|
|
Επανακαθορισμός της ύλης μαθημάτων εξετάσεων επιλογής εκπαιδευτικών Α΄θμιας
εκπαίδευσης για μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία της χώρας.
Πρακτικό 12/13.10.2008 της Επιτροπής
Επιλογής για τον επανακαθορισμό της Εξεταστέας Ύλης των εκπαιδευτκών Α΄θμιας
εκπαίδευσης για εισαγωγή στα Διδασκαλεία της χώρας και τροποποιούμε την
Γ3/594/27.11.1998 «Καθορισμός ύλης μαθημάτων εξετάσεων επιλογής
εκπαιδευτικών για μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία της χώρας», ως εξής:
-
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Οι υποψήφιοι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί θα εξεταστούν στην
ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου. (Με βάση το εξεταζόμενο κείμενο θα
διατυπώνονται ερωτήματα σχετικά με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία ή την Παιδική
Λογοτεχνία της εποχής στην οποία ανήκει το κείμενο – χαρακτηριστικά
λογοτεχνικών σχολών, αισθητικών ρευμάτων, εκπρόσωποι)
-
Το δημοτικό τραγούδι: Η τεχνική. Οι συλλογές.
-
Ρήγας: Θούριος.
-
Επτανησιακή σχολή: Χαρακτηριστικά.
-
Δ.Σολωμός: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, Λάμπρος, Η γυναίκα
της Ζάκυνθος.
-
Αν.Κάλβος: Εις τον Ιερόν Λόχον.
-
Α.Βαλαωρίτης: Φωτεινός.
-
Λ.Μαβίλης: Λήθη, Ελιά.
-
Παλιά Αθηναϊκή Σχολή, Ελληνικός Ρομαντισμός.
-
Γεώργιος Ζαλοκώστας: Ο βοριάς που τ’αρνάκια παγώνει.
-
Αχ. Παράσχος: Εις δρομίσκον των Αθηνών.
-
Η γενιά του 1880. Νέα Αθηναϊκή Σχολή. Παρνασσισμός.
-
Κ.Παλαμάς: Αθήνα (Φλογέρα του βασιλιά), Το πανηγύρι
της Κακάβας (Δωδεκάλογος του γύφτου), Μια πίκρα, Πανηγύρι στα Σπάρτα, Το
σπίτι που γεννήθηκα, Ο θάνατος του παλικαριού.
-
Το ηθογραφικό διήγημα: Η πεζογραφία μετά το 1880.
-
Γ.Βιζυηνός: Το αμάρτημα της μητρός μου.
-
Α.Παπαδιαμάντης: Ο φτωχός Άγιος.
-
Αν.Καρκαβίτσας: Ο ζητιάνος.
-
Γ.Ξενόπουλος: Ο κόκκινος βράχος.
Η ποίηση ως τα 1930: χαρακτηριστικά
-
Γ.Γρυπάρης: Ο πραματευτής.
-
Γ.Δροσίνης: Η Αγία Τράπεζα, Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος,
Το τραγούδι της Λυγερής.
-
Μ.Μαλακάσης: Το Μεσολογγίτικο, Ο Τάκη-Πλούμας.
-
Ι.Πολέμης: Το παλιό βιολί, Το κρυφό σχολειό.
-
Ζαχ.Παπαντωνίου: Η κατάρα του πεύκου, Η προσευχή του
ταπεινού, Ρούμελη.
-
Κ.Καβάφης: Τέχνη, Κεριά, Από υαλί χρωματιστό,
Περιμένοντας τους βαρβάρους, Σατραπεία, Ας φρόντιζαν, Όσο μπορείς, Απιστία,
Το πρώτο σκαλί.
-
Αγ.Σικελιανός: Στου Όσιου Λουκά το μοναστήρι, Ιερά
Οδός, Θαλερό.
-
Κ.Βάρναλης: Να σ’αγναντέυω θάλασσα, Η μάνα του
Χριστού.
-
Κ.Καρυωτάκης: Δημόσιοι Υπάλληλοι, Τι να σου πω,
Φθινόπωρο, (Ελεγεία και Σάτυρες).
-
Τ.Παπατσώνης: Γλυκύ μου έαρ.
-
Ι.Μ.Παναγιωτόπουλος: Τα παιδιά της Κύπρου.
-
Σ.Μελάς: Τα παιδικά χρόνια του Κολοκοτρώνη
-
Ν.Καζαντζάκης: Ο ήλιος που βασίλευε (15 στίχοι)
απόσπασμα από την «Οδύσσεια».
Η γενιά του 1930: ποίηση – χαρακτηριστικά
-
Γ.Σεφέρης: Ελένη, Πάνω σ’ένα ξένο στίχο, Όπου και να
ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει, Ο Βασιλιάς της Ασίνης, ένας γέροντας στην
ακροποταμιά.
-
Α.Εμπειρίκος: Όλα στη γη θέλουν αγάπη.
-
Ν.Εγγονόπουλος: Μπολιβάρ, Ένα ελληνικό ποιήμα.
-
Μελισσανθή: Μεταμέλεια.
-
Οδ.Ελύτη: Ήλιος ο πρώτος, Ο ήλιος ο ηλιάτορας
(συλλογές).
-
Γ.Ρίτσος: Επιτάφιος.
-
Ν.Βρεττάκος: Μάνα και γιος, Της Σπάρτης οι
πορτοκαλιές.
-
Ν.Γκάτσος: Στου πικραμένου την αυλή (Αμοργός).
-
Γ.Σκαρίμπας: Σπασμένο καράβι, Το θείο τραγί, Καημοί
στο Γριπονήσι.
Η γενιά του 1930: πεζογραφία – χαρακτηριστικά
-
Φ.Κόντογλου: Pedro Cazas
-
Στ.Μυριβήλης: Βασίλης Αρβανίτης, Το Αιγαίο και τα
νησιά του (Απ’την Ελλάδα).
-
Ηλ.Βενέζης: Αιολική γη.
-
Γ.Θεοτοκάς: Η αργώ.
-
Δ.Σωτηρίου: Ματωμένα χώματα.
Μεταπολεμική ποίηση και πεζογραφία:
χαρακτηριστικά
-
Μ.Σταχτούρης: Η ηρωίδα, Πληγωμένη άνοιξη.
-
Μ.Αναγνωστάκης: Μιλώ, Το σκάκι.
-
Δ.Χατζής: Το τέλος της μικρής μας πόλης.
Παιδική λογοτεχνία: χαρακτηριστικά
-
ΜΠ.Δέλτα: Τα μυστικά του βάλτου.
-
Άλκη Ζέη: Ψεύτης παππούς.
-
Μ.Κλιάφα: Οι πελαργοί ξανάρχονται.
-
Ζ.Σαρρή: Ο Αθηνόδωρος (Κόκκινη κλωστή δεμένη)
-
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ – ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Για τους δασκάλους η ύλη του διαγωνισμού
ορίζεται ως κατωτέρω:
Ανάπτυξη: Η θεωρία του Piaget για τη γνωστική
ανάπτυξη, η θεωρία του Vygotsky για τη γνωστική
ανάπτυξη, εκπαιδευτικές εφαρμογές, κοινωνιο-δομικές προσεγγίσεις της
γνωστικής ανάπτυξης, γνωστικές συγκρούσεις.
Γνώση και Μάθηση: Ο ρόλος της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία,
συμπεριφορισμός, μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών, μαθησιακό ύφος,
στρατηγικές μάθησης, επίλυση προβλημάτων, μεταγνώση.
Ατομικές διαφορές: Ως προς τη νοημοσύνη, το κοινωνικό-πολιτισμικό
πλαίσιο, το φύλο. Διαταραχές του λόγου, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα
συμπεριφοράς.
Κίνητρα: Εσωτερικά-Εξωτερικά κίνητρα, συμπεριφορικές, ανθρωπιστικές,
γνωστικές και κοινωνικό-πολιτισμικές προσεγγίσεις ερμηνείας των κινήτρων,
κίνητρα και παιδαγωγική πράξη, κίνητρα επίτευξης και προσανατολισμού στόχων.
Αξιολόγηση: Αξιολόγηση του μαθητή, παιδαγωγική αξιολόγηση (αξιολόγηση με
βάση το αναλυτικό πρόγραμμα, αξιολόγηση της επίδοσης, δυναμική αξιολόγηση,
ατομικός φάκελος του μαθητή), κ. α. Ψυχολογική αξιολόγηση, ψυχομετρικά
κριτήρια.
Συμβουλευτική: Θεωρητικές προσεγγίσεις και είδη-στάδια
συμβουλευτικής, ο συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού, δεξιότητες
επικοινωνίας, χειρισμός συναισθημάτων, διαχείριση κρίσεων στο σχολείο.
Για τους νηπιαγωγούς η ύλη του
διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:
Ανάπτυξη: Η θεωρία του Piaget για τη γνωστική
ανάπτυξη, η θεωρία του Vygotsky για τη γνωστική
ανάπτυξη, εκπαιδευτικές εφαρμογές, κοινωνιο-δομικές προσεγγίσεις της
γνωστικής ανάπτυξης, γνωστικές συγκρούσεις.
Γνώση και Μάθηση: Ο ρόλος της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία,
συμπεριφορισμός, μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών, μαθησιακό ύφος,
στρατηγικές μάθησης, επίλυση προβλημάτων, μεταγνώση.
Ατομικές διαφορές: Ως προς τη νοημοσύνη, το κοινωνικό-πολιτισμικό
πλαίσιο, το φύλο. Διαταραχές του λόγου, πρώιμη παρέμβαση, προβλήματα
συμπεριφοράς.
Κίνητρα: Εσωτερικά-Εξωτερικά κίνητρα, συμπεριφορικές, ανθρωπιστικές,
γνωστικές και κοινωνικό-πολιτισμικές προσεγγίσεις ερμηνείας των κινήτρων,
κίνητρα και παιδαγωγική πράξη, κίνητρα επίτευξης και προσανατολισμού στόχων.
Αξιολόγηση: Αξιολόγηση του μαθητή, παιδαγωγική αξιολόγηση (αξιολόγηση με
βάση το αναλυτικό πρόγραμμα, αξιολόγηση της επίδοσης, δυναμική αξιολόγηση,
ατομικός φάκελος του μαθητή), κ. α. Ψυχολογική αξιολόγηση, ψυχομετρικά
κριτήρια.
Συμβουλευτική: Θεωρητικές προσεγγίσεις και είδη-στάδια
συμβουλευτικής, ο συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού, δεξιότητες
επικοινωνίας, χειρισμός συναισθημάτων, διαχείριση κρίσεων στο σχολείο.
-
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Για τους δασκάλους η ύλη του διαγωνισμού
ορίζεται ως κατωτέρω:
-
Η Διδακτική ως επιστήμη και ως σύνθεση θεωρίας και
πράξης.
-
Προσωπικότητες και σταθμοί στην εξέλιξη της
Διδακτικής.
-
Διδασκαλία και μάθηση στη σχολική τάξη.
-
Σκοποί και στόχοι στη διδασκαλία.
-
Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και τεχνικές της διδακτικής
πράξης.
-
Η ερώτηση ως βασικό στοιχείο της διδασκαλίας
(φιλοσοφία, είδη, τεχνικές).
-
Ομαδοκεντρική, εξατομικευμένη, βιωματική -
επικοινωνιακή, κονστρουκτιβιστική διδασκαλία - μάθηση.
-
Προγραμματισμός – σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση
της διδασκαλίας.
-
Οργάνωση – διοίκηση, έλεγχος και κοινωνικό πλαίσιο της
σχολικής τάξης.
-
Αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης.
-
Τα test στη διδακτική πράξη.
-
Εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών μοντέλων και αξιοποίησή
τους στη μεταγνώση.
-
Η Τεχνολογία στη διδακτική διαδικασία.
-
Η ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και
μαθητών χαμηλής επίδοσης στη διδακτική διαδικασία.
-
Η συμβολή της διαδασκαλίας στη καλλιέργεια της
κριτικής και δημιουργικής σκέψης.
-
Η ανατροφοδότηση μαθητή – δασκάλου κατά τη διδακτική
διαδικασία.
-
Παρώθηση και κίνητρα των μαθητών κατά τη διδακτική
διαδικασία.
-
Σχολική αποτυχία και διδακτική πράξη.
-
Ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού στη διδακτική
διαδικασία.
Για τους νηπιαγωγούς η ύλη του
διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:
-
Η Διδακτική ως επιστήμη και ως σύνθεση θεωρίας και
πράξης.
-
Προσωπικότητες και σταθμοί στην εξέλιξη της
Διδακτικής.
-
Η οργάνωση και ο έλεγχος της ομάδας των νηπίων
-
Διδασκαλία και μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση.
-
Μεθοδολογικές αρχές και τεχνικές της διδακτικής πράξης
στο νηπιαγωγείο.
-
Βιωματική μάθηση.
-
Παιγνιώδης μορφή διδασκαλίας.
-
Σχεδιασμός των δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο.
-
Διδακτική εκμάθησης βασικών δεξιοτήτων.
-
Διδακτική μαθηματικών εννοιών στην προσχολική
εκπαίδευση.
-
Η δημιουργικότητα των νηπίων και η διδακτική πράξη.
-
Παρώθηση και κίνητρα των νηπίων κατά την διδακτική
πράξη.
-
Ο ρόλος της νηπαγωγού στο σύγχρονο νηπιαγωγείο.
-
Η Διδακτική του παραμυθιού στο νηπιαγωγείο.
-
Το παιχνίδι ρόλων.
-
Σχεδιασμός και υλοποίηση εξωσχολικών δραστηριοτήτων.
-
Διδακτικές παρεμβάσεις για την ενεργό ένταξη του
νηπίου στις ομαδοκεντρικές δραστηριότητες.
-
Αξιολόγηση του νηπίου.
|
|
|