επιστροφή

Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ      Κατεύθυνσης

ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ  ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ

1.   Διατυπώστε τους κανόνες του Kirchhoff.

2.   Σε ποια αρχή στηρίζεται ο 1ος  νόμος και σε ποια ο δεύτερος ;

3.   Οι κανόνες του Kirchhoff ισχύουν στα κυκλώματα εναλλασσόμενου ρεύματος;

4.   Οι γεννήτριες παρέχουν ηλεκτρόνια στα κυκλώματα;

5.   Ποιος είναι ο ρόλος της γεννήτριας σε ένα κύκλωμα;

6.   Σε τι διαφέρει η Η.Ε.Δ. μιάς πηγής από την διαφορά δυναμικού U=I*R;

7.   Δείξτε ότι η πτώση τάσης U=I*R είναι άμεση συνέπεια της αρχής διατήρησης της ενέργειας.

8.   Δείξτε ότι η μελέτη του κυκλώματος με τη χρήση των διαφορών δυναμικού, οδηγεί στα ίδια αποτελέσματα με τη μελέτη του από ενεργειακή άποψη.

9.   Ορίστε τις έννοιες του βρόχου και του κλάδου σε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα.

10. Γιατί το σφάλμα είναι αναπόφευκτο κατά την μέτρηση της αντίστασης με αμπερόμετρο και βολτόμετρο;

11. Σχεδιάστε κύκλωμα για την μέτρηση αντίστασης (μεγάλης τιμής) με βολτόμετρο και αμπερόμετρο.

12. Σχεδιάστε κύκλωμα για την μέτρηση αντίστασης (μικρής τιμής) με βολτόμετρο και αμπερόμετρο και εξηγήστε τη διαφοροποίηση με το προηγούμενο.

13. Σχεδιάστε γέφυρα Wheatstone. Σε τι χρησιμεύει; Πότε λέμε ότι ισορροπεί; Αποδείξτε τη σχέση ισορροπίας.

14. Σχεδιάστε γέφυρα με χορδή και αποδείξτε τη σχέση ισορροπίας.

15. Περιγράψτε τη διάταξη και τη διαδικασία, με την οποία μπορούμε να μετρήσουμε τον θερμικό συντελεστή αντίστασης.

16. Να σχεδιάστε κύκλωμα ποτενσιομέτρου και κύκλωμα ροοστάτου. Σε τι διαφέρουν ως προς τις εφαρμογές τους;

17. Σχεδιάστε κύκλωμα και περιγράψτε τη διαδικασία μέτρησης ΗΕΔ ενός στοιχείου με ποτενσιόμετρο.

18. Σχεδιάστε κύκλωμα και περιγράψτε τη διαδικασία μέτρησης της εσωτερικής αντίστασης ενός στοιχείου με ποτενσιόμετρο.

19. Αναφέρετε τα πλεονεκτήματα των ποτενσιομετρικών διατάξεων έναντι των βολτομέτρων και αμπερομέτρων στις μετρήσεις των διαφόρων μεγεθών στα ηλεκτρικά κυκλώματα.  

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ  ΕΠΑΓΩΓΗ

1.       Τι ανακαλύφτηκε με το πείραμα Oersted και σε ποιο προβληματισμό οδήγησε τους επιστήμονες ;

2.       Περιγράψτε μερικά από τα πειράματα του Faraday που οδήγησαν στην ανακάλυψη του νόμου της επαγωγής.

3.       Διατυπώστε το νόμο της Ηλεκτρομαγνητικής Επαγωγής όπως διατυπώθηκε από το Faraday.

4.       Να μελετηθεί το φαινόμενο της επαγωγής σε ευθύγραμμο αγωγό κινούμενο με σταθερή ταχύτητα εντός ομογενούς μαγνητικού πεδίου και να βρεθεί  η σχέση που συνδέει την ΗΕΔ από επαγωγή με το μήκος του αγωγού, την ταχύτητά του και την μαγνητική επαγωγή του πεδίου.

5.       Στο φαινόμενο της επαγωγής συμμετέχουν τα ιόντα του μετάλλου ; Γιατί ;

6.       Σε τι διαφέρει η ΗΕΔ από επαγωγή με την ΗΕΔ στοιχείου από ενεργειακή άποψη ;

7.       Να μελετηθεί το φαινόμενο της επαγωγής σε πλαίσιο κινούμενο εντός ομογενούς μαγνητικού πεδίου με σταθερή ταχύτητα και  με το επίπεδό του κάθετο στην μαγνητική επαγωγή.

8.       Να παρασταθούν γραφικά σε συνάρτηση με το χρόνο η μαγνητική ροή πού περνά απ’ το πλαίσιο της προηγούμενης ερώτησης, η Η ΗΕΔ από επαγωγή σ’ αυτό και η δύναμη που δέχεται καθώς αυτό εισέρχεται και εξέρχεται στο πεδίο αν το πλαίσιο έχει πλευρά a, το μήκος του πεδίου είναι  l και η ταχύτητα κίνησης είναι u. (Δίδεται a = 0.1m, u = 1m/sec, B = 0.1 Tesla)

9.       Να διατυπωθεί ο κανόνας του Lenz. Από ποια βασική αρχή της Φυσικής απορρέι; Δείξτε το για την περίπτωση αγωγού που γλυστράει χωρίς τριβή με σταθερή ταχύτητα πάνω σε δύο μεταλλικές ράβδους συνδεόμενες με γαλβανόμετρο ενώ η όλη διάταξη βρίσκεται εντός ομογενούς μαγνητικού πεδίου.

10.  Τι θα συνέβαινε αν δεν ίσχυε ο κανόνας του Lenz ;  

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

 ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΑ  ΡΕΥΜΑΤΑ

1.   Γράψτε την μαθηματική σχέση πού περιγράφει την εναλλασσόμενη τάση, ερμηνεύστε  τά   σύμβολακαι σχεδιάστε το διάγραμμά της σε σχέση με το χρόνο.

2.   Σε ποιο φαινόμενο στηρίζεται η παραγωγή της εναλλασσόμενης τάσης; Περιγράψτε διάταξη και δείξτε την αρχή λειτουργίας γεννήτριας εναλλασσόμενης τάσης.

3.   Να μελετηθεί αναλυτικά ο τρόπος παραγωγής της εναλλασσόμενης τάσης από την περιστροφή πλαισίου μέσα σε ομογενές μαγνητικό πεδίο. Να εξαχθεί η σχέση της εναλλασσόμενης τάσης.

4.   Από ποιους παράγοντες επηρεάζεται το πλάτος της εναλλασσόμενης τάσης;

5.   Γράψτε την μαθηματική σχέση πού περιγράφει την ένταση του εναλλασσομένου ρεύματος, ερμηνεύστε τά σύμβολα και σχεδιάστε το διάγραμμά της σε σχέση με το χρόνο. Τι συμπεράσματα προκύπτουν από την σύγκρισί της με την τάση;

6.   Να δοθούν οι ορισμοί της ενεργού τάσης και της ενεργού εντάσεως εναλλασσομένου ρεύματος. Να γραφούν και οι σχέσεις που τις δίνουν.

7.   Ποιά από τα παρακάτω μεγέθη μετρούν τα βολτόμετρα και αμπερόμετρα; Στιγμιαία τάση, στιγμιαία ένταση, πλάτος τάσης, πλάτος εντάσεως, ενεργό τάση, ενεργό ένταση.

8.   Ο νόμος του Ohm ισχύει για τις ενεργείς τιμές;

9.   Να εξαχθεί η σχέση που συνδέει την ενεργό ένταση και την ενεργό τάση εναλλασσόμενου ρεύματος με το πλάτος της εντάσεως και το πλάτος της τάσεως αντίστοιχα.

10. Πώς ορίζεται η εμπέδηση ενός κυκλώματος; Τι εκφράζει;

11. Σε τι συνίσταται η δυσκολία που συναντά το ηλεκτρικό ρεύμα στη   ροή του δια μέσου ωμικής αντίστασης, πηνίου, πυκνωτή; Γράψτε τις  μαθηματικές εκφράσεις για την επαγωγική και την χωρητική αντίσταση.

12. Να γραφούν οι σχέσεις που περιγράφουν τάσεις και εντάσεις εναλλασσομένου ρεύματος και να  γίνουν διανυσματικές αναπαραστάσεις καθώς και οι γραφικές παραστάσεις συναρτήσει του χρόνου των ίδιων μεγεθών για κυκλώματα που περιλαμβάνουν :

            α) μόνο ωμικές αντιστάσεις

            β) μόνο πηνίο και

            γ) μόνο πυκνωτή

13. Τι είναι τα αποπνικτικά πηνία; Που στηρίζεται η λειτουργία τους;

14. Πώς μπορεί να μετρηθεί η χωρητικότητα ενός πυκνωτή με γέφυρα Wheatstone; Περιγράψτε την διαδικασία.

15. Να βρεθεί η εμπέδηση κυκλωματος που περιλαμβάνει ωμική, επαγωγική και χωρητική αντίσταση σε σειρά, καθώς και η διαφορά φάσης μεταξύ τάσης και έντασης του ρεύματος.Να διερευνηθούν δε οι σχέσεις.

16. Να μελετηθεί το φαινόμενο του συντονισμού σε κύκλωμα R, L, C, σε σειρά (ορισμοί, τύποι, διαγράμματα).

17. Τι γνωρίζετε για την κατανάλωση της ισχύος εναλλασσόμενου ρεύματος σε ωμική, χωρητική και επαγωγική αντίσταση;

18. Δείξτε σε διαγράμματα την απορροφόμενη ισχύ εναλλασσόμενου ρεύματος σε ωμική, χωρητική και επαγωγική αντίσταση.

19. Πώς ορίζεται η μέση ισχύς εναλλασσόμενου ρεύματος;     Τι  οδήγησε στην επινόησή της; Να εξαχθεί η μαθηματική    έκφρασή  της.

 20. Που οφείλονται οι απώλειες ισχύος που παρατηρούνται στην πράξη σε πηνίο ή πυκνωτή, όταν διαρρέονται από        εναλλασσόμενο ρεύμα;

 21. Σε ποια μεγέθη ισχύει το αλγεβρικό άθροισμα και σε ποια το διανυσματικό για τάσεις και εντάσεις  σε κυκλώματα εναλλασσομένου ρεύματος; Στα κυκλώματα συνεχούς ποιο άθροισμα ισχύει;  

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

 ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ

 1. Δώστε τους ορισμούς και αναφέρετε άπό δύο παραδείγματα για το καθένα από τα παρακάτω φαινόμενα:

Α) περιοδική κίνηση

Β) ταλάντωση

Γ) γραμμική ταλάντωση

Δ) αμείωτη ταλάντωση

 2. Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά των αμειώτων ταλαντώσεων που μπορούν να τις περιγράψουν ανεξάρτητα απ’ το μέγεθος των ταλαντευομένων σωμάτων και τις δυνάμεις που τις συντηρούν ;

3. Ποια ταλάντωση ονομάζεται απλή αρμονική και ποιες σχέσεις δίνουν την ταχύτητα και την επιτάχυνση του ταλαντευόμενου σώματος; Σχεδιάστε τις γραφικές παραστάσεις της απομάκρυνσης, της ταχύτητας της επιτάχυνσης και της δύναμης. Τι συμπεράσματα βγάζετε ;

4. Πότε ένα σώμα εκτελεί απλή αρμονική ταλάντωση; Τι είναι η δύναμη επαναφοράς και τι η σταθερά επαναφοράς ; Από τι εξαρτάται η τελευταία ;

5. Δείξτε ότι το σφαιρίδιο του απλού εκκρεμούς κάνει απλή αρμονική ταλάντωση αν εκτραπεί κατά λιγότερο από 3ο από την θέση ισορροπίας. Ποιες άλλες προϋποθέσεις απαιτούνται; Να εξαχθεί ο τύπος που δίνει την περίοδο. Τι είναι ο απλός αρμονικός ταλαντωτής;

 6. Μελετήστε τον απλό αρμονικό ταλαντωτή από ενεργειακής απόψεως. (Είδη ενέργειας, τύποι, σχέσεις με την ολική ενέργεια, διαγράμματα για κάθε είδος συναρτήσει του χρόνου αλλά και της απομάκρυνσης).

 7. Από τι εξαρτάται το πλάτος στον απλό αρμονικό ταλαντωτή ;  

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

επιστροφή