• Τελευταία Ενημέρωση: Κυριακή 18 Ιανουάριος 2015, 06:06:14.

Σχολείο υπηρεσίας

σχολειο

6ο ΓΕΛ ΚΑΒΑΛΑΣ

Συνδεδεμένοι Χρήστες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας ένας επισκέπτης και κανένα μέλος

λεξιλογικές ασκήσεις στ. 280-294

280-294

1. Να μεταφραστεί το τμήμα: Πα?σαι, πρ?ν ?ργ?ς ? ε?σορ?ς θεο?ς;    Μονάδες 30

3. ?σχειν, πυρώσων, διασκεδ?ν, στέργειν, παρηγμένους: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.   Μονάδες 10

3. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι                                            κατάληξη                                                ομόρριζα ουσιαστικά

λέγων                                                                -ος

ε?σορ?ς                                                            -ις

φέροντες                                                         -ά

?ξεπίσταμαι                                                  -μων

ε?ργάσθαι                                                       -ία                                                                                      Μονάδες 5

β) εύρημα, πρόθεμα, σεισμός, σχετικός, άστοργος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.                    Μονάδες 5

3. α) λόγος, λέξις, τίμημα, τιμητής, τίμησις: Να κατατάξετε τις παραπάνω ετυμολογικά συγγενείς προς τους ρηματικούς τύπους του κειμένου λέγων και τιμ?ντας λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει καθεμία.

ενέργεια ή κατάσταση       πρόσωπο που ενεργεί              αποτέλεσμα ενέργειας             Μονάδες 5

β) νόμος: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα).                                                                                                                                            Μονάδες 5

3. α) ανάπαυλα, ανοχή, παρανομία, σύζυγος, επιστήμων: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.          Μονάδες 5

β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                Β΄ΣΤΗΛΗ

1. γέρων                                 α) καλός

2. κακός                                  β) μισ?

3. δικαίως                               γ) ?ξοιδα

4. στέργω                               δ) ?γνο?

5. ?ξεπίσταμαι                      ε) ?δίκως

                                                στ) ?χθρός

                                                ζ) νέος                                                                                                    Μονάδες 5

3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ΣΤΗΛΗ                                       Β΄ΣΤΗΛΗ

1. μεστ?                                         α) μουρμουρίζω

2. στέργω                                        β) πυρπολώ

3. διασκεδάννυμι                          γ) πληρώνω

4. ?οθέω-?                                     δ) δυστυχώ

5. πυρόω-?                                    ε) καταλύω

                                                         στ) γεμίζω

                                                         ζ) αγαπώ                                                         Μονάδες 5

β) ?νους, ?περτιμ?ντες, ?μφικίονας, ε?σορ?ς, παρηγμένους: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.                                                      Μονάδες 5

3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.

Επίθετα παράγωγα από ονόματα

Α΄ΣΤΗΛΗ                                           Β΄ΣΤΗΛΗ                             Γ΄ΣΤΗΛΗ

όνομα                                                    κατάληξη                          παράγωγο επίθετο

?ργή                                                          -ίλος

νόμος                                                       -ιμος

?νήρ                                                        -ικός

δαίμων                                                     -ιος

θεός                                                        -ε?ος                                                                              Μονάδες 5

β) ?ργή, πρόνοια, ε?εργέτης, νόμος, μισθός: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                                 Μονάδες 5

3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό  ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις  λέξεις της Α΄ στήλης.

Α΄ ΣΤΗΛΗ                        Β΄ΣΤΗΛΗ                              Γ΄ΣΤΗΛΗ

Λέξεις                              Ουσιαστικά                             Επίθετα

λέγω

ε?σορ?

φέρω

?χω

?ξεπίσταμαι                                                                                                                            Μονάδες 10

3. πα?σαι, ε?σορ?ς, πόλεως, φέροντες, ε?ργάσθαι: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                                 Μονάδες 10

3. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                     Β΄ΣΤΗΛΗ

1. μεστ?                                             α) φημί

2. ?ρ?                                                 β) γιγνώσκω

3. κάρα                                               γ) πληρ?

4. λέγω                                               δ) καρδία

5. στέργω                                          ε) κεφαλή

                                                            στ) βλέπω

                                                            ζ) ?γαπ?                                                                  Μονάδες 5

β) θεός: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα).                                                                                                                             Μονάδες 5

3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια (δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν).

 Α΄ ΣΤΗΛΗ                                   Β΄ΣΤΗΛΗ

1. σχήμα

2. επιστημονικός                           α) ε?χον

3. σχίσμα

4. επόπτης

5. άσχετος                                      β) ?ξεπίσταμαι

6. επιστητός

7. έξοχος                                                                                                                                                Μονάδες 5

β) ?φευρεθ?ς, ?μφικίονας, ?ξεπίσταμαι, ε?σορ?ς, παρηγμένους: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους. 

1. Να μεταφραστεί το τμήμα: Π?τερον ?περτιμ?ντες ? ?ς στ?ργειν ?μ?.                     Μονάδες 30

3. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται: ρηματικοί τύποι                κατάληξη                                   ομόρριζα ουσιαστικά

λέγων                                    -ος

ε?σορ?ς                                 -ις

φέροντες                              -ά

?ξεπίσταμαι                      -μων

ε?ργάσθαι                           -ία                                                                                                 Μονάδες 5

β) εύρημα, πρόθεμα, σεισμός, σχετικός, άστοργος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.

3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.

Επίθετα παράγωγα από ονόματα

Α΄ΣΤΗΛΗ                               Β΄ΣΤΗΛΗ                     Γ΄ΣΤΗΛΗ

όνομα                                       κατάληξη                    παράγωγο επίθετο

?ργή                                            -ίλος

νόμος                                         -ιμος

?νήρ                                           -ικός

δαίμων                                      -ιος

θεός                                           -ε?ος                                                                                                 Μονάδες 5

β) ?ργή, πρόνοια, ε?εργέτης, νόμος, μισθός: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                                           Μονάδες 5

3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις  λέξεις της Α΄ στήλης.

Α΄ ΣΤΗΛΗ                           Β΄ΣΤΗΛΗ                           Γ΄ΣΤΗΛΗ

Λέξεις                                   Ουσιαστικά                         Επίθετα

λέγω

ε?σορ?

φέρω

?χω

?ξεπίσταμαι                                                                                                                               Μονάδες 10

3. πα?σαι, ε?σορ?ς, πόλεως, φέροντες, ε?ργάσθαι: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                                     Μονάδες 10

β) θεός: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα).                                                                                                                                    Μονάδες 5

β) ?φευρεθ?ς, ?μφικίονας, ?ξεπίσταμαι, ε?σορ?ς, παρηγμένους: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.                                                        Μονάδες 5

295-314

1. Να μεταφραστεί το τμήμα: Ο?δ?ν γ?ρ ?νθρ?ποισιν ? ?ς δο?ναι δ?κην.                   Μονάδες 30

3. α) πρ?ξις, πρ?γμα, πράκτωρ, δόσις, δοτήρ: Να κατατάξετε τις παραπάνω ετυμολογικά συγγενείς προς τους ρηματικούς τύπους του κειμένου ?ξέπραξαν, και δο?ναι λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει καθεμία.

ενέργεια ή κατάσταση                 πρόσωπο που ενεργεί                   αποτέλεσμα ενέργειας

Μονάδες 5

β) εξαργύρωση, επανάσταση, συνείδηση, επιστήμη, διαφανής: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.                                                                                                                                    Μονάδες 5

3. ?πίσταμαι, λέγω, ο?δα, δε?, φιλ?: Να γράψετε για καθένα από τα παραπάνω ρήματα του κειμένου ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                                                      Μονάδες 10

3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ΣΤΗΛΗ                                          Β΄ΣΤΗΛΗ

1. νόμισμα                                         α) αυτουργός

2. δόμος                                              β) θεσμός

3. βροτός                                            γ) άνθρωπος

4. α?τόχειρ                                         δ) βρόμικος

5. λήμματα                                        ε) οικία

                                                              στ) απόβλητα

                                                              ζ) κέρδη                                                                            Μονάδες 5

β) αναβλάστηση, ασταθής, αναπόδεικτος, αναμεταδότης, διαρκής: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.                                                                                                                                     Μονάδες 5

3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.

Α΄ ΣΤΗΛΗ                Β΄ΣΤΗΛΗ                          Γ΄ΣΤΗΛΗ

όνομα                           κατάληξη                        παράγωγο επίθετο

δόμος                             -ικός

φρήν                               -ρης

?ργον                            -ώδης

χρόνος                          -ιος

δίκη                              -αιος                                                                                                       Μονάδες 5

β) νόμισμα, φρένας, πανουργίας, δίκην, ?βριν: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής  γλώσσας.                                   Μονάδες 5

3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης.

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                                          Β΄ΣΤΗΛΗ                                     Γ΄ΣΤΗΛΗ

Λέξεις                                                               Ουσιαστικά                                         Επίθετα

?κδιδάσκω

δείκνυμι

?κπράττω/πράσσω

φαίνω

μανθάνω                                                                                                                                             Μονάδες 10

3. ?στασθαι, ?ξέπραξαν, ζ?ντες, ?ρπάζητε, ?δοις: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                                               Μονάδες 10

3. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                                   Β΄ΣΤΗΛΗ

1. ο?δα                                                               α) φημί

2. ?νύτω/?νύω                                               β) ο?ομαι

3. μισθαρν?                                                    γ) κτ?μαι

4. ?χω                                                               δ) ?πιτελ?

5. λέγω                                                           ε) μισθοφορ?

                                                                        στ) γιγνώσκω

                                                                          ζ) ?γνο?                                                              Μονάδες 5

β) σέβας: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα).                                                                                                                                       Μονάδες 5

3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. (Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν).

 Α΄ ΣΤΗΛΗ                                                 Β΄ΣΤΗΛΗ

1. επιστήμη

2. σύστημα                                                 α) ?πίστασο

3. έκσταση

4. ανιστόρητος

5. καθιστικός                                            β) ?στασθαι

6. ιστός

7. επιστολή                                                                                                                                 Μονάδες 5

β) ?δειξεν, ε?ρόντες, ?κδιδάσκει, ζ?ντες, ?κφανε?τε: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                                   Μονάδες 5

3. ?ξανίστησιν, ?κδιδάσκει, ?δειξεν, ε?δέναι, ?κφανε?τε: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                               Μονάδες 10

3. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι                                     κατάληξη                                       ομόρριζα ουσιαστικά

παραλλάσσει                                             -ή

πορθε?                                                         -ις

?στασθαι                                                     -ός

?χειν                                                           -μα

σεσωσμένους                                             -ία                                                                                  Μονάδες 5

β) ?ξανίστησιν, παραλλάσσει, ?ξέπραξαν, α?τόχειρα, ?κφανε?τε: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.                                                                Μονάδες 5

1. Να μεταφραστεί το τμήμα: ?λλ'ε?περ ?σχει Ζε?ς ? τ? κερδα?νειν φιλε?ν.                   Μονάδες 30

3. ?πίσταμαι, λέγω, ο?δα, δε?, φιλ?: Να γράψετε για καθένα από τα παραπάνω  ρήματα του κειμένου ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                                                        Μονάδες 10

3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ΣΤΗΛΗ                                            Β΄ΣΤΗΛΗ

1. νόμισμα                                            α) αυτουργός

2. δόμος                                                 β) θεσμός

3. βροτός                                               γ) άνθρωπος

4. α?τόχειρ                                          δ) βρόμικος

5. λήμματα                                          ε) οικία

                                                             στ) απόβλητα

                                                               ζ) κέρδη                                                                                     Μονάδες 5

β) αναβλάστηση, ασταθής, αναπόδεικτος, αναμεταδότης, διαρκής: Να  συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική Μονάδες 5

3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.

Α΄ΣΤΗΛΗ                      Β΄ΣΤΗΛΗ                                          Γ΄ΣΤΗΛΗ

Όνομα                             κατάληξη                                  παράγωγο επίθετο

δόμος                                 -ικός

φρήν                                  -ρης

?ργον                                -ώδης

χρόνος                              -ιος

δίκη                                   -αιος                                                                                            Μονάδες 5

β) νόμισμα, φρένας, πανουργίας, δίκην, ?βριν: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                            Μονάδες 5

3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης.

Α΄ ΣΤΗΛΗ                          Β΄ΣΤΗΛΗ                            Γ΄ΣΤΗΛΗ

Λέξεις                                    Ουσιαστικά                           Επίθετα

?κδιδάσκω

δείκνυμι

?κπράττω/πράσσω

φαίνω

μανθάνω                                                                                                                       Μονάδες 10

3. ?στασθαι, ?ξέπραξαν, ζ?ντες, ?ρπάζητε, ?δοις: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                                                 Μονάδες 10

3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια (δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν).

 Α΄ ΣΤΗΛΗ                                               Β΄ΣΤΗΛΗ

1. επιστήμη

2. σύστημα                                            α) ?πίστασο

3. έκσταση

4. ανιστόρητος

5. καθιστικός                                          β) ?στασθαι

6. ιστός

7. επιστολή                                                                                                                                        Μονάδες 5

β) ?βλαστε, πορθε?, ?κδιδάσκει, δο?ναι, ?κφανε?τε: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.  Μ.5

3. ?ξανίστησιν, ?κδιδάσκει, ?δειξεν, ε?δέναι, ?κφανε?τε: Να γράψετε από δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                                 Μονάδες 10

3. α) πρ?ξις, πρ?γμα, πράκτωρ, δόσις, δοτήρ: Να κατατάξετε τις παραπάνω ετυμολογικά συγγενείς προς τους ρηματικούς τύπους του κειμένου ?ξέπραξαν, και δο?ναι λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει καθεμία.

ενέργεια ή κατάσταση                            πρόσωπο που ενεργεί                    αποτέλεσμα ενέργειας

β) βλαστός, ευστάθεια, δείκτης, μετάδοση, διάρκεια: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.  Μον.5