- Τελευταία Ενημέρωση: Κυριακή 18 Ιανουάριος 2015, 06:06:14.
Εκπαιδευτικό υλικό
Σύνδεση
Συνδεδεμένοι Χρήστες
Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας ένας επισκέπτης και κανένα μέλος
λεξιλογικές ασκήσεις στ. 280-294
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Αντιγόνη
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 18 Ιανουαρίου 2015 05:59
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Εμφανίσεις: 411
280-294
1. Να μεταφραστεί το τμήμα: Πα?σαι, πρ?ν ?ργ?ς ? ε?σορ?ς θεο?ς; Μονάδες 30
3. ?σχειν, πυρώσων, διασκεδ?ν, στέργειν, παρηγμένους: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 10
3. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι κατάληξη ομόρριζα ουσιαστικά
λέγων -ος
ε?σορ?ς -ις
φέροντες -ά
?ξεπίσταμαι -μων
ε?ργάσθαι -ία Μονάδες 5
β) εύρημα, πρόθεμα, σεισμός, σχετικός, άστοργος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
3. α) λόγος, λέξις, τίμημα, τιμητής, τίμησις: Να κατατάξετε τις παραπάνω ετυμολογικά συγγενείς προς τους ρηματικούς τύπους του κειμένου λέγων και τιμ?ντας λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει καθεμία.
ενέργεια ή κατάσταση πρόσωπο που ενεργεί αποτέλεσμα ενέργειας Μονάδες 5
β) νόμος: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα). Μονάδες 5
3. α) ανάπαυλα, ανοχή, παρανομία, σύζυγος, επιστήμων: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. γέρων α) καλός
2. κακός β) μισ?
3. δικαίως γ) ?ξοιδα
4. στέργω δ) ?γνο?
5. ?ξεπίσταμαι ε) ?δίκως
στ) ?χθρός
ζ) νέος Μονάδες 5
3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. μεστ? α) μουρμουρίζω
2. στέργω β) πυρπολώ
3. διασκεδάννυμι γ) πληρώνω
4. ?οθέω-? δ) δυστυχώ
5. πυρόω-? ε) καταλύω
στ) γεμίζω
ζ) αγαπώ Μονάδες 5
β) ?νους, ?περτιμ?ντες, ?μφικίονας, ε?σορ?ς, παρηγμένους: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.
Επίθετα παράγωγα από ονόματα
Α΄ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
όνομα κατάληξη παράγωγο επίθετο
?ργή -ίλος
νόμος -ιμος
?νήρ -ικός
δαίμων -ιος
θεός -ε?ος Μονάδες 5
β) ?ργή, πρόνοια, ε?εργέτης, νόμος, μισθός: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 5
3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης.
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
Λέξεις Ουσιαστικά Επίθετα
λέγω
ε?σορ?
φέρω
?χω
?ξεπίσταμαι Μονάδες 10
3. πα?σαι, ε?σορ?ς, πόλεως, φέροντες, ε?ργάσθαι: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 10
3. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. μεστ? α) φημί
2. ?ρ? β) γιγνώσκω
3. κάρα γ) πληρ?
4. λέγω δ) καρδία
5. στέργω ε) κεφαλή
στ) βλέπω
ζ) ?γαπ? Μονάδες 5
β) θεός: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα). Μονάδες 5
3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια (δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν).
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. σχήμα
2. επιστημονικός α) ε?χον
3. σχίσμα
4. επόπτης
5. άσχετος β) ?ξεπίσταμαι
6. επιστητός
7. έξοχος Μονάδες 5
β) ?φευρεθ?ς, ?μφικίονας, ?ξεπίσταμαι, ε?σορ?ς, παρηγμένους: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.
1. Να μεταφραστεί το τμήμα: Π?τερον ?περτιμ?ντες ? ?ς στ?ργειν ?μ?. Μονάδες 30
3. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται: ρηματικοί τύποι κατάληξη ομόρριζα ουσιαστικά
λέγων -ος
ε?σορ?ς -ις
φέροντες -ά
?ξεπίσταμαι -μων
ε?ργάσθαι -ία Μονάδες 5
β) εύρημα, πρόθεμα, σεισμός, σχετικός, άστοργος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.
Επίθετα παράγωγα από ονόματα
Α΄ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
όνομα κατάληξη παράγωγο επίθετο
?ργή -ίλος
νόμος -ιμος
?νήρ -ικός
δαίμων -ιος
θεός -ε?ος Μονάδες 5
β) ?ργή, πρόνοια, ε?εργέτης, νόμος, μισθός: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 5
3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις λέξεις της Α΄ στήλης.
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
Λέξεις Ουσιαστικά Επίθετα
λέγω
ε?σορ?
φέρω
?χω
?ξεπίσταμαι Μονάδες 10
3. πα?σαι, ε?σορ?ς, πόλεως, φέροντες, ε?ργάσθαι: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 10
β) θεός: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα). Μονάδες 5
β) ?φευρεθ?ς, ?μφικίονας, ?ξεπίσταμαι, ε?σορ?ς, παρηγμένους: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
295-314
1. Να μεταφραστεί το τμήμα: Ο?δ?ν γ?ρ ?νθρ?ποισιν ? ?ς δο?ναι δ?κην. Μονάδες 30
3. α) πρ?ξις, πρ?γμα, πράκτωρ, δόσις, δοτήρ: Να κατατάξετε τις παραπάνω ετυμολογικά συγγενείς προς τους ρηματικούς τύπους του κειμένου ?ξέπραξαν, και δο?ναι λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει καθεμία.
ενέργεια ή κατάσταση πρόσωπο που ενεργεί αποτέλεσμα ενέργειας
Μονάδες 5
β) εξαργύρωση, επανάσταση, συνείδηση, επιστήμη, διαφανής: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
3. ?πίσταμαι, λέγω, ο?δα, δε?, φιλ?: Να γράψετε για καθένα από τα παραπάνω ρήματα του κειμένου ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 10
3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. νόμισμα α) αυτουργός
2. δόμος β) θεσμός
3. βροτός γ) άνθρωπος
4. α?τόχειρ δ) βρόμικος
5. λήμματα ε) οικία
στ) απόβλητα
ζ) κέρδη Μονάδες 5
β) αναβλάστηση, ασταθής, αναπόδεικτος, αναμεταδότης, διαρκής: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
όνομα κατάληξη παράγωγο επίθετο
δόμος -ικός
φρήν -ρης
?ργον -ώδης
χρόνος -ιος
δίκη -αιος Μονάδες 5
β) νόμισμα, φρένας, πανουργίας, δίκην, ?βριν: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 5
3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης.
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
Λέξεις Ουσιαστικά Επίθετα
?κδιδάσκω
δείκνυμι
?κπράττω/πράσσω
φαίνω
μανθάνω Μονάδες 10
3. ?στασθαι, ?ξέπραξαν, ζ?ντες, ?ρπάζητε, ?δοις: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 10
3. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. ο?δα α) φημί
2. ?νύτω/?νύω β) ο?ομαι
3. μισθαρν? γ) κτ?μαι
4. ?χω δ) ?πιτελ?
5. λέγω ε) μισθοφορ?
στ) γιγνώσκω
ζ) ?γνο? Μονάδες 5
β) σέβας: Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ομόρριζα ουσιαστικά ή επίθετα (απλά ή σύνθετα). Μονάδες 5
3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. (Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν).
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. επιστήμη
2. σύστημα α) ?πίστασο
3. έκσταση
4. ανιστόρητος
5. καθιστικός β) ?στασθαι
6. ιστός
7. επιστολή Μονάδες 5
β) ?δειξεν, ε?ρόντες, ?κδιδάσκει, ζ?ντες, ?κφανε?τε: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
3. ?ξανίστησιν, ?κδιδάσκει, ?δειξεν, ε?δέναι, ?κφανε?τε: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 10
3. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι κατάληξη ομόρριζα ουσιαστικά
παραλλάσσει -ή
πορθε? -ις
?στασθαι -ός
?χειν -μα
σεσωσμένους -ία Μονάδες 5
β) ?ξανίστησιν, παραλλάσσει, ?ξέπραξαν, α?τόχειρα, ?κφανε?τε: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
1. Να μεταφραστεί το τμήμα: ?λλ'ε?περ ?σχει Ζε?ς ? τ? κερδα?νειν φιλε?ν. Μονάδες 30
3. ?πίσταμαι, λέγω, ο?δα, δε?, φιλ?: Να γράψετε για καθένα από τα παραπάνω ρήματα του κειμένου ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 10
3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. νόμισμα α) αυτουργός
2. δόμος β) θεσμός
3. βροτός γ) άνθρωπος
4. α?τόχειρ δ) βρόμικος
5. λήμματα ε) οικία
στ) απόβλητα
ζ) κέρδη Μονάδες 5
β) αναβλάστηση, ασταθής, αναπόδεικτος, αναμεταδότης, διαρκής: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική Μονάδες 5
3. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄στήλη.
Α΄ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
Όνομα κατάληξη παράγωγο επίθετο
δόμος -ικός
φρήν -ρης
?ργον -ώδης
χρόνος -ιος
δίκη -αιος Μονάδες 5
β) νόμισμα, φρένας, πανουργίας, δίκην, ?βριν: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 5
3. Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (Β΄ στήλη) και επίθετο (Γ΄ στήλη), απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης.
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ Γ΄ΣΤΗΛΗ
Λέξεις Ουσιαστικά Επίθετα
?κδιδάσκω
δείκνυμι
?κπράττω/πράσσω
φαίνω
μανθάνω Μονάδες 10
3. ?στασθαι, ?ξέπραξαν, ζ?ντες, ?ρπάζητε, ?δοις: Να γράψετε δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 10
3. α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια (δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν).
Α΄ ΣΤΗΛΗ Β΄ΣΤΗΛΗ
1. επιστήμη
2. σύστημα α) ?πίστασο
3. έκσταση
4. ανιστόρητος
5. καθιστικός β) ?στασθαι
6. ιστός
7. επιστολή Μονάδες 5
β) ?βλαστε, πορθε?, ?κδιδάσκει, δο?ναι, ?κφανε?τε: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μ.5
3. ?ξανίστησιν, ?κδιδάσκει, ?δειξεν, ε?δέναι, ?κφανε?τε: Να γράψετε από δύο ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 10
3. α) πρ?ξις, πρ?γμα, πράκτωρ, δόσις, δοτήρ: Να κατατάξετε τις παραπάνω ετυμολογικά συγγενείς προς τους ρηματικούς τύπους του κειμένου ?ξέπραξαν, και δο?ναι λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει καθεμία.
ενέργεια ή κατάσταση πρόσωπο που ενεργεί αποτέλεσμα ενέργειας
β) βλαστός, ευστάθεια, δείκτης, μετάδοση, διάρκεια: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μον.5