Α' ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ στ. 495-541 «Kαὶ νῦν τάλας ναυαγὸς ἀπολέσας φίλους ἐξέπεσον ἐς γῆν τήνδε»
Από κατακτητής της Τροίας ένας ρακένδυτος ναυαγός
σελ. 42-43
2η ΣKHNH (στ. 495-541) Ο Μενελαοσ και η Αφιλοξενη Γεροντισσα
495 ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ: Ποιος είναι κει όξω; Φύγε, γιατί στέκεις● Tι ζητάει ο Mενέλαος και πώς του συμπεριφέρεται η Γερόντισσα;
στη θύρα; Θα ενοχλήσεις τους αφέντες.
Θα σε σκοτώσουν, Έλληνας αν είσαι.
13
Κανέναν δεν αφήνουν εδώ να ’ρθει.
ΜΕΝ: Σωστά μιλάς, γριούλα, να, σ’ ακούω·
14
500 όμως κι εσύ μαλάκωσε λιγάκι.
ΓΕΡ: Φεύγα· δουλειά μου να εμποδίζω, ξένε,
15
τους Έλληνες το σπίτι όταν ζυγώνουν.
ΜΕΝ: Μη σπρώχνεις ντε, το χέρι μη μου σφίγγεις.
ΓΕΡ: Εσύ θα φταις, σ' το
λέω, αν δε μ’ ακούσεις.
505 ΜΕΝ: Πήγαινε μέσα, πες στ’ αφεντικά σου.
ΓΕΡ: Κακό για σένα, αν μάθουνε πως ήρθες.
ΜΕΝ: Τους ναυαγούς κανείς δεν τους πειράζει.
16
ΓΕΡ: Κάποιο άλλο σπίτι τότες άντε να ’βρεις. ● Tι πληροφορείται ο Mενέλαος από τη Γερόντισσα;
● Γιατί η Γερόντισσα διώχνει
τον Mενέλαο;
ΜΕΝ: Δε φεύγω, θα μπω μέσα, να μ’ αφήσεις.
510 ΓΕΡ: Ενόχληση έχεις γίνει, θα σε διώξουν.
ΜΕΝ: Αχ! πού είσαι, κοσμοξάκουστε στρατέ μου.
ΓΕΡ: Εκεί, μα όχι εδώ, σπουδαίος ήσουν.
ΜΕΝ: Θεοί, να μ’ ατιμάζουν έτσι εμένα!
ΓΕΡ: Δακρύζεις; Τι σου φέρνει τόση λύπη;
515 ΜΕΝ: Την πρώτη μου, παλιά ευτυχία θυμάμαι.
ΓΕΡ: Δεν πας λοιπόν στους φίλους σου να κλάψεις;
ΜΕΝ: Ποια είναι η χώρα αυτή; Ποιο το παλάτι;
ΓΕΡ: Η Αίγυπτος και του Πρωτέα το σπίτι.
17
ΜΕΝ: Η Αίγυπτος; Πού έχω αράξει ο δόλιος!
18
520 ΓΕΡ: Σου φταίνε τα λαμπρά νερά του Νείλου;
ΜΕΝ: Όχι· στενάζω για τις συμφορές μου.
ΓΕΡ: Δεν είσαι ο μόνος· κι άλλοι δυστυχούνε.
19
ΜΕΝ: Ο βασιλιάς που μου είπες είναι μέσα;
ΓΕΡ: Nα ο τάφος του· ο γιος του βασιλεύει.
525 ΜΕΝ: Βρίσκεται στο παλάτι ή έχει φύγει;
ΓΕΡ: Λείπει· και των Ελλήνων εχθρός μέγας.
ΜΕΝ: Τι του έκαναν κι εγώ θα το πληρώσω;
20
ΓΕΡ: Είν’ η Ελένη εδώ, του Δία η κόρη.
ΜΕΝ: Τι λες; Πώς είπες; Ποια; Πες το μου πάλι.
530 ΓΕΡ: Η κόρη του Τυνδάρεω απ’ τη Σπάρτη.
ΜΕΝ: Κι εδώ από πού σας ήρθε; Εξήγησέ μου.
ΓΕΡ: Από τη Λακεδαίμονα έχει φτάσει.
ΜΕΝ: Πότε; Την έκλεψαν απ’ τη σπηλιά μου;
21
ΓΕΡ: Προτού να πάνε οι Αχαιοί στην Τροία.
22
535 Μα τώρα φύγε. Κάτι στο παλάτι
συμβαίνει που μας έχει αναστατώσει.
Ήρθες σε δύσκολη στιγμή· ο αφέντης
αν σ’ έβρει εδώ, τον θάνατο θα λάβεις
23
για δώρο της φιλοξενίας. Έχω
540 στους Έλληνες αγάπη, ωστόσο σου είπα
λόγια πικρά, γιατί τονε φοβάμαι.
Ασ γινουμε θεατεσ
Στη 2η σκηνή, το κείμενο μας δίνει αρκετές σκηνοθετικές πληροφορίες. Ως σκηνοθέτης της παράστασης διαβάζεις το κείμενο και εντοπίζεις τους σκηνοθετικούς του δείκτες. Σημείωσε δίπλα στους συγκεκριμένους στίχους τις οδηγίες που θα δώσεις στους ηθοποιούς, ώστε να συνταιριάξουν κίνηση και λόγο.
Ας Εμβαθυνουμε
Ο Ευριπίδης επιλέγει ως θυρωρό, φύλακα δηλαδή του ανακτόρου, μια γυναίκα και μάλιστα γερόντισσα. Πρόκειται για ένα δευτερεύον πρόσωπο, που συνήθως είναι ανώνυμο και εμφανίζεται στη σκηνή μόνο με την ιδιότητά του.
Ας αναζητήσουμε τους λόγους, για τους οποίους επιλέγεται ως θυρωρός μια αδύναμη γυναίκα και όχι ένας χεροδύναμος στρατιώτης. Ποιος, λοιπόν, είναι ο ρόλος της συγκεκριμένης σκηνής στη δραματική οικονομία;
Όπως ήδη έχουμε αναφέρει, με την επινόηση του ειδώλου της Ελένης δημιουργείται στην τραγωδία μας μια έντονη αντίθεση ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι, που εκδηλώνεται με διάφορες μορφές, όπως δόξα (< δοκεῖ = φαίνεται) – αλήθεια, όνομα – σώμα. Αυτήν τη θεμελιώδη για την τραγωδία αντίθεση τη γνωρίσαμε ως τώρα στο πρόσωπο της Ελένης.
Aς την αναζητήσουμε και σε δύο ακόμα πρόσωπα, τον Μενέλαο και τη Γερόντισσα.
H έμφαση στην αντίθεση αυτή ποιες σκέψεις σού προκαλεί για την εξέλιξη του έργου;
Ποιες σκέψεις για την ανθρώπινη ζωή;
Mέχρι τώρα είδαμε τον Mενέλαο στην τραγική του διάσταση. O Mενέλαος όμως προβληματίζει: είναι πράγματι τραγικό πρόσωπο ή μια φιγούρα που σκιαγραφείται με κωμικές πινελιές; Πολλά και αντιφατικά σχόλια έχουν γραφτεί γι' αυτόν. Διαφορετικές είναι και οι σκηνοθετικές ερμηνείες. Έτσι, η παρουσία του Mενέλαου προκαλεί στους αναγνώστες/θεατές άλλοτε χαμόγελο ή γέλιο, άλλοτε λύπηση και οίκτο, άλλοτε κλαυσίγελω.
Ας αναζητήσουμε στη σκηνή με τη Γερόντισσα στοιχεία που μπορούν να δικαιολογήσουν τους διαφορετικούς τρόπους θεώρησης του ήρωα.
Παραλληλο Κειμενο 3
«Aναμιμνησκομαι Καιρων Ευδαιμονιας!»
Μ. Μη μου κρατάς τα χέρια/ και μη με σπρώχνεις.
Γ. Αν δε μ' ακούσεις,
για ό,τι θα γίνει μην πεις πως φταίω εγώ.
Μ. Πήγαινε μέσα και πες στ' αφεντικά σου...
Γ. Θα μετανιώσεις πικρά,
αν μάθουν πως τους κόπιασες..
Μ. Είμαι ξένος και ναυαγός.
Διεκδικώ το δικαίωμα της ασυλίας.
ΓΓ. Ψάξε να βρεις κανένα άλλο σπίτι.
Μ. Όχι! Θα μπω μέσα, δε φεύγω
και μην κλείνεις τον δρόμο.
Γ. Μας έγινες τσιμπούρι.
Θα σε πετάξουν έξω με τις κλωτσιές.
Μ. Αλίμονο! Πού είσαι δοξασμένο μου στράτευμα!
Γ. Δεν ξέρω πού είναι, όμως εδώ δεν έχεις πέραση.
Μ. Θεέ μου, ποιος θα το έλεγε πως έτσι θα ξευτελιστώ;
Γ. Γιατί δακρύζεις, μάτια μου; Γιατί σε πήρε το παράπονο;
Μ. Aναμιμνήσκομαι καιρών ευδαιμονίας!
Eυριπίδης, Eλένη, σκηνή Γερόντισσας-Mενέλαου, στ. 503-515 (μτφρ. K. Mύρης)
Aπό το πρόγραμμα της παράστασης Eυριπίδης, Eλένη, Aμφιθέατρο, 1999
1. Με βάση τις πληροφορίες που μας δίνει ο ίδιος ο Μενέλαος για τον εαυτό του, να γράψετε το «βιογραφικό του σημείωμα» για το πρόγραμμα της παράστασης.
2. Ο μονόλογος του Μενέλαου θυμίζει την προλογική ρήση της Ελένης. Να συγκρίνετε τους δύο μονολόγους και να επισημάνετε ομοιότητες και διαφορές ως προς: α) τα θέματα που θίγουν οι δύο ήρωες και τη σειρά με την οποία αυτά παρουσιάζονται, β) τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν τη ζωή τους.
3. Yποθέστε ότι το Α' Επεισόδιο ξεκινά με την ταυτόχρονη εμφάνιση της Γερόντισσας και του Μενέλαου. Nα αποδώσετε τις πληροφορίες του πρώτου μονολόγου του Μενέλαου μέσα από τον διάλογο των δύο προσώπων. Ποια προβλήματα δημιουργούνται σ’ αυτή την περίπτωση;
4. Να παρουσιάσετε σε ένα σύντομο συνεχές κείμενο τη συνάντηση του Μενέλαου με τη Γερόντισσα. Μπορείτε να αρχίσετε: «H Γερόντισσα βλέποντας στην είσοδο του ανακτόρου ένα ρακένδυτο άντρα...».
5. Xωρίστε σε ενότητες τον τελευταίο μονόλογο του Μενέλαου (στ. 542-575) και δώστε έναν τίτλο σε καθεμία.
6. Να παρακολουθήσετε τις ψυχικές διακυμάνσεις του Mενέλαου σε όλο το Α' Επεισόδιο επισημαίνοντας ταυτόχρονα τους πιο χαρακτηριστικούς στίχους.
7. «Το απρόοπτο παντού καραδοκεί», υποστηρίζει ένας μελετητής για την Ελένη του Ευριπίδη. Ποια στοιχεία από το συγκεκριμένο Επεισόδιο θα μπορούσαν να στηρίξουν αυτή την άποψη;
8. Με αφετηρία την όλη παρουσία του Μενέλαου στο Α' Eπεισόδιο, ποιες σκέψεις θα μπορούσατε να κάνετε για τη ζωή του ανθρώπου γενικότερα; Επιχειρήστε να εκφράσετε τους προβληματισμούς σας μέσα από δύο δικά σας αποφθέγματα, που θα μπορούσε να τα είχε πει και ο Μενέλαος.
Σκοπεύετε να παρουσιάσετε το Α' Επεισόδιο και προβληματίζεστε για το πώς θα αποδοθεί ο Μενέλαος (τραγική, κωμική ή κωμικοτραγική φιγούρα;). Παρουσιάζετε γραπτά την πρότασή σας, τονίζοντας εκείνα τα στοιχεία του κειμένου που τη στηρίζουν. Χωριστείτε στη συνέχεια σε μικρές ομάδες, ανάλογα με την άποψη που υιοθετήσατε, και επιχειρήστε να παίξετε τη σκηνή Γερόντισσας-Μενέλαου. (Δεν είναι απαραίτητο να απομνημονεύσετε τους στίχους ή να κρατάτε τα βιβλία σας. Μπορείτε και να αυτοσχεδιάσετε, με αφετηρία το κείμενο).
Σας ζητούν να εμπλουτίσετε το λήμμα «Μενέλαος» για το «Λεξικό
προσώπων της Mυθολογίας» του βιβλίου σας. Έχετε στη διάθεσή σας τα εξής
αποσπάσματα:
α)
ραψωδία Γ και
ραψωδία Ρ της Ιλιάδας,
β)
ραψωδία δ της Οδύσσειας,
γ) τραγωδίες του Ευριπίδη
Τρωάδες και
Ιφιγένεια εν Αυλίδι,
δ) Α' Επεισόδιο της Ελένης.
Προσπαθήστε να συντάξετε ένα κείμενο 200 λέξεων, που θα αναφέρεται στη δράση και το ήθος του Μενέλαου στην αρχαία ελληνική γραμματεία.
Όσοι αποδελτιώνετε κάποια θέματα μπορείτε να συζητήσετε με τους καθηγητές σας ή μεταξύ σας τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε. Μια ακόμα υπόδειξη: το θέμα που αποδελτιώνετε μπορεί να επιμερίζεται σε επιμέρους ενότητες και άξονες. Aς εντοπίσετε τις πρώτες κατηγορίες του θέματός σας ταξινομώντας τα δελτία σας.
Άλλα θέματα: 8) πληροφορίες από το κείμενο για την όψη (σκηνογραφικοί, σκηνοθετικοί κτλ. δείκτες), 9) στοιχεία που μπορεί να θεωρηθούν κωμικά, 10) απρόοπτα περιστατικά.
Εθνικό Θέατρο, παράσταση Ελένης 1962 1977
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράσταση Ελένης 1982, 2008
Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, παράσταση Ελένης 1991/2
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1962 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1977 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού.
Από την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας το 1982 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.