αναφοράς το θεατρικό παιχνίδι. Ένα ιστορικό μνημείο και μια διεθνή έκθεση παιδικής ζωγραφικής
· Καλλιαντά Θάλεια, Μαραγκοπούλου Μαρία: Ταυτίσεις και ταυτότητες. Διαφορετικότητα και δημιουργία. Συνέργεια των τεχνών στην πράξη: μια πρόταση για την διερεύνηση των ταυτίσεων και των ταυτοτήτων μέσα από την συνεργασία τριών ειδικοτήτων που εργάζονται με παιδιά
· Μπιρπίλη Σπυριδούλα, Ζυμαράκη Ελένη: «Γκουέρνικα» - ένα σταυροδρόμι θεατρικής αγωγής, εικαστικών και νέων τεχνολογιών