Ένα πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής για μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού Σχολείου.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ  ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Α. ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ-ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Σή?ερα, καθη?ερινά, στους ελληνικούς δρό?ους γίνεται ένας ανελέητος και ατελείωτος πόλε?ος. Είναι κοινή διαπίστωση όλων ότι η χώρα ?ας αντι?ετωπίζει σοβαρά προβλή?ατα οδικής ασφάλειας ?ε έναν υψηλό δείκτη τροχαίων ατυχη?άτων ανά?εσα στις χώρες της Ευρώπης και ?ε ανυπολόγιστες συνέπειες. Γι? αυτό είναι χρέος όλων των ε?πλεκό?ενων φορέων στην εκπαίδευση να συ?βάλουν στη σωστή ενη?έρωση και ευαισθητοποίηση των ?αθητών στα θέ?ατα οδικής παιδείας και ασφάλειας. Είναι πολύ ση?αντικό τα παιδιά από ?ικρή ηλικία να αναγνωρίζουν τους οδικούς κινδύνους και να ?αθαίνουν πώς να τους αποφεύγουν.

Ανά?εσα στα καινοτό?α προγρά??ατα που εφαρ?όζονται στην Πρωτοβάθ?ια Εκπαίδευση είναι και αυτά της Αγωγής Υγείας και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που αναφέρονται στην Κυκλοφοριακή Αγωγή, βασικός σκοπός της οποίας είναι η διαρκής προσπάθεια πληροφόρησης και ενη?έρωσης των ?αθητών σε θέ?ατα που αφορούν την ασφαλή κίνηση πεζών, επιβατών και οδηγών. Η τεράστια ση?ασία του θέ?ατος φαίνεται και από το γεγονός ότι το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευ?άτων ?ε εγκύκλιό του (Φ.14/EA/182144/Δ1/26/10/2017) προς τα στελέχη της εκπαίδευσης, τα ?η?οτικά Σχολεία και τα Νηπιαγωγεία προχώρησε στην «Εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολειών της Χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018».

Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 

Μέσα από την εκπόνηση του προγράμματος στοχεύουμε στο να μυήσουμε τους μαθητές στους βασικούς κανόνες της κυκλοφοριακής αγωγής. Να μάθουν να ξεχωρίζουν και ν? αντιμετωπίζουν τους κινδύνους στους δρόμους και να καλλιεργήσουν το έμφυτο σε κάθε άνθρωπο, ένστικτο της αυτοπροστασίας.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Να αποκτήσουν σωστή γνώση των κανόνων κυκλοφορίας για πεζούς και οδηγούς.
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση ν? αντιδρούν σωστά σε έκτατες καταστάσεις και να έχουν σωστή συμπεριφορά στο δρόμο και στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη ώστε να αξιολογούν τις συνέπειες της κακής οδικής συμπεριφοράς τους.
  • Να μάθουν τρόπους βελτίωσης της ικανότητας προσανατολισμού.
  • Να προάγουν τη γλωσσική ικανότητα, τη συνεργατικότητα και την κοινωνικότητά τους.
  • Να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση, τον αυτοσεβασμό και την υπευθυνότητά τους, ώστε να παρεμβαίνουν ενεργά στην παραβίαση κανόνων οδικής συμπεριφοράς των πολιτών και τη διόρθωσή τους.
  • Να ενθαρρυνθούν για να αναλάβουν πρωτοβουλίες, ώστε να επηρεάζουν ορθά το σχολικό, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον τους σε θέματα οδικής ασφάλειας.

Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Η δράση του προγράμματος περιλαμβάνει δραστηριότητες, γνωστικές, εικαστικές, παιγνιώδεις κατασκευές, επισκέψεις, βιωματικές εμπειρίες και προτάσεις. Με το πρόγραμμα αυτό θα παραχθεί έργο μάθησης και Αγωγής με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών. Επιπρόσθετα με την ενημέρωση και την βιωματική εμπλοκή των μαθητών και του οικογενειακού περιβάλλοντός τους θα αναδειχθούν τα προβλήματα και οι πτυχές του θέματος, καθώς και η αναγκαία και κατάλληλη αντιμετώπισή τους. Η μελέτη και διαπραγμάτευση των επιμέρους ενοτήτων του προγράμματος θα γίνει με ατομικές και ομαδοσυνεργατικές δράσεις βιωματικού και διαθεματικού χαρακτήρα. Η κάθε ομάδα εργασίας θα χρησιμοποιήσει ποικίλα εποπτικά μέσα και εργαλεία καθώς και πλήθος διαφορετικών πηγών, αξιοποιώντας τη γνώση και την εμπειρία

Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Μαθητικά : Σχήματα, ταξινόμηση πινακίδων με βάση το σχήμα, εμβαδόν, περίμετρος, μήκη, στατιστικά στοιχεία

Γλώσσα : Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, συλλογή και παρουσίαση πληροφοριών, λεξιλόγιο, σκέφτομαι και γράφω, δημιουργία λεξικού

Μελέτη ? Φυσικά : Σήματα, κανόνες οδικής κυκλοφορίας

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή : Αγωγή του καλού οδηγού

Θρησκευτικά : Άγιοι προστάτες των οδηγών

Εικαστικά : Κατασκευές, κολάζ, δημιουργία μακέτας-πινακίδων, δημιουργία αφίσας

Θεατρική Αγωγή : Δραματοποίηση

Μουσική : Τραγούδια

Φ. Αγωγή : Παιχνίδια

ΑΣΦΑΛΩΣ … κυκλοφορώ !!!