Ποια αφηγηματική τεχνική διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Από όπου
θες, θεά, ξεκίνα την αυτή την ιστορία, κόρη του Δία, και πες την
και σ’ εμάς. Τότε λοιπόν οι άλλοι, όσοι ξέφυγαν τον άθλιον όλεθρο, όλοι
τους ήσαν σπίτι τους, γλιτώνοντας κι απ’ του πολέμου κι απ’ της
θάλασσας τη μάχη. Μόνο εκείνον, που τον παίδευε πόθος διπλός, του
γυρισμού και της γυναίκας του, τον έκρυβε κοντά της μια νεράιδα,
η Καλυψώ, θεά σεμνή κι αρχοντική, στις θολωτές σπηλιές της, γιατί
τον ήθελε δικό της.
in medias res
αναδρομική αφήγηση
εγκιβωτισμός
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Τότε λοιπόν οι άλλοι,
όσοι ξέφυγαν τον άθλιον όλεθρο, όλοι τους ήσαν σπίτι τους, γλιτώνοντας
κι απ’ του πολέμου κι απ’ της θάλασσας τη μάχη. Μόνο εκείνον, που τον
παίδευε πόθος διπλός, του γυρισμού και της γυναίκας του, τον έκρυβε
κοντά της μια νεράιδα, η Καλυψώ, θεά σεμνή κι αρχοντική, στις θολωτές
σπηλιές της, γιατί τον ήθελε δικό της.
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Τα μάτια
λάμποντας, ανταποκρίθηκε η θεά Αθηνά: «Πατέρα μας Κρονίδη, των
δυνατών ο παντοδύναμος, αν, όπως λες, συγκλίνει πράγματι των μακαρίων η
γνώμη, να επιστρέψει στο δικό του σπίτι ο Οδυσσεύς, με τόση γνώση που
κατέχει, ας στείλουμε αμέσως τον Ερμή, ψυχοπομπό κι αργοφονιά,
στης Ωγυγίας το νησί με δίχως καθυστέρηση να βρει την καλλιπλόκαμη
νεράιδα και να της πει την απαράβατη εντολή μας, τον νόστο του
καρτερικού Οδυσσέα, πως πρέπει να επιστρέψει. Όσο για μένα, κατεβαίνω
τώρα στην Ιθάκη, τον γιο του να ερεθίσω, τόλμη θα βάλω στην καρδιά
του, να συγκαλέσει σε συνέλευση τους Αχαιούς, που τρέφουν πλούσια κόμη
να απαγορεύσει τους μνηστήρες όλους, όσοι κοπαδιαστά του σφάζουν
πρόβατα και βόδια, με κέρατα στριφτά, πόδια λοξά στο βάδισμα. Κι ακόμη
στη Σπάρτη θα τον στείλω και στις μεγάλες αμμουδιές της Πύλου, να
μάθει, αν κάπου ακούσει, τον νόστο του πατέρα του – έτσι θα κατακτήσει
φήμη στους ανθρώπους, που λαμπρή θα μείνει.»
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποια αφηγηματική τεχνική διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; «Πατέρα μας
Κρονίδη, των δυνατών ο παντοδύναμος, αν, όπως λες, συγκλίνει πράγματι
των μακαρίων η γνώμη, να επιστρέψει στο δικό του σπίτι ο Οδυσσεύς, με
τόση γνώση που κατέχει, ας στείλουμε αμέσως τον Ερμή, ψυχοπομπό κι
αργοφονιά, στης Ωγυγίας το νησί με δίχως καθυστέρηση να βρει την
καλλιπλόκαμη νεράιδα και να της πει την απαράβατη εντολή μας,
τον νόστο του καρτερικού Οδυσσέα, πως πρέπει να επιστρέψει. Όσο
για μένα, κατεβαίνω τώρα στην Ιθάκη, τον γιο του να ερεθίσω, τόλμη
θα βάλω στην καρδιά του, να συγκαλέσει σε συνέλευση τους Αχαιούς, που
τρέφουν πλούσια κόμη να απαγορεύσει τους μνηστήρες όλους, όσοι
κοπαδιαστά του σφάζουν πρόβατα και βόδια, με κέρατα στριφτά, πόδια λοξά
στο βάδισμα. Κι ακόμη στη Σπάρτη θα τον στείλω και στις μεγάλες
αμμουδιές της Πύλου, να μάθει, αν κάπου ακούσει, τον νόστο του
πατέρα του – έτσι θα κατακτήσει φήμη στους ανθρώπους, που λαμπρή θα
μείνει.»
διαστολή
συστολή
προοικονομία
Ποιο εκφραστικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Είπε κι
ευθύς δένει στα πόδια της τα ωραία σαντάλια, θεσπέσια και χρυσά,
εκείνα που την ταξιδεύουν στη θάλασσα και στην απέραντη στεριά
ανάλαφρα, με τις πνοές του ανέμου. Ύστερα στο χέρι κράτησε άλκιμο
κοντάρι, ακονισμένο με χαλκό, βαρύ, θεόρατο και στιβαρό· μ’ αυτό η
κόρη του πανίσχυρου Διός δαμάζει των γενναίων πολεμιστών τις τάξεις
που της ξανάψαν τον θυμό.
άστοχα ερωτήματα
τυπικά στοιχεία
επική ειρωνεία
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Μίλησε ο
Δίας και δεν απείθησε ο Ερμής, ψυχοπομπός κι αργοφονιάς. Αμέσως έδεσε
στα πόδια του τα ωραία σαντάλια, εκείνα τα θεσπέσια και χρυσά που
ανάλαφρα, με τις πνοές του ανέμου, τον ταξιδεύουν στην απέραντη στεριά
και στα πελάγη. Πήρε και το ραβδί του, αυτό που μαγνητίζει τα μάτια
των ανθρώπων [...].
άστοχα ερωτήματα
επική ειρωνεία
τυπικά στοιχεία
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Χύθηκε
τότε, ακροπατώντας τις κορφές του Ολύμπου, και βρέθηκε μεμιάς στον
δήμο της Ιθάκης, να στέκει στην εξώθυρα του Οδυσσέα, πατώντας το
κατώφλι της αυλής του. Με το χαλκό κοντάρι της στο χέρι, επήρε τη μορφή
ενός ξένου· κι ολόιδια με τον Μέντη, άρχοντα των Ταφίων έπεσε πάνω
στους αγέρωχους μνηστήρες· που εκεί, μπροστά στις πύλες του σπιτιού,
έβρισκαν ευχαρίστηση παίζοντας τους πεσσούς , σε τομάρια βοδιών
καθισμένοι, που τα σφάξαν οι ίδιοι.
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποιο εκφραστικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Την ίδια
ώρα ο Τηλέμαχος γύρισε να μιλήσει στη γλαυκόματη Αθηνά,
άστοχα ερωτήματα
τυπικά στοιχεία
επική ειρωνεία
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Την ίδια ώρα
ο Τηλέμαχος γύρισε να μιλήσει στη γλαυκόματη Αθηνά,
………………………………………………………………………………… «Καλέ μου ξένε θα με παρεξηγήσεις αν
γυμνή τη σκέψη μου σου πω; Το μέλημά τους, ξένε, είναι αυτά που
βλέπεις: κιθάρα και τραγούδι, εύκολο μέλημα, αφού ατιμώρητοι ρημάζουν
ξένα αγαθά· ενός που τα λευκά του οστά, κάπου αφημένα στη στεριά,
τα σάπισε η νεροποντή, ή και το κύμα τα παρασύρει του πελάγου....
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποιο εκφραστικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Το μέλημά
τους, ξένε, είναι αυτά που βλέπεις: κιθάρα και τραγούδι, εύκολο μέλημα,
αφού ατιμώρητοι ρημάζουν ξένα αγαθά· ενός που τα λευκά του οστά,
κάπου αφημένα στη στεριά, τα σάπισε η νεροποντή, ή και το κύμα τα
παρασύρει του πελάγου. …………………………………………………………………………… Μα τώρα
αυτός αφανισμένος, όπως αφανίστηκε, με θάνατο άσχημο, δεν άφησε σ’ εμάς
καμιά παρηγοριά κι ελπίδα, αν κάποιος από τους θνητούς στη γη που
κατοικούμε ισχυριστεί πως θα γυρίσει· του γυρισμού του η μέρα χάθηκε
και πάει.
άστοχα ερωτήματα
τυπικά στοιχεία
επική ειρωνεία
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Όμως εσύ
αποκρίσου σ’ ό,τι κι αν σε ρωτήσω, καθαρά και ξάστερα: ποιος είσαι κι
από πού; [...] / με ποιο καράβι εδώ μας ήλθες; [...] [...] έρχεσαι
πρώτη φορά στα μέρη μας, / ή μήπως είσαι φίλος πατρικός. Γιατί κι
άλλους πολλούς αυτό το σπίτι καλωσόρισε, αφού κι εκείνος ήταν
κοσμογυρισμένος.» Ανταποκρίθηκε, τα μάτια λάμποντας, αμέσως η θεά
Αθηνά: «Πρόθυμα κι ακριβώς, όσα ζητάς να μάθεις, θα σου πω:
Μέντης το όνομά μου, γιος του εμπειροπόλεμου Αγχιάλου, ο ίδιος τους
θαλασσινούς Ταφίους κυβερνώ·
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποιο εκφραστικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Ανταποκρίθηκε,
τα μάτια λάμποντας, αμέσως η θεά Αθηνά «Πρόθυμα κι ακριβώς, όσα
ζητάς να μάθεις, θα σου πω: Μέντης το όνομά μου, γιος του
εμπειροπόλεμου Αγχιάλου, ο ίδιος τους θαλασσινούς Ταφίους κυβερνώ·
άστοχα ερωτήματα
τυπικά στοιχεία
επική ειρωνεία
Ποια αφηγηματική τεχνική διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Καλύτερα
λοιπόν να συνεχίσετε το δείπνο σε τούτο το παλάτι καθισμένοι και να
χαρείτε ιστορίες παλιές – εγώ θα σας διηγηθώ κάποια που να
ταιριάζει στην περίσταση. Δεν πρόκειται να εξιστορήσω τώρα, να πω
με το όνομά τους, όλους τους άθλους που κατόρθωσε με την υπομονή του ο
Οδυσσέας· τον ένα μόνο, αυτόν που τόλμησε κι έπραξε ο αντρείος
εκείνος στη χώρα εκεί της Τροίας, όπου τα πάθη του πολέμου / οι
Αχαιοί υποφέρατε.
διαστολή
συστολή
αναδρομική αφήγηση
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Πλησίασε
προς την ευρύχωρη σπηλιά όπου η καλλίκομη νεράιδα κατοικούσε. Τη βρήκε
μέσα. Κόρωνε στη σχάρα μια φωτιά μεγάλη, και μοσκοβόλαγε ένα γύρο το
νησί, που καίγονταν ο κέδρος ο καλόσχιστος κι η θούγια. Εκείνη
εκεί: να τραγουδά με την ωραία φωνή της, υφαίνοντας στον αργαλειό με τη
χρυσή σαΐτα.
μονόλογο
διάλογο
περιγραφή
Τι είδους στοιχεία είναι οι λέξεις με κόκκινο χρώμα στο παρακάτω απόσπασμα;
Πλησίασε προς την ευρύχωρη σπηλιά όπου η καλλίκομη νεράιδα
κατοικούσε. Τη βρήκε μέσα. Κόρωνε στη σχάρα μια φωτιά μεγάλη, και
μοσκοβόλαγε ένα γύρο το νησί, που καίγονταν ο κέδρος ο
καλόσχιστος κι η θούγια. Εκείνη εκεί: να τραγουδά με την
ωραία φωνή της, υφαίνοντας στον αργαλειό με τη χρυσή σαΐτα.
χαρακτηριστικά
περιγραφικά
τυπικά
Ποια αφηγηματική τεχνική διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Η Καλυψώ η
θεόμορφη τον είχε ορμηνέψει, αυτό το αστέρι πάντοτε να το ’χει
ποντοπορώντας / στο ζερβό του χέρι. Και ποντοπόρησε μέρες δεκαεφτά·
στη δέκατη όγδοη πήραν να φαίνονται [...] / βαθύσκιωτα της Φαιακίδας τα
βουνά·
διαστολή
συστολή
αναδρομική αφήγηση
Ποια αφηγηματική τεχνική διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Ήλθε ο
καιρός ωστόσο τον πολυδάκρυτό μου νόστο να ιστορήσω, όπως ο Ζευς τον
όρισε, όταν ξεκίνησα να φύγω από την Τροία.
in medias res
αναδρομική αφήγηση
εγκιβωτισμό
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Όμως τον είδε
ανεβαίνοντας απ’ τους Αιθίοπες ο μέγας Ποσειδών που σείει τη γη [...]
/ ν’ αρμενίζει στο ανοιχτό το πέλαγος· χολώθηκε βαριά, και το κεφάλι
του κουνώντας είπε μόνος του: «Αλίμονο. Έτσι λοιπόν και τόσο οι
θεοί άλλαξαν γνώμη, όσο εγώ βρισκόμουν στους Αιθίοπες; Και να τος
τώρα ο Οδυσσέας, τόσο κοντά στη χώρα των Φαιάκων, όπου του μέλλεται πως
θα ξεφύγει από το δίχτυ της μεγάλης που τον βρήκε συμφοράς. Όμως
κι εγώ το λέω, θα χορτάσει για καλά τη μαύρη μοίρα του.»
μονόλογο
διάλογο
περιγραφή
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Φτάσαμε
τότε με σπουδή ως τη σπηλιά, εκείνον όμως μέσα δεν τον βρήκαμε· έβοσκε
στο λιβάδι τα παχιά του πρόβατα. ………………………………………………………………………………….
Όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε, τρέχαμε πίσω απ’ τα λιγνόποδα βοσκήματα,
θρεμμένα ωστόσο από το πάχος, στρέφοντας συνεχώς το μάτι μας τριγύρω,
ώσπου επιτέλους φτάσαμε στο πλοίο.
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; «Γιε μου,
πώς ήλθες ζωντανός σ’ αυτό το ζοφερό σκοτάδι; Δύσκολο όσοι ζουν να δουν
τον κόσμο μας, και πώς! ……………………………………………………………………… Ή μήπως
έρχεσαι στον κάτω κόσμο από την Τροία, χρόνια ολόκληρα παραδαρμένος, με
το καράβι σου και τους συντρόφους; ίσως δεν πήγες στην Ιθάκη καν·
δεν είδες τη γυναίκα σου στο αρχοντικό σου;» Ρωτούσε εκείνη, κι εγώ της
αποκρίθηκα: «Μάνα, το χρέος μ’ έφερε κάτω στον Άδη, χρησμό
γυρεύοντας απ’ του Θηβαίου Τειρεσία την ψυχή. Όχι, ακόμη δεν ακούμπησα
των Αχαιών τη χώρα, μήτε και πάτησα το χώμα της πατρίδας· χρόνια πολλά
παραδαρμένος, στη συμφορά μου βυθισμένος ζω [...].
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποιο αφηγηματικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; …Οπότε η
μάνα μου πλησίασε, ήπιε το μαύρο αίμα, κι αμέσως με αναγνώρισε,
ολοφυρόμενη πήρε να μου μιλά και πέταξαν τα λόγια της σαν τα πουλιά:
πρωτοπρόσωπη αφήγηση
διάλογο
τριτοπρόσωπη αφήγηση
Ποιο εκφραστικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; «Γιε μου,
πώς ήλθες ζωντανός σ’ αυτό το ζοφερό σκοτάδι; Δύσκολο όσοι ζουν να δουν
τον κόσμο μας, και πώς! …………………………………………………………………… Ή μήπως έρχεσαι
στον κάτω κόσμο από την Τροία, χρόνια ολόκληρα παραδαρμένος, με το
καράβι σου και τους συντρόφους; ίσως δεν πήγες στην Ιθάκη καν· δεν
είδες τη γυναίκα σου στο αρχοντικό σου;»
άστοχα ερωτήματα
τυπικά στοιχεία
επική ειρωνεία
Ποιο εκφραστικό τρόπο διακρίνεις στο παρακάτω απόσπασμα; Τότε τους
συνεπήρε και τους δυο του θρήνου ο ίμερος· σπαραχτικά θρηνούσαν, πιο
δυνατά κι από πουλιά, σαν αετοί, γύπες γαμψώνυχοι, που τα μικρά τους
κυνηγοί τούς άρπαξαν, προτού ξεπεταρίσουν· τόσο πικρό και το δικό τους
δάκρυ από τα βλέφαρά τους κύλησε.