• Τελευταία Ενημέρωση: Κυριακή 18 Ιανουάριος 2015, 06:06:14.

Σχολείο υπηρεσίας

σχολειο

6ο ΓΕΛ ΚΑΒΑΛΑΣ

Συνδεδεμένοι Χρήστες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 2 επισκέπτες και κανένα μέλος

λεξιλογικές ασκήσεις 9-13

9-11

5. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου (Α΄ στήλη) με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                                                                       Β΄ΣΤΗΛΗ

1. πολλή                                                                                        α) ?λάχιστον

2. δίκαιον                                                                                      β) ?γνο?

3. δ?λον                                                                                        γ) φανερ?ν

4. ο?δα                                                                                           δ) ?δηλον

5. μέγιστον                                                                                 ε) ?λίγη

                                                                                                      στ) ?δικον

                                                                                                      ζ) ?πίσταμαι                    Μονάδες 5

β) καταλειφθείσης, ?ξέδωκα, μηδεπώποτε, δι?κηκα, λογοποιο?ντας: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.                           Μονάδες 5

5. α) κατάλοιπο, πολίτης, διαβίωση, επιτυχία, οπτικός: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις  οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.   Μον 5

β) Να αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα προς τις λέξεις του κειμένου ποιήσομαι και ?χειν ουσιαστικά (Α΄στήλη): ποιημάτιον, ποίησις, ποιητής, σχολε?ον και σχ?μα  με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (Β΄ στήλη)

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                                                    Β' ΣΤΗΛΗ

1. ποιημάτιον                                                   α) ενέργεια ή κατάσταση

2. σχολε?ον                                                        β) υποκοριστικό

3. ποίησις                                                           γ) αποτέλεσμα ενέργειας

4. ποιητής                                                           δ) τόπος

5. σχ?μα                                                            ε) πρόσωπο που ενεργεί                         Μονάδες 5

4. α) Να συνδέσετε τις λέξεις του κειμένου, στην Α΄ στήλη, με τη σημασία τους  στη Β΄ στήλη (δύο στοιχεία στη Β΄ στήλη περισσεύουν).

Α΄ΣΤΗΛΗ                                                                   Β΄ΣΤΗΛΗ

1. α?τία                                                                      α) διαδίδω

2. ?κδίδωμι                                                               β) κατηγορία, μομφή

3. ?πιδίδωμι                                                             γ) τιμιότητα, κοσμιότητα

4. ?γκλημα                                                              δ) παντρεύω

5. ?πιείκεια                                                             ε) προικίζω

                                                                                 στ) τιμωρώ

                                                                                  ζ) κατηγορία                                      Μονάδες 5

β) ?πιδούς, ?νειμάμην, βεβίωκα, λογοποιο?ντας, ?πεθυμο?μεν: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις ένα ομόρριζο ουσιαστικό στη νέα ελληνική γλώσσα.                            Μονάδες 5

4. α) Να απαντήσετε στα παρακάτω ζητούμενα:

ποιήσομαι: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής  με την κατάληξη -ις.

βίος: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

δ?λον: να γράψετε μία αντώνυμη λέξη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

λέγω: να γράψετε ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

καταλειφθείσης: να αναλύσετε τη σύνθετη λέξη στα συνθετικά της.                  Μονάδες 5

β) είδηση, δοξασία, αγωνιστικός, δόκιμος, εκδότης: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.   Μον. 5

5. α) λέγειν, ?πολογε?σθαι, διδόναι, δέομαι, ?κροάσασθαι: Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                          Μονάδες 5

β) Να συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου (Α΄ στήλη) με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                                                Β΄ΣΤΗΛΗ

1. προσήκει                                                              α) νομίζω

2. λέγω                                                                      β) ?κετεύω

3. ?γο?μαι                                                                γ) βλέπω

4. δέομαι                                                                   δ) ποι?

5. ?ρ?                                                                        ε) δίδωμι

                                                                                   στ) φημί

                                                                                    ζ) χρή                                            Μονάδες 5

5. α) Να απαντήσετε στα παρακάτω ζητούμενα:

διδόναι: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής με την κατάληξη -ις.

α?τία: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

μέγιστον: να γράψετε μία αντώνυμη λέξη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

δε?: να γράψετε ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

?ξέδωκα: να αναλύσετε τη σύνθετη λέξη του κειμένου στα συνθετικά της.    Μονάδες 5

β) ?μολογε?ν, ?γο?μαι, τυγχάνουσι, ?ψεσθε, ψευδομένους: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                          Μονάδες 5

5. α?τία, ?γών, δοκιμασία, βίος, ε?νοια: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                               Μονάδες 10

5. α) δύνωμαι, καταλειφθείσης, ?νειμάμην, βεβίωκα, γενέσθαι: Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                          Μονάδες 5

β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι                                κατάληξη                                              ομόρριζα ουσιαστικά

δι?κηκα                                                  -ις

?κροάσασθαι                                        -ής

?γο?μαι                                                 -μών

?ψεσθε                                                   -μα

ψευδομένους                                        -ος                                                                                         Μονάδες 5

5. α) λόγος, ποίησις, ο?κημα, ο?κησις, ο?κήτωρ: Να κατατάξετε τις παραπάνω ομόρριζες προς τους επόμενους ρηματικούς τύπους του κειμένου λέγειν, ποιήσομαι, ?γο?μαι και δι?κηκα λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.

ενέργεια ή κατάσταση                             πρόσωπο που ενεργεί                                  αποτέλεσμα ενέργειας

Μονάδες 5

β) ελλιπής, πολιτικός, αναβίωση, ατυχία, οφθαλμός: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.  Μον. 5

5. α) Να συνδέσετε τις λέξεις του κειμένου, στην Α΄ στήλη, με τη σημασία τους στη Β΄ στήλη (δύο στοιχεία στη Β΄ στήλη περισσεύουν).

Α΄ΣΤΗΛΗ                                                 Β΄ΣΤΗΛΗ

1. α?τία                                                       α) διαδίδω

2. ?κδίδωμι                                             β) κατηγορία, μομφή

3. ?πιδίδωμι                                            γ) τιμιότητα, κοσμιότητα

4. ?γκλημα                                              δ) παντρεύω

5. ?πιείκεια                                             ε) προικίζω

                                                                  στ) τιμωρώ

                                                                  ζ) κατηγορία                                     Μονάδες 5

β) ?πιδούς, ?νειμάμην, βεβίωκα, λογοποιο?ντας, ?πεθυμο?μεν: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις ένα ομόρριζο ουσιαστικό στη νέα ελληνική γλώσσα.             Μονάδες 5

β) είδηση, δοξασία, αγωνιστικός, δόκιμος, εκδότης: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μον.5

5. α) λέγειν, ?πολογε?σθαι, διδόναι, δέομαι, ?κροάσασθαι: Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.   Μονάδες 5

5. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι                        κατάληξη                                              ομόρριζα ουσιαστικά

λέγειν                                               -ος

διδόναι                                              -ις

ποιήσομαι                                       -ής

?νειμάμην                                      -εύς

?μολογε?ν                                       -ία                                                                                                          Μονάδες 5

β) πλειονότητα, αγωνιστής, κατηγορία, δοκιμαστικός, απουσία: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5

5. α?τία, ?γών, δοκιμασία, βίος, ε?νοια: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                              Μονάδες 10

 

12-13

5. α) κατάστημα, κατάστασις, ?ππεύς, ποίησις, ?γεμών: Να κατατάξετε τις παραπάνω ομόρριζες προς τους επόμενους ρηματικούς τύπους του κειμένου καθεστηκότας, ?ππεύειν, ?ποιήσασθε  ?γουμένους λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.

ενέργεια ή κατάσταση                          πρόσωπο που ενεργεί                              αποτέλεσμα ενέργειας

Μονάδες 5

β) Να απαντήσετε στα παρακάτω ζητούμενα:

σκέψασθε: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής  με την κατάληξη -ις.

?γών: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

?σφάλεια: να γράψετε μία αντώνυμη λέξη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

?ρ?: να γράψετε ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

?ποδε?ξαι: να αναλύσετε τη σύνθετη λέξη στα συνθετικά της.                                 Μονάδες 5

5. α) ασφαλιστής, επικίνδυνος, κατάβαση, δοκιμασία, αλοιφή: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου  με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5

β) Να αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα προς τις λέξεις του κειμένου παρέχω και ?ποιήσασθε ουσιαστικά (Α΄στήλη): ποιημάτιον, ποίησις, ποιητής, σχολε?ον, σχ?μα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (Β΄ στήλη)

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                             Β' ΣΤΗΛΗ

1. σχ?μα                                               α) ενέργεια ή κατάσταση

2. σχολε?ον                                          β) υποκοριστικό

3. ποίησις                                             γ) αποτέλεσμα ενέργειας

4. ποιητής                                             δ) τόπος

5. ποιημάτιον                                     ε) πρόσωπο που ενεργεί                                   Μονάδες 5

5. α) ?ποδε?ξαι, δύναιτο, ?ρ?τε, καθεστηκότας, σκέψασθε: Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                    Μονάδες 5

β) Να απαντήσετε στα παρακάτω ζητούμενα:

?ππεύειν: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής  με την κατάληξη -ις.

δίκη: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

πολέμιος: να γράψετε μία αντώνυμη λέξη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

φημί: να γράψετε ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

κατειλεγμένος: να αναλύσετε τη σύνθετη λέξη στα συνθετικά της.                                     Μονάδες 5

5. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι                          κατάληξη                                          ομόρριζα ουσιαστικά

παρέχω                                              -ή

βοηθε?ν                                             -ός

?ποιήσασθε                                     -ής

?ππεύειν                                          -εύς

?ναβάντων                                      -ις                                                                                                    Μονάδες 5

β) ?ποδε?ξαι, καθεστηκότας, παρέχω, κατειλεγμένος, προσελθών: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.                                                                       Μονάδες 5

5. α) στρατεία, κίνδυνος, συμμαχία, νόμος, κατάλογος: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                           Μονάδες 5

β) Να συνδέσετε τις λέξεις του κειμένου, στην Α΄ στήλη, με τη σημασία τους στη Β΄ στήλη (δύο στοιχεία στη Β΄ στήλη περισσεύουν).

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                           Β΄ ΣΤΗΛΗ

1. δίκη                                                   α) ανεξέταστος

2. γραφ?                                               β) μήνυση για δημόσιο αδίκημα

3. ε?σαγγελία                                      γ) ασφάλεια

4. ?δοκίμαστος                                   δ) παραγραφή

5. ?δεια                                                ε) έγγραφη καταγγελία για δημόσιο αδίκημα

                                                              στ) ξεκούραση

                                                              ζ) ιδιωτική δίκη                                                                      Μονάδες 5

5. α) ?ρασις, ?ραμα, ποιητής, ποίημα, ?γήτωρ: Να κατατάξετε τις παραπάνω ομόρριζες προς τους επόμενους ρηματικούς τύπους του κειμένου ?ρ?τε, ?ποιήσασθε και ?γουμένους λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.

ενέργεια ή κατάσταση                       πρόσωπο που ενεργεί                                 αποτέλεσμα ενέργειας

Μονάδες 5  

β) αίσχος, έγγραφο, οπτικός, κατάσταση, επίσκεψη: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5

5. α) γεγενημένην, καθεστηκότας, σκέψασθε, ?ναβάντων, ?ξαλε?ψαι: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις ένα ομόρριζο ουσιαστικό στη νέα ελληνική γλώσσα και να σχηματίσετε με αυτό μία πρόταση.                                                                                                                   Μονάδες 5

β) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο  επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄ στήλη.

Α΄ ΣΤΗΛΗ                    Β΄ΣΤΗΛΗ                                  Γ΄ΣΤΗΛΗ

Όνομα                               κατάληξη                                    επίθετο

δίκη                                        -αιος

νόμος                                     -ιμος

?ππος                                     -ικός

?πλίτης                                -ικός

π?ς                                        -ο?ος                                                                                                  Μονάδες 5

β) Να απαντήσετε στα παρακάτω ζητούμενα:

?ππεύειν: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής  με την κατάληξη -ις.

δίκη: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

πολέμιος: να γράψετε μία αντώνυμη λέξη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

φημί: να γράψετε ένα συνώνυμο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

κατειλεγμένος: να αναλύσετε τη σύνθετη λέξη στα συνθετικά της.                               Μονάδες 5

5. βουλή, δίκη, γραφή, ε?σαγγελία, ?γών: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                                      Μονάδες 10

5. α) νομίζοντας, ?γουμένους, ?ξαλε?ψαι, μέλλοντος, κινδυνεύειν: Να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.              Μονάδες 5

β) Να συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου (Α΄ στήλη) με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ                                                  Β΄ΣΤΗΛΗ

1. δύναμαι                                                    α) φίλος

2. α?σχρ?ς                                                     β) κακ?ς

3. πολέμιος                                                 γ) καλ?ς

4. ?ναβαίνω                                               δ) ?πέρχομαι

5. προσέρχομαι                                        ε) ?δυνατ?

                                                                    στ) καταβαίνω

                                                                   ζ) διέρχομαι                                                                Μονάδες 5

5. α) παρέχω, ?ναβάντων, ?δοκιμάστων, ?ξαλε?ψαι, παρασκευάσαντα: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.           Μονάδες 5

β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα  ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται: ρηματικοί τύποι                                 κατάληξη                                          ομόρριζα ουσιαστικά

κατειλεγμένος                                           -ος

στρατεύεσθαι                                            -μα

?γουμένους                                               -μών

?ώρων                                                        -ις

παρασκευάσαντα                                   -ή                                                                                         Μονάδες 5