Επανακαθορισμός της ύλης μαθημάτων εξετάσεων επιλογής εκπαιδευτικών Α΄θμιας εκπαίδευσης για μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία της χώρας.

Πρακτικό 12/13.10.2008 της Επιτροπής Επιλογής για τον επανακαθορισμό της Εξεταστέας Ύλης των εκπαιδευτκών Α΄θμιας εκπαίδευσης για εισαγωγή στα Διδασκαλεία της χώρας και τροποποιούμε την Γ3/594/27.11.1998 «Καθορισμός ύλης μαθημάτων εξετάσεων επιλογής εκπαιδευτικών για μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία της χώρας», ως εξής:

  1. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

 

Οι υποψήφιοι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί θα εξεταστούν στην ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου. (Με βάση το εξεταζόμενο κείμενο θα διατυπώνονται ερωτήματα σχετικά με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία ή την Παιδική Λογοτεχνία της εποχής στην οποία ανήκει το κείμενο – χαρακτηριστικά λογοτεχνικών σχολών, αισθητικών ρευμάτων, εκπρόσωποι)

 

  • Το δημοτικό τραγούδι: Η τεχνική. Οι συλλογές.
  • Ρήγας: Θούριος.
  • Επτανησιακή σχολή: Χαρακτηριστικά.
  • Δ.Σολωμός: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, Λάμπρος, Η γυναίκα της Ζάκυνθος.
  • Αν.Κάλβος: Εις τον Ιερόν Λόχον.
  • Α.Βαλαωρίτης: Φωτεινός.
  • Λ.Μαβίλης: Λήθη, Ελιά.
  • Παλιά Αθηναϊκή Σχολή, Ελληνικός Ρομαντισμός.
  • Γεώργιος Ζαλοκώστας: Ο βοριάς που τ’αρνάκια παγώνει.
  • Αχ. Παράσχος: Εις δρομίσκον των Αθηνών.
  • Η γενιά του 1880. Νέα Αθηναϊκή Σχολή. Παρνασσισμός.
  • Κ.Παλαμάς: Αθήνα (Φλογέρα του βασιλιά), Το πανηγύρι της Κακάβας (Δωδεκάλογος του γύφτου), Μια πίκρα, Πανηγύρι στα Σπάρτα, Το σπίτι που γεννήθηκα, Ο θάνατος του παλικαριού.
  • Το ηθογραφικό διήγημα: Η πεζογραφία μετά το 1880.
  • Γ.Βιζυηνός: Το αμάρτημα της μητρός μου.
  • Α.Παπαδιαμάντης: Ο φτωχός Άγιος.
  • Αν.Καρκαβίτσας: Ο ζητιάνος.
  • Γ.Ξενόπουλος: Ο κόκκινος βράχος.

 

Η ποίηση ως τα 1930: χαρακτηριστικά

 

  • Γ.Γρυπάρης: Ο πραματευτής.
  • Γ.Δροσίνης: Η Αγία Τράπεζα, Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος, Το τραγούδι της Λυγερής.
  • Μ.Μαλακάσης: Το Μεσολογγίτικο, Ο Τάκη-Πλούμας.
  • Ι.Πολέμης: Το παλιό βιολί, Το κρυφό σχολειό.
  • Ζαχ.Παπαντωνίου: Η κατάρα του πεύκου, Η προσευχή του ταπεινού, Ρούμελη.
  • Κ.Καβάφης: Τέχνη, Κεριά, Από υαλί χρωματιστό, Περιμένοντας τους βαρβάρους, Σατραπεία, Ας φρόντιζαν, Όσο μπορείς, Απιστία, Το πρώτο σκαλί.
  • Αγ.Σικελιανός: Στου Όσιου Λουκά το μοναστήρι, Ιερά Οδός, Θαλερό.
  • Κ.Βάρναλης: Να σ’αγναντέυω θάλασσα, Η μάνα του Χριστού.
  • Κ.Καρυωτάκης: Δημόσιοι Υπάλληλοι, Τι να σου πω, Φθινόπωρο, (Ελεγεία και Σάτυρες).
  • Τ.Παπατσώνης: Γλυκύ μου έαρ.
  • Ι.Μ.Παναγιωτόπουλος: Τα παιδιά της Κύπρου.
  • Σ.Μελάς: Τα παιδικά χρόνια του Κολοκοτρώνη
  • Ν.Καζαντζάκης: Ο ήλιος που βασίλευε (15 στίχοι) απόσπασμα από την «Οδύσσεια».

 

Η γενιά του 1930: ποίηση – χαρακτηριστικά

 

  • Γ.Σεφέρης: Ελένη, Πάνω σ’ένα ξένο στίχο, Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει, Ο Βασιλιάς της Ασίνης, ένας γέροντας στην ακροποταμιά.
  • Α.Εμπειρίκος: Όλα στη γη θέλουν αγάπη.
  • Ν.Εγγονόπουλος: Μπολιβάρ, Ένα ελληνικό ποιήμα.
  • Μελισσανθή: Μεταμέλεια.
  • Οδ.Ελύτη: Ήλιος ο πρώτος, Ο ήλιος ο ηλιάτορας (συλλογές).
  • Γ.Ρίτσος: Επιτάφιος.
  • Ν.Βρεττάκος: Μάνα και γιος, Της Σπάρτης οι πορτοκαλιές.
  • Ν.Γκάτσος: Στου πικραμένου την αυλή (Αμοργός).
  • Γ.Σκαρίμπας: Σπασμένο καράβι, Το θείο τραγί, Καημοί στο Γριπονήσι.

 

Η γενιά του 1930: πεζογραφία – χαρακτηριστικά

 

  • Φ.Κόντογλου: Pedro Cazas
  • Στ.Μυριβήλης: Βασίλης Αρβανίτης, Το Αιγαίο και τα νησιά του (Απ’την Ελλάδα).
  • Ηλ.Βενέζης: Αιολική γη.
  • Γ.Θεοτοκάς: Η αργώ.
  • Δ.Σωτηρίου: Ματωμένα χώματα.

 

Μεταπολεμική ποίηση και πεζογραφία: χαρακτηριστικά

 

  • Μ.Σταχτούρης: Η ηρωίδα, Πληγωμένη άνοιξη.
  • Μ.Αναγνωστάκης: Μιλώ, Το σκάκι.
  • Δ.Χατζής: Το τέλος της μικρής μας πόλης.

 

Παιδική λογοτεχνία: χαρακτηριστικά

 

  • ΜΠ.Δέλτα: Τα μυστικά του βάλτου.
  • Άλκη Ζέη: Ψεύτης παππούς.
  • Μ.Κλιάφα: Οι πελαργοί ξανάρχονται.
  • Ζ.Σαρρή: Ο Αθηνόδωρος (Κόκκινη κλωστή δεμένη)

 

  1. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ – ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

 

Για τους δασκάλους η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

 

Ανάπτυξη: Η θεωρία του Piaget για τη γνωστική ανάπτυξη, η θεωρία του Vygotsky για τη γνωστική ανάπτυξη, εκπαιδευτικές εφαρμογές, κοινωνιο-δομικές προσεγγίσεις της γνωστικής ανάπτυξης, γνωστικές συγκρούσεις.

 

Γνώση και Μάθηση: Ο ρόλος της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία, συμπεριφορισμός, μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών, μαθησιακό ύφος, στρατηγικές μάθησης, επίλυση προβλημάτων, μεταγνώση.

 

Ατομικές διαφορές: Ως προς τη  νοημοσύνη, το κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο,  το φύλο. Διαταραχές του λόγου, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς.

 

Κίνητρα: Εσωτερικά-Εξωτερικά κίνητρα, συμπεριφορικές, ανθρωπιστικές, γνωστικές και  κοινωνικό-πολιτισμικές προσεγγίσεις ερμηνείας των κινήτρων, κίνητρα και παιδαγωγική πράξη, κίνητρα επίτευξης και προσανατολισμού στόχων.

 

Αξιολόγηση: Αξιολόγηση του μαθητή, παιδαγωγική αξιολόγηση (αξιολόγηση με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα, αξιολόγηση της επίδοσης, δυναμική αξιολόγηση, ατομικός φάκελος του μαθητή), κ. α.  Ψυχολογική αξιολόγηση, ψυχομετρικά κριτήρια.

 

Συμβουλευτική: Θεωρητικές προσεγγίσεις και είδη-στάδια συμβουλευτικής, ο συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού, δεξιότητες επικοινωνίας, χειρισμός συναισθημάτων, διαχείριση κρίσεων στο σχολείο.

 

Για τους νηπιαγωγούς η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

 

Ανάπτυξη: Η θεωρία του Piaget για τη γνωστική ανάπτυξη, η θεωρία του Vygotsky για τη γνωστική ανάπτυξη, εκπαιδευτικές εφαρμογές, κοινωνιο-δομικές προσεγγίσεις της γνωστικής ανάπτυξης, γνωστικές συγκρούσεις.

 

Γνώση και Μάθηση: Ο ρόλος της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία, συμπεριφορισμός, μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών, μαθησιακό ύφος, στρατηγικές μάθησης, επίλυση προβλημάτων, μεταγνώση.

 

Ατομικές διαφορές: Ως προς τη  νοημοσύνη, το κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο,  το φύλο. Διαταραχές του λόγου, πρώιμη παρέμβαση, προβλήματα συμπεριφοράς.

 

Κίνητρα: Εσωτερικά-Εξωτερικά κίνητρα, συμπεριφορικές, ανθρωπιστικές, γνωστικές και  κοινωνικό-πολιτισμικές προσεγγίσεις ερμηνείας των κινήτρων, κίνητρα και παιδαγωγική πράξη, κίνητρα επίτευξης και προσανατολισμού στόχων.

 

Αξιολόγηση: Αξιολόγηση του μαθητή, παιδαγωγική αξιολόγηση (αξιολόγηση με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα, αξιολόγηση της επίδοσης, δυναμική αξιολόγηση, ατομικός φάκελος του μαθητή), κ. α.  Ψυχολογική αξιολόγηση, ψυχομετρικά κριτήρια.

 

Συμβουλευτική: Θεωρητικές προσεγγίσεις και είδη-στάδια συμβουλευτικής, ο συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού, δεξιότητες επικοινωνίας, χειρισμός συναισθημάτων, διαχείριση κρίσεων στο σχολείο.

 

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

 

Για τους δασκάλους η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

 

  • Η Διδακτική ως επιστήμη και ως σύνθεση θεωρίας και πράξης.
  • Προσωπικότητες και σταθμοί στην εξέλιξη της Διδακτικής.
  • Διδασκαλία και μάθηση στη σχολική τάξη.
  • Σκοποί και στόχοι στη διδασκαλία.
  • Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και τεχνικές της διδακτικής πράξης.
  • Η ερώτηση ως βασικό στοιχείο της διδασκαλίας (φιλοσοφία, είδη, τεχνικές).
  • Ομαδοκεντρική, εξατομικευμένη, βιωματική - επικοινωνιακή, κονστρουκτιβιστική διδασκαλία - μάθηση.
  • Προγραμματισμός – σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της διδασκαλίας.
  • Οργάνωση – διοίκηση, έλεγχος και κοινωνικό πλαίσιο της σχολικής τάξης.
  • Αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης.
  • Τα test στη διδακτική πράξη.
  • Εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών μοντέλων και αξιοποίησή τους στη μεταγνώση.
  • Η Τεχνολογία στη διδακτική διαδικασία.
  • Η ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθητών χαμηλής επίδοσης στη διδακτική διαδικασία.
  • Η συμβολή της διαδασκαλίας στη καλλιέργεια της κριτικής και δημιουργικής σκέψης.
  • Η ανατροφοδότηση μαθητή – δασκάλου κατά τη διδακτική διαδικασία.
  • Παρώθηση και κίνητρα των μαθητών κατά τη διδακτική διαδικασία.
  • Σχολική αποτυχία και διδακτική πράξη.
  • Ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού στη διδακτική διαδικασία.

Για τους νηπιαγωγούς η ύλη του διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

 

  • Η Διδακτική ως επιστήμη και ως σύνθεση θεωρίας και πράξης.
  • Προσωπικότητες και σταθμοί στην εξέλιξη της Διδακτικής.
  • Η οργάνωση και ο έλεγχος της ομάδας των νηπίων
  • Διδασκαλία και μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση.
  • Μεθοδολογικές αρχές και τεχνικές της διδακτικής πράξης στο νηπιαγωγείο.
  • Βιωματική μάθηση.
  • Παιγνιώδης μορφή διδασκαλίας.
  • Σχεδιασμός των δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο.
  • Διδακτική εκμάθησης βασικών δεξιοτήτων.
  • Διδακτική μαθηματικών εννοιών στην προσχολική εκπαίδευση.
  • Η δημιουργικότητα των νηπίων και η διδακτική πράξη.
  • Παρώθηση και κίνητρα των νηπίων κατά την διδακτική πράξη.
  • Ο ρόλος της νηπαγωγού στο σύγχρονο νηπιαγωγείο.
  • Η Διδακτική του παραμυθιού στο νηπιαγωγείο.
  • Το παιχνίδι ρόλων.
  • Σχεδιασμός και υλοποίηση εξωσχολικών δραστηριοτήτων.
  • Διδακτικές παρεμβάσεις για την ενεργό ένταξη του νηπίου στις ομαδοκεντρικές δραστηριότητες.
  • Αξιολόγηση του νηπίου.

                                              

 
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΥΛΙΚΟ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΥΛΙΚΟ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΥΛΙΚΟ Ε΄ ΤΑΞΗΣ
ΥΛΙΚΟ ΣΤ΄ ΤΑΞΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΑΘΩΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ